Tidernas bästa konsol – Åttondelsfinaler
SNES går vrålstarkt, Sega gör sorti och Xbox 360 knäcker Playstation 5.
PlayStation all the way baby ...
NiNTENDØ kan man hänga i julgranen..
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
PlayStation all the way baby ...
NiNTENDØ kan man hänga i julgranen..
Vill du få igång ett fanboykrig nu eller? Ja det är klart du vill annars hade du inte postat en sån kommentar. Riktigt tröttsamt beteende.
Här är mina val, nu är det bara att vänta och se hur mycket rätt/fel resten av er röstar
Snes > GBA
Gameboy > PS4
PS1 > PS3
Gamecube > N64
Nes > Xbox
Xbox 360 > PS5
Wii > PS2
Switch > Mega drive
Det gör lite ont att behöva rösta emot sista stående Sega-konsolen, men går ju inte göra annat när den ställs mot Switch liksom.
Vill du få igång ett fanboykrig nu eller? Ja det är klart du vill annars hade du inte postat en sån kommentar. Riktigt tröttsamt beteende.
hehe, nej jag skiter i fanboy krig.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Playstation vs Playstation 3 är en blytung match.
Kommer bli spännande se vilka som går vidare.
Va, den va ju typ den lättaste i listan. Ps1 alla dagar i veckan! Banbrytande och fantastisk konsol. Ps3 var okej men absolut inget speciellt i efterhand.
Här är mina val, nu är det bara att vänta och se hur mycket rätt/fel resten av er röstar
Snes > GBA
Gameboy > PS4
PS1 > PS3
Gamecube > N64
Nes > Xbox
Xbox 360 > PS5
Wii > PS2
Switch > Mega drive
Det gör lite ont att behöva rösta emot sista stående Sega-konsolen, men går ju inte göra annat när den ställs mot Switch liksom.
Hah, nästan exakt samma för mig. Men N64 över Gamecube. Det gjorde lite ont att rösta mot första xbox en som jag älskade, men nes är konsolerna konsol så de fick gå före. Hade hellre haft en nes än en xbox idag om jag bara fick ha en gammal konsol trots allt.
hehe, nej jag skiter i fanboy krig.
Gott att höra!
Jag funderade länge på N64 jämfört med Gamecube. Landade i att N64 visserligen var tidig gällande "3D", och att Ocarina of Time och Super Mario 64 visserligen är milstolpar i spelutvecklingen...men...jag tycker helt enkelt att N64 inte var tillräckligt bra, kopplar man in en sådan i en TV idag ser det sämre ut än SNES, typ. Gamecube har också sina problem, och man ska väl egentligen spela NTSC-spel i 480p för att få rätt bild, menmen. Ocarina of Time Gamecubeversion är ju fortfarande spelbar gällande grafiken medan N64-versionen verkligen inte ser bra ut på en TV större än 14".
Håller med tidigare här. Nintendo 64 vs Gamecube. Den är tuff alltså. Oförglömliga minnen med Ocarina of time, 1080 snowboarding, Mario Kart 64, Goldenye, Lylat Wars, Mario Party 1+2+3, International Superstar Soccer, Mario 64.
Däremot tycker jag idag att Gamecube sett till hela spelbiblioteket hade bredare kategori av bra spel. Och den har också åldrats bättre grafikmässigt. Och vilken fantastisk skön handkontroll! (Och bättre kvalitet än N64ans). Har både RGB och digital-out. Ett riktigt powerhouse från Nintendo.
Såldes i drygt 20 miljoner exemplar? Oförtjänt lite!
Men min röst landade ändå på Nintendo 64. Viktade in vad jag tycker var roligast där och då. Nintendo 64 prickade ju perfekt in i åldern ”kompisar på besök” och ”hyra spel på videostation”. Hade jag fötts ett par år senare så hade jag säkert röstat annorlunda.
Mycket jobbigt att rösta mellan Switch och Megadrive också…
| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|
Jag tycker att Xbox 360 ska vinna mest för sin lättillgänglighet och sitt lägre pris jämfört med PS3:an men också pga dess onlinekapabiliteter som låg i framkant och starkt bidrog till standarden av onlinespel på konsol idag. Xbox 360:s riktigt starka utbud av både first- och third-party games (Halo, Gears, Forza etc etc) är också en stor fördel. Även handkontrollen till Xbox 360 är en viktig faktor till varför jag ser Xbox 360 som en värdig vinnare. Den är en vidareutveckling av Controller S från OG Xbox och rankas ofta som en av världens bästa. Allt som allt levererade Microsoft en oväntat och onekbart stark gamingupplevelse 2005 med sin Xbox 360.
