Den lilla tråden om S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Hrmm... Testade det en snabbis, men blev lite irriterad på dessa två saker som händer i början..
Spoilers nedan om du inte klarat första uppdraget (There and back again).
1. När man hittar första artefakten (slug) och blir instruerad att öppna sitt inventory för att hantera den. Ja, då blir man direkt attackerad och dör på 2 röda. Testade 2-3 gånger - monstret triggas av att man öppnar sitt inventory. lösningen blev att ladda om, ta stenen, spring iväg en bra bit och öppna sedan ditt inventory.
2. När man skall placera scannern första gången. Återigen instrueras man: "Hämta scannern när den är klar". OK, den är klar - jag går dit. Zap! Zap! Zappelizap! Tokdöd
Testade två gånger med samma resultat. Avslutade spelet 🤣
Det är ju någon form av tutorial - då gör man ju som man blir tillsagd för att lära sig grunderna...
Mobbet spawnar väl av att man lootar? Jag dog många gånger där, sen sprang jag bara och klarade mig.
Undvik zappelizap(?) så kanske det går enklare.
Råkade klara en quest på "fel sätt" och nu är alla questmarkers borta från kartan. Hade rensat gamla saves så fanns ingen innan.
Går inte att fortsätta lira. Trist. Kanske kommer nån patch. Annars börjar jag om från början om några månader när det kommit patchar. Orkar inte börja om nu då jag lirat 9H.
Råkade klara en quest på "fel sätt" och nu är alla questmarkers borta från kartan. Hade rensat gamla saves så fanns ingen innan.
Går inte att fortsätta lira. Trist. Kanske kommer nån patch. Annars börjar jag om från början om några månader när det kommit patchar. Orkar inte börja om nu då jag lirat 9H.
berätta gärna vilken quest och hur du klarade den på "fel sätt", om det går utan att spoila för mycket.
Detta måste vi veta! Du kan ju skriva questens namn och sen lägga in resten i spoilertaggar: [spoiler] [/spoiler]
berätta gärna vilken quest och hur du klarade den på "fel sätt", om det går utan att spoila för mycket.
Detta måste vi veta! Du kan ju skriva questens namn och sen lägga in resten i spoilertaggar: [spoiler] [/spoiler]
Märkte det inte direkt så kan inte vara helt säker, dessutom verkar det vara en annan bugg vilket gjorde att jag trodde den första trigga den andra. Dock lyckades jag fixa questmarkers tillbaka (i spoiler).
Jag gick och hittade Solder innan questchainen dit var klart tror jag. Gick nämligen och utforska hela Lesser Zone innan jag gjorde klart main questen för Solder.
Efter det försvann iaf ikonerna för bl.a. main quest. Dock lyckades få tillbaka den efter att ha googlat vem jag skulle prata med och gjorde det (Gaffer). Stod bara gå till Northern Gate innan men hade inte fått nyckeln ännu och det fanns ingen indikation på kartan att jag skulle dit. Hade på något sätt hoppat över någon trigger genom att inte ha pratat eller klartat en del av den questchainen tror jag.
Andra buggen är Pre Order questen "Journalist's Stash" vilket jag fick fast jag bara har standard edition. Det står att jag ska leta efter stashen men dom existerar inte. Antar det är för att jag inte har delux eller ultimate? Questen fick jag som sagt men går inte att hitta stash.. Dubbelkollat i guider att dom ska finnas där jag tittade.
Köpte spelet igår, men tack vare den gigantiska storleken på spelet och mitt sketna nätverk så hann jag bara spela några timmar innan jag var tvungen att avbryta för sömn.
Har kommit till första staden och samlat på mig en massa quests och även lite gear. Märker även av det som folk har sagt om att det droppar frames i staden + lite stutter, men personligen är det inget som stör särskilt mycket. Annars är settingen och hela upplägget väldigt bekant och helt underbart.
Spelar på high (skulle nog kunna kräma ur lite mer prestanda, men nöjer mig med standardinställningar) och spelet ser väldigt fint ut. Enda som är problematiskt just nu är dels kontrollerna som jag inte är så bekant med, men även att tutorialen var lite väl kort så fick bli en massa googlande för att hitta rätt keybinding och liknande.
