Super Castlevania IV (SNES)
Plattformar: SNES
Release: 1991
Även om sanningen egentligen är lite av en annan var åtminstone känslan att Super Nintendo var något som skulle ta saker och ting till nästa nivå.
Mega Drive låg egentligen inte långt efter trots att vi varit bekanta med hårdvaran en inte obetydlig tid, eller vad man nu vill kalla ungefär ett och ett halvt år för. En variant skulle vara att Mega Drive inte låg efter överhuvudtaget, utan i framkant i vissa avseenden men en bit bakom i andra.
Men SNES fick en jäkligt fet start här, med ett första halvår innehållandes en stor del av konsolens erkända klassiker.
Super Mario World.
The Legend of Zelda: A Link to the Past.
Super Probotector.
Street Fighter 2.
Super Ghouls'n Ghosts.
Teenage Mutant Hero Turtles 4: Turtles in Time.
F-Zero.
Lemmings.
Sim City.
För sin tid avancerad illusion av spriteskalning, Mode 7 och allehanda visuella effekter stod i flertalet fall i centrum, tillsammans med musik som lät studioproducerad mer så än primärt beståendes av blipp och blopp, vilket bidrog till känslan av framtid.
Jag kan inte förneka att Super Castlevania 4 väldigt snabbt fick mig att tappa hakan, och den ville inte riktigt hitta tillbaka till dess givna plats innan eftertexterna rullade.
Inte riktigt en remake, men väl en sanslöst utfläskad nytolkning av det scenario kretsandes kring Simon Belmont och Dracula som det första spelet i serien förmedlade till NES ett halvt decennium tidigare;
Utfläskad då den innehåller nästan dubbelt så många nivåer, varav de flesta är snudd på dubbelt så långa som NES-originalets nivåer.
Redan på första nivån sätts den audiovisuella tonen, till tonerna av barrockdansanta Dance of the Holyman, vindbryggor som snyggt hissas upp på ett nästan tredimensionellt vis och galler som skjuter upp från marken och delar in spelplanen i två olika lager vilka man vandrar mellan via grindar.
Men det tar inte slut där.
Lager på lager med parallaxscrollande grafik avlöser varandra i rasande tempo samtidigt som miljöerna varieras, som om det vore åtskilliga nivåer som komprimerats till en enda. Simon stöter på fiender han måste svinga sin piska i alla möjliga olika riktningar för att nå och plötsligt hänger och dinglar han i luften med piskan fäst i någon form av krok.
Det är lätt att tro att spelet når lite av sitt klimax redan på första nivån, men på något magiskt vis så lyckas det variera både miljöer, tempo och annat hela vägen fram till spelets sista skälvande minuter i en sådan omfattning att samtliga tidigare spel i serien framstår lite som prototyper.
Och visst vore allt då frid och fröjd, kan man tycka, med Super Castlevania IV rätt lätt att utse som något av en höjdpunkt i serien, men precis som Mega Drive inte nödvändigtvis var sämre än Super Nintendo beroende på vad man fann vara av relevans hårdvarumässigt så är samma gällande här fast i ett speldesignmässigt perspektiv.
Redan Castlevania 3: Dracula's Curse till NES hade tonat ned den där största av öppenheten som gick att finna i Symphony of the Night-prototypen Simon's Quest, men kvar fanns möjligheten att välja olika vägar fram till slutet likväl som det för spelet unika inslaget att spela som olika karaktärer med olika egenskaper.
Super Castlevania IV kastar ut precis allt dylikt genom fönstret och går verkligen tillbaka till det upplägg som seriens första del till NES satt på, i det att det i samtliga avseenden är en spikrak resa från start till mål utan några andra krussiduller att ta hänsyn till annat än den utmaning respektive nivå har att erbjuda.
Här spenderas dock, på ett klart tacksamt vis, i princip halva spelet utanför slottet i grönskande miljöer som står som en tacksam kontrast till slottets insida som visserligen även den är klart mer färgglad och varierad än vad man borde vågas hoppas på.
Om man har första Castlevania som måttstock, det vill säga.
Där första Castlevania var en för sin tid löjligt välbalanserad historia är denna fjärde del inte alls detsamma. Spelets första halva erbjuder möjligen seriens lägsta svårighetsgrad, om man bortser från pusselaspekten i Simon's Quest då det spelet i övrigt är mer eller mindre befriat från utmaning, och därefter trappas den lite försiktigt upp för att sedan slå över till ren och skär frustration från en sekund till en annan framåt spelets slutskede.
Det är inte så mycket att det är ett speciellt svårt spel, någonsin, men när de där utmaningstopparna väl aländer är de så ur karaktär för spelet överlag att det känns svårt att greppa.
