Kristallkulan som sprack, 2024 tips i retrospekt.

Testpilot
Kristallkulan som sprack, 2024 tips i retrospekt.

Lite halvt uttråkad gick jag tillbaka och kollade lite vad både redaktion och medlemmar trodde om spelåret 2024. Först ska väl sägas att det är väldigt lite vi vet om ett spelår vid årets början. Astro Bot avtäcktes inte förrän den 30e maj exempelvis och det var ingen som hade en aning om att det skulle komma och göra sådan succé. Även Metaphor Re-Fantazio kom från ingenstans och vann kritikernas hjärtan.

https://www.fz.se/artikel/296213-fz-lasarna-star-wars-outlaws...

Många läsare tippade Star Wars Outlaws som årets spel. Jag kände mig redan då rätt skeptisk och fick nog rätt? Har inte hunnit med att spela det ännu. Personligen hade jag FF VII Rebirth som bästa spel och det fick ett bra mottagande även om Square-Enix återigen är besvikna på försäljningssiffror.

Annars är det rätt väntade spel. Dreadwolf blev Veilguard och Silksong kom såklart inte heller i år.

https://www.fz.se/artikel/296191-arets-spel-2024-blir

Även redaktionen hade Star Wars Outlaws som en stor favorit med sex nomineringar som bästa spel. Något Switch 2 fick vi inte se i år och därmed heller inget nytt Mario-spel. Bättre lycka nästa år?

Allt detta säger väl hur tufft det är att gissa på förhand vad som blir bra spel även om det är etablerade serier och namn bakom. Året är inte heller helt slut ännu och vem vet kanske kommer Star Wars Outlaws eller något annat spel ta hem Årets spel på FZ? Missa inte livesändningen den 13: e december!

Releasehästryttare

Räkna inte ut Silksong än, är ju fortfarande knappa månaden kvar av 2024

Avstängd

För mig är det helt obegripligt hur ett generic star wars från ubisoft ens folk kan komma på tanken att det ska bli årets spel.
Det visade sig också senare att spelet släpptes för tidigt då man rent av ändrat funktioner och lagt till nytt innehåll ?

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som förväntat.

Skrivet av Hipshot:

Finns inget att se fram emot.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Haha Kul grej att titta tillbaka till!

Skrivet av dTexN:

1. Black Myth: Wukong
2. S.T.A.L.K.E.R. 2
3. Shadow of the Erdtree

Förvånad över att så många vill tro på star wars. Det och Marvel har vi tjatats sönder med i olika medier senaste 8 åren, att ni inte är mätta

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Edd1e:

1. Path of Exile 2
2. S.T.A.L.K.E.R. 2
3. Cities Skylines 2.
Hoppas att CS2 blir suveränt via DLCs och patchar. Galen potential där.

Hade en "smula" fel gällande Cities 2. Krävs mycket för att jag ska begära refund, haha.

Astro Bot var utan tvekan största överraskningen men PoE 2 tror jag kommer bli mitt GOTY. Inte gett mig in i Stalker ännu dock.

Medlem

Hade rätt om Stalker 2 som GOTY, fick ingen outannonserad uppföljare till Viva Piñata och testade inte Songs of Silence än pga orimligt pris. GOTY-vinnaren är hyfsat lätt att gissa på förhand,.

FM-guru
F.d. Sisyr

Ser att jag inte hade med Stalker 2 i min topp tre för redaktionen, men att jag däremot sedan röstade på det i läsaromröstningen...

Vill minnas att jag inte trodde det skulle släppas 2024 och därmed inte tog med det först. Samma sak med Path of Exile 2. Annars hade det varit Hades 2, Stalker 2 och Path of Exile 2 på min lista. Nu är i och för sig två av dessa (tre om man vill vara elak) Early Access-släpp, vilket väl inte är riktigt samma sak kanske.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Ser att jag inte hade med Stalker 2 i min topp tre för redaktionen, men att jag däremot sedan röstade på det i läsaromröstningen...

Vill minnas att jag inte trodde det skulle släppas 2024 och därmed inte tog med det först. Samma sak med Path of Exile 2. Annars hade det varit Hades 2, Stalker 2 och Path of Exile 2 på min lista. Nu är i och för sig två av dessa (tre om man vill vara elak) Early Access-släpp, vilket väl inte är riktigt samma sak kanske.

Kan till viss del förstå det resonemanget att inte ha med Stalker 2 i sin top 3 lista i början av året.

Men sen när spelet inte ens kom med på FZ top 10 höstens hetaste spel. Det är då lite sådana här tankarna kommer upp...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sapiens:

Kan till viss del förstå det resonemanget att inte ha med Stalker 2 i sin top 3 lista i början av året.

Men sen när spelet inte ens kom med på FZ top 10 höstens hetaste spel. Det är då lite sådana här tankarna kommer upp...
https://www.youtube.com/watch?v=csbZMHYt18E

Haha, den listan jag inget att göra med så den tar jag inte på mig.

1
Skriv svar