Indiana Jones and the Great Circle

Medlem

Trevlig recension, Tack. Tror det är som handen i handsken för mig men visst, jag har ju växt upp med Indiana Jones filmerna och tycker ju att dom tre första är dom bästa, jag kan nog förbise att gameplayet inte är helt hundra bara atmosfären och miljöerna finns där.

Medlem
+ & - @GR.

Plus o Minus @ GR som jav spelet 7 av 10. En andra åsikt av annan skribent gav det 8 av 10.
_______________________________________________________________________________________________
+
Lysande äventyrskänsla, klockrent berättande, stundtals fantastiskt snyggt, strålande estetik, underbart röstskådespeleri, makalösa pussel
-
Närstridssystemet är irriterande, gammal stealth-mekanik, fiendernas AI är dålig
_______________________________________________________________________________________________
Mitt gamla lik till PC har inte en suck att driva spelet tyvätt så det bli inget Steam köp. Xbox äger jag ej.
Inväntar PlayStation 5 releasen i april så jag kan lira det. Tyvärr med handkontroll vilket inte är optimalt i first person games.

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Var så nära på att skriva det, men lät bli.
Skönt att nån håller standarden uppe!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Plus o Minus @ GR som jav spelet 7 av 10. En andra åsikt av annan skribent gav det 8 av 10.
+
Lysande äventyrskänsla, klockrent berättande, stundtals fantastiskt snyggt, strålande estetik, underbart röstskådespeleri, makalösa pussel
-
Närstridssystemet är irriterande, gammal stealth-mekanik, fiendernas AI är dålig
Mitt gamla lik till PC har inte en suck att driva spelet tyvätt så det bli inget Steam köp. Xbox äger jag ej.
Inväntar PlayStation 5 releasen i april så jag kan lira det. Tyvärr med handkontroll vilket inte är optimalt i first person games.

Ett alternativ skulle kunna vara streaming via gamepass. Men vill du äga eller om du är känslig för fördröjning och inte bor rätt sett till datahallarna går det kanske bort.

Medlem
Skrivet av Devan:

Eurogamer
5 / 5
IGN
9 / 10
Game Rant
8 / 10
PC Gamer
86 / 100
TheGamer
3.5 / 5
GamesRadar+
5 / 5
GameSpot
9 / 10
Hardcore Gamer
4 / 5

Innebär det att FZ måste sätta 5/5 eller 4/5 bara för att andra gör det?
Eller vad är din poäng?

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Innebär det att FZ måste sätta 5/5 eller 4/5 bara för att andra gör det?
Eller vad är din poäng?

Poängen är nog att man ska läsa mer än ett test om man är intresserad av spelet. Det är ju trots allt åsikter från en person och de kan skilja väldigt. I alla fall om man inte vet att testaren har väldigt lik smak som en själv.
Om det var en pik mot fz att de satt för lågt varför ens ta med 3,5 av 5 betyget? Det är ju typ det fz gav med en stabil 3a eftersom de inte kör med decimaler.
Jag är egentligen positiv för att ta bort sifferbetyg så man får läsa och bilda en uppfattning, men siffran måste väl finnas för att dra uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ja och alltid är det någon som måste påpeka det för att framstå som lite mer sofistikerad än pöbeln 😀👍

Nu är det inte ”pöbeln” som bråkar om betyget, snarare rabiata Xbox-fanatiker med för få problem i sina liv.

Medlem
Skrivet av ulphen:

3/5 från FZ och 7/10 från Gamereactor (Svenska) till ett svenskt spel medan utländska medier ger högre betyg är ju lite underligt. När man också ser att alla andra länders gamereactor gett spelet 9/10 så börjar man ana en konspiration. Vad har Machine games gjort mot er svenska speljournalister ?

Det hela handlar om att brittiska/amerikanska spelsiter har betygsinflation. Allt under 6/10 är skräp på de siterna. FZ och Gamereactor använder istället hela skalan. Hamnar ett spel i mitten så är det ett helt ok spel.

Medlem

Bra recension som gjorde mig sugen på spelet. Jag bryr mig mer om vad som står i texten (samt + och -) än om själva betyget.

Vad ni än tycker, är det ett fantastiskt uppsving för Machine Games. Starbreeze själ lever kvar i Indy, bara kolla på närstriderna, "Escape from Butcher Bay" - någon?

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Blir mys o jul med detta!
Trodde stenhårt att det skulle få 4/5 när jag läste texten, så blev förvånad när det stod 3/5 🤔

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Popski:

Det hela handlar om att brittiska/ameeikanska spelsiter har betygsinflation. Allt under 6/10 är skräp på de siterna. FZ och Gamereactor använder istället hela skalan. Hamnar ett spel i mitten så är det ett helt ok spel.