EDIT: Vet med mig att någon tidigare i denna tråd klagat på att "building shaders" i början av spelet tog lång tid. SATAN vilken tid det tog... satt säkert i 15 minuter innan det var klart... hoppas inte jag behöver göra det varje gång jag ska spela för då kommer jag behöva starta datorn på morgonen om jag ska spela på kvällen...
Submission is for the weak
Ni som inhandlat spelet, hur pass spelbart är det? Läste recension som nämnde ljud som fastnar, AI som helt glömmer att attackera samt rena problem som förhindrar progression som att en NPC inte spänst alla. Dock verkar de inte fått day 1 patchen.
Så ni som kör nu, hur pass bra skick är det? Är så sugen på detta spel men får vänta om de helt enkelt är för mycket problem.
Ni som inhandlat spelet, hur pass spelbart är det? Läste recension som nämnde ljud som fastnar, AI som helt glömmer att attackera samt rena problem som förhindrar progression som att en NPC inte spänst alla. Dock verkar de inte fått day 1 patchen.
Så ni som kör nu, hur pass bra skick är det? Är så sugen på detta spel men får vänta om de helt enkelt är för mycket problem.
Efter cirka 3 timmar speltid så har jag inte stött på någonting som är gamebreaking än så länge. Som jag nämnde ovan så är det lite framdrops och stuttering i stan. Sen beror det helt på vart din toleransnivå för buggar ligger.
Digital Foundry har släppt en video angående presetandan.
Submission is for the weak
Working as intended. ;p
https://leonardo.osnova.io/79dd9ef8-bb9b-525d-873c-831c189be6...
Edit:
Hahah denna var lite lustig
The more I practice, the luckier I get.
Jag är dålig på det där med systemkrav, hur väl klarar min pc av spelet?
Cpu: AMD Ryzen 5 3600 6-core
Ram: 16
Nvidia GeForce RTX 3060
Medium/low 1080p enligt det som lagts upp här i tråden.
Jag har gjort det mesta i första området av spelet och har knappt stött på några problem alls.
Jag hade lite problem med en fiende i tutorial (som många andra) men det gick bättre så fort jag lärde mig hur man ska röra sig mot dessa.
Har inte haft någon quest som varit trasig eller inte funkat.
Jag har bara stött på att fps faller en gång. Det är troligen kopplat till en viss anomaly. En omstart fixade det.
Spelet har bara kraschat en gång och det var när jag startade upp det. Inte en enda gång medans jag spelat.
Min dator når inte riktigt upp till recommended-kraven men jag får trots det ut mer än 60 fps på high på 1440p. Bytte till medium och kör nu hyfsat stabilt runt 100 fps. Spelet ser fortfarande mycket bra ut.
i7-10700K, Nvidia 4070, 16 gb DDR4 ram. Så inget monster till dator.
Jag har inte haft några uppenbara problem med A-Life 2.0 eller med AI under strid, trots att det enligt GSC själva är buggigt.
Har inte upplevt några problem alls med ljudet.
Men det är tydligt att jag har haft tur. Det är långt ifrån alla som har haft en lika smidig upplevelse. Jag tror de flesta får en bättre upplevelse om de väntar på lite patchar. Men om du har samma tur som jag så är spelet fullt spelbart. Och är du ett fan av de gamla spelen så tror jag att du kommer känna dig som hemma. Inte trots buggarna utan på grund av dem.
Medium/low 1080p enligt det som lagts upp här i tråden.
Låter ruffigt.
Vad är chansen att de lyckas med att optimera så det kan ge 60fps i framtiden?
Jag har gjort det mesta i första området av spelet och har knappt stött på några problem alls.
Jag hade lite problem med en fiende i tutorial (som många andra) men det gick bättre så fort jag lärde mig hur man ska röra sig mot dessa.
Har inte haft någon quest som varit trasig eller inte funkat.
Jag har bara stött på att fps faller en gång. Det är troligen kopplat till en viss anomaly. En omstart fixade det.
Spelet har bara kraschat en gång och det var när jag startade upp det. Inte en enda gång medans jag spelat.
Min dator når inte riktigt upp till recommended-kraven men jag får trots det ut mer än 60 fps på high på 1440p. Bytte till medium och kör nu hyfsat stabilt runt 100 fps. Spelet ser fortfarande mycket bra ut.
i7-10700K, Nvidia 4070, 16 gb DDR4 ram. Så inget monster till dator.
