Tomb Raider Legend of Lara Croft - pinsam skändning av älskad ikon
Det George R. R. Martin sa stämmer verkligen. Alla dessa ”genier” som ska göra det till sitt ”eget,” pretentiösa klåpare är vad de är.
Underbart citat som verkligen slår huvudet på spiken, jag håller med honom till 110%!
Knappt någon orkar göra något själv längre vare sig det är film böcker musik events politik etc, allt är bara samma gamla skåpmat med glasyr över
Jag älskade Survivor-trilogin men här har dem en annan personlighet på Lara, Och storyn stämmer inte in heller som en fortsättning på survivor-trilogin. Det är för mycket som är omgjort. Första avsnittet var dessutom som en chock för tyckte den var motsatsen moraliskt till vad Lara står för i survivor-trilogin.
Saknar också Camilla Luddington som röstskådespelerska till Lara.
Nu har jag inte hunnit se hele tv-serier ännu och hoppas att det blir bättre om jag kan acceptera det mer som sin egna reboot. (Men det är svårt)
Underbart citat som verkligen slår huvudet på spiken, jag håller med honom till 110%!
Knappt någon orkar göra något själv längre vare sig det är film böcker musik events politik etc, allt är bara samma gamla skåpmat med glasyr över
Ja. Tomb Raider var nåt helt nytt. När de rebootade det 2013 så såg det ut som andra spel, Uncharted t ex. Silent Hill 2 var också nåt helt nytt. Remaken nu ser ut som andra spel, The Last of Us t ex.
Samma gamla, fast sämre. De slänger in fler fiender istället, och anser att man får mer valuta för pengarna när det är mer att skjuta och slå på.
Ett spel som har mer att skjuta och slå på är Dead Rising. Det är 18 år gammalt nu, och riktigt kul att spela. De gjorde nyss en remaster på det. Undrar om det är fler zombies där, de bör ju ha designat det för moderna spelare.
Jag ska försöka börja se den i helgen!
Gundam serien släpps på Netflix idag, inte se den istället?
Nu bör man också komma ihåg att adaptioner sällan är till för de som redan är fans av IPt. Se det mer som en chans att dra in nya fans i communityt. Ifall adaptioner skulle vara 109% trogna för att vara bra så skulle Dune 2 vara årets sämsta film, men mina kompisar som inte läst böcker håller inte med där.
Nu bör man också komma ihåg att adaptioner sällan är till för de som redan är fans av IPt. Se det mer som en chans att dra in nya fans i communityt. Ifall adaptioner skulle vara 109% trogna för att vara bra så skulle Dune 2 vara årets sämsta film, men mina kompisar som inte läst böcker håller inte med där.
Undrar hur populära Harry Potter-filmerna hade varit om fansen inte var fokus.
Jag är helt ointresserad av folk som skriker ”woke”, bryr mig föga om det är kvinnliga karaktärer eller manliga etc….
Men en blick på det här och nope. Att döpa en karaktär till ett känt namn, sedan visuellt, beteende och storymässigt bara ploppa in någon annan story och karaktär man jobbat på är lite…fattigt.
”We have food at home” tagen till tvserier.
1338 - One Step Above
Lite komiskt är det ändå hur Netflix kan skapa såna sjuka bangers som Castlevania och Arcane men vet ändå inte hur man skapar en bra serie med Lara Croft. 🤣
För det är inte alltid Netflix som "gör" serien så är ju helt olika bra studios.
Räcker man ser karaktären för att förstå att den är woke-anpassad.
Notera hur många karaktärer blir mörkare, hur få blondiner det t.ex är.
Är Lara Craft vit, latino, svart? Ingen kan direkt säga vilket, precis som nya Snövit eller som majoriteten av alla kvinnliga popartister från USA senaste 10 åren, är väl egentligen bara Taylor Swift som är "ny" artist och vit.
Är Lara Craft vit, latino, svart? Ingen kan direkt säga vilket, precis som nya Snövit eller som majoriteten av alla kvinnliga popartister från USA senaste 10 åren, är väl egentligen bara Taylor Swift som är "ny" artist och vit.
Företags jobb är att tjäna pengar, och de kanske har upptäckt att de lockar fler om de skapar karaktärer med fler hudfärger och bakgrund än bara en. Och det ser ju ut att gå hem, för saker som inte säljer kommer inte göras igen.
