Commander Keen in Invasion of the Vorticons Episode One: Marooned on Mars (MS-DOS)
Plattformar: MS-DOS (testversion)
Release: 1990
Året var 1989 och Martin Edmondson, Paul Howarth och David Whittaker hade precis sett Shadow of the Beast imponera på i princip allt och alla med dess supermjukt parallaxscrollande bakgrunder, mängder med färger, samplingsdrivna ambienta soundtrack och tekniska briljerande.
Det är nog rätt svårt att greppa hur otroligt mycket som något från framtiden detta teknikdemo, illa förklätt som ett spel för att kunna säljas i butik, faktiskt framstod som.
Och naturligtvis färgade det även mig, för att gå från något likt detta...
...vidare till något som såg ut såhär...
...var inte precis övertygande i min process att komma att förstå att Microsofts operativsystem inom endast ett par år skulle komma att bli de absolut främsta plattformarna för spel på dator.
Där finns en numera väldigt välkänd historia om hur utvecklaren John Carmack lyckades snickra ihop kod för att kunna scrolla runt grafik i DOS, slängde samman ett demo av den första nivån av Super Mario Bros. 3 och i samråd med övriga inblandade parter i Ideas from the Deep (de kallade sig så innan de gick id Software) skickade iväg demon till Nintendo.
Nintendo blev lika delar imponerade som de tackade nej till att låta Ideas from the Deep utveckla Super Mario Bros. 3 till DOS, men ur denna demo växte istället Commander Keen in Invasion of the Vorticons fram; En tre delar lång plattformshistoria om hoppstyltande och laserpistolskjutande Billy Blaze under superhjältealias Commander Keen.
Alla jag kände som hade en "PC" hade Commander Keen i någon form, jag inkluderad, och då främst den första delen som var helt gratis för vemhelst där de övriga två delarna kostade en slant att ta del av.
Imponerad var jag inte, speciellt inte när plattformsspel på tidiga 80-talets Commodore 64 i vissa avseenden (mjukt scrollande, fantastiska melodiska soundtracks och tacksamma kontrollscheman) gjorde saker och ting bättre än Commander Keen, men lirade det en del gjorde jag oavsett.
Det hörde liksom till.
Som plattformsspel betraktat är Episode One: Marooned on Mars i mångt och mycket så simpelt som ett plattformsspel från denna era kan bli.
Runtstrosandes på en världskarta kan man som Keen hoppa in i de nivåer man ges tillgång till. Några är inte mer än ett par skärmar stora och bjuder inte på mycket av vikt annat än lite information, andra är rätt stora och labyrintiska och avrundas med en av de fyra delar till sitt rymdskepp som Keen gått miste om.
Rätt omgående snubblar man över ammunition till sin laserpistol samt en hoppstylta som kan användas närhelst efter önskemål. Med hoppstyltan kan Keen nå tidigare onåbara platser men den är dock inget man vill använda sig av konstant då den gör saker och ting än mer svårkontrollerade än de redan är.
Faktum är att spelmotorn jobbar med en typ av fysik som får allt att kännas lika delar trögstartat accelerationsmässigt som sjukt skönt att kontrollera när man väl lärt sig behärska kontrollen. Mycket mer i linje med Super Mario Bros. än, säg, Mega Mans mer klassiska direkthet.
Marooned on Mars är inte ett speciellt långt spel.
Av dess sjutton nivåer är en gömd och hälften av de övriga väldigt små, men i typisk västerländsk plattformsanda har man krånglat till det en aning för att dra ut på speltiden.
Labyrintisk design gör sitt till, men så även de fyra olika färgade nycklarna som ligger utspridda lite här och var på vissa nivåer. Stöter man på en grön dörr krävs det en grön nyckel för att öppna den, och så vidare.
Ytterligare något som avslöjar spelets västerländska rötter är de poänggivande föremålen som är utspridda precis överallt på nivåerna. Utöver att erbjuda poäng för placeringsklättring på tillhörande poänglista får Keen ett extraliv vid varje tjugotusende poäng som skrapas ihop.
Inget avancerat upplägg, men funkar faktiskt över all förväntan som morot till att utforska nivåerna ordentligt.
Visuellt sett känns allt klart mer funktionellt än nämnvärt inspirerande.
Allt presenteras på ett NES-blockigt vis, och det märks både en och annan gång att man inte förmått hålla sig helt borta från att låta Super Mario Bros. 3-rötterna sippra igenom originalitetskontrollen med både ett och annat nivåuppbyggnadsblock som känns lite lätt modifierat för att undkomma problematiken.
Bakgrunder är aldrig mer upphetsande än vad färgerna grått och svart förmår frambringa och den grafiska variationen är rätt så begränsad men då spelet är så litet som det är hinner det aldrig bli direkt störande.
