Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Denna kommentar låter märklig.

Har du spelat igenom spelet som inte har släppts än? För det är exakt så din kommentar låter som när du skriver att du håller med dem låga betygen och hur spelet är en besvikelse.

Betyg är subjektiva för varje recensent, då alla har olika smaker och det är därför de sprider sig från lågt till högt. T.o.m SkillUp som gav lågt betyg, nämnde att detta var bara hans åsikt och att man bör titta runt på andra recensioner för att få en bättre uppfattning.

Att nämna "ärliga betyg" för de låga betygen låter ganska skevt, och mer som om du och vissa andra i tråden vill att det skulle misslyckas efter det lilla ni har sett på förhand. Varför skulle de som ha gett högre betyg misskrediteras och inte vara lika ärliga med sina recensioner grundat från deras egna smak och tycke? Det är inte heller få personer som gett höga betyg och spelet skulle inte ha snittat 84 i så fall.

Jag skulle vilja vända på det du skriver. Måste man ha köpt ett spel och spelat igenom det från början till slut för att få ha en åsikt om det är ett spel som man tycker är bra?

Naturligtvis inte. De enda som får ha åsikter som spel då är de som har råd att chansa och kasta bort pengar. Vi vet alla vilka sorts spel vi gillar att spela och smaken är som baken. Det ger en hel del att kika på previews samt läsa de intryck som spelare av previews och reviews har haft. I alla dessa källor så finns det inte bara folks personliga intryck utan även beskrivningar av spelmekanik, story, grafisk profil osv osv.

Det sista är det som jag utgår från när jag bestämmer om jag kommer gilla ett spel eller inte, inte recensentens eller spelares personliga intryck. För han/hon är inte jag och vi har säkerligen inte samma smak.

Så ja, jag är jäkligt säker på att Veilguard inte är för mig baserat på Spelmekanik, Grafisk profil, story pacing, världsbyge (gameworld inte lore), stridssystem, hanterandet av companions osv. Jag anser även att det är en tillräckligt informerad ståndpunkt att ha när det gäller att avstå köp. I min mening är det ett dåligt spel helt enkelt från mitt perspektiv som älskare av RPG spel. Gillar du spel som är byggda på det här sättet så tycker jag du skall köpa det, jag kommer inte se ned på dig för den delen eller påstå att du inte förtjänar att ha en åsikt för du inte tycker som jag

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Innan vi fastslår att det är så bör vi kolla på hur det ser ut (inte hur vi tror att det ser ut). Så…
- Hur många vet vi har har blivit utan kod?
- Vet (inte tror) vi varför?
- Hur stora/viktiga är dessa?

Om svaret på frågorna är typ ”Jävlar, många viktiga kritiker har inte fått spelet!!” så finns ett problem. Om inte så bör man inte ta upp det här mer.

Helt uppenbar manipulation. INGEN som hänger med någorlunda är överraskande för fem öre att just dessa gav spelet höga betyg. Många av dom går inte ta på allvar överhuvudtaget, ign, game rank osv. Att jobba inom branschen och INTE vara medveten om det är mycket anmärkningsvärt måste jag säga.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Innan vi fastslår att det är så bör vi kolla på hur det ser ut (inte hur vi tror att det ser ut). Så…
- Hur många vet vi har har blivit utan kod?
- Vet (inte tror) vi varför?
- Hur stora/viktiga är dessa?

Om svaret på frågorna är typ ”Jävlar, många viktiga kritiker har inte fått spelet!!” så finns ett problem. Om inte så bör man inte ta upp det här mer.

Jag kör en egen post på detta så det inte blir så långt

Jag tror inte att vi kan fastslå något alls. Det kan man inte när det gäller sådana här saker för vi kommer aldrig ha tillgång till all information. Allt vi kan göra är att göra mer eller mindre informerade antaganden. Så mitt inlägg är inte mer än ett antagande av hur det gått till här.

• Det kommer inte ske några enkäter som fixar data på hur många som är berörda i tid för att det skall vara relevant.

• Det kommer inte ske några analyser av data runt detta om den väl kommer, i tid för att det skall vara relevant.

• Det är nu som det här släppet är en nyhet och det är nu många köpare gör sina val om de skall satsa på spelet eller inte.

Och det vet naturligtvis PR nissarna som sitter bakom sådana här "Access Journalism" kampanjer. Veilguard var långt ifrån den första och kommer inte vara den sista.

Här är ett inlägg från en developer i kommentarerna till Fextralifes video. Självklart ska man ta allt som skrivs i kommentarsfält med en nypa salt. Men jag tycker han beskriver hur det enligt honom går till i Branschen väldigt väl. Och jag håller med om den bilden.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Verkar bara vara IGN som gillar detta spel.

