Nya Dragon Age får positiva Steam-omdömen

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Länka? Nej, jag behöver ingen auktoritet som talar om för mig hur man tolkar siffror.

Haha misstänkte det.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Haha misstänkte det.

Det kallas "gripa efter ett halmstrå".... Troll har en säregen förmåga till det.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Så det är alltså inte någon tvekan om att det är ett RPG? Men vad bra! 😀

Lite löjligt, kan jag känna, att bara lägga till en rubrik sådär som att den på något vis skulle vara en universal åsikt eller bara plötsligt skulle omdefiniera vad som i grunden generellt anses utgöra ett RPG. Men även ett ”motvilligt RPG”, som han kallar det, är väl då ett RPG? Han verkar ju dessutom, lite ironiskt nog, motvilligt gilla det när han skriver:
I’m not sure an hour passed in the fourth entry in Bioware’s fantasy RPG series where I didn’t wish they’d handled something differently. Then, once the credits rolled after 50 hours, I started a second playthrough.

Men visst jag kan också lägga in rubriker, som inte de heller motsäger att det skulle handla om ett RPG eller i det stora hela egentligen behöver betyda så mycket. Men då har du och jag tillsammans i alla fall fått ihop 5 rubriker som då kallar spelet ett RPG:

gamesradar.com:
<Uppladdad bildlänk>

theguardian.com:
<Uppladdad bildlänk>

Mirror.co.uk:
<Uppladdad bildlänk>

RPGsite.net
<Uppladdad bildlänk>

Men seriöst, vill man inte kalla det ett RPG så är man förstås inte tvungen. Fyller det inte ens egna personliga definitioner, så får det väl vara så. Men de allra flesta anser nog detta tveklöst vara ett RPG då det helt enkelt fyller mallen och de vedertagna begreppen som utgör genren. But you do you.

Självklart är det ett RPG, men det passar i subgenren Action RPG (ARPG) medan tex Origins var ett CRPG likt BG3. Men Veilguiard är ett oerhört tunt ARPG, och det handlar inte om "personliga definitioner".

Det lutar mer mot action adventure genren, typ God of War. God of War är inte ett RPG enligt definition, men i Veilguard man har sminkat på en del spelsystem som förknippas med RPGs vilket gör att det faller inom genren Action RPGs, men nämnda system är väldigt simpla. Knappast "Deliciously deep" som påstås i någon av rubrikerna du klippt in. I grunden så kan man dock förknippa combat, kontroller och stora delar av gameplay med Action adventure genren och det är tydligt att det är dit man velat komma då de drar stora skaror spelare vilket ger utdelning i försäljning.

Karaktärsutveckling? Oerhört simpelt gridbaserat och endast för protag, inte companions.
Dialogträd? Oerhört simpla. Påverkar bara gruppen runt protag och inte världen, den är on rails.
Companions? Kulisser eller statister som endast påverkar gameplay genom protags egna action abilities, precis som i andra Action adventure spel.
Spelmekanik runt enemies? Oerhört simpelt, magert och likriktat rakt igenom hela spelet.
Combat? Oerhört simpelt med fokus på responsiv action och ej taktik. (Press a button and something Awesome has to happen! BUTTON AWESOME! some en DA2 utvecklare tidigare notoriskt uttryckte sig)
Listan kan göras längre.

Allt ovanstående gör inte att det kommer vara ett dåligt spel, det är viktigt att säga. Det gör det dock till ett dåligt RPG, men ett bra action adventure game. Precis som RPS fångade i sin Review.

Jag har sett många kommentarer här på FZ som skriver hur de nu är över 40, har barn och andra saker som tar deras tid och inte längre orkar med ett RPG med ett djup som tex Origins hade eller som tar 100 timmar. Att man gillar att spelet är simpelt, att man "slipper" hantera companions osv. Det här är en grupp tidigare DA spelare man helt klart vill rikta in sig på med Veilguard.

Jag tror Veilguard kommer sälja jäkligt bra på samma premisser som tex God of War och liknande. men samtidigt locka till sig några av de som tidigare spelade Dragon Age när det var ett äkta CRPG innan det gjorde förflyttningen mot action RPG i och med DA2 och DAI fram tills nu när det likt Final Fantasy 16 före det blivit mer av ett Action Adventure spel med RPG element.

