Nintendo bekräftar: Switch-uppföljaren blir bakåtkompatibel med Switch

Robot
Nintendo bekräftar: Switch-uppföljaren blir bakåtkompatibel med Switch
Medlem

Skönt.
Hoppas gamla spelen eller iaf en del av dem kan få en teknisk skjuts på Switch 2 också, och inte bara 1:1 bakåtkompabilitet...

Releasehästryttare

VIlket uppror det hade blivit om folks digitala switch spel inte hade gått och spelat på Switch 2!

Redaktör
Ponny

Oj! Jag hoppades ju, men man vet ju aldrig. Fint!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Något man hoppades på, kul att de verifierat det. Dags att visa upp uppföljaren nu!

signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem

Och bakåtkompatibiliteten kan låsas upp för 250 kr per titel, i sann Nintendo anda?
Hoppas inte på det i alla fall.

Releasehästryttare
Skrivet av belzhadar:

Och bakåtkompatibiliteten kan låsas upp för 250 kr per titel, i sann Nintendo anda?

Ge dem inte idêer!

Medlem

Men kommer spelkasseterna fungera? Man kan tolka uttalandet som att spelen kommer fungera digitalt men det säger inget specifikt om att de fysiska spelen kommer gå att sätta in i konsolen? 🤔 Annars goda nyheter!

Medlem

Hade ju varit trevligt med ett släppdatum men man får ta det man får

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Det där var redan på känn att den skulle.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Klart den måste vara bakåtkompatibel då den mesta som släpps på Switch idag är gamla remastrade godingar.

Medlem
Nice men nu är frågan...

... kommer de ha någon gimmick?
Wii hade rörelsestyrning
Wii U sin sorgligt underanvända platta (var var alla balla 1 vs all spel!?)
Switch är bärbar/dockbar och kan ta loss sina kontroller från sidan.

Och de senare gameboysen hade drivor av egna små och stora förmågor.

Kommer Switch 2 erbjuda något annat nytt/klurigt?
Eller bara mer hästkrafter?

Medlem
Skrivet av Faustian:

Men kommer spelkasseterna fungera? Man kan tolka uttalandet som att spelen kommer fungera digitalt men det säger inget specifikt om att de fysiska spelen kommer gå att sätta in i konsolen? 🤔 Annars goda nyheter!

Precis det här! Jag har många kassetter och jag gillar inte att dom inte lyfte fram den fysiska biten med..

Medlem
Skrivet av Evilof:

... kommer de ha någon gimmick?
Wii hade rörelsestyrning
Wii U sin sorgligt underanvända platta (var var alla balla 1 vs all spel!?)
Switch är bärbar/dockbar och kan ta loss sina kontroller från sidan.

Och de senare gameboysen hade drivor av egna små och stora förmågor.

Kommer Switch 2 erbjuda något annat nytt/klurigt?
Eller bara mer hästkrafter?

Gimmicken blir molnspelande.
Enligt ryktena så är den ju Helt i molnet och kostar 99kr/månad för 720p30 149kr för 1080p30 189kr för 1080p60 249kr och för 4k60. Detta är i alla fall det senaste ryktet jag hittat på.

shi
Medlem

YES! Nu blir det ett köp!

Medlem

En äkta switch 2 och en omgjord wii u så har man allt Nintendo har att erbjuda alltså

Medlem

Något som vore en klassisk Nintendo-move vore att bara göra digitala spel kompatibla och helt skita i en bakåtkompatibel kassettlucka.

Medlem

Oj vilken nyhet. Berätta något vi inte kunde förvänta oss.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vilken tur då jag inte spelat nåt av mina 30 spel längre än 15 minuter

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Nu bara hoppas den kommer med oled så kommer det bli köp från min sida. Så kan spela alla switch spel jag missat också

Medlem

Var rätt säker på att det skulle bli så men skönt att få det bekräftat. Hoppas det gäller både digitala och fysiska spel. Jag har visserligen bara ett fysiskt spel och resten digitala men vill ju att även det ska funka.

Hoppas också att de boostar prestandan i spelen.

Medlem

Underbart, tror att Switch 2 kan bli min första Nintendo-konsol sedan Gamecube.

Medlem
Skrivet av Faustian:

Det ryktas ju om det, men håller med om att uttalandet är vagt och kan misstolkas, men de säger att de ska återkomma om hur bc exakt ska fungera. Men största målmisset någonsin om det inte gäller kassetter också.

Medlem
Skrivet av belzhadar:

Ah precis som på wii, wiiu, gba, ds och 3ds. 🤦

Medlem

De kommer att vara spelbara, ja men garanterat att man måste köpa spelen på nytt. Dock för en rabatterad peng om du redan äger spelet till Switch 1. Yay...

Medlem
Skrivet av kveldulver:

De kommer att vara spelbara, ja men garanterat att man måste köpa spelen på nytt. Dock för en rabatterad peng om du redan äger spelet till Switch 1. Yay...

Så har inte back compat fungerat till Nintendos tidigare konsoler. Sony och Msft har inte heller back compat som kostar något för nuvarande generation eller tidigare.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Så har inte back compat fungerat till Nintendos tidigare konsoler. Sony och Msft har inte heller back compat som kostar något för nuvarande generation eller tidigare.

Det kanske inte är sant, men det är ju förjävligt ändå Nej, självklart kommer du inte behöva betala för att spela Switch-spel på Switch 2. Speciellt inte om du redan köpt dem. Mycket märkligt att utgå från att det kommer vara krav. För inte behövde jag betala för att spela GB-spel på min GBA, eller Wii-spel på min Wii U. Så det är bara tramspåhitt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det kanske inte är sant, men det är ju förjävligt ändå Nej, självklart kommer du inte behöva betala för att spela Switch-spel på Switch 2. Speciellt inte om du redan köpt dem. Mycket märkligt att utgå från att det kommer vara krav. För inte behövde jag betala för att spela GB-spel på min GBA, eller Wii-spel på min Wii U. Så det är bara tramspåhitt.

Haha eller hur! Nintendo tar många beslut jag inte håller med om men bakåtkompatibiltet är något de historiskt varit väldigt duktiga på i alla fall. Kände att någon behövde vara motpol till "Nintendo bad" och "fearmongering" som en del sprider i tråden.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Haha eller hur! Nintendo tar många beslut jag inte håller med om men bakåtkompatibiltet är något de historiskt varit väldigt duktiga på i alla fall. Kände att någon behövde vara motpol till "Nintendo bad" och "fearmongering" som en del sprider i tråden.

Ja, bra av dig. Ingen idé låta sådana påhitt stå oemotsagt så skräcken inte sprider sig i onödan så fler kanske tror på det. En sak att kritisera Nintendo (eller valfritt företag) där det är befogat men sånt här? Nä.

1
Skriv svar