Metro Awakening

Robot
Metro Awakening

Fantastisk VR-upplevelse som inte alltid hittar rätt i mörkret.

#metro-awakening

Skribent

Vill inflika att det är en mycket stark 3:a.

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Härligt ska se om man hinner hoppa in i dag, annara blir det till helgen.
Det som du skrev som negativt ser jag personligen inte som negativt.
Man är ju van att ladda magasin kula för kula i vissa spel 😅

Hört i andra recensioner att upplevelsen blir lite olika om man kör på normal eller hard.
Då måste man vara med sparsam med ammunition osv, annars är det mer som en shooter utan direkt risk för brist på ammo.
Hur körde du?
Blir själv att köra hard direkt.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

5 av 5 av mig!

Skribent
Skrivet av Molotov:

Härligt ska se om man hinner hoppa in i dag, annara blir det till helgen.
Det som du skrev som negativt ser jag personligen inte som negativt.
Man är ju van att ladda magasin kula för kula i vissa spel 😅

Hört i andra recensioner att upplevelsen blir lite olika om man kör på normal eller hard.
Då måste man vara med sparsam med ammunition osv, annars är det mer som en shooter utan direkt risk för brist på ammo.
Hur körde du?
Blir själv att köra hard direkt.

Jag har inget emot att måsta ladda lampan, men det blir för mycket nu. Ge den dubbla tiden så hade jag varit nöjd. Liksom kan stå och ska använda laddaren för att starta någon annan grej och då måste man avbryta det två ggr för att lampjäveln dör.

Jag körde på normal och tycker ändå jag behövde hushålla med ammo. Inte så att jag ständigt var på sista kulan, men man behövde tänka på det.

signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Det här är jag väldigt nyfiken på. Skräck ska spelas i VR! Eller blir i alla fall mest effektiv.

signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här är jag väldigt nyfiken på. Skräck ska spelas i VR! Eller blir i alla fall mest effektiv.

Jag har en hatkärlek till detta. Skräck i VR är inte kul, men det är så det ska spelas.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ser fram emot att spela detta! Eventuellt redan ikväll. Nu är det längesen jag köpte ett nytt VR-spel och Metro i VR är något jag velat uppleva sedan första gången jag spelade PSVR för åtta år sen.

Medlem

Värt att nämna är att spelet körs i 36 FPS på både Quest 2 och Quest 3, med Spacewarp för att nå 74 😅
I princip identiska versioner mellan 2/3, förutom att Q3 har högre upplösning.

Det är också Crossby, så man skall få pc versionen i metas pc app/gamla Oculus klienten.

https://www.youtube.com/watch?v=3btRvtTwFuM

Skrivet av Johan Lorentzon:

Direkt jag klickade på artikeln sa jag för mig själv ”stark 3:a” och mycket riktigt Är taggad på att själv få sätta tänderna i detta och hade inte tokhöga förväntningar att det ska vara ett nytt Alyx men 3(.5?)/5 är ju bra.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Testpilot

Åh vad jag är avundsjuk på er som kan testa det här. Älskar Metro-serien och har spelat samtliga spel, mer än en genomspelning dessutom. Hade gärna testat men har varken utrymme hemma eller rum i plånboken.

En vacker dag kanske.

Jag upplevde inte heller det negativa i recensionen som något negativt. Jag är så van vid VR och att det oftast är så mycket kroppsliga moment att jag tog det nästan mer för givet att det skulle finnas än inte.

4 av 5 för mig , varför det inte får full pott är mesta dels pga längden på spelet.

Skribent
Skrivet av MiffedStingray0:

Jag upplevde inte heller det negativa i recensionen som något negativt. Jag är så van vid VR och att det oftast är så mycket kroppsliga moment att jag tog det nästan mer för givet att det skulle finnas än inte.

4 av 5 för mig , varför det inte får full pott är mesta dels pga längden på spelet.

Det är som sagt inte vevande i sig utan att man behöver göra det så ofta för lampan. Hade de dubblat tiden på batteriet hade jag varit nöjd.

signatur

"Writer and Fighter"

låter tråkigt med lampan. vad heter det där andra skräckspelet där man ska leta efter syre hela jävla tiden, jättebra spel annars, men det där tog död på spelet för mig, så tråkigt bara.

skippar.

en annan sak som kan vara negativt i detta spel är det verkar vara typ 3-4 olika fiendetyper bara, rätt snålt tycker jag.

Skribent
Skrivet av Besprutningsfarfar:

låter tråkigt med lampan. vad heter det där andra skräckspelet där man ska leta efter syre hela jävla tiden, jättebra spel annars, men det där tog död på spelet för mig, så tråkigt bara.

skippar.

en annan sak som kan vara negativt i detta spel är det verkar vara typ 3-4 olika fiendetyper bara, rätt snålt tycker jag.

