Snabbkollen – Sätt betyg på Dragon Age: The Veilguard!
Fast steget är ju stort mellan en etta och en tvåa när det är ett femgradigt system. En 1an står ju för dålig produkt, och även om en inte tycker om spelet, så är det som sagt ett gediget hantverk som dessutom är relativt buggfritt .
Steget mellan 1 och 2 är okänt och garanterat inte samma för alla, kallas Ordinalskala.
Level 22 Rogue och det kändes plötsligt som att jag hittat de 3+2 skillsen jag kommer använda resten av spelet. Ville spela mer soulslike och fokusera på perfect parry men det är alldeles för rörigt och hektiskt för att parry ska kännas givande. Att konstant dubbeltrycka på cirkel och göra rolls är så mycket enklare och effektivare men det blir lite trist för det känns som jag belönas av att köra en viss specifik kombo av attack, roll, attack, skill, roll, attack, skill osv. Det funkar lika bra på alla fiender och oavsett vad de pysslar med tillbaka.. det är inget observera, reagera, attackera, observera osv bara köra på i sitt eget tempo med en viss kombo på nästan allt.
Har haft helt okej kul med spelet hittills men lite orolig för fortsättningen nu i combathänseende, förhoppningsvis hittar jag en dimension till jag inte ser just nu.
Att jag kände att jag platåade i skills ca 30-50% in i spelet och hittade en specifik kombo som funkade på allt var anledningen till att jag gav upp AC Valhalla. Lite orolig att Veilguard blir samma sak men några timmar till ger jag det iaf. Kanske blir bättre igen.
Jag ger det 2/5. Väntat på spelet i nästan ett år då jag verkligen gillade Inquisition. Men Veilguard har jag bara så svårt att fastna i och få fortsatt intresse av att klara av.
Tror detta blir ett spel som bara kommer ligga på hårddisken och inte röras på ett väldigt bra tag framöver.
Hade det vart möjligt hade jag begärt återköp.
Nästan ett år? Det var ju ingen lång väntan 😁 Trespasser släpptes 8 september 2015 (har jag googlat mig till)
Det är tekniskt väldigt välgjort, men det är fruktansvärt tråkigt. Det saknar all form av känsla ett RPG måste ha.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Lite optimistiskt att ställa denna frågan redan.
Spelet släpptes för 2 veckor sen. Mainstory = 40ish timmar och 100% verkar ligga runt 80+
Hur många här har lyckats klämma in 1-2 arbetsveckor med bara Veilguard (minst 3-6 timmar per dag) under de senaste 2 veckorna? Inte för att man måste ha klarat det men jag hoppas ni förstår min poäng.
...
Håller helt med här. FZ brukar vara väldigt tidiga med den här typen av frågor.
Medelbetyget som blir resultatet är ju tyvärr inte värt något heller. Vem som helst kan ju sätta en siffra utan att ha en aning om vad spelet handlar om. Gäller inte bara detta spelet utan även andra spel som får denna typ undersökningar.
Hittills har 219 röstat 1, skulle vilja veta hur många av dom som faktiskt spelat och hur många som bara är kränkta anti-woke muppar 😅
Tycker spelet kan få 3.5/5, hade definitivt kunnat vara bättre men jag har ändå kul.
Ja, det finns alltså inte ett enda spel på denna jord som de kan ge ett lägre betyg utan DA:V är där nere bland bottenskrapet, asset-flips, NFT-fyllda scams och liknande. Tur att jag inte haft den upplevelsen med spelet. Det är inget DA: Origins men så hemskt är det inte i mitt tycke - oavsett om det finns en transa samt någon kvinnlig befälhavare i det
Ja dem är ett riktigt jävla pack.
De. Men ja ni borde chilla lite mer.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Känns ju rätt tydligt att alla som sätter en 1a inte har spelat spelet. Oavsett vad en tycker om estetiken, story, gameplay, så är det ju fortfarande ett habilt hantverk och inte nära en 1a.
Sedan tycker jag personligen att det är en väldigt stark fyra för min del. Intressant grund till story, roliga karaktärer med bra sidouppdrag och karaktärsuppdrag, som alltid varit Biowares styrka. Gameplay är riktigt roligt, utan tvekan det roligaste jag haft i ett rpg på länge (men har förstått att det är skillnad mellan klasserna och att mage står ut som mera engagerande). Tycker också att det finns en rolig spridning på vilken build en satsar på, både sett till skills och utrustning. Spelet är riktigt snyggt och håller absolut ribban för ett bra skrivet spel (även om den ribban inte är speciellt hög sett till andra medier)
Alla som sätter 3 eller mer har inte spelat spelet.
