Ubisofts aktier dyker efter förseningen av Assassin’s Creed Shadows

Robot
Ubisofts aktier dyker efter förseningen av Assassin’s Creed Shadows
Medlem

Kan omöjligt vara pga karaktärerna. Är alldeles för sent att kunna göra några stora ändringar.

Medlem

Ubisoft under 00-talet: Titlar som Splinter Cell, Ghost Recon, Rainbow Six, Rayman, Prince Of Persia, XIII, Assassins Creed, Beyond Good and Evil, The Bards Tale, Dark Messiah och så vidare!

Ubisoft nu: Samma spel om och om igen...

Skribent
Skrivet av jehuty:

Kan omöjligt vara pga karaktärerna. Är alldeles för sent att kunna göra några stora ändringar.

Beror ju på om de håller nästa releasedatum eller om det blir ännu en långbänk så som Skull & Bones och Beyond Good & Evil 2 (som fortfarande inte släppts).

Nu tror jag förseningen är av andra orsaker, men det är så mycket konstigt som händer på Ubisoft nu...

signatur

"Writer and Fighter"

Releasehästryttare
Medlem

Många gaming företag som trampat i bajs de senaste 3 åren.
Nu när de står inför stora problem springer de runt som höns utan huvuden.

Tror faktiskt inte att deras kurs kaptenerna satt skeppen mot kommer gå att räddas.
Detta är tiden då de etablerade mainstream gaming företagen föll samman och mindre företagens tid är kommen.
Samma håller på att hända i Hollywood.

Spel och film är en konst. Inte något man leker med.

Chuck Norris approved!!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ubisoft under 00-talet: Titlar som Splinter Cell, Ghost Recon, Rainbow Six, Rayman, Prince Of Persia, XIII, Assassins Creed, Beyond Good and Evil, The Bards Tale, Dark Messiah och så vidare!

Ubisoft nu: Samma spel om och om igen...

Du beskrev alla stora spelföretag. Just detta är inte något unikt med Ubisoft.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Du beskrev alla stora spelföretag. Just detta är inte något unikt med Ubisoft.

Ja, precis så är det tyvärr, men nu handlar just denna tråd om Ubisoft!

Det står på agendan och i deras affärsbeskrivningar att de vill köra med Gaas (Games as a Service) - modellen, vilket innebär att de vill kasta ut ett generiskt basspel och sedan tjäna stora pengar på mikrotransaktioner. De gamla spelens tider är förbi, och jag tror inte den här modellen kommer försvinna på minst tio år till.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Gå inte under...

Personligen vill jag verkligen inte att UBIsoft går under. Har alltid väldigt skoj i stora Assassin's Creed världar. Jag har haft en fantastisk tid med mastodont spelen: Origins, Odyssey och Valhalla.

UBIsoft sitter även på anrika serier som Ghost Recon, Prince of Persia, Beyond Good and Evil och Splinter Cell. Fast den sista är väl kanske lätt att slänga på nån annan utvecklare..

Sedan kan de gärna gå ifrån Woke känslan till det gamla UBIsoft och även skippa eller åtminstone dra ner rejält på LiVE Service spel.

Men som sagt finns det riktigt bra talang i denna spel skapare som UBIsoft Montreal studion som är en av mina absoluta favoriter o kan pumpa ut tunga lir. Det är illa med cheferna o beslutsfattarna dock...

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, precis så är det tyvärr, men nu handlar just denna tråd om Ubisoft!

De har ändå fått ut Avatar som många uppskattat väldigt, släppt massa stora nyheter och uppdateringar till Riders Republic, en välgjord och välmottagen remaster av Beyond Good & Evil, ett nytt tokhyllat Prince of Persia samt The Crew Motorfest också. Och allt detta bara i år, dessutom…

Medlem

De drar väl tillbaka det för att det blivit en medial härva OCH att eftersom de betalar tillbaka alla förköp så betyder det väl att det kommer på steam direkt då (som de sagt) och att modellen för köpet blir på ett annat sätt. Fet chans att de kommer göra om spelet och göra en nya marketing-push med mycket omgjort material, kanske fixar man vissa saker (kanske inte ha den där tackiga rappmusiken t ex), men det kommer fortfarande vara den där gubben där och spelet hade säkert varit bra, 99% av allas kritik är ju bara loop och saker man aldrig hade brytt sig om.