Ja det är inte jättemånga fiendetyper. Men där blev jag faktiskt inte less, så där talade det segare tempot till spelets fördel.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Blä! Man får inte förladda :[

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

Ambassadör
Xbox

Lite off-topic men är det inte dags att reformera betygssystemet lite? I var och varannan recension så får recensenten förtydliga sitt betyg med "det är en stark X" eller det är "en svag Y" i kommentarerna. "nosar på" är en annan klassiker.

signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Xerx:

Värt att nämna är att spelet körs i 36 FPS på både Quest 2 och Quest 3, med Spacewarp för att nå 74 😅
I princip identiska versioner mellan 2/3, förutom att Q3 har högre upplösning.

Det är också Crossby, så man skall få pc versionen i metas pc app/gamla Oculus klienten.

https://www.youtube.com/watch?v=3btRvtTwFuM

Metas sk "reprojection" ASW är till skillnad från PSVR2 inget som ger ghosting och spelet suddigt vid rörelse.

Nu har jag inte spelat detta spel (ska köpa på steam) men kört flertalet spel i 72FPS på Quest sen flrsta headsetet, och det har fungerat helt felfritt utom i några få fall.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lirat 1.5h nu och det enda jag är missnöjd med egentligen är texturkvalitén på Steam/PCVR versionen. Har en kraftfull dator så vore trevligt om man kunde få högra kvalité på dom. Annars tycker jag spelet känns bra. Dom har lyckats med inlevelsen, det känns verkligen som man är där! Har spelat dom gamla spelen säkert 5ggr var om inte mer och detta har defenitivt den klassiska Metro-känslan.

Kan inte ge betyg än, känns som jag fortfarande är i inledningen.
Håller med om laddaren. Borde vara bättre batteri så man slipper veva så förbannat

Medlem

Är inte vevandet fysisk träning dvs bra för hälsan? 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Är inte vevandet fysisk träning dvs bra för hälsan? 🙂

Hehe, kanske det men blir lite tradigt efter ett tag
Man ska veva både för att ladda lampan och veva för att få igång diverse elskåp och apparater man stöter på.
Blir en hel del vevande!

Medlem

denna jävla vevlampa haha skrattade så jag satte vattnet nästan i halsen.
fick flashbacks

Det är som sagt inte vevande i sig utan att man behöver göra det så ofta för lampan. Hade de dubblat tiden på batteriet hade jag varit nöjd.

Kanske kommer med en patch i framtiden

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Lite off-topic men är det inte dags att reformera betygssystemet lite? I var och varannan recension så får recensenten förtydliga sitt betyg med "det är en stark X" eller det är "en svag Y" i kommentarerna. "nosar på" är en annan klassiker.

Njae? Det händer, men inte så ofta väl? Men så blir det ju med 10-skalan också, kanske för att stegen ofta betyder exakt samma som i 5-skalan (10 = 5, 8-9 = 4, 7 = 3, 4-6 = 2, 1-3 = 1). Och 100-skalan blir ju ofta lottosnurra: hur motiverar man betyget 77 istället för 76? Nä, 1-5-skalan är inte perfekt, men den gör sitt jobb - berättar snabbt vad vi tycker om spelet - bättre än de andra.

signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Njae? Det händer, men inte så ofta väl? Men så blir det ju med 10-skalan också, kanske för att stegen ofta betyder exakt samma som i 5-skalan (10 = 5, 8-9 = 4, 7 = 3, 4-6 = 2, 1-3 = 1). Och 100-skalan blir ju ofta lottosnurra: hur motiverar man betyget 77 istället för 76? Nä, 1-5-skalan är inte perfekt, men den gör sitt jobb - berättar snabbt vad vi tycker om spelet - bättre än de andra.

Jag vet inte hur ofta, men det var något som slog mig när jag läste kommentaren så något finns väl där. Nu tycker jag ju inte att något sifferbetygsystem är vettigt, men skulle väl rangordna dem 10 - 5 - 100 om jag var tvungen.

signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Jag vet inte hur ofta, men det var något som slog mig när jag läste kommentaren så något finns väl där. Nu tycker jag ju inte att något sifferbetygsystem är vettigt, men skulle väl rangordna dem 10 - 5 - 100 om jag var tvungen.

Jag ger 10-skalan en stark 6:a.

signatur
Medlem

Helt otroligt att man börjar få en backlog av kvalitetsspel i vr att avnjuta
Det trodde jag inte skulle ske på ett bra tag.

Nu inväntas bara flytt så man får lite mer plats att veva runt på

Medlem

Efter att ha testat lite Metro 2033 för första gången, så tror jag detta spel gynnas starkt av att köras med OLED eller local dimming, precis som Alyx

Medlem

Kan man köra spelet utan en PC?

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Kan man köra spelet utan en PC?

Ja, både Quest2/3 (Meta Store) och PSVR2.

12
Skriv svar