Personligen, så tillhör jag gruppen över 40, med barn och jobb, som inte har problem med djupa RPGs som tar över 100 timmar med full RPG mekanik och fullt utbyggda companions som är deltagare, inte statister. Faktum är att jag föredrar den typen av spel. Så för mig är Veilguard inte intressant. På samma sätt som God of War inte var det. Så jag är helt enkelt inte målgruppen för detta IP som det nu utvecklats när det gjort den här transformationen. Det finns många andra IP där ute som mer passar min smak.

Kommer jag spela det? Precis som Final Fantasy 16 som gjort samma transformation före Dragon Age så kommer jag köpa det på Rea och köra igenom det, bara för att ha det gjort. Men jag ser redan nu att jag likt Final Fantasy 16 kommer vara lika understimulerad av spelet, då spel som fallit för långt in i action träsket inte är min grej

Nämnda berömda uttryck. "When you press a buttom somethong AWESOME HAS TO HAPPEN! Button AWESOME!"

Medlem
Skrivet av Balunan:

Sen kanske det lutar mer åt ett action-RPG för vissa, men ett RPG är det tveklöst.

Skrivet av Aletheides:

Självklart är det ett RPG, men det passar i subgenren Action RPG (ARPG)…

👍🏼

Medlem

Hard drive levererar som vanligt.

Gamer’s Way of Life Threatened by Mechanic They Don’t Have to Engage With

https://hard-drive.net/hd/video-games/gamers-way-of-life-thre...

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det var implicit att det handlade om samtidiga spelare,

Skrivet av Slimebeast:

Länka? Nej, jag behöver ingen auktoritet som talar om för mig hur man tolkar siffror.

Skrivet av Jönsen:

Haha misstänkte det.

Haha 😂

Medlem
Skrivet av asdfg:

Hard drive levererar som vanligt.

Gamer’s Way of Life Threatened by Mechanic They Don’t Have to Engage With

https://hard-drive.net/hd/video-games/gamers-way-of-life-thre...

Vafan var det jag läste 🤣🤣🤣

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja det var ju en flopp! Särskilt jämfört med Fallen Orders oväntade succé.

Medlem
Skrivet av Balunan:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Du kan inte komma och förstöra alla totalt oemotsägliga argument med underbyggd fakta bara sådär!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Balunan:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Man märker verkligen hur mycket skit vissa spottar ut sig innan de gör sin research, vilket är relativt enkelt att ta reda på.

Medlem
Skrivet av Balunan:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Frontloaded sales kallas det, när uppföljare säljer förhållandevis stor andel av sin totala försäljning under dagarna efter release.

De artiklar du länkar till skrivs av folk som saknar djupare kunskap om spelförsäljning och misstolkar det där twitterinlägget grovt och drar felaktiga slutsatser.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Frontliaded

Är det ens ett ord?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Frontloaded sales kallas det, när uppföljare säljer förhållandevis stor andel av sin totala försäljning under dagarna efter release.

De artiklar du länkar till skrivs av folk som saknar djupare kunskap om spelförsäljning och misstolkar det där twitterinlägget grovt och drar felaktiga slutsatser.

...till skillnad från din fulländade ekonomiska kompetens som du baserar en otroligt utförlig och väl underbyggd analys på? (Som lyser med sin frånvaro.)

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

...till skillnad från din fulländade ekonomiska kompetens som du baserar en otroligt utförlig och väl underbyggd analys på? (Som lyser med sin frånvaro.)

Taco?

Medlem
Skrivet av Rico01:

Det är åtminstone onekligen ett ord och ett högst påtagligt sådant, nu blev jag nog lite hungrig. Men jag funderar på pannkakor - om man viker dessa "korrekt", kan de då också kallas taco?

(Förlåt, jag känner nästan att off-topic är mer konstruktivt än mycket av diskussionerna som gått höga de senaste dagarna.)

signatur

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Frontliaded sales kallas det, när uppföljare säljer förhållandevis stor andel av sin totala försäljning under dagarna efter release.

Electronic Arts Reports
Q1 FY24 Results

https://www.ea.com/news/electronic-arts-reports-q1-fy24-finan...

