Snabbkollen – Spelar du skräckspel?

Robot
Releasehästryttare
Medlem

Finns inget tråkigare än skräckspel med premissen att spelaren inte kan försvara sig, tyvärr har väl det varit trenden sedan Amnesia. Skräm en beväpnad spelare så blir genren väldigt intressant och underhållande.

Releasehästryttare
Skrivet av kebbe:

Finns inget tråkigare än skräckspel med premissen att spelaren inte kan försvara sig, tyvärr har väl det varit trenden sedan Amnesia. Skräm en beväpnad spelare så blir genren väldigt intressant och underhållande.

Tänk att dissa det bästa skräckspelet som gjorts ...

Medlem

Skulle gärna ha ett Alien Isolation typ av spel som är co-op på något vis. Vill inte ha skjutvapen och så vidare, det tar helt bort skräckfaktorn för mig och Isolation tycks ha ett skitbra upplägg. Inte fokus på skitmånga avancerade AI, men håll det till så få som möjligt och lägg allt krut på dom.

I filmerna så dödar ju inte Xenomorphs alla, istället kidnappar de ju folk oftast så länge det finns en drottning. Vore intressant om det var en mechanic av något slag och man måste skynda sig för att rädda sin co-op partner i tid. Eller om ens vän är fast i ett rum med en Xenomorph, sammarbeta för att kunna överleva helt enkelt.

Blir lite knepigt att designa så det fungerar som både solo och co-op, men ja, drömma kan man ju.

KoP
Medlem

Spelade ofta skräckspel förr men man har glidit ifrån den genren. Skräckfilm uppskattas fortfarande.

Releasehästryttare
Skrivet av Luciphear:

Skulle gärna ha ett Alien Isolation typ av spel som är co-op på något vis. Vill inte ha skjutvapen och så vidare, det tar helt bort skräckfaktorn för mig och Isolation tycks ha ett skitbra upplägg. Inte fokus på skitmånga avancerade AI, men håll det till så få som möjligt och lägg allt krut på dom.

I filmerna så dödar ju inte Xenomorphs alla, istället kidnappar de ju folk oftast så länge det finns en drottning. Vore intressant om det var en mechanic av något slag och man måste skynda sig för att rädda sin co-op partner i tid. Eller om ens vän är fast i ett rum med en Xenomorph, sammarbeta för att kunna överleva helt enkelt.

Blir lite knepigt att designa så det fungerar som både solo och co-op, men ja, drömma kan man ju.

Spelet VEIL vill ha ett snack med dig!

Medlem

Inte just nu sen mitt headset gick sönder. Får vänta tills jag skaffat nytt då jag gärna vill stänga ute IRL ljud

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Redaktör
Ponny

Älskar skräckspel. Ger mig sjukt mycket mer än skräckfilm, för här måste jag ju själv ta ansvar.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Brukade inte gilla skräck men efter att ha spelat massa supermassive/resident evil så har det vuxit på en, så länge spelen inte kör massa jump scares så är det schysst.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Är ganska rädd av mig så brukar inte bli så mycket som jag skulle vilja, helst när jag är med andra, men just nu spelar jag igenom Dead Space och tycker det är riktigt grymt! Har också skaffat Soma och Amnesia-samlingen på PS-rean som jag ska ta mig igenom efteråt. Lär vara skrämd för resten av året!

Medlem

Försöker men, blir det för många "panik-alt+F4" per timme lägger jag ner. Njae.

Medlem

Jag har tyvärr blivit så avtrubbad att inga spel är skrämmande längre, men många är fortfarande kul.

signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Jag kan inte för jag blir så jävla rädd. Rycker till i hela kroppen för minsta lilla.
Händer även i vanliga spel om jag exempelvis vänder mig om och en följeslagare står där utan att jag är beredd på det 😀👍

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Ja, men det får inte vara för läskigt. Resident Evil och Silent Hill är bra.

signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Ja, det händer även om de sällan är lika bra som mästerverken Resident Evil, Quake och Silent Hill. Två andra spel man bör uppleva är helt galna Dead Rising och Deadly Premonition.

