Att återta kontrollen över sin tid – mobilens inverkan på vårt liv

Medlem

Dom flesta appar får inte skicka notiser men dom som får, får komma direkt. Ljud har jag på också. Oftast inget som stör mig.

Medlem

Har vänt mig att bara ignorera skiten, har just nu i skrivande stund 4-5 sms, 4 meddelande på messenger och vill inte veta hur många mail som jag behöver gå igenom och kolla.

Tänker som så att om det är något viktigt så ringer folk alternativt skickar brev (företag)

Medlem

Det värsta är nog människor som inte kan acceptera att man inte använder sociala medier.
När dom tittar på en som att man är helt dum i huvudet när man säger att man inte använder den plattformen, har inget konto på den där plattformen osv osv.
I övrigt anser jag att min telefon är min telefon och jag använder den som jag vill, när jag vill.
Vill jag inte svara då svarar jag inte.
Förr hade vi bara fasta telefoner, var du inte hemma gick det inte att svara.
Tänker på liknande sätt, gör jag något som hade hindrat mig från att svara i en fast telefon då svarar jag inte i mobilen heller.
Finns en del människor som verkar ha problem med att andra människor inte vill vara tillgängliga konstant.
Kunde inte bry mig mindre.

Medlem

Jag verkar skilja mig då från den stora FZ-massan. Jag har Facebook med tillhörande Instagram och Messenger. Kollar av flödena på morgonen i samband med att jag skummar lokala tidningarna, DN, ett par webbsajter (därbland FZ). Det betyder väl att jag aktivt använder mig av sociala medier, men jag postar rätt lite. Senast 22 november (fick kolla upp) då jag hörde mig för om en 3D-skrivare.
Men sen efter det tar det inte min tid. Läser på Kindle på väg till jobb och på lunchen och sen på väg hem.
Jag känner inte att jag måste ta bort apparna.

Vågar inte låta telefonen vara tyst/avstängd på nätterna, äldsta sonen bor på annan ort och mor och svärföräldranra är i åldern att stroke/annat drastiskt skit skulle kunna hända.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

De flesta verkar ungefär se det på samma sätt som jag gör vad gäller notiser. Men sen tror jag att vi på forumet inte hör till normen, min bild av samhället är att de flesta inte gör som vi.

De avbryter ständigt sin vardag med att kolla telefonen. Istället för att vika klart tvätten kollar de snabbt på mobilen emellan, undra hur mycket "uppstartstid" det kostar dem per år? Hur mycket energi det egentligen tar av en människa?

Skrivet av PeTTs0n:

Personligen känner jag mig ändå rätt nöjd med hur jag använder mobilen - är det något specifikt jag vill kolla upp gör jag det, sen lägger jag ifrån mig den. Lite tragiskt med folk som nästintill maniskt gör allsköns random stuff med mobilen när de umgås med folk IRL. Att spela eller kolla sociala medier medan jag umgås med någon skulle inte falla mig in.

Finns de som gör precis så, som jag känner. Och även att de tillåter sina barn göra så.

Skrivet av PeTTs0n:

Däremot säger jag absolut inte att du inte å andra sidan har en poäng - det är väl lite därför jag ser forum som FZ som lite mer intressanta än mer storskaliga sociala medier, då jag upplever förutsättningarna för dialog lite bättre här.

Det här är lite "lugnare", här är det också mer fokuserat. Jag går till FZ då tvspel är ett intresse, det är en stor skillnad mot att youtube rekommenderar shorts jag egentligen inte bryr mig om. Telefonen bara matar folk med info de inte sökt upp själva, där i ligger väl en del av skadan skulle jag tro.

Skrivet av svartlock:

Det värsta är nog människor som inte kan acceptera att man inte använder sociala medier.

Skrivet av demagog:

Vågar inte låta telefonen vara tyst/avstängd på nätterna, äldsta sonen bor på annan ort och mor och svärföräldranra är i åldern att stroke/annat drastiskt skit skulle kunna hända.

Det där är ju en viktig fråga. Men visst kan man ställa in så bara vissa personers samtal och SMS går igenom? Eller kanske skiljer sig mellan telefonerna, jag har så dålig koll

Medlem

Jag har så få notiser igång som möjligt. Tycker att det stör. Men jag har börjat fundera på att gå ett steg längre och skaffa en "dum" mobil eller en Light Phone 3. Tycker den ser trevlig ut och hela idéen med den är att det inte finns så många appar på den. Mobil, meddelende, kamera, anteckningar, kalender, musikspelare och några få till. Och allt i snygg monokrom stil. Utom kameran.
Jag vet att jag kan avinstallera alla onödiga appar på min mobil också men det är så sjukt lätt att installera igen.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Har inte så många notiser då jag inte använder sociala medier som Facebook Instagram X mm. Dom allra flesta APP notiserna har jag också stängt av då jag tycker dom är störande. Enda notiserna jag har aktiverat är SMS och andra meddelande notiser.

