Dragon Age: The Veilguard
Nej, vill minnas att Obsidian var väldigt besvikna efter Pillars 2, det sålde helt enkelt inte tillräckligt för att motivera en 3a. Tyvärr.
Det är väl alltid svårt att sia i ur en icke-produkt sålt. Pillars 2 sålde OK men inte lika bra de hoppats på om jag minns rätt. Men inget säger ju att det sålt bättre om det varit mer som ett senare Dragon age.
Det finns ju en marknad för originsliknande spel iaf; som man kan se på t.ex BG3, Pathfinder 1, 2 och Rogue trader. Risken kanske är lite högre dock
SkillUps review =
1 125 775 visningar
IGN review =
309 814 visningar
Ska bli intressant att se hur detta spel ses i efterhand.
Men jag antar att det blir en ekonomisk succé likt flesta utdömda titlar de lanserat.
Men sett på med avsmak av en stor andel "fans".
Min personliga uppfattning hittills är att det är fokuserat på en betydligt yngre målgrupp.
Inte alls lika mörkt, lite goofy och verkar vara en total avsaknad av onda val och alternativ.
Återigen. Detta alla olika blådårar ovan fastnar på är just sexualitet, könsval och annat larv.
Det har funnits såna inslag i samtliga vettiga RPGs jag spelat typ. Who cares.
Det som oroar mig är att spelet i sig verkar som ett larvigt, fortnite-inspirerat elände.
Hade de skapat ett nytt IP med alla de egenskaperna hade jag inte brytt mig det minsta. Good for you så att säga.
Och det är halva grejen för mig. Hur du kan påverka storyn, och omvärldens reaktion genom dina val.
Bioware 2001 = Förråda och mörda dina companions för att styra galaxen.
DA:O = Övertyga en mamma mörda sitt besatta barn eller offra en stam av elfs till demoner för lite extra kraft.
Jag misstänker starkt att dylika val inte kommer finnas här.
Det verkar mer baserat på om du föredrar hon, hen eller det.
Enda sedan DA II har det egentligen gått åt det hållet. Du kan mest välja varje sig du är dryg, artig, trevlig osv. I grund och botten är du samma propp till hjälte hur du än spelar.
Jag kommer spela det och bilda mig en uppfattning, var så säker. Only time will tell.
Men jag hatar att man måste kapa ett IP och göra om det helt, och att de stört-roliga dialogvalen som kommer med evil-playthroughs blir allt mer sällsynta.
HK-47, De dryga konversationerna med Bastila, Carth, Atton, Alistar/Morrigan, osv osv är en stor del av spelen för mig.
Sandbox interactive ligger bakom en infektion i spelindustrin?
Detta har jag helt missat, trodde inte man hade gjort så mycket tidigare, känner bara till albion online.
Här får du gärna utveckla mer, har helt missat detta
Snygg, men satte bank of india ovan var bättre
Älskar att det är sådant som du svarade på som klassas som argument som man ska besvara ”seriöst”
Snygg, men satte bank of india ovan var bättre
Älskar att det är sådant som du svarade på som klassas som argument som man ska besvara ”seriöst”
Jag vet inte hur man ska svara på det annars, vad fasiken är SBI och varför är det så hemligt vad detta SBI gjort?? 😳
Jag vet inte hur man ska svara på det annars, vad fasiken är SBI och varför är det så hemligt vad detta SBI gjort?? 😳
Sweet Baby Inc.
En mysig skräckis att läsa vid midnatt
(Bara dra en google på det namnet)
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Sweet Baby Inc.
En mysig skräckis att läsa vid midnatt
(Bara dra en google på det namnet)
Ahaaa, ja det borde jag ju kopplat då det varit på tapeten tidigare 😁
Min personliga uppfattning hittills är att det är fokuserat på en betydligt yngre målgrupp.
Inte alls lika mörkt, lite goofy och verkar vara en total avsaknad av onda val och alternativ.