Utan att ge mig in i woke-debatten som sådan, det brukar sällan vara värt besväret. Men har inte Lara Croft alltid varit en brunett vilket hon iaf i mina ögon ser ut att vara i den här serien också? Om något skulle man ju kunna tycka att hon är mer lik Lara Croft här än i någon av film eller spel från de senaste 20 åren iom att hon ser rätt polygonig ut.
Sen så vet jag ju inte varifrån det här med att det inte kommer fram nya vita kvinnliga artister från. Bara i sommar har ju Sabrina Carpenter dominerat topp och streaminglistor. Sen har du ju Billie Eilish, Dua Lipa, Olivia Rodrigo, Ariana Grande som är gigantiska.
Säger inte emot i att det har blivit mer diversifierat i all form av media de senare åren, tror ingen skulle hävda motsatsen utan diskussionen handlar ju snarare om man gillar det eller inte. Men att påstå att det innebär att det inte kommer fram många vita artister, skådisar, etc är imo bara överdrivet och gör det svårt att ta andra argument på allvar.
Företags jobb är att tjäna pengar, och de kanske har upptäckt att de lockar fler om de skapar karaktärer med fler hudfärger och bakgrund än bara en. Och det ser ju ut att gå hem, för saker som inte säljer kommer inte göras igen.
Visst är det så men jag tycker att det är skillnad på att skapa karaktärer med olika kulturell bakgrund och att byta bakgrund på en befintlig karaktär för att vara mer inkluderande.
Som i fallet med Snövit för ett tag sen. Hon heter ju Snövit för att hennes hud är vit som snö, hår svart som ebenholts och läppar röda som blod. Då är det ju väldigt konstigt att välja en skådespelare som inte har vit hud och inte heller sminka hennes hud vit. Karaktärens namn bygger ju på den detaljen.
Då är det ju som sagt bättre att skapa nya karaktärer med andra kulturella bakgrunder som Moana i filmen med samma namn eller Nani och Lilo i Lilo & Stitch. Då tycker jag att det är inkluderande på riktigt.
PSN: OAKTHYR
Visst är det så men jag tycker att det är skillnad på att skapa karaktärer med olika kulturell bakgrund och att byta bakgrund på en befintlig karaktär för att vara mer inkluderande.
Som i fallet med Snövit för ett tag sen. Hon heter ju Snövit för att hennes hud är vit som snö, hår svart som ebenholts och läppar röda som blod. Då är det ju väldigt konstigt att välja en skådespelare som inte har vit hud och inte heller sminka hennes hud vit. Karaktärens namn bygger ju på den detaljen.
Då är det ju som sagt bättre att skapa nya karaktärer med andra kulturella bakgrunder som Moana i filmen med samma namn eller Nani och Lilo i Lilo & Stitch. Då tycker jag att det är inkluderande på riktigt.
Ja, allt blir ju inte alltid bra av förändringar. Men det är viktigt att vara medveten om att det står skaparen fritt att göra precis hur den vill – konstnärlig frihet måste få råda. Som fan måste man absolut inte tycka om det, men man måste acceptera att det inte är man själv som bestämmer vad andra ska göra. Jag tycker ofta man ser såna tendenser numera, att folk är vansinniga för att något inte passar den egna smaken och uppmanar till bojkott, är förbannade osv. Det är att ta det för långt i mitt tycke.
Första Silent Hill filmen var bra uppföljaren var däremot katastrof
Första Silent Hill-filmen var en bra adaption av stämningen i spelen tycker jag. Tvåan hade annan regissör som förklarar varför den blev så mycket sämre, men Christophe Gans som gjorde den första filmen spelar just nu tydligen in sin egen uppföljare, Return to Silent Hill!
Källa: http://www.popkorn.nu/topplistor/topp_spellicensfilmer.html
Jag skulle också påstå att företag existerar för att tjäna pengar och om en produkt inte tjänar pengar åt företaget så tänker man om till nästa produkt.
Men jag tror att det är en lite för logisk och enkel syn på det hela.
Det finns många anledningar till varför finansiellt misslyckade produkter skulle kunna fortsätta produceras.
* Bidrag från stat
* Lån från stora instutitioner med särskilda krav
* Goda intentioner
* Godhetssignalering
* Påtryckningar
* Verklighetsfrånvaro
Listan kan göras längre.
