Sjuk igen

Medlem
Sjuk igen

Då har man blivit sjuk igen, med en temp på 39,1. För ett halvår sedan var jag hemma i mer än en vecka och 40 graders feber så jag behövde skaffa läkarintyg.

I veckan blev båda ungarna sjuka, och de har såklart hostat och nyst en rätt upp i ansiktet. Jag fick känningar redan igår och var osäker på om jag skulle gå hem från jobbet, något jag borde gjort då idag blev en hel karensdag istället för de timmarna som var kvar på jobbet igår. Nu känner jag både verk, ont i huvudet frossa och så är man igenkorkat.

Förr var det ganska skönt att vara sjuk hemma, bädda ner sig och spela eller titta på film hela dagen, men det är en omöjlighet med småttingar. Inte för att jag orkar varken spela eller titta på film med 40 graders feber.

Testpilot

Gällande karensavdrag (som det heter nu, och inte karensdag) så spelar det numera ingen roll om du går hem mitt på dagen eller är hemma en hel dag. Det är de nya reglerna där det räknas bort 20% av en genomsnittlig veckolön oavsett när du går hem.

"Vad gäller för anställda?

Karensavdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.

Det spelar ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig eller hur många timmar du skulle ha jobbat, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent.

Om du har ett kollektivavtal kan det påverka karensavdraget.
"

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-ska...

Krya på dig!

Medlem

Ett halvår sedan? Vi har sedan oktobers start här hemma avverkat 3 förkylningar 1 influensa, 1 magsjuka samt ögoninflammation.

Medlem

Det är tufft att vara sjuk hemma och samtidigt behöva göra ansträngande saker som att ta hand om små barn. Krya på er!

Medlem

Sedan jag började träna sex dagar i veckan har jag inte varit sjuk en dag (förutom två slängar av covid) på många år. Inte ens en liten förkylning. Nu är jag i och för sig barnfri så det spelar absolut en stor roll men jag är övertygad om att regelbunden träning, styrka och kondition, är det viktigaste för att hålla immunförsvaret på topp.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Sedan jag började träna sex dagar i veckan har jag inte varit sjuk en dag (förutom två slängar av covid) på många år. Inte ens en liten förkylning. Nu är jag i och för sig barnfri så det spelar absolut en stor roll men jag är övertygad om att regelbunden träning, styrka och kondition, är det viktigaste för att hålla immunförsvaret på topp.

Var typ aldrig sjuk innan barnen kom, sen blev det 2 till 3ånger om året 😑

Medlem
Skrivet av Shadee:

Gällande karensavdrag (som det heter nu, och inte karensdag) så spelar det numera ingen roll om du går hem mitt på dagen eller är hemma en hel dag. Det är de nya reglerna där det räknas bort 20% av en genomsnittlig veckolön oavsett när du går hem.

"Vad gäller för anställda?

Karensavdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.

Det spelar ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig eller hur många timmar du skulle ha jobbat, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent.

Om du har ett kollektivavtal kan det påverka karensavdraget.
"

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-ska...

Krya på dig!

Jävla påhitt 😞

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tränar på gym 5-6 dagar i veckan och sedan jag fick barn så har jag varit sjuk iaf någon gång per år. Du kan träna ihjäl dig om du så vill men inget står emot en fullskalig attack från en armada av förskole-bakterier vars enda syfte är att sprida bråd, ond, död

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tror du promenader hjälper eller ska det vara hårdare än så?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tränar på gym 5-6 dagar i veckan och sedan jag fick barn så har jag varit sjuk iaf någon gång per år. Du kan träna ihjäl dig om du så vill men inget står emot en fullskalig attack från en armada av förskole-bakterier vars enda syfte är att sprida bråd, ond, död

Kardio, gym eller yoga? Det jag tror leder till att många är sjuka idag är stressen och brist på naturen. Kronisk stress är katastrofalt för immunförsvaret. Där träning kan leda till att du kör slut kroppen ännu mer om du kör för hårt osv.

Medlem
Skrivet av Sigurd:

Tror du promenader hjälper eller ska det vara hårdare än så?

Du ska utsätta kroppen för stress så det beror lite på vad din "baseline" är. Är du vältränad kanske inte en promenad räcker.

Det finns säkert betydligt bättre vetenskapliga källor än jag om man vill förkovra sig i detta ämne.

Medlem
Skrivet av PressToWin51:

Kardio, gym eller yoga? Det jag tror leder till att många är sjuka idag är stressen och brist på naturen. Kronisk stress är katastrofalt för immunförsvaret. Där träning kan leda till att du kör slut kroppen ännu mer om du kör för hårt osv.

Jag var aldrig sjuk innan jag blev pappa och är aldrig ute i naturen. Gymmet är det enda som ger mig glädje så jag håller mig inomhus och det har funkat perfekt i alla år. Att träna för hårt är nästintill omöjligt dessutom, mer än kass ursäkt för att ligga hemma på soffan för att man är "trött"

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag var aldrig sjuk innan jag blev pappa och är aldrig ute i naturen. Gymmet är det enda som ger mig glädje så jag håller mig inomhus och det har funkat perfekt i alla år. Att träna för hårt är nästintill omöjligt dessutom, mer än kass ursäkt för att ligga hemma på soffan för att man är "trött"

Jo jag håller med och det är ju mer åt elitnivå. Det går dock att överträna på gymmet. Vanligare än man tror. Menar bara att stress är en stor faktor för att bli sjuk och att det fanns andra faktorer till att "men jag tränar ju".

"In addition, medical research estimates as much as 90 percent of illness and disease is stress-related"
https://nasdonline.org/1445/d001245/stress-management-for-the...

Medlem

Har troligtvis fått mykoplasma och det lär sitta i i flera veckor, har bekanta som haft det i månader. Läste i tidningen att det är väldigt många som fått det i hela landet och bara i staden där jag bor är det 70 stycken bekräftade via sjukhuset. Torr retlig hosta med konstant huvudvärk, feber och ont i kroppen.

1
Skriv svar