Ny Steam-varning vid spelköp: du köper licens

Robot
Ny Steam-varning vid spelköp: du köper licens

Och licenser kan upphöra.

#steam

Medlem

Bra. Mer sådant! Att man får sälja saker med ord som att "köpa" och liknande när man i högsta grad basically "hyr" ett spel på obegränsad tid men under förutsättningen att tjänsten inte upphört eller att man inte förlorat tillgång till tjänsten på annat sätt är inte rätt. Detta är helt klart ett steg i rätt riktning.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

De borde också omvänt markera produkter som är DRM-fria och går att spela utan Steam. Finns lite inofficiella listor t.ex. på PC Gamingwiki, men den är långt ifrån komplett.

Ta t.ex. Cyberpunk 2077 och The Witcher 3, de är DRM fria på Steam också. Nu går det läsa sig till det, men "DRM free" borde vara en med i produktbeskrivningen, eftersom det är ett plus enligt mig.

Medlem

Inte köpt ett spel på Steam på flera år. Spelar inte mycket PC. Använder GOG istället

signatur

Den som vet vet.

Inaktiv

Bra. Nästa steg är att vi ska kunna sälja våra digitala spel, musik och filmer. Tills dess skäms jag inte över att vara sjöpirat när det behövs och endast mot stora utvecklare jag inte hyser mycket respekt för.

"Det är inte bara fysiska spel som ska kunna byta ägare. Vi ska bryta kedjorna som låser våra digitala spel och låta dem flöda fritt, från en spelare till en annan – precis som det alltid borde varit." – Robin Hood, den digitala spelmarknadens befrielse

Medlem

Mhm, och alla affärer som säljer digitala produkter måste ändra sig efter lagen.

Sony har väll sagt så ett tag, men bara i sin EULA, men nu kommer dom också vara tvugna att vara mer transparenta med det.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av anon_342888:

Bra. Nästa steg är att vi ska kunna sälja våra digitala spel, musik och filmer. Tills dess skäms jag inte över att vara pirat när det behövs och endast mot stora utvecklare jag inte hyser mycket respekt för.

Extremt svårt att lösa, behöver någon form av digital stämpel för att verifiera att du säljer en produkt du verkligen köpt och inte en piratkopia. Att använda det som ursäkt för piratkopiering är en bortförklaring, egentligen piratar du bara för att du piratar och inget annat.

Edit: Jag är inte emot det om det kommer en sådan lösning.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Earthscum:

Inte köpt licensierat ett spel på Steam på flera år. Spelar inte mycket PC. Använder GOG istället

😉

Medlem

Försökte aktivt under Wii/PS3/360-eran att få spelmedia jag var involverad i att ändra dess språkbruk… att inte skriva att spel x och y finns att köpa där och där online utan att en LICENS finns att köpa där och där.

Det gick inte så bra.

Såhär snart 20 år senare känns något liknande likt det Valve gör nästan chockerande som följd.

Men, bra.

Man skall säga som det är, inte låtsas som det regnar för att det är tacksamt att göra så.

Medlem

No possessions, nothing to lose!

signatur

Here to play.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Extremt svårt att lösa, behöver någon form av digital stämpel för att verifiera att du säljer en produkt du verkligen köpt och inte en piratkopia. Att använda det som ursäkt för piratkopiering är en bortförklaring, egentligen piratar du bara för att du piratar och inget annat.

Det du nämner kallas för NFTs. NFTs skulle vara lösningen till det problemet.

signatur
Avstängd

att sälja digitala licenser kommer nog aldrig att införas om det inte blir nån form av NFT/Crypto historia.
Läste om en som skulle dö och hade ett steam-bibliotek och hörde av sig till Steam om det gick att ordna så att dens son/dotter kunde ärva dens steam-spel och få dessa spel flyttade till sonens konto.
Valve svarade att det gick inte, men att avkomman fick räknas som att ärva kontot ist med att helt enkelt inloggs-uppgifterna för kontot och fortsätta använda det.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Extremt svårt att lösa? Vi autentiserar redan spel idag och har även DRM-system. Om vi kan skjuta raketer till månen kan vi lösa det här. Det handlar enbart om viljan.

Sedan kan jag inte bry mig ett skvatt om du tycker jag är en sjöpirat eller inte. Industrin stjäl mina spel, filmer och musik jag köpt för hårt arbetade pengar som jag inte får fullt ägande över. Jag tar tillbaka det jag äger. Och sedan är de fräcka nog att dölja det så gott det går. Speciellt för den yngre generationen som inte är medveten.

Avstängd
Skrivet av anon_342888:

Extremt svårt att lösa? Vi autentiserar redan spel idag och har även DRM-system. Om vi kan skjuta raketer till månen kan vi lösa det här. Det handlar enbart om viljan.

