Retrorecension: Vamprire the Masquerade: Redemption

Medlem
Retrorecension: Vamprire the Masquerade: Redemption

One score and four years ago... så släpptes det första Vampire The Masquerade spelet till PC. För en som precis upptäckt V:TM på den tiden var det en gudagåva som spelades sönder och samman. Nu, 24 år senare tar vi en tillbakablick.

The story thus far...
Christof Romuald är inte bara en korsriddare, han är även huvudpersonen i detta spelet. Han är djupt troende kristen och kanske en av de få i korståget som faktiskt var där av "rätt" anledning och inte för att plundra. Spelet börjar med att Christof blir sårad i ett slag och lämnas medvetslös till ett kloster i Praag för omvårdnad, medans hans vapenbröder fortsätter. I klostret vårdas han av nunnan Anezka. Båda utvecklar känslor för varandra, men kärleksrelationer är inte tillåtna för nunnor. Christof får reda på att Praag hemsöks av "demoner" på natten och beslutar sig, trots sina skador, för att patrullera Praags gator på natten för att försäkra att byborna (Läs: Anzeka) är säkra. Väl på gatorna stöter Christof på varelser som knappt ser mänskliga ut som han dräper med glada hugg med sitt svärd, prisa Gud! Efter en hård natts strider återvänder han till klostret där han återigen kollapsar av utmattning pga sina skador. Anezka och Christof fortsätter utveckla känslor för varandra och blir mer och mer närgångna med varandra. Dramat ökar när biskopen i Praag upptäcker de har känslor för varandra. Han skickar då ut Christof att "befria" silvergruvan utanför staden som sägs tagits över av monster. "Självmordsuppdrag" tyckte stadsvakterna. Christof är dock fylld av självsäkerhet och tar sig in i gruvan och stöter på samma varelser han dräpte i Praag, fast i större antal. Längst ner i gruvan hittar han vad han tycker är ett monster, men egentligen är en vampyr från klan Tzimisce. De har en unik förmåga där de kan forma kött och ben efter sitt tycke, och denna vampyr har skapat samtliga varelser som Christof dräpt. En hård strid senare, och vampyren är dräpt. Christof återvänder triumferande till Praag och till biskopens förvåning överlevde han och befriade silvergruvan. Nyheten om Ahzra's död (vampyren i gruvan) spred sig fort i Praags vampyrvärld och Christof fick (intet ananade) uppmärksamhet från en Brujah (en annan vampyrklan) elder, Ecatarina the Wise, som resonerade "om jag inte gör honom till en av oss, så kommer Tzimisce döda honom.". Sagt och gjort, Ecatarina omfamnar Christof samma natt och gör honom till en av dem.

Ecatarina säger "Hej!" till Christof.

Det är först nu storyn verkligen börjar och Christof, som den djupt troende kristna person han är, får djup ångest över sitt tillstånd. Resten av spelet kämpar han med sitt nyblivna tillstånd och alla problem det medför, både världsliga och spirituella. Christofs resa tar honom genom tid och rum och utspelar sig både på 1100-talet och 2000-talet. Du får träffa många olika karaktärer som är olika nivåer av bibehållen mänsklighet, olika städer och organisationer, både vampyr och mänskliga.

Spelmekanik
V:TM: Redemption är ett 3dje persons actionrollspel skapat år 2000 med alla tekniska problem det medförde. Det var bra för sin tid, men idag känns inventory och statsystemet lite föråldrat och stelt. Dock känner man igen stilen i moderna spel, vilket är kul på sitt sätt. På medeltiden är det närstridsvapen och pilbågar som gäller förutom dina vampyrkrafter (kallat discipliner, vilket jag kommer skriva framöver). Disciplinerna gestaltas inte särskilt bra, då vissa av de i spelet är i rollspelet (som är källmaterialet) är passiva, medans i datorspelet behöver de aktiveras och varar bara en kort stund. Detta är ett stort designfel.

Förutom detta är det ett klassiskt actionrollspel/hack 'n slash spel. Du tar dig till olika ställen, hugger ihjäl det som finns, pratar med någon, och tar dig tillbaka till din bas/haven. Du träffar olika vampyrer från olika klaner och det mesta är scriptade events och det finns inte mycket dialog att styra, och de flesta dialoger påverkar inte spelets story överhuvudtaget. På tal om storyn, den är välskriven med få händelser som inte är förutsägbara. Dock är det fortfarande en bra story med intressanta karaktärer.