Vad som däremot är troligt är att företag får svårt att fortsätta skapa finansiellt misslyckade produkter med tiden.
Bioware är potentiellt ett exempel på det.
Skulle Veilguard misslyckas totalt är det svårt att tro att EA inte skulle begrava studion men kanske finns det större tro på framtida produkter från Bioware än så.
EA har tidigare valt att stänga ned studios som inte levt upp till deras förväntningar men vem vet när eller om det sker för Bioware.
Så sammanfattningen är väl att rent logiskt så borde företag anpassa sina produkter utefter vad som säljer men att det finns många saker som skulle kunna förklara varför företag i vissa fall släpper produkt efter produkt som är finansiellt misslyckade.
Företag har generellt sett en viss tid och ett visst antal försök att producera finansiellt lyckade produkter och misslyckas man med det så försvinner troligen företaget.
Att säga att företag gör produkter för att tjäna pengar blir därför en förenkling av verkligheten.
Ja, allt blir ju inte alltid bra av förändringar. Men det är viktigt att vara medveten om att det står skaparen fritt att göra precis hur den vill – konstnärlig frihet måste få råda. Som fan måste man absolut inte tycka om det, men man måste acceptera att det inte är man själv som bestämmer vad andra ska göra. Jag tycker ofta man ser såna tendenser numera, att folk är vansinniga för att något inte passar den egna smaken och uppmanar till bojkott, är förbannade osv. Det är att ta det för långt i mitt tycke.
Självklart står det skapare fritt att göra hur de vill men marknaden kommer att tala om ifall det blir lyckat eller inte.
Det blir ju lite tragikomiskt när skaparna av dessa ”wokeifierade” spel, filmer och serier säger saker som ”om ni inte gillar det så behöver ni inte köpa det” och när marknaden då väljer att inte köpa deras skapelse, då beskyller man istället ofta ”arga vita rasistiska och misogynistiska män på sociala medier” för att sina misslyckanden istället för att acceptera att den ”moderna publiken” som de vänder sig till helt enkelt är för liten och är inte lönsam.
Den lilla andelen rövhattiga kritiker som kastar skit på allt som de anser är ”woke” är ju knappast förklaringen till att ingen vill ha deras skapelse.
Första Silent Hill-filmen var en bra adaption av stämningen i spelen tycker jag. Tvåan hade annan regissör som förklarar varför den blev så mycket sämre, men Christophe Gans som gjorde den första filmen spelar just nu tydligen in sin egen uppföljare, Return to Silent Hill!
Den var bitvis bra, men blev ändå en soppa då de slängde in saker från första spelet. Lite som de gjorde med Resident Evil. Spel är oftast bäst som spel. Så är det i fallen med RE, SH och Tomb Raider.
Bara i sommar har ju Sabrina Carpenter dominerat topp och streaminglistor. Sen har du ju Billie Eilish, Dua Lipa, Olivia Rodrigo, Ariana Grande som är gigantiska.
Ariana Grande är ju ett bra exempel..
Ariana Grande är ju ett bra exempel..
Familjen har rötterna i Italien om jag förstår det hela rätt, Sicilien, men det är kanske inte tillräckligt vitt? Vad klassas soldoktorn som tro?
Självklart står det skapare fritt att göra hur de vill men marknaden kommer att tala om ifall det blir lyckat eller inte.
Det blir ju lite tragikomiskt när skaparna av dessa ”wokeifierade” spel, filmer och serier säger saker som ”om ni inte gillar det så behöver ni inte köpa det” och när marknaden då väljer att inte köpa deras skapelse, då beskyller man istället ofta ”arga vita rasistiska och misogynistiska män på sociala medier” för att sina misslyckanden istället för att acceptera att den ”moderna publiken” som de vänder sig till helt enkelt är för liten och är inte lönsam.
Den lilla andelen rövhattiga kritiker som kastar skit på allt som de anser är ”woke” är ju knappast förklaringen till att ingen vill ha deras skapelse.
Woke eller ej - folk vill inte ha dåliga spel. Det har alltid funnits massor av skitspel, jag tror inte den tid vi lever i nu är värre än nån annan. Kanske de stora spelen är mer ängsliga och mindre experimentella än förr, men det beror nog mycket på att mediet mognat och hittat sin form, och att insatsen är så mycket större i dag än förr (man vågar inte lika mycket).