LOL 😀 😀

Medlem

Trist.
Blir att läsa lite andra recensioner samt att kika på Mortisimal Gaming på youtube.... men hype-mätaren är ju i botten just nu.
Spelade aldrig tvåan eller trean så är inte inne i plotten heller.

Edit: såg just Morts resencion. Han älskade spelet.
Wtf?

När man eg bara litar på två ställen för recensioner och de i princip diametralt säger emot varandra...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Evilof:

Trist.
Blir att läsa lite andra recensioner samt att kika på Mortisimal Gaming på youtube.... men hype-mätaren är ju i botten just nu.
Spelade aldrig tvåan eller trean så är inte inne i plotten heller.

Mortismal hyllade spelet och kallade det hans GOTY, vilket ändå är anmärkningsvärt då han ofta föredrar spel som är mer åt CRPG-hållet. Samtidigt så är han inte så förtjust i Dragon Age: Origins och föredrar Inquisition istället.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Nån som hört när embargot för lets players släpps?

Geeks Gaming

Herrejisses, kom hit för att läsa lite om hur intrycken från spelet var…..
gick sådär 🤦‍♂️

Medlem

Tack Mikael för att du håller standarden uppe här på FZ. För mig räckte det att titta på en gameplay video samt se trailern för att se vad detta barkade. Tänk att vi 2024 med så mycket erfarenhet och pelare att stå på som spelutvecklare lyckas producera sånt här. Muzyka och Zeschuk hade i alla fall initialt en annan standard.

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Suck.. kände på mig detta.

Som mycket annat i media-branshen har man fokuserat på att använda karaktärerna i spelet som en förlängd arm till att förmedla aktivistiska budskap istället för att ge fansen det fansen vill ha.

Som företag måste man möta efterfrågan. Det är företagsekonomi 101. Hint: förmedlade politiska budskap och aktivistiskt stöttande av minoritetsgrupper i spel är inte vad 98% av fansen efterfrågar. Då blir det massiva miljon/miljard förluster och konkurs risk som man väldigt lätt kunnat undvika.

Dom har bara sig själv att skylla för denna flopp.

Wow, gissar på att du kommer få nobelpriset i ekonomi!

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vem är det som betalar oss, Ryssarna?

Det finns ju alltid en möjlighet att människor kan vara usefull idiots också. 😉

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mortismal hyllade spelet och kallade det hans GOTY, vilket ändå är anmärkningsvärt då han ofta föredrar spel som är mer åt CRPG-hållet. Samtidigt så är han inte så förtjust i Dragon Age: Origins och föredrar Inquisition istället.

Mortismal gör fantastiska recensioner, brukar se hans ofta. Har inte sett hans Dragon Age än, ska se klart SkillUp först men av det jag hört är de nästan varandras motsatser.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Geeks Gaming
Skrivet av ModernAudience:

IGN:s recensent började ju mer eller mindre deras recensionsvideo med att säga att hon var "Non-binary".

Eeeh, nej? Den kommentaren kommer 8:31 in i videorecensionen, ungefär 57% av recensionen.

Varför förvränga sanningen på det viset? 🤔

Medlem

Ett spel för 16 år eller yngre, detta spel, är lite känslan jag får efter att ha kikat på tre recensioner. Det kanske är en inkörsport till rollspel/fantasy för barn, och det är väl inte fel det heller, men tråkigt för en 40 åring dessvärre.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Mortismal gör fantastiska recensioner, brukar se hans ofta. Har inte sett hans Dragon Age än, ska se klart SkillUp först men av det jag hört är de nästan varandras motsatser.

Nej hans recensioner är inte fantastiska. Dom var det när hans faktiskt gick in på djupet av spelen. Nu är det, vad det låter som, berättande röst (säkert gjord med ai) över gameplay. Han går inte in på djupet över något alls. Det är ungefär såhär "denna funktion är så här, det är något jag föredrar, och det passar utmärkt in i detta spel"

Tråkigt men han gör quantity over quality sedan han blev mainstream.

Förövrigt vet jag inte hur detta spel ens kallas för ett RPG. Tror nya CoD har mer RP än detta spel.

Medlem

Tycker spelet ser ok ut, 3/5 typ. Blir ett köp om några år när det är på 80% rea. Då är det förhoppningsvis patchat ordentligt också.

Medlem

Älskar Dragon age så jag kommer garanterat spela det och håller tummarna att jag tycker bättre om det än 2/5 😅

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Detta var ju förväntat efter allt man sett tidigare på nätet. Dagens Bioware är inte vad det var under sin storhetstid. Det känns som alla som kunde eller tillförde något har lämnat och bara de som gör minimum effort stannat kvar för det var säkert, är de som gjort spelet. Ta bara detta exemplet från en annars lång sågning av hela spelet:

https://youtu.be/QF-Kd2BBpx8?t=451

Det är pinsamt hur stela ansiktena är på karaktärerna när de pratar, jag trodde inte det kunde bli värre än Starfield men detta är fan imponerande!

