Nya rykten! Bärbar Playstation på gång: Sony vill konkurrera med Switch

Robot
Nya rykten! Bärbar Playstation på gång: Sony vill konkurrera med Switch
Medlem

Det är väl switch de minst tävlar emot då Nintendo kör sitt eget race.

Medlem

Hehe, tänkte göra en ryktestråd om denna men blev mindre pepp när jag insåg att det inte ska vara någon dedikerad bärbar spelenhet med egna spel utan främst tänkt att spela PS4/PS5 spel. Och vill jag spela dem gör jag det hellre på TV:n med bättre prestanda. Så ser inte att denna ska konkurrera ut Switch 2 direkt. Och sen kanske den inte lanseras fören sent 2027 eller tidigt 2028 och då är ju PS6 på gång redan och då kommer den antagligen spela de spelen bättre också (utöver sina nya egna spel såklart som är det riktigt dragplåstret) så detta intresserar mig föga.

Medlem

Har kvar min PSP och gillar den fortfarande. Men min steam deck kan streama från ps5:an med min mobil som hotspot, har svårt att se att Sony kan konkurrera med det.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Har kvar min PSP och gillar den fortfarande. Men min steam deck kan streama från ps5:an med min mobil som hotspot, har svårt att se att Sony kan konkurrera med det.

Tror denna ska kunna både streama och köra "native" från konsolen så att du ska alltså kunna ladda ned spelen och köra dem direkt så det tror jag många kan uppskatta att inte behöva dra data för det. Men återstår att se hur prestandan blir och till vilket pris om det verkligen blir värt det.

Medlem

En anledning varför switch är så framgångsrik är ju för att det är en hybridkonsol. Spelarbasen och ekosystemet är inte uppdelad.
du spelar samma spel bärbart och stationärt.
tror inte det blir succe för Sony om dom inte försöker göra liknande, samma med microsoft.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror denna ska kunna både streama och köra "native" från konsolen så att du ska alltså kunna ladda ned spelen och köra dem direkt så det tror jag många kan uppskatta att inte behöva dra data för det. Men återstår att se hur prestandan blir och till vilket pris om det verkligen blir värt det.

Jo iofs kommer det en bärbar Ps5 med OLED-skärm så köper jag en, även om den saknar skivläsare

Medlem

Om jag skulle kunna spela mina Vita, PS3 och PS4 spel på den samt att man kan spela direkt på hårdvaran och inte behöver streama spelen så skulle jag vara intresserad.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

De här handheld-ryktena från Msft och Sony påminner hur de hoppade på motion controls med move och kinect när de såg hur framgångsrik Wii var. Efter Sonys hantering av Vitan är mitt förtroende lågt. Den kanske iofs får stöd för sd-kort den här gången i alla fall då Switch har det och de verkar vilja apa efter Nintendo.

Medlem

Gillar bärbara i teorin och jag köper dom alltid, men sedan blir det nästan aldrig att jag spelar på dom.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

De lär göra som de alltid gör:
De skapar en underbar konsul, och sen ger upp den efter ett litet tag och gör alla sina kunder besvikna....

Medlem

Ps vita var en awesome konsol som drogs ner i graven av Sony själva. Är helt övertygad att om den hade haft microsd och mer spel hade den lyckats stort

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Har aldrig fastnat för bärbart, inte ens OG Gameboyen var ju särkilt kul när det fanns annat man kunde dra igång på teven. Switchen kollar sonen Youtube på emellanåt men spelar aldrig om den inte är dockad. Självklart en smaksak men hos mig har det aldrig gått hem.

Medlem
Skrivet av Molotov:

En anledning varför switch är så framgångsrik är ju för att det är en hybridkonsol. Spelarbasen och ekosystemet är inte uppdelad.
du spelar samma spel bärbart och stationärt.
tror inte det blir succe för Sony om dom inte försöker göra liknande, samma med microsoft.

Ja, med tanke på hur lång tid det tar att utveckla spel numera och bärbara spel numera är vanliga konsolspel snarare än "mindre spel", skulle det nog vara nästan omöjligt för Sony att köra två format med separata spel. De kan ju idag knappt få färdigt spel till PS5 i rimligt tempo

Medlem

Mycket bra. Hade gärna bytt ut min Switch mot en PS Vita 2

Medlem

PS6 kommer duga. Spelar bara från soffan iaf.

Redaktör
Ponny
Skrivet av pody:

De lär göra som de alltid gör:
De skapar en underbar konsul, och sen ger upp den efter ett litet tag och gör alla sina kunder besvikna....

#Justiceforpsvita
#Justiceforpsvr2

signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

PS Vitas andliga efterträdare är redan här, den heter PS Portal och var ett konsoltillbehör ett tag.

I och med att PS Portal nu mäktar med att streama spel direkt från molnet, och därmed endast behöver ett PS+ Premium-konto och ingen stationär konsol, borde det väl gå att hävda att det numera inte är ett tillbehör utan en egen plattform?