Återigen. Detta alla olika blådårar ovan fastnar på är just sexualitet, könsval och annat larv.
Det som oroar mig är att spelet i sig verkar som ett larvigt, fortnite-inspirerat elände.
Hade de skapat ett nytt IP med alla de egenskaperna hade jag inte brytt mig det minsta. Good for you så att säga.
THIS... Spelarna får gärna vara ladyboys eller vad man nu föredrar bryr mig inte de minsta men de jävla cringe Marvel dialogerna blir man tokig av. 0 djup i dialogerna och tämligen slätstrukna val där inte mycket får någon större påverkan egentligen. Föredrar själv mörkare typ av spel och inte ett som har ett extravagant Fortnite-filter smetat över allt.
Problemet idag är att de där gränserna börjar bli grumliga.
Citerar bara helt kort, men vill tacka för ett väldigt bra och insiktsfullt resonemang.
SkillUps review =
1 125 775 visningar
IGN review =
309 814 visningar
Ska bli intressant att se hur detta spel ses i efterhand.
Men jag antar att det blir en ekonomisk succé likt flesta utdömda titlar de lanserat.
Men sett på med avsmak av en stor andel "fans".
Och det är halva grejen för mig. Hur du kan påverka storyn, och omvärldens reaktion genom dina val.
Bioware 2001 = Förråda och mörda dina companions för att styra galaxen.
DA:O = Övertyga en mamma mörda sitt besatta barn eller offra en stam av elfs till demoner för lite extra kraft.
Jag misstänker starkt att dylika val inte kommer finnas här.
Det verkar mer baserat på om du föredrar hon, hen eller det.
Enda sedan DA II har det egentligen gått åt det hållet. Du kan mest välja varje sig du är dryg, artig, trevlig osv. I grund och botten är du samma propp till hjälte hur du än spelar.
Jag kommer spela det och bilda mig en uppfattning, var så säker. Only time will tell.
Men jag hatar att man måste kapa ett IP och göra om det helt, och att de stört-roliga dialogvalen som kommer med evil-playthroughs blir allt mer sällsynta.
HK-47, De dryga konversationerna med Bastila, Carth, Atton, Alistar/Morrigan, osv osv är en stor del av spelen för mig.
Det får mig att fundera lite - har individfokuserat berättande blivit vanligare och/eller mer framträdande?
En del skriker sig hesa över än det ena och än det andra, men vad är det som spelar in egentligen? Började fundera på Homeworld 3 som ett personligt exempel där jag tycker berättandet störtdykt i kvalitet från tidigare spel i serien, men medan ganska många (se användarrecensioner på valfri plattform som exempel) enkelt pekar finger åt "DEI", "woke" eller vad det nu må vara, så känner jag snarare att det inte är där skon klämmer, utan att det snarare är att man lägger fokus på mer individuella aspekter överhuvudtaget, kontra samtliga individer och grupper man har ett ansvar för. Besättningarna på samtliga skepp, och så vidare, i det specifika fallet. Då vill jag inte att allt fokus ska hamna på ett par-tre individer som oavsett avsiktligt eller inte trycker undan allt och alla andra. Helt oaktat vad de har för identitet, egentligen - och att kritisera identitetsvariablerna oavsett vad de är tror jag kan vara att missa målet/poängen tämligen kraftigt.
Jag hade gärna velat se att man vågar porträttera avhumanisering i spel, för det görs ju i vårt samhälle, så väl historiskt som idag. Inte minst när det kommer till konfliktmiljöer, något som många spel ändå berör på något sätt. Visst är det brutalt, tragiskt och mörkt, men ändock en del av vår historia, vårt samhälle och vår kultur.
Sen är personlig identitet en viktig del av vårt samhälle och vår kultur också, så jag säger inte att det är svart och vitt eller antingen eller. Spontant kommer jag att tänka på ett exempel i This War of Mine, som jag själv känner sköter den balansgången riktigt bra.
Citerar bara helt kort, men vill tacka för ett väldigt bra och insiktsfullt resonemang.