I drank what?
Fruktansvärt dålig combat. Finns mobil spel som gör det bättre.
Dialog och story är tramsig och frustrerande dålig.
Röstskådespelare håller sämre kvalitet än svensk anime dubbning från 80talet.
At man fastnar på trapsteg eller att bossar buggar ut om du kastar magi när du står i trappor är inte ok i ett spel med den budgeten.
Tageting i melee är bedrövlig lock in fungerar sporadiskt.
Nightmare mode är ett skämt hälsan ökar men inga nya skills eller liknande.
Pussel? vojne vojne
Spelet ör ett hån mot Rollspel
Jag rekommenderar det här klippet.
Väl nyanserad och avvägd kritik.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Fin fördelning i omröstningen:
- 1 av 2 (Hälften) har ännu ingen åsikt
- 1 av 5 (19%) svarar Väldigt bra eller Mästerligt.
- 1 av 5 (19%} tycker det är dynga.
Så var 5:e person som svarat på forumet tycker spelet är väldigt bra medan var 5:e tycker spelet är dynga. Varannan saknar uppfattning.
På Steam är recensionerna:
- 72% positiva (7 av 10)
- 28% negativa (3 av 10)
Allt som allt verkar spelet illa omtyckt av en betydande del, samtidigt som det omtyckt av en betydande del.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag lovar att 9/10 som röstar här inte spelat spelet alls
Precis som på metacritic.
Hittills har 219 röstat 1, skulle vilja veta hur många av dom som faktiskt spelat och hur många som bara är kränkta anti-woke muppar 😅
Haha, precis 😁
Skulle säga att det ligger runt 3.5-4/5 för mig, har lagt ungefär 60 timmar och börjar närma mig slutet.
Combaten är ok, lite "hal" men bättre än vad jag trodde när de började prata om reducerat antal companions och abilities. Ska köra mage nästa varv och se hur det blir med tanke på att mage combat i tidigare spel hängde ganska mycket på just att ha många abilities.
En del dialog är lite cringe och DA2 har fortfarande de bästa companionsen i serien, men det finns en hel del riktigt roliga NPC:er. Evka och Antoine är särskilt engagerande.
Min största besvikelse med spelet är hur det behandlar tidigare lore. I vissa fall är referenserna till tidigare spel och böcker otroligt skrivna och väl invävda i storyn, typ gloom howler questet, men ibland är retconsen så dåligt gjorda att man undrar vad fan om hände. Tydligen ska Tevinter ha avskaffat slaveri, men det finns inga efterdyningar av det. Crows är goda nu utan någon referens till allt som Zevran beskrev.
Valet att bara låta tre val från Inquisition följa med över är också tråkigt, jag hade hellre sett att de körde på en större default state som vi som bryr oss kunde modifiera. För det är ju fortfarande, trots vad de sa, gamla karaktärer med i spelet och deras beteende känns så frånvarande när de inte vet något om något. Dessutom borde Fenris, Zevran och Josephine varit relevanta för spelet med tanke på deras kopplingar till regionen.
På Steam är recensionerna:
- 72% positiva (7 av 10)
- 28% negativa (3 av 10)
Allt som allt verkar spelet illa omtyckt av en betydande del, samtidigt som det omtyckt av en betydande del.
Ja 28% är såklart mycket men inte den katastrof vissa vill utmåla det till. Kul om FZ hade kunnat göra en Steam och knyta det till sålda ex så hade vi fått en intressant siffra här.
På PSN har spelet 4,2 sist jag kollade. Så undrar hur många av de negativa har med pc-optimering att göra.
Har precis mött Griffin-snubben, så jag har mycket spel kvar.
Men jag röstade på en 4/5 än så länge.
Som jag nämnt tidigare så är konversationer mer åt det pedagogiska hållet, inget jag stört mig på än så länge utan tycker det funkar.
Striderna är så underhållande det kan bli, men ett plus är att slippa en del störande mikrostyrandet av kompanjoner.
Hur man utforskar/tar sig an saker är annorlunda,. Men jag tänker att BioWare respekterar ens tid och att det inte blir så mycket scenarier där du springer runt i blindo som man kan göra i öppnare världar/backtracking.