Vidare saknar det tydligt den finess i nivådesignen som första Castlevania tycks ha finslipat in absurdum; Att här nyttja specifika specialvapen för att underlätta vissa passager och strider med bossar och dylikt känns aldrig lika relevant eller avgörande för ens framgång och det går i stunder så långt att man helt och hållet glömmer bort att de finns tillgängliga då man inte känner något behov av att nyttja dem.
Simons piska är lite för effektiv för dess eget bästa, med dess möjlighet att slås i åtta olika riktningar, och ovanpå detta faktum vilar en kontroll som inte riktigt tycks samspela med det som efterfrågas; Genom att hålla in attackknappen blir Simons piska slapp och kan viftas runt lite menlöst för att, bland annat, blockera projektiler och dylikt, men det leder till en rad underliga situationer där helt vanliga piskrapp tycks te sig mindre effektiva än de borde då man råkat aktivera viftandet mitt i ett slag och således inte alls får in en så lyckad träff som man hoppats på.
Vidare finns det en kollisionsdetektion att ta hänsyn till, som kan resultera i situationer där Simon helt uppenbart inte är i närheten av att nudda en spikbädd men ändå faller ned död till marken, och en analighet i tidsrymder godkända för att hoppa vidare från plattformar som roterar när man landar på dem och som följd slungar Simon ned från dem.
Ofta rakt ned i ett hål av ingenting.
Det är dylika problem som får det att kännas som den ökade frihet Simon fått i sina rörelser, där bland annat påbörjade hopp inte längre måste avslutas innan man återfår kontroll och trappor kan lämnas innan man nått dess slut, inte alltid känns helt anpassade till den design som Castlevania i övrigt för sig med.
Som audiovisuell resa är dock Super Castlevania IV i mångt och mycket en fullträff.
Soundtracket lyckas verkligen komma runt Super Nintendots stundtals otacksamma burkighet i ljudbilden, och både ljudeffekter och kompositioner som står i god relation till de situationer man befinner sig i. Och under ett och samma tak samsas extremt melodiösa kompositioner med ambienta diton som med hjälp av svävande syntar från 80-talet ringar in en känsla av påtaglig ondska.
Och grafiskt sett, både tekniskt och estetiskt, är den en tour de force utan dess like som erbjuds sånär som på en del sanslösa slowdowns vid specifika passager som flertalet tidiga SNES-spel gjorde sig kända för innan utvecklarna fått grepp om hårdvaran och sätt att jobba med den istället för mot den.
Men jag vet inte.
Över tid känns det dock som att innehåll är att föredra framför yta, och där slår Castlevania till NES faktiskt Super Castlevania 4 på fingrarna även om det i båda fall rör sig om redigt bra spel.
Originalversionen av denna text publicerades ursprungligen i min blogg på (gamla) Loading.se
Tyckte Belmont var en fröjd att styra i C4, med tanke på 8 directional whipping! OCH möjligheten att sladdra runt med piskan så där coolt, som en äkta vampyrjägare ska. Med det sagt var det nog typ 20-25 år sen jag körde igenom C4 sist, så kanske skulle tycka annorlunda idag. En replay är long overdue
Tyckte Belmont var en fröjd att styra i C4, med tanke på 8 directional whipping! OCH möjligheten att sladdra runt med piskan så där coolt, som en äkta vampyrjägare ska. Med det sagt var det nog typ 20-25 år sen jag körde igenom C4 sist, så kanske skulle tycka annorlunda idag. En replay är long overdue
Vet inte hur många gånger jag spelat igenom detta, men många gånger. Eftersom det är så pass lätt som det är blir nästan varje påbörjad runda fullföljd, men har fortfarande lätt för att störa mig på piskan. Känns som det borde ha kunnat lösas på något bättre vis, men vet inte hur.
Men, oavsett, bra är det.
Fantastisk soundtrack, har dock aldrig upplevt det burkigt, kanske var det för att man spelade med TV ljud förr?
Super Castlevania 4 låter inte speciellt burkigt, de har lyckats komma runt det, men många SNES-spel gör det som följd av begräsningar i kvalité på samplingar. I kombination med sådant som skall låta som elgitarrer blir det ibland en rätt (för mina öron) olustig ljudbild som målas upp. Men det finns såklart mängder med fantastiska soundtrack till SNES ändå. Många jobbar runt eller med begränsningarna, inte mot dem.
Fantastiskt spel, troligtvis det Castlevania som jag spelat igenom mest. Nästa Castlevania som kom till Super Nintendo, Castlevania: Vampire's Kiss, var en sådan besvikelse i jämförelse med detta spel.