Med det sagt, inget i spelmekaniken står ut som "wow, vad bra!" utan allt fungerar som det bör och är inte jättebra eller jättedåligt. Det är ett mediokert spel för sin tid, rent spelmekaniskt sett.

Ovanpå detta fanns det ett multiplayerläge! De gav bra verktyg (för sin tid) och man kunde skapa egna kartor, sätta ut varelser, etc, etc. Man kunde dock inte scripta något utan allt var hands on. En person kunde då mantla rollen som Storyteller och deras kamera rörde sig fritt och kunde påverka världen som spelarna befann sig i.

Grafik & ljud
För sin tid var grafiken stundvis bra, medans vissa grafiska lösningar så som Christofs svärdshand ser ut som en svullen klump som påstås ha fingrar. Mellansekvenserna var också bra för sin tid, men har åldrats som mjölk. Ljuddesignen är bra, inga ljud är dåliga eller känns överdrivna utan allt känns passande. Röstskådisarna i sin tur varierar från bra, till medel, till dåliga. Dock var det väldigt påkostat med att varenda dialog var röstskådespelad till 100%.

I multiplayerläget kunde man ej skapa eller importera egna skins utan fick hålla sig tillgodo med de skins som gavs via verktyget.

Denna recension gjordes efter att ha spelat genom spelet 3 ggr på 2000-talet och en gång nu 2024. Spelades på PC.

Vampire the Masquerade: Redemption
3
Bra
+
Storyn var riktigt bra, trots klichéer.
+
Atmosfären var spot on.
+
Verktygen att skapa egen multiplayerstory.
-
Vissa aspekter av grafiken var tveksam, redan då. (Christofs svärdshand, jag tittar på dig)
-
Utvecklarna hade dålig koll på lore vilket gjorde vissa saker som hände högst tveksamma om inte omöjliga.
-
De sparade för mycket budget på röstskådisarna som överlag var undermåliga.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Tack för en bra recension av ,iaf för mig, en riktig klassiker.
Jag älskade detta spelet back in the days.
Skulle dock aldrig våga spela om det nu med risk att förstöra mina fina minnen av detta spel 😄

Medlem
Skrivet av Rowin42:

Tack för en bra recension av ,iaf för mig, en riktig klassiker.
Jag älskade detta spelet back in the days.
Skulle dock aldrig våga spela om det nu med risk att förstöra mina fina minnen av detta spel 😄

Tack för du läste!
Älskade det back in the days också. Tolererade det som bäst nu

signatur

I drank what?

Fin text!

Har alltid tänkt att jag måste ta mig an denna gamla klassiker... Nån gång! Kanske snart?! Jag brukar spela rätt mycket äldre spel och har rätt hög toleransnivå för old school-jank, så hoppas inte det kommer vara något större problem att det är en smula daterat. Användargränssnittet ser ju t ex... Väldigt 00-tal ut.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Fin text!

Har alltid tänkt att jag måste ta mig an denna gamla klassiker... Nån gång! Kanske snart?! Jag brukar spela rätt mycket äldre spel och har rätt hög toleransnivå för old school-jank, så hoppas inte det kommer vara något större problem att det är en smula daterat. Användargränssnittet ser ju t ex... Väldigt 00-tal ut.

Tack för du läste

Ja, det är väldigt mycket old-school jank i det spelet. Men ja, det är väl värt en genomspelning!

signatur

I drank what?

Medlem

Spelet formligen dröp stämning när jag spelade det back in the days, kommer ihåg att jag upplevde det som ganska svårt då, men riktigt bra! Gett mig på det igen på äldre dagar, häromåret bara, och hade tyvärr alldeles för svårt att komma förbi hur klumpigt och struligt det kändes. Vilket är synd, för spelet är (var) bra!

Medlem

Jag kände inte till Redemption alls, har bara spelat VtM, köpte det nog igen för fem sex år sen och trattade in texturer och alla de förbättringar som modscenen tillhandahållit.
Tack för recensionen!

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Fragtjuv

Bra recension!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Alltid tänkt spela det här. Kommer ihåg en vän som köpte det av misstag när de skulle köpa Bloodlines
Tack för recensionen!

Skrivet av demagog:

Jag kände inte till Redemption alls, har bara spelat VtM, köpte det nog igen för fem sex år sen och trattade in texturer och alla de förbättringar som modscenen tillhandahållit.
Tack för recensionen!

Hej @Demagog

Jag är också sugen på att köra Bloodlines. Finns det några modar du kan rekommendera?