Det måste väl gå bra med, minns folk att för inte så länge sedan så var Assassins Creed det stora som de skulle satsa på med ett varje år etc.

edit;

Här hittade jag:

https://www.fz.se/nyhet/294435-ubisoft-sags-ha-totalt-11-assa...
https://www.fz.se/nyhet/297859-ubisoft-bekraftar-att-de-har-f...

Går det jättedåligt för Shadows så kommer ju inte detta funka, man kan anta att varje stort assassins creed måste sälja ganska bra för att motivera att göra flera så snabbt. Och det är när man säger att man skall göra massa spel som aktier går upp, för marknaden förväntar ju sig att spelen kommer sälja så klart.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Balunan:

De har ändå fått ut Avatar som många uppskattat väldigt, släppt massa stora nyheter och uppdateringar till Riders Republic, en välgjord och välmottagen remaster av Beyond Good & Evil, ett nytt tokhyllat Prince of Persia samt The Crew Motorfest också. Och allt detta bara i år, dessutom…

Jag gillar deras militära tech shooters med singleplayer, som The Division och Ghost Recon Wildlands. Breakpoint hade en del problem som var svåra reparera, även om det var bättre efter många patchar. Men det verkar långt till nästa stora spel i den genren (istället är det mobilspel och free-2-play spinoffs). Sen tycker jag de schabblade bort chansen att göra något efter AC: Black Flag. Ett singleplayer sjörövarspel skulle jag se fram emot.

Sen tycker jag de gjort rätt att väcka upp gamla licenser genom att låta utomstående göra spel. Det är låg risk och kanske inte AAA-spel, men det kan bli bra ändå. Hoppas Heroes of M&M - Olden Era blir schysst (det släpps i early access först).

Medlem
Skrivet av Hipshot:

..kanske fixar man vissa saker (kanske inte ha den där tackiga rappmusiken t ex), men det kommer fortfarande vara den där gubben där och spelet hade säkert varit bra, 99% av allas kritik är ju bara loop och saker man aldrig hade brytt sig om.

Shadows har inte haft någon rappmusik i trailersen vad jag minns. Jag tror att du eventuellt blandar ihop det med något annat spel.

Kanske PoP: The Lost Crown? Det hade rappmusik i trailern, vilket många gnällde över.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

De drar väl tillbaka det för att det blivit en medial härva OCH att eftersom de betalar tillbaka alla förköp så betyder det väl att det kommer på steam direkt då (som de sagt) och att modellen för köpet blir på ett annat sätt. Fet chans att de kommer göra om spelet och göra en nya marketing-push med mycket omgjort material, kanske fixar man vissa saker (kanske inte ha den där tackiga rappmusiken t ex), men det kommer fortfarande vara den där gubben där och spelet hade säkert varit bra, 99% av allas kritik är ju bara loop och saker man aldrig hade brytt sig om.

Det måste väl gå bra med, minns folk att för inte så länge sedan så var Assassins Creed det stora som de skulle satsa på med ett varje år etc.

edit;

Här hittade jag:

https://www.fz.se/nyhet/294435-ubisoft-sags-ha-totalt-11-assa...
https://www.fz.se/nyhet/297859-ubisoft-bekraftar-att-de-har-f...

Går det jättedåligt för Shadows så kommer ju inte detta funka, man kan anta att varje stort assassins creed måste sälja ganska bra för att motivera att göra flera så snabbt. Och det är när man säger att man skall göra massa spel som aktier går upp, för marknaden förväntar ju sig att spelen kommer sälja så klart.

Ja jag tror folk har lite AC-fatigue nu också. Att ha så många projekt på gång samtidigt kommer bli ett problem om intresset dalar. Det är mycket pengar som läggs in i dessa projekt och de måste ju få igen pengarna. Jag tror Ubisoft skulle behöva backa tillbaka lite från sin open world-tematik. Nyaste Prince of Persia är ett bra spel som visar att de kan göra annat. Jag saknar även mindre spel som tex. Child of Light. Det behövs variation, vad som händer nu är att folk är lite less på deras öppna världar och då blir det ett problem när de i princip BARA gör sådana spel.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tror folk har lite AC-fatigue nu också. Att ha så många projekt på gång samtidigt kommer bli ett problem om intresset dalar. Det är mycket pengar som läggs in i dessa projekt och de måste ju få igen pengarna. Jag tror Ubisoft skulle behöva backa tillbaka lite från sin open world-tematik. Nyaste Prince of Persia är ett bra spel som visar att de kan göra annat. Jag saknar även mindre spel som tex. Child of Light. Det behövs variation, vad som händer nu är att folk är lite less på deras öppna världar och då blir det ett problem när de i princip BARA gör sådana spel.