Tack, och förlåt för en jefvla wall of text. ^^
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ser att priset redan droppat från 799:- till 599:- på Elgiganten, innan release.
Beslutsångest.
Alltså standard för Elgiganten innan release.
Ser att priset redan droppat från 799:- till 599:- på Elgiganten, innan release. Surt för de som förbokat för 799 och 899, jag var själv nära. Men nu är frågan om det ens är värt 599:-
Beslutsångest.
Det har inte ”droppat” per se, Elgiganten kör väldigt ofta kampanjpriser på större spelsläpp kort innan release. Standard. Det är en grej de har kört med under flera år nu. De kör samma grej på nya COD också, ifall det skulle locka.
Edit: ser att Thane hann före.
Alltså standard för Elgiganten innan release.
Aha det har jag missat. Bra att veta
Vad tror ni, använder sig alla utav AI för att skriva deras reviews eller har dem något script dem följer?
Det är bara en slump, sluta lägga märke till saker!
Grattis ni som tänkt spela detta på PC!
Dragon Age: The Veilguard - Simply Brilliant On PC - DF Tech Review:
https://www.youtube.com/watch?v=OjawnIC81nE
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Michael Douse från Larian Studios (Director of Publishing) säger gott om spelet, han får ses som neutral i frågan:
"I’ve been playing Dragon Age: The Veilguard in complete secrecy (behind my backpack at the office in front of a giant window, in the kitchen). From me, you may be wondering “is this a game compatible with my experience during BG3” so I’ll tackle it from that perspective.
The answer is yes. It is to a heavy, 9 season long show what a well-made, character driven, binge-worthy Netflix series is.
It has a good sense of propulsion and forward momentum. The combat system is honestly brilliant (to me, a mix of Xenoblade & Hogwarts which is giga-brain genius). It knows when it needs a tentpole narrative moment, and it knows when to let you toy around with your class and exploit some of its stronger elements.
More important, to me, it feels like the first Dragon Age game that truly knows what it wants to be.
In short, if you want some character driven romping with a strong combat system in a universe you know, love, or have heard of, it is much better than the average action game, and much less heavy than the gargantuan RPGs that may intimidate at times. In a word, it’s fun!
To me, I’m extremely happy BioWare gets to stick around - presumably - in these uncertain (because of moronic corporate greed) times. An existential game, and a fun one at that."
...
More important, to me, it feels like the first Dragon Age game that truly knows what it wants to be.
...
"
Vad tror ni han menar med detta?
Att något vet vad det vill vara kan vara positivt men det kan också vara negativt.
Ska man tyda det som att detta Dragon Age spelet vet att det vill vara quirky, cringy och utan möjligheten till val som skulle ses som edgy eller onda?
Jag har lite svårt att ta hans tweet seriöst när det inte finns någon kritik. Fast han kanske inte tycker det finns något att kritisera förvisso.
För mig låter det mer som att han glacear (? börjar bli för gammal för att hänga med ungdomarnas lingo) Bioware.
Ser att priset redan droppat från 799:- till 599:- på Elgiganten, innan release. Surt för de som förbokat för 799 och 899, jag var själv nära. Men nu är frågan om det ens är värt 599:-
Beslutsångest.
Så gör de alltid ,Nya cod gick den vägen med
Hej jag ville så här på sida 13 bara säga att Batman Arkham Shadow är jättebra spel och det ingår om man köper en ny Quest 3/3S
Garanterat fritt från LQBSBI inblandning 👍
Vad tusan, kom inte här helt random och reklama för dina kräkframkallande VR-simulationer som ingen vill ha! Här är vi fullt upptagna med att avslöja konspirationer och hemliga agendor... Personligen tror jag inte att det handlar om aktivism, finns säkra källor på att Sweet Baby i hemlighet vill få till en ny tv-spelskrasch och ur dess aska kommer SEGA återuppstå och frälsa oss med Dreamcast 2!