Det håller jag också med om. Jag tycker att författare får skapa precis vad dom vill i alla fiktiva universum. Men jag tycker inte att dom sen kan klaga på fansen om dom väljer att inte stödja deras vision.
Och även om jag inte tycker att fans kan förvänta sig att något ska vara precis som dom vill tycker jag att dom har rätt att uttrycka sitt missnöje. Tycker dock ofta att det går lite väl långt nu för tiden från både "woke" och "anti-woke" sidan. Jag tror det är ganska få som tar sig tiden att titta igenom en serie eller en film eller spelar igenom ett spel innan man bestämmer sig för vilken sida man ska kriga för. Därav så många 1 av 10 eller 10 av 10 betyg.
Familjen har rötterna i Italien om jag förstår det hela rätt, Sicilien, men det är kanske inte tillräckligt vitt? Vad klassas soldoktorn som tro?
https://image.mabra.com/image-9599016?imageId=9599016&width=1...
Jag tror att han tillhör familjen Daucus Carota Sativus. Alltså morot.
Det håller jag också med om. Jag tycker att författare får skapa precis vad dom vill i alla fiktiva universum. Men jag tycker inte att dom sen kan klaga på fansen om dom väljer att inte stödja deras vision.
Och även om jag inte tycker att fans kan förvänta sig att något ska vara precis som dom vill tycker jag att dom har rätt att uttrycka sitt missnöje. Tycker dock ofta att det går lite väl långt nu för tiden från både "woke" och "anti-woke" sidan. Jag tror det är ganska få som tar sig tiden att titta igenom en serie eller en film eller spelar igenom ett spel innan man bestämmer sig för vilken sida man ska kriga för. Därav så många 1 av 10 eller 10 av 10 betyg.
Helt enig: man får vara beredd på att få sin kulturella produkt bedömd och kritiserad, särskilt om man tar betalt för den. Samtidigt kan jag förstå om man blir less om man får massa politiska stämplar slängda på sig. Eller som du säger, bottenbetyg för att vissa låser sig på bara en aspekt.
Wow det visste jag inte kul
Ja uppföljaren var skräp
På imdb står det "completed" så den är färdigspelad
Netflix har sina ups and downs. Detta är en av deras största downs.
........
Nu har jag kollat klart ! Tack för recensionen, annars hade jag inte sett den
Jag tyckte den var Ok! Jag tycker hon är betydligt mer olik sig själv i survivor-trilogin. Här har hon ju ändå lite attityd.
I både den här tv-serien och i survivortrilogin brottas hon hela tiden med sina känslor, men hon kommer ju någon vart med känslorna i serien, till skillnad från spelen. Jag gillar också den gamla Lara mer, den kaxiga, alltid självsäkra, men den versionen är väl gjord redan i form av Angelina Jolie?
Sen är jag lite förvirrad om när hon slogs mot trinity, efter prologen, men före det som händer i tv-serien? Vad av spelens händelser är de samma, och vad har ändrats? (förutom att Zip och Jonah är i samma universum)
Jag tyckte det var kul att Zip fick utrymme (gillade både honom och Alister i mellanserien), vissa andra karaktärer, som Abby kändes dock lite påklistrade. Märkte inte av att han var en tjejtjusare i spelen, eller att Lara var hetero? Det framkom väl inte att Alucard var bi-sexuel i spelen heller? Det jag menar, spelar det så stor roll egentligen om karaktären fungerar (vilket du iofs inte tyckte han eller hon gjorde)
Charles skådespelades bra av Trevors röstskådespelare. Tyckte egentligen alla röstskådisarna gjorde ett bra jobb.
Animationen är väldigt lik den i Castlevania, så jag är rätt van. Det var märkligare med de inkonsekventa 3d-effekterna.
Det var kul att de lyckades klämma in saker från hela spelserien, som dykardräkten, de röda solglasögonen (även om de är felformade) och T-rexen.
PS - en fråga - hur får du stillbilder från serien? Netflix-appen låter mig inte ta screen shots
Hon ser väl ut som hon alltid gjort... ? Vad har för övrigt hudfärg att göra med om det är "woke" att göra?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Tänkte just... på samma.. hon har väl samma solbränna i spelen också?