Fiender är få till antalet men minnesvärt designade och i flera fall är fiender egentligen inte fiender så mycket som varselser som lagomt störande kan hamna i vägen för Keen. Harmlösa, med andra ord, när de inte som vissa robotar skjuter dödliga laserstrålar eller vid närkontakt resulterar i ond bråd död.
Och ljudlandskapen, ja, de sträcker sig aldrig bortom diverse blippanden och bloppanden när Keen hoppar, faller och skjuter sig fram genom nivåerna. Visserligen charmigt megaretro, men ljusår ifrån det nästan studioproduktionsljudande soundtrack som Shadow of the Beast pressade fram året innan.
Det händer inte speciellt mycket under loppet av de få nivåer Marooned on Mars består av. Visst dyker där upp isiga block som Keen okontrollerat glider fram på, och de inledningsvis harmlösa varelserna går efterhand allt mer dödliga och så även nivådesignen överlag, men rent spelmekaniskt vet man vad man får efter några inledande minuter.
Vill man stressa sig genom denna episod går det utmärkt att göra så på under tio minuter, men med det så går man miste om typ nitto procent av allt där finns att utforska.
Som mest givande känns det när man tar sig tid att beta av alla nivåer där finns och det genom att lugnt och metodiskt beta av allt de innehåller. Fram växer då ett oväntat charmigt litet plattformsspel vars nivåer nog är klart mer genomtänkt designade än de vid en första anblick ger sken av, och i takt med att man blir bättre och bättre på att kontrollera Keen kommer ett riktigt skönt flow krypandes fram ur skuggorna.
Ironiskt nog är det inte svårt alls att idag konstatera att Commander Keen in Invasion of the Vorticons Episode One: Marooned on Mars är ett mycket, mycket bättre spel än Shadow of the Beast någonsin varit även om presentationen känns som den ligger sisådär ett halvt decennium fel i tiden.
Kan rentav sträcka mig så långt som att hävda att den simpla presentationen idag är en stor del av spelets charm, och då till och med den på den tiden påstådda mjuka scrollen som i själva verket är allt annat än mjuk.
Rätt nöjd, ändå, att det inte blev en DOS-version av Super Mario Bros. 3 vi fick.
Estetiskt sett är det... Inte så tilltalande! De grälla färgerna får mig att tänka på Alex Kidd.
Har aldrig gillat Commander Keens estetik, meeen… idag är det lite som att det gått över till att kännas som ett spelhistoriskt dokument som jag har mycket lättare att ta för vad det är. Allt från den fula grafiken och blippbloppandet från PC-speakern känns liksom… megaretro.
Hade aldrig kunnat känna så när spelet var nytt.
Då var det mest bara ett sorgligt försök till att efterapa spelkonsolernas gudalika japanska plattformsspelsdesign.
Hade något Commander Keen på diskett som liten, tror inte det var detta dock. Ser inte ut så. Men det gillade jag i alla fall!
Jag tror att det var "Commander Keen in Keen Dreams" som id Software utvecklade och släppte 1991 på diskett, kan ha varit det första spelet jag köpte.
Jag tror att det var "Commander Keen in Keen Dreams" som id Software utvecklade och släppte 1991 på diskett, kan ha varit det första spelet jag köpte.
Ja, det kan det ha varit. Passar rätt bra tidsmässigt också även om jag spelade det senare antagligen runt 94-95 skulle jag gissa. Men det var kul och spelades av kompisar så hade lite att prata om!
Hade något Commander Keen på diskett som liten, tror inte det var detta dock. Ser inte ut så. Men det gillade jag i alla fall!
Samma här, är ledsen att allt försvunnit under flytten.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Tack för påminnelsen!
Körde de mycket under uppväxten och köpte de på Steam(?) för några år sedan. Riktigt mycket nostalgi involverat i de inköpen (och har nog inte ens provspelat de än vad jag kan minnas.) Tror ändå absolut spelen håller än. Det är något med Commander Keen som gav spelen en viss, svårdefinierad charm redan när det begav sig.
Ska bara klara ut relativt snarlika Secret Agent först. Med tanke på att jag ids köra någon nivå per halvår lär det tag ett tag.
Fanns väl 6 spel totalt va?
Invasion of the Vorticons (3 Episoder)
Keen Dreams
Goodbye Galaxy (2 Episoder)
Aliens Ate My Babysitter
Commander Keen
Invasion of the Vorticons (3 Episoder)
Keen Dreams
Goodbye Galaxy (2 Episoder)
Aliens Ate My Babysitter
Commander Keen
Tack!
Ducati Streetfighter 848
Konstigt hur väl saker från ens barndom kan vara inpräntade så djupt. inte sett spelet på 30 år eller nått, men när jag ser bilderna kommer allt tillbaka som det vore igår. Känner till och med smaken av ett speciellt godis jag åt en gång när jag spelade och ser hur det såg ut i rummet jag satt. Men fråga mig inte vad jag gjorde igår för det har jag ingen aning om.
