Veckans fråga: Hur viktigt är ljudet för spelupplevelsen?
Den här gången ställs veckans fråga på danska. Är FZ lika stora ljudnördar som headsettillverkarna på AceZone?
Ljudet är minst lika viktigt som grafiken, dåligt ljud kan förstöra ett spel för mig. Och finns ingen anledning att lägga en massa på en bra rigg men snåla på lurarna. Sen behöver man inte gå till överdrift och lägga flera tusentals kronor på det perfekta ljudet.
Mina nuvarande lurar börjar gå sönder så behöver skaffa nya. Men dels är mitt huvud tydligen stort så alla modeller passar inte och dels hatar jag trådlöst och USB C kopplingar som är modernt nu. Så är lite obekvämt att hitta nya lurar.
Hur uttrycker man sig här utan att låta alltför pretto eller skämmas alltför mycket...
Man skall ju vara nöjd med det man har.
Men bra ljud kan, likt bra bild, höja inlevelsen avsevärt för mig. Det är viktigt att ljud och bild harmoniserar och att det finns en viss balans och helhet, så långt förutsättningarna tillåter det i alla fall.
Att spela på min stora OLED eller projektor och bara använda TV:ns inbyggda högtalare (eller ännu värre, projektorns "högtalare") skulle det kännas obalanserat och off. Lägger jag mycket pengar på bilden så känns det dumt om jag sedan snålar med ljudet, menar jag. När man dessutom i många, många år nu spelat med riktiga surroundhögtalare i setupen (numer med Atmos-påbyggnad) så känns dessutom stereoljud lite platt och man saknar snabbt att vara omringad av ljudet, eller höra när en fiende närmar sig bakifrån etc.
Detsamma gäller filmtittande. Surround och Atmos kan höja upplevelsen och inlevelsen även där.
Jag skriver detta och tänker tillbaka till när jag var en 7-8 år och på besök hos morfar, och hade min NES inkopplad via RF/antenn till hans portabla, svartvita CRT-TV (säkert med mono-ljud, dessutom) och hade så skoj det bara gick. Så lätt att behaga. Vad snabbt man blev bortskämd.
Mina 1500:- hörlurar gick precis sönder härom dagen, jag trodde det inte spelade någon roll om kvalitén förrän jag köpte ett par för 500:-, skillnaden var märkbart sämre och min inlevelse i spel försämrades så mycket att jag inte kunde spela, så jag beställde ett par nya lite dyrare och bättre, så jag kan säga att ljudet spelar en stor roll, något som man inte tänker på. Skillnaden på hörlurarna är att den billigare varianten har för mycket bas och dåligt surround, det blir svårare att uppfatta från vilket håll ljuden kommer i från och vilket avstånd då all ljud grötas ihop, medans dom dyrare varianterna skapar ett fint surround med klara avstånd mellan ljuden.
Jag lägger ner hyfsat mycket på ljud, men är väl inte jätte-petig. Ljudsystemet till tvn är rätt ordentlig, men inget surround. Mest njutning får jag dock av ett "ordentligt" headset till datorn, vilket är vad som ger mest utan att det behöver blöda i plånboken. Tyckte jag lade ner mycket pengar på att få en tyst dator även under tungt spelande, men jag är otroligt glad vad noise-cancelling gör för spel-upplevelsen
Superviktigt, bra ljud är viktigare än bra grafik. Spela t.ex. ett fps där vapnen låter som ärtbössor tar bort hela känslan hur snyggt det än är.
Spelar hellre på konsol så jag kan köra ljudet på hemmabion än på PCn med hörlurar. Ja det går att koppla PC till hemmabio men jag har personligen inte den möjligheten.
Spelade The last of us part 2 för första gången nyligen, nu när jag fått till en mer ordentlig hemmabio i källaren. Verkligen både ett visuellt och audiellt mästerverk. 77" OLED gjorde att bilden var häpnadsväckande, men det var ljudet som tog det till nästa nivå.
Har visserligen ett Frankenstein-system med hyfsat stora bokhyllehögtalare fram och 4 små satelliter bak och i taket som Atmos-ljud, men att smyga runt i en källare med stalkers runt varje hörn och alla små detaljer i ljudet gav mig gåshud.
Skulle säga att för den här typen av spel (och filmer) där produktionsvärdet är högt så är ljudet minst lika viktigt som bilden. Ser hellre på min gamla 1080p-Tv och surroundljudet än med 77-tummaren med dess inbyggda högtalare, utan tvekan.
Nåt färgglatt med bara trallig musik, typ Super Mario Wonder gör sig nog bättre med en bättre TV dock.
När man nu har familj med barn osv så är det slut på tiden när det är möjligt att köra högtalare. Det går bara när de är bortresta i princip. Så jag har ett par dyrare hörlurar till datorn samt ett annat dyrare par till mina konsoler. Testat lurar med billigare element eller med allt för mycket artificiell ljudbehandling pålagd och det är absolut sämre än att köra ett par högkvalitativa lurar när det gäller upplevelsen. Trådade och inte trådlösa.
Jag har två par dyrare trådlösa lurar också men de använder jag bara till radio eller ljudböcker när jag städar hemma samt när jag är på språng utanför hemmet i princip. Även när jag jobbar hemma faktiskt då jag är för lat för att flytta ljudkabeln från datorlurarna till jobbdatorn.
Viktigt, men hur viktigt det är beror ju på vilken sorts spel vi talar om. I Hellblade II var ljudet avgörande för upplevelsen (på gott och ont), i Silent Hill 2 och andra survival horror-spel skulle jag också säga att det är superviktigt. Tja, i racingspel likaså. I en 2D-plattformare, inte lika mycket.
Extremt viktigt! Få grejer gör mig så irriterad som dåligt ljud, det förstör inlevelsen från start till slut. Assassin Creed Valhalla, Ghost of Thushima och Alan Wake II är de tre sämsta spelen jag har spelat när det kommer till ljudkvalité. Det ger en varningsklockor om studion överlag när de är villiga att tumma på ljudkvalitén. Uppkommande spel från dem kommer endast köpas ifrån rea-backen, OM de har förbättrat ljudkvalitén.