Själv känner jag att det har gått utför med serien efter Black Flag, och då tycker jag ändå att serien borde tagit slut med 3:an och Black Flag varit ett helt fristående spel.

Skribent
Skrivet av Alexraptor:

Själv känner jag att det har gått utför med serien efter Black Flag, och då tycker jag ändå att serien borde tagit slut med 3:an och Black Flag varit ett helt fristående spel.

Black Flag var ju i princip Pirates! Jag tänkte att det i och med det spelet skulle börja ge oss andra typer av spel i AC-universumet. Men sen fortsatte de med i princip samma koncept. De körde ju de där 2D-spelen (som är underskattade), men sen är det ju samma med lite små variationer.

Sen vet jag inte om idéen med AC i början var att gå från dåtid till nutid i en trilogi med Desmond? Det kändes som Jade hade en större tanke och att man skulle få spela Desmond i nutid som en lönnmördare. Att allt han gick igenom skulle bygga upp för det, men i stället så släppte de bollen med honom och nutids-grejen. AC-spelen som är idag är ju i stort nästan fristående spel satta i olika historiska perioder.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Black Flag var ju i princip Pirates! Jag tänkte att det i och med det spelet skulle börja ge oss andra typer av spel i AC-universumet.

Just eftersom Black Flag blev så otroligt populärt så satte man ju igång med sorgebarnet "Skull and Bones" som en "uppföljare" som skulle bli bättre på alla fronter. Hur det gick har vi ju kvitto på idag...

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Beror ju på om de håller nästa releasedatum eller om det blir ännu en långbänk så som Skull & Bones och Beyond Good & Evil 2 (som fortfarande inte släppts).

Nu tror jag förseningen är av andra orsaker, men det är så mycket konstigt som händer på Ubisoft nu...

Du har en poäng men tror inte att Ubisoft har råd att försena ett AC spel så länge.

Har ubisoft kvar några spel som faktiskt ger dom pengar? Mesta verkar floppa.

Skribent
Skrivet av jehuty:

Du har en poäng men tror inte att Ubisoft har råd att försena ett AC spel så länge.

Har ubisoft kvar några spel som faktiskt ger dom pengar? Mesta verkar floppa.

De har 10 till AC-spel under utveckling. Så de skulle nog kunna lägga detta på is och pusha något annat av dem i stället.

Senaste PoP togs väl emot bra? Vet dock inte hur bra det sålt...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De har 10 till AC-spel under utveckling. Så de skulle nog kunna lägga detta på is och pusha något annat av dem i stället.

Senaste PoP togs väl emot bra? Vet dock inte hur bra det sålt...

Pop har säkert sålt "ok" för vad det är, det är ju fortfarande i early access. Men oavsett om det skulle sälja 10x så mycket som det gjort så är det ju inget alls, det är som Homm Olden Era, det är sådana där fillerspel bara.

https://store.steampowered.com/app/2717880/The_Rogue_Prince_o...

Mirage skall visst vara Ubis bäst säljade spel för denna generationen, då har det nog sålt för ett par miljarder kr. Dessutom kan de inte lägga detta på is och bara knuffa fram något annat, det kommer inte ske, detta skall ju vara det stora släppet. Det finns ju ingen tid att bara släppa ett annat sådär nu innan.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Pop har säkert sålt "ok" för vad det är, det är ju fortfarande i early access. Men oavsett om det skulle sälja 10x så mycket som det gjort så är det ju inget alls, det är som Homm Olden Era, det är sådana där fillerspel bara.

https://store.steampowered.com/app/2717880/The_Rogue_Prince_o...