Konstigt hur väl saker från ens barndom kan vara inpräntade så djupt. inte sett spelet på 30 år eller nått, men när jag ser bilderna kommer allt tillbaka som det vore igår. Känner till och med smaken av ett speciellt godis jag åt en gång när jag spelade och ser hur det såg ut i rummet jag satt. Men fråga mig inte vad jag gjorde igår för det har jag ingen aning om.
Minnen kan vara så speciella! Polly är tex för mig alltid förknippat med HOMM2 och varje gång jag äter det så minns jag tillbaka till tiden man satt och spelad hot seat hela nätterna med kompisarna.
"Writer and Fighter"
Kan spela upp alla SFX-ljud i huvudet fortfarande, lika klart som dagen. Och det värmde. Ännu en grym recension, tack!
Off topic:
Det fanns ett spel där man spelade som en man i kostym där det gick ut på att döda. Motorsågar och diverse skjutdon användes flitigt. Typ som Hotline Miami.
Har för mig att man kunde välja mördare i början men där samtliga bar svarta solbrillor och svart kostym.
Jag spelade det jättemycket i ungdomen och det är, utefter Mario/Zelda/FF/m.m, mitt första starka spelminne.
Vet någon vilket spel jag tänker på?
Ännu en dag i paradiset.
Det här är nog det första spelet jag någonsin spelade.
Syrran har inspelningar när jag dör i spelet och jag säger typ meh. Dudududuuuuh låter det om spelet.
Minns när jag spelade in en session av Mega Man 3 på kassettband så jag kunde lyssna på musiken i efterhand (hade lånat spelet av en som importerat det från Japan långt innan det släpptes här), det var bara det att jag inte var ensam i rummet och mina kompisar upptäckte att record-lampan lös på min bandspelare. Jag fick panik, skämdes, och låtsades att jag råkat glömma stänga av när jag spelade in något helt annat tidigare.
Helt klart en klassiker som kanske inte åldras jättebra. Men jag hade faktiskt gärna sett en modern uppföljare till Commander Keen. Kör gärna 2D och plattform, men med ny grafik och annat för att få spelet att kännas modernt.
Finns ett sent spel i serien till Game Boy Color, har dock inte spelat det så har inte en aning om det är något att hänga i julgranen. Vad gäller ett modernt spel i serien är jag extremt osäker på vad jag själv tycker om det hela... för mig är Commander Keen vad det är, det första sidoscrollande plattformsspelet av sitt slag till DOS. Kanske skulle det funka utmärkt i modern tappning, eller så skulle det mest bara kännas som ett försök att rida på nostalgivågen.
Skulle säga att Keen 4 är det bästa, bra musik och härlig grafik. Läs boken ”Master of Doom” om hur det utvecklades, mkt intressant.
Intressant boktips, skall kollas upp!
Tack för påminnelsen!
Körde de mycket under uppväxten och köpte de på Steam(?) för några år sedan. Riktigt mycket nostalgi involverat i de inköpen (och har nog inte ens provspelat de än vad jag kan minnas.) Tror ändå absolut spelen håller än. Det är något med Commander Keen som gav spelen en viss, svårdefinierad charm redan när det begav sig.
Ska bara klara ut relativt snarlika Secret Agent först. Med tanke på att jag ids köra någon nivå per halvår lär det tag ett tag.
Också ett intressant tips, Secret Agent. Fyller sakta men säkert på mitt DOS-bibliotek, och det verkar ju höra hemma där inågon form.
Ah commander keen, alley cat och leisure suit Larry var mitt första möte med spel på en dator. Goda tider.
Spelade Alley Cat i monokrom tappning på någon riktigt, riktigt gammal x86-burk hos en kompis som liten. Fattade inte mycket av spelet men det etsade sig fast i minnet och en sisådär 20 år senare började jag gräva runt efter det när minnesbilder började poppa upp från ingenstans. Var lite av en kamp att överhuvudtaget komma på vad spelet hette och exakt vad jag skulle söka efter, men jag var visst inte ensam om att ha letat efter det i vuxen ålder så det löste sig rätt smidigt ändå.
Känner detsamma. Har inte alls samma typ av starka minnen från upplevelser av idag, men man blir väl rätt avtrubbad med åren. Där och då kändes allt så livsviktigt, nu känns mycket som något bland mycket annat.
Kan spela upp alla SFX-ljud i huvudet fortfarande, lika klart som dagen. Och det värmde. Ännu en grym recension, tack!
Hehe, ja, ljudeffekterna är verkligen av sådant slag att de präntas in i hjärnan och stannar där.
Varit otroligt nära på att skaffa licensen för det Commander Keen som finns på Steam flera gånger men har aldrig blivit av. Det känns som en sådan där klassiker som man "borde" spela någon gång. Sen visste jag faktiskt inte att det började sitt liv som ett tech demo som hade kunnat få Super Mario till andra system än Nintendo. Hade hört något om det förut men aldrig förstått att det var just Commander Keen det handlade om, kul fakta