I min mening har Sony redan smugit ut sin nästa bärbara konsol, men jag ser gärna att det kommer en version som orkar med att driva ett spel själv utan streaming också.

Medlem

PlayStation Portal Vita Portable. PSPVP.

Medlem

Om de kan få till en bärbar PS4 så kan det nog gå bra.

Det finns redan ett enormt spelutbud.

Utvecklare behöver inte oroa sig över att göra spel till ett format som kanske inte tar fart utan spelen fungerar även på en redan existerande stor marknad med PS4-5.

Gör så att den likt Portal kan streama från PS5 och molnet.

Om den även kan kopplas till en TV så har de en maskin som klarar väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

PS Vitas andliga efterträdare är redan här, den heter PS Portal och var ett konsoltillbehör ett tag.

I och med att PS Portal nu mäktar med att streama spel direkt från molnet, och därmed endast behöver ett PS+ Premium-konto och ingen stationär konsol, borde det väl gå att hävda att det numera inte är ett tillbehör utan en egen plattform?

I min mening har Sony redan smugit ut sin nästa bärbara konsol, men jag ser gärna att det kommer en version som orkar med att driva ett spel själv utan streaming också.

Även om streamingen är ett stort plus i min bok så håller jag inte med om att det gör det till en egen grej. Psp och Vita hade egna dedikerade spel, det har inte Portal och det tycks inte denna nya manick få heller så det gör dem till tillbehör snarare än egna konsoler. Iaf I mina ögon.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Även om streamingen är ett stort plus i min bok så håller jag inte med om att det gör det till en egen grej. Psp och Vita hade egna dedikerade spel, det har inte Portal och det tycks inte denna nya manick få heller så det gör dem till tillbehör snarare än egna konsoler. Iaf I mina ögon.

Nä, det är sant i och för sig...

Men PS Portal har åtminstone tagit steget från att vara ett konsoltillbehör - innan beta-testandet av streaming var ju en konsol nödvändig och så är det ju inte längre.

Vi kanske kan komma överens om att det är en ny plattform för spelande?

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Jo iofs kommer det ej bärbar Ps5 med OLED-skärm så köper jag en, även om den saknar skivläsare

Haha nä skivläsare lär den inte ha 🤣 Skulle bli väldigt otympligt!

Skrivet av Jonas Vågström:

Nä, det är sant i och för sig...

Men PS Portal har åtminstone tagit steget från att vara ett konsoltillbehör - innan beta-testandet av streaming var ju en konsol nödvändig och så är det ju inte längre.

Vi kanske kan komma överens om att det är en ny plattform för spelande?

Sure, det är ett plus att det inte behövs konsol utan att den blir självständig - men det är fortfarande Ps4 och Ps5-spel (och vissa äldre) så helt ny känns det ju inte. Men för de som vill ha bärbar kan jag förstå att de gör det. Så det finns nog en marknad även om jag inte ingår i den.

Medlem

Ska denna maskin lyckas skulle jag säga att maskinen ska klara av att spela nedgraderade playstation 5 spel där ägare av ps5 versionen får en kopia som fungerar på den bärbara enheten. Det är ju det som gjorde att Switch var så framgångsrik att det var en hybridmaskin.

Sen borde den nog heta PSP2 då PSP var ett kanonbra namn från början 👍

Medlem

Om PSVita2 blir verklighet kommer jag förhandsboka dag 1!!

Medlem

Har börjat inse att bärbart är guld som trött pappa.

Förr spelade jag endast på tv och vägrade ta ur switchen ur dockan. Nu spelar jag endast bärbar switch pch ps5an har stått och dammat bra länge.

Sugen på att köpa en portal nu när man kan streama spel.

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Ska denna maskin lyckas skulle jag säga att maskinen ska klara av att spela nedgraderade playstation 5 spel där ägare av ps5 versionen får en kopia som fungerar på den bärbara enheten. Det är ju det som gjorde att Switch var så framgångsrik att det var en hybridmaskin.

Sen borde den nog heta PSP2 då PSP var ett kanonbra namn från början 👍

Om den på allvar ska kunna spela PS5ans bibliotek så borde den väl heta PS5P snarare.

On topic: jag är försiktigt hype men jag hoppas verkligen att maskinen inte blir för stor. Tycker allt större än Switch Lite är för stort och otympligt att spela på när man är på resande fot.

Medlem

Ingen modern, men jag har en Nintendo switch som jag och barnen brukar spela på.

Medlem

Xbox och nu PlayStation (Igen) och Nintendo som utan tvekan med Switch 2 kommer vara bärbar.

May next gen 2027 bli bättre än den här.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Kommer bli en Ps6 portable. En vanlig Ps6 som du kopplar in i tvn, och en portable som du kan spela exakt samma spel, bara i en lägre upplösning

12
Skriv svar