Vampire's Kiss (Dracula X) var ju en nedbantad version av Rondo of Blood där allt är sämre. Konami skulle ha gjort en SNES-exklusiv uppföljare på Super Castlevania i stället för att göra en Diet Rondo of Blood.
"Writer and Fighter"
Vampire's Kiss (Dracula X) var ju en nedbantad version av Rondo of Blood där allt är sämre. Konami skulle ha gjort en SNES-exklusiv uppföljare på Super Castlevania i stället för att göra en Diet Rondo of Blood.
Håller inte med, alls. Det delar vissa inslag men känns i övrigt som ett helt eget spel som till 100% satsar på att vara en själslig uppföljare till Castlevania till NES.
Det vill säga, totalt fokus på fiendeplaceringar och specialvapen. Det är den totala motsatsen till Super Castlevania 4 som går all in för en audiovisuell resa men mycket lite engagemang i att vara en balansakt utmaningsmässigt.
Fast nja, så lika är de väl ändå inte? Jag gillade Dracula X på dess egna premisser, tycker ibland det fått lite oförtjänt dåligt rykte.
Rondo of Blood är ju grisbra, så klart, men det känns också lite som en sån där Japan-obskyritet som få spelade tills ganska nyligen så det har hajpats upp till nästan mytiska dimensioner för det brukade vara så svåråtkomligt. Alla cutscenes i Rondo är... Something else 🙄🫠
Fast nja, så lika är de väl ändå inte? Jag gillade Dracula X på dess egna premisser, tycker ibland det fått lite oförtjänt dåligt rykte.
Rondo of Blood är ju grisbra, så klart, men det känns också lite som en sån där Japan-obskyritet som få spelade tills ganska nyligen så det har hajpats upp till nästan mytiska dimensioner för det brukade vara så svåråtkomligt. Alla cutscenes i Rondo är... Something else 🙄🫠
Dracula X är faktiskt en SNES-remake på Rondo of Blood där de var tvungen att ta bort saker för att spelet skulle få plats på kassetten.
"Castlevania: Dracula X is an SNES remake of Rondo of Blood, and was also the first version of Rondo to reach North America. The game remixed enough to be almost completely different, only sharing some enemies, bosses, and mechanics with the original game. Due to the smaller storage capacity of SNES cartridges, voice acting was removed, the game became more linear due to overhauled level design, the difficulty was ramped up, and Maria was no longer playable."
"Writer and Fighter"
Dracula X är faktiskt en SNES-remake på Rondo of Blood där de var tvungen att ta bort saker för att spelet skulle få plats på kassetten.
"Castlevania: Dracula X is an SNES remake of Rondo of Blood, and was also the first version of Rondo to reach North America. The game remixed enough to be almost completely different, only sharing some enemies, bosses, and mechanics with the original game. Due to the smaller storage capacity of SNES cartridges, voice acting was removed, the game became more linear due to overhauled level design, the difficulty was ramped up, and Maria was no longer playable."
Jo, jag vet allt det där. Det jag menade är att spelet ändå är ganska... eget, fastän det bygger på Rondo i grunden. Det känns bitvis som ett helt eget spel och jag tycker det fått lite oförtjänt dåligt rykte om att "bara" vara en nedgraderad version av Rondo. Det är mycket som ändå är såpass annorlunda att båda spelen är värda att spela igenom på sina egna meriter, imho.
Jo, jag vet allt det där. Det jag menade är att spelet ändå är ganska... eget, fastän det bygger på Rondo i grunden. Det känns bitvis som ett helt eget spel och jag tycker det fått lite oförtjänt dåligt rykte om att "bara" vara en nedgraderad version av Rondo. Det är mycket som ändå är såpass annorlunda att båda spelen är värda att spela igenom på sina egna meriter, imho.
Ah! Ok då är jag med och kan tycka du har en poäng.
"Writer and Fighter"
Ah! Ok då är jag med och kan tycka du har en poäng.
Legers Castlevania-texter får mig hur som helst att vilja spela om alla klassiska delar i serien. Har spelat samtliga, men förutom ettan och tvåan till NES har det inte blivit några omspelningar sedan färg-tv var nytt, typ.
Legers Castlevania-texter får mig hur som helst att vilja spela om alla klassiska delar i serien. Har spelat samtliga, men förutom ettan och tvåan till NES har det inte blivit några omspelningar sedan färg-tv var nytt, typ.
Jag har samtliga köpa och tänkte faktiskt göra samma.
"Writer and Fighter"
Jag har samtliga köpa och tänkte faktiskt göra samma.
