NSO-nytt: Donkey Kong Land 2
Nintendo har betett sig väldigt underligt under hela hösten och sensommaren. Istället för att ha en traditionell Nintendo Direct i September (som alla andra år under Switch-eran) så klämde de ihop två mindre (Indie World och partner showcase) till en större i slutet av augusti - någonting som aldrig hänt förut, och den person som läckte informationen tydde informationen som att det var för att de skulle utannonsera Switch 2 under september istället. Vilket vi alla vet aldrig blev av. Heller inte i Oktober. Istället fick vi en väckarklocka - Alarmo - som visserligen kan visa grafik och spela upp ljud från några av våra mest älskade Nintendo-spel... men det var knappast utannonseringen alla väntade på.
På sociala medier, speciellt X, har de även gjort flera uttalanden och utannonseringar. Som att Switch 2 mycket riktigt blir bakåtkompatibel och att även Switch Online och ens Nintendo Account med allt knutet till det kommer "följa med" till nya konsolen. Men när exakt den visas eller släpps har de inte velat prata om, officiellt, än. Men nya uppgifter pekar på utannonsering i Januari 2025 och släpp bara två månader senare, i Mars. Vilket många menar är "omöjligt" - alldeles för kort tid sett till att Switch hade hela sex månader från avtäckande till lansering. Men då var Nintendo i en annan sits också. Efter Wii U-floppen (en konsol som många bara trodde var ett dyrt tillbehör till Nintendo Wii) så var de tvungna att ägna massvis utav medial och social media och annan PR på att visa att de faktiskt har någonting nytt - och att de trots sitt underläge faktiskt har någonting värdigt att gå vidare med. Och som vi alla vet är Nintendo Switch en enorm succé som även med sviktande siffror ändå fortfarande är populär ute i världen. Så det skulle räcka med att visa "Det här är Nintendo Switch 2 och den har bättre grafik, kan skala upp både gamla och nya spel till 4k och det här är nya kontrollerna" sen kommer hela internet vara i brand. De behöver inte riktigt samma långa startsträcka utan den kommer nästan sälja sig själv ändå.
Det fanns en sida med en nedräkning, som skulle vara för när Switch 2 skulle utannonseras, eller i alla fall börja teasas, men även det blev en besvikelse (vilket visserligen inte kan klandras Nintendo då den högst troligen inte var officiell på något sätt) som istället för nya konsolen visade en trailer för en remake av Wii U-spelet Xenoblade Chronicles X - nu i en definitive edition.
Någon Direct blev det inte riktigt nu heller, i alla fall inte för något spel - eller konsol - men ändå en för en utbyggnad av deras Super Nintendo World som nu fått tillägg av Donkey Kong Country för dem som vill besöka Universal Studios Japan. Men sett till det, och remaken av Donkey Kong Country Returns (som nu kallas HD och "slår ihop" Wii och 3DS-banorna) och Donkey Kong Land så börjar det skapa en bild av att Nintendo återigen vill göra varumärket Donkey Kong Country mer medvetet hos allmänheten. Varför? Det ryktas om ny film - och om jag får gissa så kommer det även ett spel till Switch 2 - om än inte till releasen så kanske tidigt i konsolens livscykel.
Så även om det varit en emotionell berg&dalbana den senaste tiden i väntan på nya konsolen, eller att ens få se den, så pekar ändå mycket mot att de bygger upp för stort avslöjande inom kort. Kanske inte i år, men tidigt nästa. Och sett mot allt annat är kanske att de inte släppte Donkey Kong Land 1+2 i samma veva lika märkligt, men känns ändå lite konstigt att inte släppa dem samtidigt - speciellt som de ändå kommer så tätt inpå varandra. Men kanske ville de ge dem varsitt uppmärksammande. Nåväl. Konstigare saker har hänt - speciellt inom Nintendo-sfären. Har aldrig spelat andra spelet så det är ändå välkommet i min bok.
De som är ute nu på NSO är följande:
Donkey Kong
Donkey Kong Jr
Donkey Kong 3
Donkey Kong Jr. Math
Donkey Kong Country
Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!
Donkey Kong Land
Donkey Kong Land 2
Ingen högoddsare att Donkey Kong Land 3 kommer ut nästa vecka på NSO då.
Vågar man gissa att Donkey Kong 64 och Diddy Kong Racing står näst på tur till NSO.
Sen vet jag inte om det saknas något annat spel eller om det är hela listan med Donkey Kong från Sega Genesis, NES, SNES, Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo 64 (Samtliga konsoler på NSO).
Känns lite som att man laddar upp för ett helt nytt Donkey Kong till Switch 2.
Blir det ett 2D spel (Country) så kanske det är crossgen titel. Är det ett 3D spel så lär det bli Switch 2 exclusive.
Vågar man gissa att Donkey Kong 64 och Diddy Kong Racing står näst på tur till NSO.
Blir det ett 2D spel (Country) så kanske det är crossgen titel. Är det ett 3D spel så lär det bli Switch 2 exclusive.
Nä, känns mycket troligt att trean följer inom kort! Men återstår att se om 64-spelen följer (i alla fall inom närtid) då det tycks med Wii/3DS-remaken och nu detta som det är 2D-spelen som är i fokus och det är vad de laddar upp med till Switch 2. Kan mycket väl tänka mig att det blir en cross gen title också då Nintendo sagt att de ska hålla liv i konsolen i minst tio år så det blir ungefär två år efter Switch 2 lanserats och då kan det mycket väl bli så att det lanseras på båda konsolerna för att få möjlighet att sälja så mycket som möjligt. Det är ändå inte tillräckligt stort spel i sig för att sälja konsoler så ingen mening så att hålla det Sw2-exklusivt.