De kommer ihåg hur mycket åt andra hållet det blev med Andromeda så det blev att skruva till botox slidern lite extra för säkerhets skull denna gången.

Medlem

Smaken är som baken antar jag haha spelet har ju fått bra betyg nästan överallt så detta var en avstickare!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Wow, gissar på att du kommer få nobelpriset i ekonomi!

Behöver knappast det. Bara titta på försäljningssiffror på spelutvecklare som beter sig på det viset.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Behöver knappast det. Bara titta på försäljningssiffror på spelutvecklare som beter sig på det viset.

Baldurs Gate 3? Cyberpunk 2077? Eller räknas det bara när det är dåliga spel?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Okej har du en lista? Och hur definieras beteendet?

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

Skrivet av Thane:

Glöm inte floppar som bioshock infinite!

Skämt åsido, det går alldeles utmärkt så länge det skrivs bra.
Precis som med allting annat

Skrivet av zumo:

Jag gläds åt alla som kan uppskatta dessa spel.
Spelglädje är spelglädje oavsett form!
Jag skiter även rent generellt i alla former av inkludering inom spel och film, kan man infoga det på ett trovärdigt sätt i en mörk, spännande och för mig tilltalande värld, så why not.
Det viktiga för mig är att det inte blir ett politiskt statement, oavsett vilken typ av budskap man vill sprida, då jag inte anser det hör hemma i spel, som bör fokusera på upplevelsen och inget annat.

Men precis som allt annat så ska politiken och värderingar nästlas in i samhällets alla områden.
Det ger mig direkt avsmak. Då det känns närmast som slagord och reklam för en trendig generation människor som snarare uppskattar budskap och ställningstagande framför faktiskt innehåll.

Dragon Age : Origins är ett av mina alla tiders favoritspel, likt de flesta övriga tidiga spelen från Bioware. Baldurs Gate, Jade Empire, Kotor, och senare Mass Effect för att nämna de större.
Det som kännetecknade dessa var en väldigt vuxen, brutal värld, där valfriheten var stor och inkluderade ofta väldigt polariserade val, goda som onda val och dialoger.
Det var liksom vad som gjorde spelen spännande tsm med välskriven story, karaktärer av alla möjliga bakgrunder (inte sällan homo/bisexuella, löjligt onda som heligt goda) samt fängslande lore.

SWTOR var skapligt som singleplayer, men gjorde mig enormt besviken.
DA:II spelade på release, men rörde det aldrig igen.
Spelade ut Inquisition, men kändes inte igen längre, var torrt, utfyllt och kändes som ett MMO
Andromeda var väl.. okej.

Det jag inte klarar av och ser rött av, är att man verkar ha bytt målgrupp och publik helt och hållet längst vägens gång. Och skiter fullständigt i den ändå bevisligt stora massa som följt och uppskattat deras spel under en lång tid. Lite av ett generationsbyte.
Baldurs Gate III var därför bland det bästa jag sett på måååånga år.

Jag kommer som en trogna slav jag är, vid ett eller annat tillfälle ge detta ett försök, bilda mig en egen uppfattning,
Men allt pekar på att jag än en gång kommer bli besviken, och istället är det jag som känner mig fullständigt icke-inkluderad och övergiven, och då definitivt inte på könsval eller sexuella preferenser, utan som en ignorerad målgrupp som högt och ljudligt begärt en återgång till det som gjorde Bioware till en succé, och förmodligen möjliggjort deras framtida utveckling. Men än en gång blivit helt åsidosatt för det nya moderna.

Amen!

Medlem
Skrivet av Thane:

Lite så är det faktiskt, dom gillar att använda dåliga spel som en ursäkt för att sprida sin skit. Vissa tror på riktigt att Suicide Squad floppade på grund av att Sweet Baby Inc var involverade...

Jag litar mer på FZ än IGN, och vad jag förstår har SkillUp också gått emot strömmen av dyrkare.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Beskrivningen av framförallt striderna och det tillhörande stridssystemet låter som det här spelet är ett spel jag ska hålla mig långt borta ifrån. Och sedan den extrema cringe nivå på dialogen som uppstår ibland som jag nu sett i diverse videos på nätet gör inte saken bättre haha

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

KoP
Medlem

Tror det här spelet är en vattendelare, antingen älskar man det eller så hatar man det. 🤔

Skulle inte lägga allt för mycket tyngd på att recensioner reflekterar ens egna smak och tycke.

Gen
Medlem

Här hade det varit perfekt med ett demo. Jag vågar då verkligen inte köpa det till fullpris.

Medlem
IGN gav Concord 7/10
Skrivet av Devan:

Jo verkar som Fz är en outlier just nu.

Ign ger spelet 9/10 till exempel

IGN gav Concord 7/10

Skriv svar