Do it! Det är ju rätt korta spel, ändå, i jämförelse med mycket annat. Jag skulle antagligen hinna spela igenom alla de äldre spelen och mer därtill på den tid det tog mig att dra igenom hiskeligt långa Dragon Quest XI.
Do it! Det är ju rätt korta spel, ändå, i jämförelse med mycket annat. Jag skulle antagligen hinna spela igenom alla de äldre spelen och mer därtill på den tid det tog mig att dra igenom hiskeligt långa Dragon Quest XI.
Det här med tiden är ändå sjukt. I mitt huvud spelade vi Castlevania 1 i flera timmar och det går väl klara på en halvtimme? Samma med Zelda 1. Det spelet kändes ju som ett äventyr som var flera veckor långt...vi snackar väl där om kanske 2 h?
"Writer and Fighter"
Det här med tiden är ändå sjukt. I mitt huvud spelade vi Castlevania 1 i flera timmar och det går väl klara på en halvtimme? Samma med Zelda 1. Det spelet kändes ju som ett äventyr som var flera veckor långt...vi snackar väl där om kanske 2 h?
Hehe, ja, det är skumt. Ja, 30-40 min kan man nog dra igenom C1 på... När man väl bemästrat det.
Jag vill tro att det tar 4-5 timmar ändå att klara ut Zelda 1 förutsatt att man vet vad man ska göra och inte speedrunnar... Men kan ha fel där. Just Zelda 1 var ju ett sånt spel som upplevdes enormt och jättelångt och episkt, men det var ju mer för att 90% av speltiden var aimless wandering utan en aning om vad man skulle göra. Eller att man testade alla batshit crazy rykten man hörde på skolgården, det flöt ju runt en hel del sånt förr om gamla spel... När man inte hade tillgång till internet + spel var nytt och spännande + barns magiska fantasi så kan ju vad som helst verka rimligt 😅😂
Minns att även Zelda 64 var gigantiskt och omöjligt stort när det kom, sen nu senast drog jag igenom det 100% på typ under 20 timmar... How things change, eh
Castlevania 4 är klart det bästa av dom traditionella Castlevania spelen i mitt tycke.
Allt från gameplay, nivåer och musik.
Har själv svårt att välja mellan första Castlevania och Rondo of Blood.
Super Castlevania IV .
Det är inte bara ett spel. Det är så mycket mer.
För mig är det motsvarigheten till Prousts Madeleinekaka.
Jag är född 1975 och tillhör den specifika skaran av folk som sitter och gråter till soundtracks av Ben Daglish, Matt Gray och Rob Hubbard (bara för att nämna några namn).
Jag köpte en SNES från USA några månader innan den släpptes i Sverige.
Två spel medföljde, Super R-Type och Supe Castlevania IV.
Som man säger på engelska: "Needless to say, I was blown away."
Nog för att soundtracket till R-Type var svinbra men....
Super Castlevania IV .
Vad i helvete? Vad är det jag lyssnar på?
Kan en spelmaskin göra musik som låter.. såhär?
Det gick så långt att jag spelade in musiken på kassett och lyssnade på den DAGLIGEN på min Walkman.
Jag lärde mig varenda ton, nyans och ackord utantill. Tog ett sommarjobb och köpte en Yamaha SY85.
Sen bar det iväg.
Jag blev keyboardist, Främst inom metalgenren.
Efter många om och men lade jag det på hyllan och blev egen,
Gör den musik jag gillar att göra och blir glad när andra gillar det.
Såg precis en video om spelmusik häromdagen.
Super Castlevania IV var med,
Jag fyller 50 nästa år.
Grät som en lten flicka.
Fucking Super Castlevania IV ..
Ja, musiken är ju verkligen i en klass för sig. Serien i stort brukar ha soundtracks som är bortom denna värld, går än idag och nynnar på Heart of Fire från första spelets femte nivå.
För min del var det Mega Man-serien som fick mig att börja spela in musik på kassettband och Falcom Sound Team JDK som fick det stora genomslaget hos vänner och bekanta så till den grad att 90-talets storslagnaste fester skedde till tonerna av musik från Ys-serien sådär så att alla skrålade med i melodierna.
Musiker blev jag dock inte, men spelmusiksnörd åtminstone.
Castlevania må ha varit det första Castlevania jag spelade och SOTN är ju ett mästerverk, men det Castlevania jag alltid återvänder till är just Super Castlevania IV. Det var det häftigaste jag skådat när det släpptes och jag tycker fortfarande att det är bäst i serien med bäst musik, coolast grafik och roligast banor. Kan dock hålla med om att svårighetsgraden är lite ojämna. Första halvan av spelet kan man promenera igenom utan att då en enda gång, men från någonstans runt bana 8 blir det otroligt svårt.