Elon Musk ska starta AI-spelstudio för att "göra spel bra igen"
Är ett företag med 100 anställda ett stort företag? 🤔
Jämfört med EA (13 700), Ubisoft (21 000), ActivisionBlizzard (17 000), Embracer (12 000) eller ens Larian (470) så är det ju ett tämligen litet företag i sammanhanget. 😅
Ah, trodde faktiskt de var många fler anställda med tanka på att man sett att man fått in miljarder dollar i finansiering
Jag gillar inte tanken med att låta något som tror sig veta vad en människa önskar.
Finns inget perfekt och det vet naturen. Vi försöker skapa något perfekt men det blir det aldrig.
Att nu få in AI att göra det perfekt är naivt.
Jag får en magkänsla av att det kommer att slå bakut längre fram.
Är som att säga att kommunism är bra och måla massa fina ideologiska bilder och sätta statyer på varje torg.
AI i min värld skapar endast idylliska och ideologiska fasader.
Samtidigt är det kanske det vi behöver. Fly verkligheten ännu mer 🤔
Och Elon muska är den då som ska föra oss dit
spel är redan bra. vi behöver inte nått skit från dig elon
Det är det som är så fint med marknadsekonomi. Du behöver bara köpa det du vill köpa.
Något banbrytande inom AI för utvecklande av open world-spel där man bidrar till byggandet av en ny koloni på Mars, hade varit intressant. Kanske hur en grupp utvalda på jorden tvingas hantera sitt moraliska dilemma att lämna familj, vänner och liv för att upptäcka något nytt. Med kanske någon riktigt intressant twist.
Hade kunnat vara något, men jag är tveksam.
Diskutera gärna det Elon Musk gör inom spel. Men åsikter om hans person, politiska åsikter och annat tas på annat håll. Vi är trots allt en spelsite.
Ett par ot-inlägg borttagna.
Du gör det inte lätt för oss när det uppenbara syftet med hela projektet är direkt kopplat till de sakerna vi inte får diskutera 😅 Som tur är har jag nått gränsen för högkostnadsskydd för länge sedan i år, så när jag bitit av min tunga i frustration blir det billigt att få den tillbakasydd 😶
Well, tror ju inte direkt han personligen ger inputen till AIn. 😏
Jämfört med EA (13 700), Ubisoft (21 000), ActivisionBlizzard (17 000), Embracer (12 000) eller ens Larian (470) så är det ju ett tämligen litet företag i sammanhanget. 😅
Nu består ju inte EA, Ubisoft etc utav bara en studio, utan de är ju utgivare som äger flera olika studios. DICE har t.ex. 700 anställda, Criterion runt 100, Respawn 300 osv. 100 anställda är väl inte så där jättemånga, men betydligt fler än de flesta indiestudios. Men hur många anställda xAI har idag känns inte så relevant. Deras spelstudio kan få 1 anställd eller 500 anställda, det vet vi inte. Ser man dock Elon Musk som ägare av xAI och denna spelstudio på samma sätt som man ser EA som ägare över DICE så kan man ju dock inkludera alla anställda inom hans alla företag, och bara SpaceX är ju omkring 13000 anställda, för att inte tala om Tesla med sina 140 000 anställda världen över
Elon Musk måste endå vara en av dom smartaste, intressant att lyssna på.
Svårt autistisk är han nog också och det är extra kul när han är en nagel i ögat på många.
Kan bli intressant detta ✌
Nu blir det riktigt filosofiskt, men om en ai blir upptränad av männskligt innehåll; betyder inte detta att denna ai indirekt producerar mänskligt innehåll genom att göra om sånt som redan skapats i nystöpt förpackning? Vad är en ai utan mänskligt innehåll att träna på? Det finns givetvis inget rätt och fel i frågan, men det är en kittlande tanke och bör tas med i ekvationen tycker jag 🙂
Har redan övervägt det. Men för mig handlar det om att berättelserna som jag spelar om kommer från en eller flera människors perspektiv. Det gör det intressant. En maskin som tränats på dessa berättelserna kan bara berätta tomma skal i jämförelse, eftersom att oavsett hur mycket du gräver så finns det inte mer än träningsdata bakom. Du kan inte ställa några frågor till personen, även om du träffar "maskinen i person" om hur den tänkte kring en karaktär eller liknande, för det är allt utblandat i datan den tränats på.
Det kan så klart bli annorlunda om det handlar om helt gameplayfokuserade upplevelser där det som händer i spelet blir narrativet för varje person snarare än att det finns något särskilt som författarna vill berätta.