Vad tusan, kom inte här helt random och reklama för dina kräkframkallande VR-simulationer som ingen vill ha! Här är vi fullt upptagna med att avslöja konspirationer och hemliga agendor... Personligen tror jag inte att det handlar om aktivism, finns säkra källor på att Sweet Baby i hemlighet vill få till en ny tv-spelskrasch och ur dess aska kommer SEGA återuppstå och frälsa oss med Dreamcast 2!
😂😂
lol
En recension som såklart får mig att fundera och kanske vänta lite extra. Inväntar dock fler recensioner och lite gameplay innan jag bestämmer mig.
Har väl i och för sig inte haft de bästa förhoppningar innan heller. Synd på ett så bra original om det är faktum att det är så dåligt. Men vi får se
MEN, det här kommentarorsfältet... så ofantligt tröttsamt!
Hur orkar ni ens hitta woke, hbtqi, aktivism, kulturkrigare, hat, mutor osv i alla spel man själv inte gillar??
Och, nu blev säkert någon kränkt också...
Jag tror inte speciellt på det här med att Bioware skulle påverka var och varenda recensent.
Naturligtvis är man väl något selektiv ur vissa avseenden, annars vore man ju dum.
Och influencers är snarare YouTubes motsvarighet till ledarsidor i de gamla pappersblaskorna, och bör alltså ibland tas med en nypa salt.
Sånt här skulle blow up om det vore nån påverkanskampanj.
Det är bara ta en titt på världen runt om er så får man snabbt en uppfattning om vad som går hem hos dagens ungdomar och publik.
Det ska vara trendigt, nytänkande och modernt.
Allt som nånsin uppskattats av tidigare generationer är nu gammalt och förlegat.
Förut var det blod/gore, chockerande val och cliffhangers som var dragningskraft.
I dag är det bortopererade tuttar, vågade pronomen och bombastisk musik som tagen ur climax-delen i en spännande animerad äventyrsfilm.
Jag menar man lyckades trots allt ge Inquisition ett snitt på 85 hos Metacritic xD...
Enough said.
Jag tror snarare att en annan är en gammal, bitter relik från en svunnen tid (En bättre tid).
Skulle slitit mitt hår, om det nu fanns något kvar.
Det är inte ens första gången i denna tråden! 😂🙈
Vi fattar, du älskar VR.
Hoppas bara Sega får till en bättre kontroll nu, mitt enda klagomål!
Michael Douse från Larian Studios (Director of Publishing) säger gott om spelet, han får ses som neutral i frågan:
"I’ve been playing Dragon Age: The Veilguard in complete secrecy (behind my backpack at the office in front of a giant window, in the kitchen). From me, you may be wondering “is this a game compatible with my experience during BG3” so I’ll tackle it from that perspective.
The answer is yes. It is to a heavy, 9 season long show what a well-made, character driven, binge-worthy Netflix series is.
It has a good sense of propulsion and forward momentum. The combat system is honestly brilliant (to me, a mix of Xenoblade & Hogwarts which is giga-brain genius). It knows when it needs a tentpole narrative moment, and it knows when to let you toy around with your class and exploit some of its stronger elements.
In short, if you want some character driven romping with a strong combat system in a universe you know, love, or have heard of, it is much better than the average action game, and much less heavy than the gargantuan RPGs that may intimidate at times. In a word, it’s fun!
To me, I’m extremely happy BioWare gets to stick around - presumably - in these uncertain (because of moronic corporate greed) times. An existential game, and a fun one at that."
Det här låter INTE särskilt trovärdigt.
Hej jag ville så här på sida 13 bara säga att Batman Arkham Shadow är jättebra spel och det ingår om man köper en ny Quest 3/3S
Garanterat fritt från LQBSBI inblandning 👍
Alltså jag vet att anti woke-maffian är en lättpåverkad skara, lurade av grifters som Grummz, men det är nästan elakt att lura på dem att köpa dyra VR-headsets som kommer göra dem illamående utöver hjärntvätten de redan utsatts för.