Är det ett bra spel? Absolut!!
Är det ett bra rpg-spel? Absolut, det finns plats för andra spel än BG3 och liknande i skalan.
Är det ett bra DA-spel? Det får nog tiden svara på, men jag gillar ju DA2 och DA:I
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Håll gärna fokus på att diskutera spelet är ni snälla Ska ni prata om annat runtom så gör det sakligt utan att hoppa på dem personligen.
Ger det 4/5 än så länge. Plöjt ned ca 70h totalt.
Inte klarat spelet än men kommit en bra bit som mage men även testat dom andra två klasserna.
Det är inget djupt RPG som första spelet, känns mer som ett action spel med RPG element.
Talangträden är fyllt med passiva buffar och en del skills, gör inte så mycket eftersom man endast kan ha tre aktiva skills plus en ”ultimate”.
Personligen gillar jag striderna, sina kompanjoner är mest för att kunna utnyttja kombinationer av attacker för att göra extra skada.
Dom konverserar även med varandra när man äventyrar, störigt dock att dom måste prata färdigt efter varje strid om dialogen blir avbruten…
Spelar på PC och det är snyggt men rent estetiskt är det verkligen en smaksak. Det är inte så rått som i första spelet, tänk typ övergången melllan Diablo 2 till Diablo 3.
Gällande Taash dialoger och om HBTQ så är det inget som stör mig. Det går även att trycka sig igenom samtliga dialoger om man inte vill lyssna.
Valen i dialogerna gör oftast ingen större skillnad.
Spelet är långt om man vill göra alla pussel och uppdrag, så pris per speltimma är ändå rätt lågt.
Eftersom man inte kan byta klass i spelet så kan man lätt få ut tre spelgenomgångar om man vill testa samtliga.
Rekommenderar därför spelet om man vill ha ett actionspel med ytliga RPG element.
Stark 4 från mig! Tycker den här ”review bombing” kulturen är urlöjlig. Man har uppenbart inte spelat spelet om man ger den en etta.
Review bombing? Är det reviewbombing bara för folk tycker det är skräp?
Jämfört med DAO eller BG2 hur kan det kallas annat än skräp?
Finns ingen som helst djup eller tanke i storyn eller karaktärerna.
Snarare de som ger speler högre än 2 som inte spelat det och bara vill äga chudsen.
Eller inte gillar rollspel och tycker att det här är bra då det saknar allt som ger rollspel sin magi.
Jämför Jon Irenicus röstskådespeleri med Tashs.
Nej det är inte den nivån på dialog vi förväntar oss av ett rollspel från bioware.
Snarare de som ger speler högre än 2 som inte spelat det och bara vill äga chudsen.
Eller inte gillar rollspel och tycker att det här är bra då det saknar allt som ger rollspel sin magi.
Nej det är inte den nivån på dialog vi förväntar oss av ett rollspel från bioware.
Ja, det är review bombing eftersom många sätter betyg som inte spelat det.
Eller som på steam, där det har betyget "mostly positive" men alla framröstade "most helpful" är "not recommended" (alla kan rösta på recensionerna, oavsett om man äger spelet eller ej).
Jag har ju faktiskt spelat spelet och håller inte med dig på en enda punkt. Jag spelar i princip bara rollspel. Oavsett om man jämför spelet med andra och tycker detta är sämre så är det absolut ingen etta. Bioware gjorde bra ifrån sig denna gången.
🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90
Jag har ju faktiskt spelat spelet och håller inte med dig på en enda punkt. Jag spelar i princip bara rollspel. Oavsett om man jämför spelet med andra och tycker detta är sämre så är det absolut ingen etta. Bioware gjorde bra ifrån sig denna gången.
Ja men vissa äter surströmming gör inte det till fantastiskt rätt.
Veilguard failar på alla punkter som gör rollspel intressanta.
Meningslösa val.
Dialoger och språk som inte passar in i världen.
Karaktärer som inte passar in världen.
Lore som inte går ihop med tidigare lore.
Att det dessutom har det tråkigaste combat systemet i ett rpg sedan NES är sänker det till en 1.
Sen avskyr jag personligen karaktärsskaparen oxå som är rent utsagt vidrig och blir ännu vidrigare efter de uttalanden de gjort om att alla skunna få möjligheten att se sig själva.
Men visst jag ser fram emot att se alla 1000h plus screen shot om nån månad när alla turister glömt bort det här.