Mirage skall visst vara Ubis bäst säljade spel för denna generationen, då har det nog sålt för ett par miljarder kr. Dessutom kan de inte lägga detta på is och bara knuffa fram något annat, det kommer inte ske, detta skall ju vara det stora släppet. Det finns ju ingen tid att bara släppa ett annat sådär nu innan.

Jag tänkte på 2D-spelet som släpptes innan, The Lost Crown.

Mirage anses väl inte heller var ett "rikigt" AC, utan mer ett sidospår?

Jag tror nog de kan skjuta upp detta om de är osäkra på om det kommer sälja och i stället pusha något av de andra spelen. Det är ju oklart varför de skjuter upp, men spelet har rätt mycket dålig publicitet från spelarna. Mycket jag kan tycka är obefogat, men likväl så kan ju inte Ubisoft vara helt blind för vad som skrivs.

Oavsett är detta bara mina spekulationer. Den som lever får se.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förstod det snarare som att Ubisoft har för vana att släppa sina spel ganska buggiga för att sedan fixa med patcher och att dem försenar Shadows för att baka in first major patch i grundspelet istället.

Jag har varken spelat eller tittat på någon som spelar Star Wars Outlaws, men fick intrycket av att det var en rätt buggig historia vid release?

Medlem

Det är trist att Ubisoft blev som dom blev. Dom var ändå något av pionjärer en gång i tiden.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent
Skrivet av Fezk:

Det är trist att Ubisoft blev som dom blev. Dom var ändå något av pionjärer en gång i tiden.

Alla Imperium faller förr eller senare. Blir för stora och då börjar de ätas upp från insidan....historiskt då...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av necrolock:

Förstod det snarare som att Ubisoft har för vana att släppa sina spel ganska buggiga för att sedan fixa med patcher och att dem försenar Shadows för att baka in first major patch i grundspelet istället.

Jag har varken spelat eller tittat på någon som spelar Star Wars Outlaws, men fick intrycket av att det var en rätt buggig historia vid release?

Tycker personligen inte att det var ett för buggigt spel. Det är välgjort men störde mig på de svåra stealth uppdragen. När man blev upptäckt blev det en hel restart på uppdraget..

Ska tilläggas att jag inte stör mig nå mycket på buggar..

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||

Medlem

Alla Imperium faller förr eller senare. Blir för stora och då börjar de ätas upp från insidan....historiskt då...

Jag tror snarare att ledarskapet och det nya folket som jobbar där är det största problemet, snarare än att dom blev för stora. Men visst, det kan ju också vara en av anledningarna i det stora hela.

Ska bli intressant och se var dom landar till slut. En gissning är väl att Yves slutar inom en snar framtid iallafall, förvisso är han i pensionsålder så det är väl dags ändå, men hans ledarskap har varit minst sagt tveksamt under en lång tid.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Black Flag var ju i princip Pirates! Jag tänkte att det i och med det spelet skulle börja ge oss andra typer av spel i AC-universumet. Men sen fortsatte de med i princip samma koncept. De körde ju de där 2D-spelen (som är underskattade), men sen är det ju samma med lite små variationer.

Sen vet jag inte om idéen med AC i början var att gå från dåtid till nutid i en trilogi med Desmond? Det kändes som Jade hade en större tanke och att man skulle få spela Desmond i nutid som en lönnmördare. Att allt han gick igenom skulle bygga upp för det, men i stället så släppte de bollen med honom och nutids-grejen. AC-spelen som är idag är ju i stort nästan fristående spel satta i olika historiska perioder.

Nolan North sa under en intervju att tanken var att Desmond skulle plocka färdigheter från sina förfäder via Animus och sedan resa tillbaka i tiden med hjälp av Piece of Eden. Hela storyn med Desmond skrotades eftersom det fanns fans som tyckte Desmond delarna var tråkiga.

Hmm det är ju inte direkt nyligen deras börs började braka. Den har varit ostabil sen i augusti, vilket skulle ha legat bra om det hade stämt enligt Yves prognos gällande köpen av Star Wars Outlaws. Vilket visade inte stämma, det var inte stora siffror som hade förbokat och likaså med AC Shadows.
Om det ska bli en lösning på detta bör Yves Guillemot återgå att lyssna på konsumenterna, inte på investerarna. Eller att det är dags för Yves att lämna över ansvaret till någon annan att leda.

12
Skriv svar