“EA delivered a record Q1, driven by strong momentum in EA SPORTS global football and Star Wars Jedi: Survivor,”

Star Wars Jedi: Survivor launched to critical acclaim and commercial success. The game is entertaining millions of players around the world, and with multiple “best of 2023” list accolades, and a blockbuster story, we’re seeing players spend more time in-game than its predecessor.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det är åtminstone onekligen ett ord och ett högst påtagligt sådant, nu blev jag nog lite hungrig. Men jag funderar på pannkakor - om man viker dessa "korrekt", kan de då också kallas taco?

Nej din hädare.

Medlem

Snart investerar jag i Tex Mex aktier… Känns som en guldgruva som bara väntar på att explodera! 😆🌮💥💰

Medlem
Skrivet av QBAN92:

Snart investerar jag i Tex Mex aktier… Känns som en guldgruva som bara väntar på att explodera! 😆🌮💥💰

Don't do it! 1800:- för tacos? Det är en bubbla som kommer spricka när som, mark my words.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Don't do it! 1800:- för tacos? Det är en bubbla som kommer spricka när som, mark my words.

Kostar att ligga på topp! 💸

Medlem
Skrivet av Balunan:

Electronic Arts Reports
Q1 FY24 Results

https://www.ea.com/news/electronic-arts-reports-q1-fy24-finan...

“EA delivered a record Q1, driven by strong momentum in EA SPORTS global football and Star Wars Jedi: Survivor,”

Star Wars Jedi: Survivor launched to critical acclaim and commercial success. The game is entertaining millions of players around the world, and with multiple “best of 2023” list accolades, and a blockbuster story, we’re seeing players spend more time in-game than its predecessor.

Absolut inget av det där visar att Survivor överträffade det första spelets försäljning., och spelföretag brukar inte racka ner på sina egna spel i kvartalsrapporter.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Absolut inget av det där visar att Survivor överträffade det första spelets försäljning., och spelföretag brukar inte racka ner på sina egna spel i kvartalsrapporter.

Jag är ganska säker att det är olagligt att ljuga för sina aktieägare. 🤔

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det gjorde nog redan alla andra tidigare inlägg på köpet. Det där är snarare svar på ditt påstående att spelet är en ”flopp”. Det är egentligen det enda jag har försökt ge svar på med alla inlägg.

Lägg bara ner nu och sluta flytta på målposten. Känner du inte att du redan har gjort dig till åtlöje tillräckligt?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Varför inte presentera bevis för din tes, så får du ju tyst på de klentrogna? Du kan ju företagsekonomi!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ge dig nu! Balunan har backat upp det han har sagt med källor, medans du bara pratar massa strunt utan att ta reda på fakta först och flyttar på målposten varje gång. Vem tror du låter mer trovärdig mellan er?

Medlem

Har för mig att den här länkades till i en tidigare tråd om spelet:
https://liu.se/nyhet/de-faller-lattare-for-konspirationsteori...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092656623...

https://neurosciencenews.com/truth-relativism-conspiracy-theo...

Citat:

Key Facts:

1. A strong correlation was found between truth subjectivism and the acceptance of conspiracy theories.
2. Those who saw truth as subjective often disregarded factual contradictions and found meaning in nonsense sentences.
3. Surprisingly, the belief in subjective truth was linked with dogmatism, suggesting these individuals often reject others’ truths.

Vädligt intressant och tycker den passar riktigt bra in här.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Jag är ganska säker att det är olagligt att ljuga för sina aktieägare. 🤔

Jag vet det. Men inget som skrevs i rapporten motsäger heller att det sålde sämre än ettan.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag vet det. Men inget som skrevs i rapporten motsäger heller att det sålde sämre än ettan.

Det motsäger dock ditt påstående att spelet är en flopp. Vilket var där allt började och egentligen det enda som jag har försökt ge svar på egentligen. Återigen, sluta flytta på målposten.

Medlem

Det är lite tidigt att prata om spelets flipp eller flopp innan försäljningssiffror för konsolversionen presenterats kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det motsäger dock ditt påstående att spelet är en flopp. Vilket var där allt började och egentligen det enda som jag har försökt ge svar på egentligen. Återigen, sluta flytta på målposten.

Förklara gärna hur jag flyttat på målposten.

signatur

Memento Mori

Skriv svar