Jag har lekt runt lite med Suno's musiksystem t.ex., men det absolut tråkigaste jag vet är att lyssna på renodlad maskinmusik. Det finns säkert fall där det funkar. Men så fort det ska bli något personligt, typ en ballad eller vad som helst annat som är menat att resonera med en på ett djupare plan så skuttar jag därifrån så fort jag kan. eftersom det inte är någon persons berättelse jag lyssnar på. Fett tråkigt liksom. Det kan mycket möjligt vara så att jag kommer älska en maskinproducerad låt med känsla i framtiden, men baserat på de fåtal gånger jag upplevt något liknande hittills så kommer den kärleken totalt försvinna när jag hör/lär mig att det är en maskin jag lyssnar på.
Förutsatt att maskinerna inte börjar leva då, men där anser jag inte att vi är än.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Är väl alltid possitivt när en gamer vill starta en spelstudio.
Pengar lär ju inte vara drivkraften här då killen inte direkt är fattig.
Tillgång till kraftfull AI blir inte heller några problem minst sagt, så jag känner mig ändå rätt optimistisk.
Att fylla en stad så alla dörrar går att öppna och innehåller en interiör och folk som lever där har varit omöjligt tills nu, så jag hoppas att AI kan användas på det sättet. Önskar att R* och CDPR hängde på där.
Eller Microsoft med 100 000 anställda.
Nä det sa jag aldrig, men han kommer väl ha en liten grupp människor som sitter och genererar AI-material och sorterar ut det som är mest användbart. Både när det kommer story, kod, bild och ljud.
Tror aldrig AI kommer slå på det sättet att hela spel kommer tas fram enbart av maskiner. Mest blir det väl ett verktyg för att underlätta tidsdödande processer i utvecklingen. Men Musk är väl en av de mest briljanta vi har här på jorden, så vem vet vad han kan trolla fram här näst.
Förstår inte var allt hat kommer ifrån.
Allt Elon rör vid brukar bli bättre.
Vad har han gjort som är så elakt och farligt!?
Var väl det gamla vanliga, hen sa nått de blåhåriga krigarna inte höll med om
Så enkelt är det inte, men ju bättre kvalitet den är tränad på desto bättre förutsättningar finns det - men den kommer fortfarande kunna producera rent skräp på alla fronter.
Bättre än 90% av utvecklarna är den absolut inte. Den är mer tekniskt korrekt och gör färre dumma misstag som felstavningar. Det är ett fantastiskt verktyg, men behöver en kunnig användare för att nå sin fulla potential.
Precis som jag sade innan. AI kommer kunna underlätta skapa kod, men kommer troligtvis aldrig skriva 100% kod utan mänsklig handpåläggning. Just nu är AI definitvt inte bättre än 90% utvecklare, men i framtiden kommer den troligtvis ersätta 90% av programmerarna i rent antal, inte kunskap. De 10% som blir kvar kommer jobba häcken av sig att debuga koden.
I drank what?
Also: god morgon! Vill förekomma och påminna om att hålla god och rimlig ton. We can do it.
Den förhoppningen åldrades ju ungefär lika väl som mjölk en brännhet morgon i Sahara.
On topic: upp till bevis, Elon. Men med tanke på hur bra det har gått med AI i spelutveckling hittills, så håller jag mina förväntningar låga.
"Användning av AI skulle kunna leda till fantastiska spel". Jag tror det när jag ser det!
Also: god morgon! Vill förekomma och påminna om att hålla god och rimlig ton. We can do it.
En stor brist jag har: är en naiv idiot.
Tråden rejält rensad på off topic-grejer, nonsens och nedsättande kommentarer.
En Bamseponny av folket
Vilken pajas. AI-spel är minst 5 år bort innan det kommer hålla någon vettig nivå.
Rätta mig om jag har fel, men när Elon ger sig in i en bransch för att förändra så brukar det gå ganska fort framåt och nutid ser ut som dåtid och gandka korkad.
Rastaration @ PSN & Twitch
Med vad? Vad har han gjort dåligt hittills?
Ni som kommer hit och bara sprider hat kan ju lägga ner direkt.
Vad har han gjort bra då?
Tesla och space x är inte speciellt bra och resten har han misslyckas med. Starlink kanske är undantaget.
Den här killen gillar att synas och memea och skriver lite vadsomhelst för att inte bli bortglömd.
Är hans AI framgångsrik? Detta spelföretag kommer aldrig skapas.
Rätta mig om jag har fel, men när Elon ger sig in i en bransch för att förändra så brukar det gå ganska fort framåt och nutid ser ut som dåtid och gandka korkad.
Han är en dåre med gudskomplex och för mycket pengar, som köper smartare människors idéer och kallar de sina egna.
Han kommer tveklöst göra samma sak i spelbranschen om han får chansen. Jag tror på AI-spel lika mycket som jag tror på Musks idéer om att kolonisera Mars.
AI kan göra DELAR av spel säkert jättebra, men jag har mycket svårt att se att vi får ett rent AI spel de närmaste åren som håller den kvalité vi kräsna och gnälliga gamers är nöjda med. Men jag har haft fel förr.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21