Jag har inte haft några uppenbara problem med A-Life 2.0 eller med AI under strid, trots att det enligt GSC själva är buggigt.
Har inte upplevt några problem alls med ljudet.
Men det är tydligt att jag har haft tur. Det är långt ifrån alla som har haft en lika smidig upplevelse. Jag tror de flesta får en bättre upplevelse om de väntar på lite patchar. Men om du har samma tur som jag så är spelet fullt spelbart. Och är du ett fan av de gamla spelen så tror jag att du kommer känna dig som hemma. Inte trots buggarna utan på grund av dem.
Hur mycket bättre är din PC än min?
Min pc:
Nvidia GeForce RTX 3060
Själv har bestämt mig för att avvakta några månader efter att ha kört runt 9H. Mest p.ga att AI:n känns så ofärdig. Dom ska jobba på den har jag läst.
Min pc:
Nvidia GeForce RTX 3060
Enligt min google-fu så är din processor lite klenare bara. Runt 10-15%.
Ram borde vara liknande på 16gb men beror lite på vilken hastighet.
Den stora skillnaden är grafikkortet. RTX 4070 är nånstans runt 60-90% så kraftigt som RTX 3060 beroende på.
Ditt RTX 3060 är klenare än det RTX 4060 som rekommenderas för 60 fps med medium på 1080p.
Men det är också mycket starkare än det RTX 1060 som rekommenderas för low.
Din processor är likvärdig med kravet för medium. Ram också.
Skulle GISSA på att du kan köra nånstans mellan medium och low för 60 fps i 1080p.
Kan dock ha helt fel då jag inte är expert på sånt här.
Ni som inhandlat spelet, hur pass spelbart är det?
Inte alls om du har för avsikt att spela med controller på PC Det funkar inte längre (troligtvis efter senaste patchen) så om du som jag ibland spelar på en hand held eller föredrar controller så bör du nog vänta tills det är fixat.
Jag har inte haft några större problem, lite småbuggar och jank här o där som förväntat. Väldigt spelbart, men som de flesta spel nuförtiden så blir det ju bättre allteftersom det patchas upp. Jag spelar på Xbox med kontroll, och det är lite problem med deadzone och aim. Det är lite fladdrigt.Går dock att spela med mus och tangentbord även på konsol. Skulle också önska fler inställningar för att lugna ner headbobbing/sway som är lite väl aggressiv, om man är känslig för sådant.
Har inte stött på något gamebreaking än, och 0 krascher.
Det behövs även lite balansering kan jag tycka, både i ingame-ekonomin med lite väl höga reparationskostnader kontra vad man tjänar på uppdrag etc. och i mutanters bulletsponginess t.ex.
Det är dock jävligt stämningsfullt. Zonen är otäck, oförlåtande och hur stor som helst. Mycket coolt spel.
Jump in.
Min pc:
Nvidia GeForce RTX 3060
Du kan ju köpa det på steam, köra 2h och se hur det känns, annars returnerar du det bara.
Annars kan du ju köpa 1 månads gamepass pc för 130:-(?) och testa spelet där
Du kan ju köpa det på steam, köra 2h och se hur det känns, annars returnerar du det bara.
Annars kan du ju köpa 1 månads gamepass pc för 130:-(?) och testa spelet där
Jag har aldrig lyckats få tillbaka pengar på steam när jag returnerat.
Så det känns inte hållbart.
Jag har aldrig lyckats få tillbaka pengar på steam när jag returnerat.
Så det känns inte hållbart.
Har du blivigt av med spelet och inga pengar eller har du nekats retur?
Då har du så fall passerat 14 dagar eller 2 timmar.
Man måste ha bra belägg att få retur om man passerat dom tiderna, speciell 14 dagar.
Har man gått över 2 timmar går det om man har skälig motivering.
Under 2 timmar har det aldrig varit problem, förutom om man gör det systematiskt för ofta.
Hur ofta som är för mycket vet jag inte.
Har du blivigt av med spelet och inga pengar eller har du nekats retur?
Då har du så fall passerat 14 dagar eller 2 timmar.
Man måste ha bra belägg att få retur om man passerat dom tiderna, speciell 14 dagar.
Har man gått över 2 timmar går det om man har skälig motivering.