Sedan kan jag inte bry mig ett skvatt om du tycker jag är en sjöpirat eller inte. Industrin stjäl mina spel jag köpt för hårt arbetade pengar som jag inte får fullt ägande över. Och sedan är de fräcka nog att dölja det så gott det går. Speciellt för den yngre generationen som inte är medveten.

Det är upp till dig att ta reda på, och nu postar ju Valve det helt synligt vid varje köp.
Jag tror den yngre generationen är mer medveten än många "gamlingar" i mångt och mycket faktiskt

signatur

Medlem

Detta skrev ju jag om för flera dagar sedan

signatur

1# FZ Troll

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det är upp till dig att ta reda på, och nu postar ju Valve det helt synligt vid varje köp.
Jag tror den yngre generationen är mer medveten än många "gamlingar" i mångt och mycket faktiskt

Menar du att majoriteten av 10-16 åringar har koll på att de hyr filmer, spel och musik och inte har fullt ägande och vad det innebär? Knappast. Har flera gaming vänner i vuxen ålder som inte reflekterat över frågan.

Försvara de som stjäl från oss, vilken värld vi lever i!

Avstängd
Skrivet av anon_342888:

Menar du att majoriteten av 10-16 åringar har koll på att de hyr filmer, spel och musik och inte har fullt ägande och vad det innebär? Knappast. Har flera gaming vänner i vuxen ålder som inte reflekterat över frågan.

Försvara de som stjäl från oss, vilken värld vi lever i!

Jag menar att yngre generationen har mer koll än vad du/många verkar tro

Jag försvara inte nått, jag förklarar för dig hur det fungerar bara.
Har du blivigt bestulen på nått så beklagar jag. Berätta vad som hände.

signatur

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Inte köpt ett spel på Steam på flera år. Spelar inte mycket PC. Använder GOG istället

Är det inte samma sak som Steam? Egen launcher och allt?

signatur

It´s a me

Avstängd
Skrivet av Visual Prick:

Är det inte samma sak som Steam? Egen launcher och allt?

Nej
du kan ladda ner spelen, spela dom utan launcher om du vill.
Kör du med launcher så loggas din speltid och du kan få achievments osv. Men du behöver inte starta spelen med launcher eller ens ha launchern nedladdad då du kan ladda ner spelen från ditt konto via hemsidan också.

signatur

Medlem

Trodde man ägde spelet. Tänk om man har 100 000 kr i skins i CS:GO och sedan försvinner dem

rug
Medlem

Förr (läs mitten på 90-talet) fick man ju med licensen när man köpte fysiska spel i form av en licensnyckel man matade in när man installerade spelet. Sen att det var en "livstidslicens" i och med att inte allt var uppkopplat är en annan sak. Så att spel köps med licens är inte något nytt fenomen.

Medlem

Var ligger straffet på att pirata en licens? Är det ens brottsligt? Frågar åt en vän.

Medlem

Eftersom man egentligen i princip hyr spel man köper på dessa plattformar borde de sänka priserna. Men det är större chans att Gustav Vasa återuppstår och flyger till månen med en cykel.

Medlem

Personligen hade jag hellre sett att steam och alla andra typer av digital försäljning jobbade för att stärka vårt ägande av digitala produkter istället för att vid försäljning visa att du äger inget.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej
du kan ladda ner spelen, spela dom utan launcher om du vill.
Kör du med launcher så loggas din speltid och du kan få achievments osv. Men du behöver inte starta spelen med launcher eller ens ha launchern nedladdad då du kan ladda ner spelen från ditt konto via hemsidan också.

Visste jag inte, låter ju väldigt bra!
Hur är det ifall man vill spela multiplayer med någon på Steam?

Får nog forska lite i detta..... Sen är det ju jävligt bekvämt med att ha allt samlat på Steam 😅

signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Var ligger straffet på att pirata en licens? Är det ens brottsligt? Frågar åt en vän.

Vad skall du göra, pirata Metal Gear-licensen, utveckla ett AAA-spel och distribuera det via steam sedan?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Skrivet av Hipshot:

Vad skall du göra, pirata Metal Gear-licensen, utveckla ett AAA-spel och distribuera det via steam sedan?

Nej, han syftar på piratkopiering iomed detta blir lagligt. För man kan inte "stjäla" en license.

När du köper ett spel på Steam, så får du inte spelet, utan du köper rätten till licensen, dvs du får nyttja spelet.

Nu kan man alltså ladda hem spel, pirat, och spela, utan licens helt lagligt.

Frågor på det?!

Undrar om Sony och Microsoft Studios har uppdaterat denna information i deras digitala butiker. Specifikt Sony för de har sin huvudplats i Californien, där lagen skrevs.
Ja man får ta detta som en liten seger och kanske kan leda vidare debatten om ägande rätt för digitala spel.

Medlem

Om de börjar hyra ut istället för att sälja, så börjar vi pirata istället för att köpa.

12
Skriv svar