Sweclockers: Indiana Jones mår bra av mycket grafikminne

Robot
Sweclockers: Indiana Jones mår bra av mycket grafikminne

Våra hårdvaruvänner testar Indy med 20 grafikkort.

#indiana-jones, #sweclockers, #the-great-circle

Medlem

"Det får till följd att det relativt enkla kortet Geforce RTX 3060 (som har 12 GB VRAM) spöar inte bara storasyskonet RTX 4070, utan även RTX 4060 Ti och Radeon RX 7600. Alla dessa tre har 8 GB videominne."

Det ska nog stå 3070(8 GB), inte 4070(12 GB).

Kul att Machinegames förövrigt verkar ha lyckats relativt bra med optimeringen. Har väl inte läst om några megastora buggar heller, något mindre här och där bara. Kanske även släpps en dag-1 patch, som vanligt i dessa tider.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör
Skrivet av Fezk:

"Det får till följd att det relativt enkla kortet Geforce RTX 3060 (som har 12 GB VRAM) spöar inte bara storasyskonet RTX 4070, utan även RTX 4060 Ti och Radeon RX 7600. Alla dessa tre har 8 GB videominne."

Det ska nog stå 3070(8 GB), inte 4070(12 GB).

Kul att Machinegames förövrigt verkar ha lyckats relativt bra med optimeringen. Har väl inte läst om några megastora buggar heller, något mindre här och där bara. Kanske även släpps en dag-1 patch, som vanligt i dessa tider.

Argh, dessa siffror. Ja, 3070 ska det vara, inte 4070. Tack.

För övrigt duktigt skevt att ha 8 GB i 3070 och 12 GB i 3060

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

För övrigt duktigt skevt att ha 8 GB i 3070 och 12 GB i 3060

Rtx 3060 har ju en 192 bit bus och kunde ju antingen ha 6 GB eller 12 GB och jag antar att 6GB skulle vara för lite för att konkurrera ordentligt under tiden den släpptes. (vilket var lite senare än de starkare korten)

Rtx 3070 har en 256 bit bus och stödjer inte 12 GB utan den skulle antingen ha 8GB eller 16 GB. Nvidia ville väl spara in lite och det blev 8 GB i slutändan för ett 3070.

Rtx 3080 har en 320 bit bus som stödjer 10GB eller 20GB minne och där blev ju valet 10GB vilket jag känner är ännu mer skevt.

Nvidia snålade verkligen till det med minnet i en annars fantastisk grafikkortsserie

Medlem

Gud vad alla som köpt 4060ti datorer under reorna nog kommer ångra sig

Medlem
Skrivet av AHTF:

Gud vad alla som köpt 4060ti datorer under reorna nog kommer ångra sig

4060 Ti har aldrig varit ett prisvärt kort. Men ett snitt på 57 FPS på max i 1440p är ändå inte så illa pinkat.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

4060 Ti har aldrig varit ett prisvärt kort. Men ett snitt på 57 FPS på max i 1440p är ändå inte så illa pinkat.

Håller med, men det har haft sina försvarare. 57 är i säg inte dåligt men om man tittar vilka kort som slår det och vad dom korten kostar så är det lite sorgligt.

Medlem

tur man sitter med ett 3090 med 32gig

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

4070 Ti Super borde också kunna hantera spelet adekvat.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Querth:

Rtx 3060 har ju en 192 bit bus och kunde ju antingen ha 6 GB eller 12 GB och jag antar att 6GB skulle vara för lite för att konkurrera ordentligt under tiden den släpptes. (vilket var lite senare än de starkare korten)

Rtx 3070 har en 256 bit bus och stödjer inte 12 GB utan den skulle antingen ha 8GB eller 16 GB. Nvidia ville väl spara in lite och det blev 8 GB i slutändan för ett 3070.

Rtx 3080 har en 320 bit bus som stödjer 10GB eller 20GB minne och där blev ju valet 10GB vilket jag känner är ännu mer skevt.

Nvidia snålade verkligen till det med minnet i en annars fantastisk grafikkortsserie

3080 fick väl i alla fall en 384-bitars buss till slut och därmed 12 GB minne.

Medlem

Så jävla trist när man inser att nya datorn man byggde inte riktigt räcker till ändå för att man valde ett grafikkort med för lite minne. Jag köpte senast dator/grafikkort för 10 år sen och då var det GTX970/980 som gällde och då var 4gb standard. 970 hade dessutom problemet med att de sista 0.5gb inte kunde utnyttjas på rätt sätt.

Idag finns det ALLT från 6gb till 24.

Jag köpte ett RTX 4060 i somras och det var väl i princip den enda specen jag inte ägnade någon som helst tanke åt. Allt var ju bara så mycket bättre än en GTX970. Har under åren spelat mest konsol sen Xbox One X släpptes så har helt missat detaljerna och turerna kring RTX-serien. Har framför allt missat att DLSS/FSR mer eller mindre är ett krav för att kunna köra spel idag överhuvudtaget.

Precis som DF's PC Tech/review video av Indy Jones säger så klarar ett 4060 av att maxa typ allt förutom just saker som påverkar vram. Detsamma gäller tex Starwars Outlaws där man kan köra högt på det mesta men får dra ner vram-specifika inställningar. Dragon Age likadant. Så jäkla trist. 10Gb hade gjort underverk men 12gb hade ju varit det bästa.

12gb verkar ju vara någon sorts standard som man skulle ha siktat på. Tyvärr verkar det inte finnas kort i den prisklassen som ett 4060 kostade. Det hela blir ju lite moment 22 när man måste snåla på något för att hålla ner kostnaderna vilket gör att kortet inte kan nå sin fulla potential.

1
Skriv svar