Under 2 timmar har det aldrig varit problem, förutom om man gör det systematiskt för ofta.
Hur ofta som är för mycket vet jag inte.
Spelet försvann men fick aldrig några pengar.
Du råkade inte välja steam wallet så pengarna ligger där?
Annars hade det nog varit läge att efterlysa.
Jag betalar alltid med paypal och väljer att pengarna returneras till paypal.
Då är det paypal som ser till att pengarna dras tillbaka om det blir problem
Köpte spelet igår, men tack vare den gigantiska storleken på spelet och mitt sketna nätverk så hann jag bara spela några timmar innan jag var tvungen att avbryta för sömn.
Har kommit till första staden och samlat på mig en massa quests och även lite gear. Märker även av det som folk har sagt om att det droppar frames i staden + lite stutter, men personligen är det inget som stör särskilt mycket. Annars är settingen och hela upplägget väldigt bekant och helt underbart.
Spelar på high (skulle nog kunna kräma ur lite mer prestanda, men nöjer mig med standardinställningar) och spelet ser väldigt fint ut. Enda som är problematiskt just nu är dels kontrollerna som jag inte är så bekant med, men även att tutorialen var lite väl kort så fick bli en massa googlande för att hitta rätt keybinding och liknande.
EDIT: Vet med mig att någon tidigare i denna tråd klagat på att "building shaders" i början av spelet tog lång tid. SATAN vilken tid det tog... satt säkert i 15 minuter innan det var klart... hoppas inte jag behöver göra det varje gång jag ska spela för då kommer jag behöva starta datorn på morgonen om jag ska spela på kvällen...
Sätt limit frames på typ 100 - 120 så går building shaders mycket fortare av någon anledning och spelet gör det varje gång man startar det
Låter märkligt, har gjort det ca 50 ggr utan problem. I vissa fall har jag överskridit tiden med.
Kolla så det inte ligger som saldo på steam eller den tjänsten du använder, tex paypal.
Annars kolla med supporten
Har kommit ca 25h in nu och hoppar lite mellan ukrainska och engelska röster.
Jag är glad av att jag inte missade två röstskådespelare på engelska (två ganska stora händelser i spelet).
Har hittat en bra balans i gearet men har en förkärlek till kombinationen shotty och en kittad ak47u(?)
Ska prova lite sniper med men det känns lite som nyttan med det försvinner då fienderna spawnar in i bild så sent. Är det någon bug? 🤔
Har kommit ca 25h in nu och hoppar lite mellan ukrainska och engelska röster.
Jag är glad av att jag inte missade två röstskådespelare på engelska (två ganska stora händelser i spelet).
Har hittat en bra balans i gearet men har en förkärlek till kombinationen shotty och en kittad ak47u(?)
Ska prova lite sniper med men det känns lite som nyttan med det försvinner då fienderna spawnar in i bild så sent. Är det någon bug? 🤔
Det här med att fienden spawnar in i bild ska vara en bugg. Om jag förstår det rätt verkade som att de inte har fått AI-systemen (A-Life) att fungera som tänk. Det är noterat att fixas inför framtida uppdateringar.
https://store.steampowered.com/news/app/1643320/view/44558439...
Det här med att fienden spawnar in i bild ska vara en bugg. Om jag förstår det rätt verkade som att de inte har fått AI-systemen (A-Life) att fungera som tänk. Det är noterat att fixas inför framtida uppdateringar.
https://store.steampowered.com/news/app/1643320/view/44558439...
Japp misstänkte det. Men då får man mer nytta av att snajpa sen iaf
Såg att även ekonomin ska justeras vilket är bra, finns ju ingen möjlighet att ha råd med uppgraderingar som det är nu 😫
Såg att även ekonomin ska justeras vilket är bra, finns ju ingen möjlighet att ha råd med uppgraderingar som det är nu 😫
Var ser du att uppgraderingar ska bli billigare?
Var ser du att uppgraderingar ska bli billigare?
Ah dåligt uttryckt av mig, står inte med i denna uppdateringen men på sikt ska man balansera ekonomin så att det lönar sig att investera i uppgraderingar på utrustningen.
Gissar på att det lönar sig mer att sälja uppgraderad utrustning så man får mer pengar tillbaka eller att uppgraderingarna kostar mindre