Medlem
Skrivet av demagog:

Tack för recensionen!

Skrivet av Joe Swallows:

Bra recension!

Skrivet av AdamMK:

Alltid tänkt spela det här. Kommer ihåg en vän som köpte det av misstag när de skulle köpa Bloodlines
Tack för recensionen!

Hej @Demagog

Jag är också sugen på att köra Bloodlines. Finns det några modar du kan rekommendera?

Tack för ni läste

signatur

I drank what?

Medlem

Känns som ett sånt spel som aldrig skulle utvecklas idag av en större etablerad spelstudio.
Hoppas innerligt på en fullfjädrad Nightdive-remaster som även släpps till Switch, Playstation, Xbox.

Medlem

Tack för en spännande recension. Jag spelade demoversionen mest, men fastnade inte riktigt för det. Det har dock fin atmosfär, precis som du skriver. Jag har det på gog liggandes, kanske ska ta tag i det någon dag.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Skribent

VTM: Redemption känns som ett spel som ville mer än de kunde utföra. Det känns speciellt när man kommer till nutid och skjutvapen. Men jag applåderar ambitionen och någonstans så tycker jag spelet också är underskattat. Alla pratar om Bloodlines, men jag tycker Redemption är det första riktigt bra försöket av ett VTM-spel och bör också prisas för det.

Allt är förstås långt ifrån perfekt, men om Bloodlines kom undan med sina buggar så tycker jag Redemption borde hållas åtminstone lika högt.

signatur

"Writer and Fighter"

Trevlig recension! Min första kontakt med Vampire The Masquerade-universumet var tv-serien Kindred: The Embraced, som gick på TV runt 96-97. Blev endast 8 avsnitt då en av huvudrollsinnehavarna dog i en mc-olycka så blev det tyvärr inte mer än så. Alla avsnitten finns här på youtube. Rekommenderas varmt!

Spelade också lite av samlarkortspelet Vampire: The Eternal Struggle som släpptes ungefär samtidigt.
Jäkligt kul spelvärld med alla klanerna och politiken med dess maktspel.
Har tyvärr inte spelat några av alla digitala spel bortsett de två VN-spelen Vampire: The Masquerade - Coteries of New York och Vampire: The Masquerade - Shadows of New York.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Synd att det inte görs mer i det universumet vare sig spel eller serier. Har tilltalat mig sedan jag så den serien också. Ofta har man funderat på vad den hette men aldrig kommit ihåg det. Stort tack plus att den finns på youtube!

Skribent
Skrivet av bj_orn:

Synd att det inte görs mer i det universumet vare sig spel eller serier. Har tilltalat mig sedan jag så den serien också. Ofta har man funderat på vad den hette men aldrig kommit ihåg det. Stort tack plus att den finns på youtube!

EVE-utvecklarna CCP höll ju på att utveckla ett MMO i World of Darkness, men vet inte vad som hände där? Antagligen nedlagt...men minns att det var en stor grej när de köpte på sig rättigheterna.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

EVE-utvecklarna CCP höll ju på att utveckla ett MMO i World of Darkness, men vet inte vad som hände där? Antagligen nedlagt...men minns att det var en stor grej när de köpte på sig rättigheterna.

Stor grej ja. Fanns en kort dokumentär om det. De hade till och med en riktig mode designer som designade kläderna i spelet. Sedan gick det sämre för EVE och de skrotade spelet till förmån att hålla EVE igång. Tyvärr.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Överlägset bästa är enligt mig Unofficial patch, gjord av tyska moddaren Wesp5. Kan rekommendera "Plus Patch" som ingår i den. https://www.moddb.com/mods/vtmb-unofficial-patch

Andra intressanta är t.ex. Prelude, Clan Quest Mod, Camarilla Edition, The Final Nights. Jag rekommenderar dock att nöja sig med med Unofficial Patch i en första genomspelning.

Medlem
Skrivet av culliford:

Överlägset bästa är enligt mig Unofficial patch, gjord av tyska moddaren Wesp5. Kan rekommendera "Plus Patch" som ingår i den. https://www.moddb.com/mods/vtmb-unofficial-patch

Andra intressanta är t.ex. Prelude, Clan Quest Mod, Camarilla Edition, The Final Nights. Jag rekommenderar dock att nöja sig med med Unofficial Patch i en första genomspelning.

Tackar vänligast!

Ja Unofficial patch låter vettigt eftersom jag just fastnade förra gången då spelet var buggat

1
Skriv svar