Redaktör

Förutom att Half-Life: Alyx är otroligt bra som spel så har det några rediga pulshöjande sekvenser. Åka trång hiss med blind mordisk galning som attackerar om han hör dig, t.ex. Det är väl inget rent skräckspel, men rejält otäckt ibland. Svårt att ogilla.

signatur
Medlem

Skräckspel är en genre jag inte gillar att spela själv, men älskar att se när andra spelar

Medlem

Nej, då dom spelen är oftast 80% jumpscares vilket är så outdated sätt att skrämmas

Medlem

Absolut. Ju läskigare ju bättre för min del. Kolsvart rum, hörlurarna så högt man klarar utan att bli döv, klistrad framför skärmen och jag är som gladast.
Började när lokala Game-butiken hade en Halloween rea och jag köpte Fatal Frame 2-3, Alone In The Dark (2008), Condemned Criminal Origins, Resident Evil 4 och Cold Fear för 79 kr styck. Blev många timmar med hjärtklappning, panik och spelglädje. Efter det så har man spelat i princip alla stora skräcktitlar och så många indie-skräckspel man hinner med.

Medlem

NOPE! Min puls går upp till 9000 och jag svettar sönder. Ser ingen anledning till varför jag skulle betala för att utsätta mig för det igen. Har officiellt infört policy som förbjuder mig att köpa skräckspel.

Medlem

Det läskigaste jag har klarat av att spela (med nöd och näppe) är Metro 2033 med uppföljare. Har försökt med Alien Isolation, och ett gäng andra men jag klarar inte av det. Tycks bli svårare och svårare ju äldre jag blir också.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Önskade att jag gjorde, det känns som man går miste på en hel del bra spel. Men, förstörd-skrämd sedan liten med Resident Evil och Silent Hill.

Medlem

Nej, dels är jag en jävla mes som är fruktansvärt lättskrämd men sen förstår jag inte heller det roliga i skräckspel överhuvudtaget.

Medlem

Spelade skräckspel när jag var tonåring men nu när man är 30 plus så klarar inte hjärtat det längre haha. Vågade spela RE7, på dagtid, i cirka 2 timmar innan jag gav tillbaka spelet till kusinen. Ska dock försöka ge mig på Resident evil village och Silen hill 2 remake i sällskap med sambon under halloween.

Medlem

Spelar knappt skräckspel men satan i gatan vad jag gillade Alien Isolation. Minns att jag vann spelet i Gamereactors julkalender nåt år och hade nog förmodligen hoppat över det annars.
Tyckte dock androiderna var läbbigare än Xenomorphen konstigt nog😄.

Medlem

Jag har klarat Resident evil 2 remastered nyss och kör 3an remastered just nu. Extremt bra spel!
Annars är det mer sällan jag lirar skräckspel.
Hoppar även på 4an remastered längre fram.

Alien isolation klarade inte mina nerver av, så den skippade jag. Det blir nog helt pass på uppföljaren också om de blir att man ska hela tiden gömma sig och fly.

FM-guru
F.d. Sisyr

Ja, men jag är en riktig räddhare när det gäller skräckspel. Gillar skräckfilm men tycker inte det är läskigt eller obehagligt alls att titta, men när det kommer till spel sitter jag som på nålar även när jag lirar dåliga skräckspel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Håller med. Spel likt Doom, AvP 1 och 2, System Shock 2, Stalker och Subnautica har betydligt bättre skräckdelar i sig än i stort sett alla skräckspel.

De har även bra gameplay och spelmekanik, något de flesta skräckspel oftast suger på.

Nästan alltid blir det styltigt, påtvingat och odynamiskt i skräckspel. Är svårt att leva sig i något när allt känns uppstyrt och ointeraktivt. Allt för ofta hjärndöda pussel, meningslösa quicktime moment och de flesta skräckdelar förlitar sig på scriptade events.

Bara det faktum att man vet att spelar ett skräckspel tar ofta ifrån mycket av känslan av skräck, eftersom man redan är med på det. Ett action-spel där skräckelement byggs upp genom olika kontraster av relativ trygghet och kontroll, till ren terror och panik, kan vara en miljoner gånger effektivare. Speciellt om övergången känns trovärdig, dynamisk och aldrig fråntar spelaren relativ valfrihet och interaktivitet.

Fan Minecraft är ju för fasen ett bättre skräckspel än många skräckspel är.

Medlem

Älskar skräckspel och skräckfilm. Det övernaturliga med creepy spöken eller monster. Vanliga galna mördare är inte läskigt för egen del. Gamla spöken med ruttna ansikten det är creepy.

Håller mästerverket (Visage) som det läskigaste skräckspelet på marknaden. Grym atmosfär och knivskarp grafik i Unreal Engine.

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||

12
Skriv svar