Tog bort job-mail och Teams från mobilen för jag satt och läste mail och svarade på meddelanden konstant utanför arbetstid och på semestern. Känns väldigt skönt att slippa det och tycker det är bättre att jobba ordentligt gå in 100 när man har sin arbetstid istället.

Har sagt till alla kollegor att dom istället gärna får ringa mig utanför arbetstid och på semester ifall det är något jag kan hjälpa till med. Något samtal per år är inga som helst problem jämfört med att ständigt kolla mail och meddelanden som nästan blev beroendeframkallande. varje gång man såg ett meddelande eller ett mail så startade det Jobb tänker delen i hjärnan och man typ började jobba igen i skallen..

Kan verkligen rekommendera att ta bort allt som har med jobbet att göra från mobilen.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Crank:

Har inte så många notiser då jag inte använder sociala medier som Facebook Instagram X mm. Dom allra flesta APP notiserna har jag också stängt av då jag tycker dom är störande. Enda notiserna jag har aktiverat är SMS och andra meddelande notiser.

Tog bort job-mail och Teams från mobilen för jag satt och läste mail och svarade på meddelanden konstant utanför arbetstid och på semestern. Känns väldigt skönt att slippa det och tycker det är bättre att jobba ordentligt gå in 100 när man har sin arbetstid istället.

Har sagt till alla kollegor att dom istället gärna får ringa mig utanför arbetstid och på semester ifall det är något jag kan hjälpa till med. Något samtal per år är inga som helst problem jämfört med att ständigt kolla mail och meddelanden som nästan blev beroendeframkallande. varje gång man såg ett meddelande eller ett mail så startade det Jobb tänker delen i hjärnan och man typ började jobba igen i skallen..

Kan verkligen rekommendera att ta bort allt som har med jobbet att göra från mobilen.

Ja, helt sant. Jag har en extra mobil via jobbet, men den följer aldrig med mig nånstans efter kontorstid. Skulle kunnat använda min privata i jobbet med men det skulle bli väldigt stressigt att få samtal, sms och mail på tider då jag ändå inte jobbar. Mycket smidigt att ha jobbet helt separat.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Mobil, meddelende, kamera, anteckningar, kalender, musikspelare och några få till.
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Tyvärr behöver jag själv bankID, och parkeringsappar är smidiga.

Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, helt sant. Jag har en extra mobil via jobbet, men den följer aldrig med mig nånstans efter kontorstid. Skulle kunnat använda min privata i jobbet med men det skulle bli väldigt stressigt att få samtal, sms och mail på tider då jag ändå inte jobbar. Mycket smidigt att ha jobbet helt separat.

Jag kör också en separat jobbmobil, som stängs av efter arbetstid För några år sen hade jag jobbmobil som privat mobil, skönt att slippa det.

Medlem

En Punkt MP02 kanske skulle vara nått? Någon som äger en?

https://www.punkt.ch/en/products/mp02-4g-mobile-phone/

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Snyggt! Tyvärr behöver jag själv bankID, och parkeringsappar är smidiga.

Samma här. Just den delen vet jag inte hur jag ska lösa om jag byter.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Samma här. Just den delen vet jag inte hur jag ska lösa om jag byter.

Ni behöver ju inte kasta er iphone utan bara lämna den hemma när den inte behövs.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Tror jag ska börja använda flygplansläge oftare. Verkar vara det bästa alternativet om du vill slippa försäljare.

Nix-Telefon?

Jag kan tipsa om att ställa in så skärmen inte vaknar automatiskt av att du rör telefonen utan du behöver aktivt klicka på hemknappen för att den ska vakna.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av QBAN92:

Nix-Telefon?

Men det funkar inte på företag jag redan är kund hos. Telia brukar ringa och vill ge mig ett ”bättre” abonnemang. Men vad de egentligen vill är att binda mig i 2 år till. Jag har bett dem sluta att ringa men det hjälper bara några veckor. En gång knackade telia på dörren och ville ge mig ”gratis” tv i 6 månader. Försäljaren var helt oförstående när jag tackade nej. Han sa att jag var ju inte tvingad att ta emot det. ”Så bra då” sa jag och slog igen dörren.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Men det funkar inte på företag jag redan är kund hos. Telia brukar ringa och vill ge mig ett ”bättre” abonnemang. Men vad de egentligen vill är att binda mig i 2 år till. Jag har bett dem sluta att ringa men det hjälper bara några veckor. En gång knackade telia på dörren och ville ge mig ”gratis” tv i 6 månader. Försäljaren var helt oförstående när jag tackade nej. Han sa att jag var ju inte tvingad att ta emot det. ”Så bra då” sa jag och slog igen dörren.