Det är ju inte hela sanningen. Om man bortser från betygen så hyllas ju spelet betydligt mer i de flesta andra recensioner än i dessa två.

Skribent

Insåg för övrigt att Indy så vitt jag märkte aldrig yttrar repliken ”I’m selling these fine leather jackets” i spelet.

En skandal, naturligtvis.

Skribent
Skrivet av Joakim Kilman:

Insåg för övrigt att Indy så vitt jag märkte aldrig yttrar repliken ”I’m selling these fine leather jackets” i spelet.

En skandal, naturligtvis.

Revidering av betyget till 1/5 då. 😁

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Revidering av betyget till 1/5 då. 😁

Ja tyvärr. Det är så reglerna är.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det hela handlar om att brittiska/amerikanska spelsiter har betygsinflation. Allt under 6/10 är skräp på de siterna. FZ och Gamereactor använder istället hela skalan. Hamnar ett spel i mitten så är det ett helt ok spel.

Skrivet av ulphen:

Det är ju inte hela sanningen. Om man bortser från betygen så hyllas ju spelet betydligt mer i de flesta andra recensioner än i dessa två.

Fast det motsäger väl inte vad Popski precis sa?

Medlem
Skrivet av Popski:

Mitten, dvs 3, betyder "bra" på FZ, inte "helt ok" (som iaf jag tolkar som sämre än "bra").

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Mitten, dvs 3, betyder "bra" på FZ, inte "helt ok" (som iaf jag tolkar som sämre än "bra").

Nej, det stämmer nog, vilket bara förtydligar skillnaden mellan FZ:s betygsskala och ecempelvis IGN:s.

Medlem

Jag har tittat på detta lite nu, jag är ganska sugen på att spela det, men hålls tillbaka. Men något säger mig att detta kan vara ett väldigt bra spel för mig, möjligen det bästa machines games gjort och det bästa på flera år med en brasklapp på det.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Ponny

Jag har spelat hela helgen. ÄLSKAR DET. Klarat första stora området, och kommit till nästa. Stark fyra i nuläget, kanske till och med snäppet högre. Men vi får se. Behöver spela mer – och vill bara spela vidare... NU.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har spelat hela helgen. ÄLSKAR DET. Klarat första stora området, och kommit till nästa. Stark fyra i nuläget, kanske till och med snäppet högre. Men vi får se. Behöver spela mer – och vill bara spela vidare... NU.

Samma här 😄, svårt att släppa taget! Starkt jobbat Machine Games🙏 Tack.

Medlem

Spelet är fantastiskt enligt mig. Hypade upp detta själv men tänker dom fått till Indy riktigt bra. Visst hans vänner är inte världens mest roliga karaktärer men kan leva med det. Voss riktigt bra antagonist och sådär överspelad som första filmens skurk.

Buggarna jag stött på är att karaktärer smälter in i miljöer ibland samt ett par crasher kan leva med det. Annars flyter det på riktigt bra.

Miljöerna riktigt bra och väldigt snygg grafik inga anmärkningar där.

Att Indy är seg med klättring och så, tycker jag hör till. Tanke på han är lite klumpig i filmerna också och inte alls atletisk. Han fumlar fram lite som ett tåg i tjära vilket blir mer humoristiskt i mina ögon.

Tycker deifnitivt handlingen är väldigt intressant och spännande.

Ger spelet 4 av fem och ser fram emot dlc som kommer till detta.

Skribent

Kul att folk verkar gilla spelet. Det här kanske kan bli den ekonomiska framgång för Indy som senaste filmen inte blev.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Spelet är fantastiskt enligt mig. Hypade upp detta själv men tänker dom fått till Indy riktigt bra.