Nä, känns mycket troligt att trean följer inom kort! Men återstår att se om 64-spelen följer (i alla fall inom närtid) då det tycks med Wii/3DS-remaken och nu detta som det är 2D-spelen som är i fokus och det är vad de laddar upp med till Switch 2. Kan mycket väl tänka mig att det blir en cross gen title också då Nintendo sagt att de ska hålla liv i konsolen i minst tio år så det blir ungefär två år efter Switch 2 lanserats och då kan det mycket väl bli så att det lanseras på båda konsolerna för att få möjlighet att sälja så mycket som möjligt. Det är ändå inte tillräckligt stort spel i sig för att sälja konsoler så ingen mening så att hålla det Sw2-exklusivt.
Tog precis och editerade inlägget då jag undrade samma om N64 spelen haha.
Tog precis och editerade inlägget då jag undrade samma om N64 spelen haha.
Ja, och kollar en på den listan är det onekligen 2D-spelen som är i fokus och jag tror som sagt det finns en anledning till det
Ja, och kollar en på den listan är det onekligen 2D-spelen som är i fokus och jag tror som sagt det finns en anledning till det
Det har du rätt i. Men sen så finns det inte så många spel från NSO konsolerna som är i 3D.
Det är väll bara Donkey Kong 64 och Diddy Kong Racing vad jag känner till.
Så skulle väl kunna vara så att man lanserar alla 2D spel först från de äldre konsolerna före Nintendo 64 spelen.
Rekommenderar för övrigt Donkey Kong Country 2 på NSO om man har lite att göra. Har spelat de flesta DK och det är förmodligen det bästa 2D spelet i Donkey Kong serien.
Det har du rätt i. Men sen så finns det inte så många spel från NSO konsolerna som är i 3D.
Det är väll bara Donkey Kong 64 och Diddy Kong Racing vad jag känner till.
Så skulle väl kunna vara så att man lanserar alla 2D spel först från de äldre konsolerna före Nintendo 64 spelen.
Rekommenderar för övrigt Donkey Kong Country 2 på NSO om man har lite att göra. Har spelat de flesta DK och det är förmodligen det bästa 2D spelet i Donkey Kong serien.
Absolut, kan vara jag som läser in för mycket i detta och de väljer bara att vänta med dem för att få ut de andra först och få det mer kronologiskt. Men tycker inte det utesluter sett till allt (spelen och Nintendo World-expansionen) att det är en del av en plan. Vi får se.
Personligen har jag alltid gillat första bäst av Country-spelen till Snes, men de två andra är nästan lika bra men det är första jag återkommer till när jag vill ha barndomsnostalgi! Trean gillar jag nog minst om jag ska vara ärlig, det är fortfarande bra men fick aldrig till samma känsla för mig.
Hoppas att DK '94 kommer snart också, bästa DK-spelet! 💯♥️
94? Det har jag aldrig hört talas om?
94? Det har jag aldrig hört talas om?
Googla det, det är ett av de bästa OG GB-spelen imho
Googla det, det är ett av de bästa OG GB-spelen imho
Många rubriker som lyder "bästa gb-spelet" så du verkar inte ensam om att tycka det. Så kanske Nintendo hörsammar er önskar er Personligen blev jag inte så sugen på det, såg inte speciellt ut alls, utan dessa Land-spel verkar mycket roligare. Men ja, skadar ju inte att gamla mindre uppmärksammade titlar också tillgängliggörs såklart.
Många rubriker som lyder "bästa gb-spelet" så du verkar inte ensam om att tycka det. Så kanske Nintendo hörsammar er önskar er Personligen blev jag inte så sugen på det, såg inte speciellt ut alls, utan dessa Land-spel verkar mycket roligare. Men ja, skadar ju inte att gamla mindre uppmärksammade titlar också tillgängliggörs såklart.
Förstår, nej, vid en första anblick ser det nog inte mycket ut för världen. Men det har ett jäkla beroendeframkallande gameplay! Så testa gärna och rapportera tillbaka ifall det dyker upp, du kanske blir biten
Jag spelade det rätt så intensivt under en längre sjukhusvistelse som barn, då ett av benen fuckade ur. Bad times, men good times
De som är ute nu på NSO är följande:
Donkey Kong
Donkey Kong Jr
Donkey Kong 3
Donkey Kong Jr. Math
Donkey Kong Country
Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!
Donkey Kong Land
Donkey Kong Land 2
Sen vet jag inte om det saknas något annat spel eller om det är hela listan med Donkey Kong från Sega Genesis, NES, SNES, Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo 64 (Samtliga konsoler på NSO).
Där var Donkey Kong Land 3 ute också som väntat.
Blir intressant att se vad nästa Donkey Kong är på NSO. Det är väll endast Diddy Kong Racing och Donkey Kong 64 som saknas nu av dom konsolerna som finns tillgänglig på NSO eller har jag missat någon titel?
https://x.com/nintendoamerica/status/1864135813874770005?s=46
Där var Donkey Kong Land 3 ute också som väntat.
Blir intressant att se vad nästa Donkey Kong är på NSO. Det är väll endast Diddy Kong Racing och Donkey Kong 64 som saknas nu av dom konsolerna som finns tillgänglig på NSO eller har jag missat någon titel?
https://x.com/nintendoamerica/status/1864135813874770005?s=46
Ja, det blev inte största förvåningen direkt Donkey Kong 64 kommer nog förr eller senare, Diddy Kong Racing också, men tror det kommer dröja och dessa spel mer är för att bana väg för nya spelet till Switch 2