Change is the only constant
SNES > GBA (svårt val faktiskt)
Game Boy > PS4
GC > N64 (Metroid Prime är bätte än alla 64ans bästa spel tillsammans. Till och med bättre än Banjo Kazooie! 😁❤️)
PS5 > 360 (också svår men den kan lira mina PS4-spel och många 360-spel finns remastrade.. förutom Hard Corps: Uprising 😭)
Snes > GBA
Gameboy > PS4
PS1 > PS3
Gamecube > N64
Nes > Xbox
Xbox 360 > PS5
Wii > PS2
Switch > Mega drive
Du har två fel.
Rastaration @ PSN & Twitch
Nu börjar det bli känsligt. Att välja mellan PS4 och Game Boy tyckte jag var tufft. Svårt att jämföra de två, men jag har ändå haft mest glädje av PS4:n. Och så Nintendo 64 och Gamecube. Ja, där fick till sist topparna hos N64:n avgöra. Du skojar inte bort Mario 64 och Ocarina of Time, även om... Wind Waker. Gaah.
Magkänslan sa PS5 i kampen mot 360:n. Sen funderade jag lite till. Då fick det bli 360:n. Faktiskt den enda generationen då jag föredragit Xbox framför Playstation.
En Bamseponny av folket
Nintendo 64 vs Gamecube är det absolut svåraste valet. Så svårt att jag måste skriva här för att bena ut vilken jag ska välja. Nintendo 64 har ju många fina spel. Hade väldigt kul med kompisarna när vi spelade multiplayer i Goldeneye och Super Smash Bros. Mario 64 är ju även det en klassiker utan dess like. Kommer aldrig att glömma jakten på pusselbitar och bananer i Donkey Kong 64 och Banjo Kazooie, vansinnigt roligt. För att inte tala om Ocarina of Time, fortfarande världens bästa spel enligt mig. Jag o min kompis hade så svårt att klura ut hur man skulle komma vidare i Goron City att vi fick ringa club Nintendo vääldigt många gånger. Vi fick den hjälpen som vi behövde och glada var vi. Någon som inte var lika glad var hans mamma som i slutet på månaden skulle betala telefonräkningen..Woopsie.
Men så kom ju hypen med Gamecube, hela kompisgänget hängde på spelsidan ''Nintendo on Net'' eller vad den nu hette för att ta del av de senaste nyheterna som scoopades upp. Kommer såväl ihåg en spelkväll (vi hade dem varje fredag) som vi hade hemma hos mig där jag hade lyckats köpa en amerikansk speltidning på pressbyrån som innehöll en vhs med trailers till alla spelen som skulle komma samtidigt eller inom kort efter Gamecube släppts. Vhs bandet gick varmt den kvällen samtidigt som kompisarna fick spö av Donkey Kong i Super Smash!
När Gamecube väl släpptes så köpte vi alla vars 1 direkt, jag hittade kvittot för några veckor sedan från Toys'Rus. Kommer inte ihåg priset nu men det var inte så dyrt. Våra spelkvällar fortsatte varje fredag, jag tror att vi varvade in lite N64 i början för att uppföljare till spel som Smash inte hade släppts ännu. Samtidigt som vi körde Halo multiplayer på XBOX. Gamecuben har ju alldeles underbara spel såsom Starfox Adventures, Zelda Windwaker, Metroid Prime, Rogue Squadron, Tiger Woods 03 och Super Mario Sunshine. Kommer så väl ihåg när Mario skulle släppas. Hela kompisgänget hoppade på bussen efter skolan (med föräldrarnas tillåtelse förstås), åkte in till stan o tågade in på Tv Spels affären för att köpa det. Väl gjort och hemma igen så sprang man i full 90 från bussen för att vara först att trycka i skivan i den lilla Gamecuben haha. Jag hör till o med Mario Sunshine ledmotivet i huvudet nu när jag skriver det här. Åhh Resident Evil remaken!! Såå bra! Och jag var så rädd för hajarna så en kompis fick komma hem o göra den delen åt mig hahaha.
NBA Courtside är ett annat favoritspel som jag och en kompis hade mycket kul i, Arcade mode var ju helt klart favoriten. Man gjorde sina egna spelare som såg ut som en påse skridskor rent ut sagt. Fick man bollen på sin planhalva så kunde man om man fick till det göra en dunk ändå därifrån hahahaha. Helt sjukt kul!
Jag tror att jag bestämt mig vilken jag ska välja nu. Jag ägde inte en Nintendo 64 förräns lite senare i dess livstid så allt det här med att längta till att spelen skulle släppas som jag upplevde med Gamecube fanns ju inte alls med i bilden. Det byggde ju i sig, faktiskt en fantastisk känsla inför ett spelsläpp.
Har haft väldigt roligt med båda konsolerna men min röst får efter alla dessa minnen nog faktiskt gå till Gamecube!
Snes > GBA
Gameboy > PS4
PS1 > PS3
Gamecube > N64
Nes > Xbox
Xbox 360 > PS5
Wii > PS2
Switch > Mega drive
Håller med i alla förutom att PS2 måste slå Wii.