Jag förstår inte varför folk hypar sånt här. När man drar fram gammal skåpmat och packeterar i ny skrud. Silent Hill 2 remaken är hyllad och enligt många är det the Second Coming of Christ ungefär.
Finns bara en Indy och det är Harrison Ford. Filmerna var bra på 80-talet, senast var 1989. För 35 år sen.
Jag förstår ju att det är positivt för spelföretag om de hittat en ny guldgruva där de kan leta fram gamla filmer och göra spel av. Man behöver inte hitta på så mycket själv, man tjänar pengar ändå.
Hoppas vi får lite snygga äventyrsspel baserade på E.T., Tillbaka till framtiden, Flykten från New York, Den vilda jakten på stenen osv.
Finns 80-tals skräckisar som också kan bli coola spel. From Beyond, Night of the Comet, En amerikansk varulv i London, Re-Animator, The Thing, Videodrome, Flugan, The Return of the Living Dead, Fright Night, Terror på Elm Street, The Shining, Hellraiser, Poltergeist, Day of the Dead osv.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag förstår inte varför folk hypar sånt här. När man drar fram gammal skåpmat och packeterar i ny skrud. Silent Hill 2 remaken är hyllad och enligt många är det the Second Coming of Christ ungefär.
Finns bara en Indy och det är Harrison Ford. Filmerna var bra på 80-talet, senast var 1989. För 35 år sen.
Jag förstår ju att det är positivt för spelföretag om de hittat en ny guldgruva där de kan leta fram gamla filmer och göra spel av. Man behöver inte hitta på så mycket själv, man tjänar pengar ändå.
Hoppas vi får lite snygga äventyrsspel baserade på E.T., Tillbaka till framtiden, Flykten från New York, Den vilda jakten på stenen osv.

Just Indiana Jones är ngt jag älskade som barn och detta tog fram inre barnet inom mig. Därför jag hypade upp detta själv jag ville helt enkelt bara det skulle bli bra. Matiné äventyrsfilmerna kommer fram i detta spel. Så hypen var rätt.

Dina förslag på slutet var det ironi eller genialiskt kan inte riktigt bestämma mig där?

Medlem
Skrivet av Dres81:

Just Indiana Jones är ngt jag älskade som barn och detta tog fram inre barnet inom mig. Därför jag hypade upp detta själv jag ville helt enkelt bara det skulle bli bra. Matiné äventyrsfilmerna kommer fram i detta spel. Så hypen var rätt.

Dina förslag på slutet var det ironi eller genialiskt kan inte riktigt bestämma mig där?

Indiana Jones var fantastiska filmer att se när man var yngre, jag var 12 när såg De fördömdas tempel på bio.
Men jag gillar inte idén att nån ska låtsas vara Harrison Ford i nya spel som känns som konstgjord andning. Jag gillade däremot spel som inspirerades av Indiana Jones, men gjorde nåt nytt, med nya karaktärer. Som Tomb Raider och Uncharted. Men då krävs det att man har visioner och egna idéer.

Mina förslag var ironiska men det slog mig att flera faktiskt skulle bli coola som spel. The Thing och The Evil Dead finns ju redan, men här har den gudomliga studion Blooper Team chansen att styra upp och göra det på riktigt.

Medlem

Om jag minns rätt så har fz gett treor till både flight simulator 2024, Hellblade 2 och Starfield Shattered Space i år. Spel som jag själv gett väldigt höga betyg. Så jag är ändå hoppfull.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Indiana Jones var fantastiska filmer att se när man var yngre, jag var 12 när såg De fördömdas tempel på bio.
Men jag gillar inte idén att nån ska låtsas vara Harrison Ford i nya spel som känns som konstgjord andning. Jag gillade däremot spel som inspirerades av Indiana Jones, men gjorde nåt nytt, med nya karaktärer. Som Tomb Raider och Uncharted. Men då krävs det att man har visioner och egna idéer.

Mina förslag var ironiska men det slog mig att flera faktiskt skulle bli coola som spel. The Thing och The Evil Dead finns ju redan, men här har den gudomliga studion Blooper Team chansen att styra upp och göra det på riktigt.

Fattar men Indiana Jones är svårt göra en ny reboot på.

Yes och The Thing har kommit i en remastered version med bättre kontroll.

Haha förstod ironin men samtidigt som du säger hade varit coolt. Tillbaka till Framtiden hade kunnat göras en reboot på med ny handling. Evil Dead gjorde dom inte så bra tyvärr. Terror på Elm Street hade kunnat göras riktigt bra också utan survival temat samt Hellraiser hade varit coolt.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Yes och The Thing har kommit i en remastered version med bättre kontroll.

Haha förstod ironin men samtidigt som du säger hade varit coolt. Tillbaka till Framtiden hade kunnat göras en reboot på med ny handling. Evil Dead gjorde dom inte så bra tyvärr. Terror på Elmstreet hade kunnat göras riktigt bra också utan survival temat samt Hellraiser hade varit coolt.

Precis, nu vet vi vad Blooper Team kommer tjäna pengar på de senaste åren. The Evil Dead kommer bli på en helt ny nivå! Halleluja.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Men jag gillar inte idén att nån ska låtsas vara Harrison Ford i nya spel som känns som konstgjord andning.

Förvisso gjorde de redan det i Indiana Jones and the Faith of Atlantis så att man använt en imitatör är inget nytt.

Skriv svar