Låter ju inget vidare. Man ska ju kunna ändra kommunikationsinställningar på de flesta företag såsom att man inte vill bli kontaktad med erbjudanden och dylikt. Vet inte om det bara begränsas till epostutskick och/eller samtal och sms, men det kanske kan hjälpa. Personligen skulle jag säga upp avtal med företag som håller på så, speciellt om man sagt ifrån sig detta via just kommunikationsinställningarna eller genom att man mailar dem och undanber sig erbjudanden.

OnT: Jag tycker det är skillnad på skärmtid och skärmtid. Spenderar man mycket tid på att bara doomscrolla eller nyttjar skärmarna slentrianmässigt är det ju klart att det kanske inte är så bra. Jag tror att nyhetens behag med många olika sociala grejer som korta klipp eller mindless scrolling är över. Därför blir de kanske också lite av syndabockar när det egentligen handlar om dåliga vanor som måste läggas om?

Medlem
Skrivet av svartlock:

När dom tittar på en som att man är helt dum i huvudet när man säger att man inte använder den plattformen, har inget konto på den där plattformen osv osv.
I övrigt anser jag att min telefon är min telefon och jag använder den som jag vill, när jag vill.
Vill jag inte svara då svarar jag inte.
Förr hade vi bara fasta telefoner, var du inte hemma gick det inte att svara.
Tänker på liknande sätt, gör jag något som hade hindrat mig från att svara i en fast telefon då svarar jag inte i mobilen heller.
Finns en del människor som verkar ha problem med att andra människor inte vill vara tillgängliga konstant.
Kunde inte bry mig mindre.

Flockmentaliteten är extremt stark hos en del. Samma typ av människor som blir så chockade att de tappar hakan vid fikabordet om man klämmer ur sig nån åsikt som inte anses vara 100% fisljummen standardåsikt. Men tycker ändå det börjat bli nån sorts normalisering i samhället nu med att dra sig ur eller i alla fall dra ned på sociala medier. Värst var det väl för 7-10 år sen när det fortfarande var standard att folk även köpte ny mobil varje år, på den tiden blev man väl närmast stämplad som byfåne och utböling om man hade färre än 100 vänner på facebook.

Medlem

På tal om detta kan jag rekommendera "Unhooked" extension om ni inte vill fastna i Youtube träsket i flera timmar. Det har verkligen hjälpt mig att spara mycket tid på datorn.

Medlem
Skrivet av QBAN92:

OnT: Jag tycker det är skillnad på skärmtid och skärmtid.

Precis så är det. Stor skillnad, när jag söker upp ämnen som intresserar mig och jag lyssnar/tittar än att sitta och dökonsumera skräp.

Skrivet av Majoren:

på den tiden blev man väl närmast stämplad som byfåne och utböling om man hade färre än 100 vänner på facebook.

Haha, kommer ihåg det där. Då var det tävling på riktigt bland folk.

Skrivet av PressToWin51:

På tal om detta kan jag rekommendera "Unhooked" extension om ni inte vill fastna i Youtube träsket i flera timmar. Det har verkligen hjälpt mig att spara mycket tid på datorn.

Finns tyvärr inte på Iphone, tror jag?

Är det nån som testat ha en teknikfri dag? Alltså helt utan dator/mobil/tvspel?

Det mesta på ljudlöst. Men vissa saker vill jag ha; sjukvård, paketleveranser, tradera och sånt. Självklart när det ringer eller när man får sms. Har inga sociala medier heller, jäkligt skönt att ha fimpat allt sånt skit.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Har alltid på ljudlös med vibration, förutom notiser och sms som handlar om leveranser så jag inte missar dessa. Sociala medier har jag inga, förutom medlemskap på några nätforum. Vill någon nå mig så ringer man. SMS svarar jag inte på.

Har ingen telefon i mitt yrke men skulle jag haft det så skulle den bara vara på under arbetstid, och då ljudlös med vibration.

Medlem

Detta exemplet med TikTokens nedstängning i USA var ändå talande. Folk får alltså drogliknande abstinensbesvär när de inte får sina kickar via appen på bara några timmar.

https://www.dn.se/varlden/ilska-efter-tiktokstangning-svar-ab...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Detta exemplet med TikTokens nedstängning i USA var ändå talande. Folk får alltså drogliknande abstinensbesvär när de inte får sina kickar via appen på bara några timmar.