Fattar att Wii:n sålde en massa enheter, men tycker inte konsolen är något vidare bra. Tekniken var inte mogen. Köpte en Wii för att spela Metroid Prime 3 och Zelda: Skyward Sword, men blev enormt besviken. Framför allt Skyward Sword var svårt att spela när kontrollerna missuppfattade mina rörelser hela tiden, det trots att jag behövde gå och köpa en jävla "Motion+" tillägg till Wiimoten för att den skulle bli mer exakt.
Kanske är att svära i Kyrkan men jag tycker Wii är en rätt dålig konsol. Den ska ha all credd för att man vågade testa något nytt, men också kritik för att kvalitén på genomförandet inte var högre.
Heja Blåvitt
Fattar att Wii:n sålde en massa enheter, men tycker inte konsolen är något vidare bra. Tekniken var inte mogen. Köpte en Wii för att spela Metroid Prime 3 och Zelda: Skyward Sword, men blev enormt besviken. Framför allt Skyward Sword var svårt att spela när kontrollerna missuppfattade mina rörelser hela tiden, det trots att jag behövde gå och köpa en jävla "Motion+" tillägg till Wiimoten för att den skulle bli mer exakt.
Kanske är att svära i Kyrkan men jag tycker Wii är en rätt dålig konsol. Den ska ha all credd för att man vågade testa något nytt, men också kritik för att kvalitén på genomförandet inte var högre.
Jag håller faktiskt med! Wii var väldigt rolig och fascinerande att spela i början men jag tröttnade snabbt på att jag var tvungen att skaka kontrollen för att, t.ex. Donkey Kong skulle hoppa, istället för att bara trycka på en knapp.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Snes > GBA
Gameboy < PS4
PS1 > PS3
Gamecube < N64
Nes > Xbox
Xbox 360 < PS5
Wii < PS2
Wii må va rolig i början, men PS2 hade mera spel och är den mest såld konsolen tillsvidare.
Gamecube kom då nintendo hade förlorat mot Sony. N64 va då allting i nintendo värld gick till 3D.
Finns också ingen Xbox som har varit bättre än nånting som Sony har släppt.
Synd at ATARI 2600 förlora mot Xbox.
Skulle det ha varit Gameboy Color mot PS4 så hade den förlorat.
PS2 sålde ännu mer än Wii med stor marginal och är fortfarande den högst säljande konsolen någonsin, dess popularitet är inte i fråga. Jag räknar med att den kommer vinna den här fighten och troligtvis hamnar i topp 3 för hela turneringen.
Wiis motion-kontroller har i mina ögon inte åldrats speciellt bra, och det är väldigt varierat hur väl spelen lyckades implementera kontrollerna. Å andra sidan tycker jag inte att Dual shock 2 är en bra handkontroll heller, den är ytterst medelmåttig.
Mitt val av Wii över PS2 har med spelen att göra. Wii har fler spel som intresserar mig än PS2 helt enkelt.
Jag röstade såhär
Snes > GBA
Gameboy > PS4
PS1 > PS3
N64 > Gamecube
Nes > Xbox
Xbox 360 > PS5
PS2 > Wii
Switch > Mega drive
Rent krasst kan jag inte riktigt begripa hur PS5 tagit sig hit när den har typ fyra spel, utöver recency bias. Lite som typ Sega Saturn så känns den som ett (för sin tid) krafthus utan någon som helst staying power och därmed snudd på obetydlig. Jag minns inte vad den mötte i förra rundan.
Vi kan väl komma överens om att alla som inte röstar på Mega Drive får en permabann?
Jag tycker faktiskt att Wii-U tilltalande mig betydligt mer med sitt koncept än Wii. Jag tycker personligen att Wii ligger i bottenskiktet trots dess framgång.
Nu börjar det bli känsligt. Att välja mellan PS4 och Game Boy tyckte jag var tufft. Svårt att jämföra de två, men jag har ändå haft mest glädje av PS4:n. Och så Nintendo 64 och Gamecube. Ja, där fick till sist topparna hos N64:n avgöra. Du skojar inte bort Mario 64 och Ocarina of Time, även om... Wind Waker. Gaah.
Magkänslan sa PS5 i kampen mot 360:n. Sen funderade jag lite till. Då fick det bli 360:n. Faktiskt den enda generationen då jag föredragit Xbox framför Playstation.
Att välja mellan Nintendo 64 och Gamecube var ren tortyr för egen del. Även om Gamecube var en bättre byggd konsol och mer genomtänkt så var det ändå Nintendo 64 som tog 4-player splitscreen in i de svenska vardagsrummen. Sen smäller de exklusiva spelen högre på Nintendo 64. Det var kul att vara Nintendo ägare under denna tid helt enkelt. 😍