Hoppas verkligen detta citat från artikeln är satir!

Citat:

”Ni menar att jag måste uttrycka mina känslor nu i stället för att bara publicera en tiktok???”

Medlem
Skrivet av Majoren:

Bara reaktionen visar ju att stänga ner tiktok är ett hälsosamt val. Borde följa upp med att stänga fb och x också.

Medlem

Gud vad jag skulle älska ett internet som återgår till att vara mestadels webbsidor och diskussionsforum igen, som på 90/00-talet. Skulle vara drömmen!!!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Flockmentaliteten är extremt stark hos en del. Samma typ av människor som blir så chockade att de tappar hakan vid fikabordet om man klämmer ur sig nån åsikt som inte anses vara 100% fisljummen standardåsikt. Men tycker ändå det börjat bli nån sorts normalisering i samhället nu med att dra sig ur eller i alla fall dra ned på sociala medier. Värst var det väl för 7-10 år sen när det fortfarande var standard att folk även köpte ny mobil varje år, på den tiden blev man väl närmast stämplad som byfåne och utböling om man hade färre än 100 vänner på facebook.

Har märkt att mina mindre fisljumna åsikter faktiskt är något även de mest politiskt korrekt av mina kollegor håller med om, eller i alla fall kan förstå att man kan ha utan att vara knäpp. Ungefär som om man får ha olika åsikter igen, lite granna.
OnT: fått höra från en del att de tycker att det låter skönt att jag knappt använder sociala media eller bryr mig så mycket om mobilen som plingar. Även kollegor som också börjat dra ner på det där ganska mycket för de orkar inte bry sig. Förr sågs man ju som technofob om man inte älskade notiser, mobilen, och alla diverse sociala medier som kommit i och med de smarta mobilerna.

Skrivet av Sommarregn9:

Ja, till och från, och de har blivit fler med åren. Ganska trevligt. Dock inte helt asketiskt. På sådana dagar brukar jag ha på en ljudbok och måla miniatyrfigurer, laga mat i tystnad, ta en promenad och bara lyssna på naturen, eller bara sitta ensam med mina tankar. Märker att det känns bra för kroppen. Ställer telefonen på ”stör ej” läge så den inte stjäl uppmärksamhet i fall det inte är något väldigt akut. Men notiser är redan ställda så det knappt finns några.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Nej, ser ingen anledning till det. Varför?

Skrivet av Alexraptor:

Hoppas verkligen detta citat från artikeln är satir!

Självfallet är det så. 🙄

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Upplever ju att sociala medier inte är så sociala längre ändå.

Känns inte som att det handlar om kommunikation längre. Det är bara en eko-kammare där alla skriker ur sig sina åsikter och frustrationer och hoppas att någon bryr sig. Men ingen lyssnar egentligen. De är fullt upptagna med att skrika själva.
Folk pratar inte, de ventilerar eller söker bekräftelse.
Det handlar om vem som kan skrika högst eller få mest uppmärksamhet, inte genuina samtal.
Och plattformarna är designade för att göra det värre. De lyfter inlägg som skapar drama och reaktioner, inte de som bygger gemenskap.
Hela grejen har blivit falsk och frustrerande.
Det kunde ha varit meningsfullt, men är mest ytliga interaktioner eller ändlösa bråk.
Det är svårt att inte känna att den "sociala" delen av sociala medier är död.

Det är lite så här tyvärr. Är en del på Twitter och försöker medvetet styra över uppmärksamhet mot de konton som är lite mer vettiga och bort från skrik/drama/antagonism. Önskar det fanns fler individer som tyckte annorlunda än vad jag gör, men som gick att föra en diskussion med.

Medlem

Facebook: Stängt an notiser
FB Messenger: Stängt av notiser
Twitter: Stäng av notiser
Instagram: Aldrig haft, ej intresserad

Min personliga upplevelse av sociala medier är rätt ok nu, FB-flödet är 90% inlägg från grupper jag är med i (tyvärr en del AI-slop från vissa) och ärligt talat inte så superintressant. Spenderar inte många minuter på FB.

Twitter har blivit ett sätt att hålla lite koll på vad som händer samt allmänt gnälla eller kommentera lite. Följer också några konton med lite bra budskap samt finans, fotboll o gajming som är lite kul att läsa om.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Bara reaktionen visar ju att stänga ner tiktok är ett hälsosamt val. Borde följa upp med att stänga fb och x också.

Varför skulle X stängas ned?

123
Skriv svar