Rykte: Det nedlagda Concord har kostat Sony 400 miljoner dollar

Medlem
Skrivet av Sim:

Fy fan vilka grisar flera av er är, på vilket sätt är det 'roligt' att det kostat så mycket vare sig det är sant eller ej?

Varför önska att något som ett spel går dåligt?

Gör du ett spel för en publik som inte existerar, då är det bara att roa sig när spelet floppar.

Skrivet av kingzla:

Ditt boomertugg om woke är också riktigt tröttsamt.

Du är den enda som använder ordet "woke" och du är den enda som förolämpar andra postare. Säger lite om dig och ditt "tugg". "Oh noes, en åsikt jag inte tycker om, vilken boomer!"

signatur

I drank what?

Geeks Gaming

Hela grejen kring concord visar lite hur tondöv miljön är i stora delar av branschen.
Man har höga chefer som inte är gamers i grunden och inte förstår sig på marknaden, tittar på vad andra gjort tidigare och hamnar då efter med 4-5 år och har mentaliteten ”nu ska vi tjäna pengar så vi behöver en idé”.

I min mening borde det vara tvärt om. Folk med visioner och hjärta för gaming borde kunna ta tunga beslut, man borde leta bra idéer och sen låta pengarna komma in ifrån det.

Det värsta är ändå att detta inte är en engångsföreteelse, om än ett exceptionellt magplask, utan det har hänt förr och det kommer hända igen och oskyldiga människor med stora visioner men utan möjlighet för utlopp för dessa kommer att hamna i kläm

Medlem
Skrivet av Sim:

Ja, dåliga spel ska ignoreras och det lades ner fortare än jag blinkar känns det som, men förstår varför man ska skratta åt något folk faktiskt lagt ner oerhörd tid på att göra?

jag kan tycka synd om individuella kodare, musiker och grafiker som lagt ner massor med tid och hjärta på spelet.

jag har varit inblandad i ett par spel som inte direkt blivit några jättesuccéer, och vet hur ruttet det känns när man jobbat intensivt på något i ett år eller mer. man har suttit där och finjustrerat detaljer långt in på nätterna, vecka efter vecka, månad efter månad. långa mailtrådar med femtioelva personer CCade där varje liten skitsak diskuteras och analyseras i oändlighet osv. sen när spelet väl släpps och visar sig vara en enda buggig krashande röra som vi musik eller art-folk inte haft en chans att påverka så är det såklart skittråkigt, men det SKA kritiseras, speciellt när det handlar om ett sånt totalt jävla bottennapp som concord. studios, utgivare och slipsnissar med sina fokusgrupper ska få veta att detta är inte vad folk vill ha, och jag är övertygad om att många "på golvet" som jobbade på concord hade klurat ut hur det skulle gå långt innan det släpptes.

man kan inte jobba på ett så här stort projekt och sen ta det personligt när det blir skit av alltihopa och folk blir arga, utan man får helt enkelt gå vidare bara.

Medlem

Det är ju fruktansvärt illa när man lägger ner spelet och betalar tillbaka pengarna direkt efter release. Ifall de inte ens tänker göra om det till en Free2Play variant så är det ju ett nederlag utan like, och man måste undra hur de ens kunde låta det gå så långt utan att någon drog i bromsen.

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Gör du ett spel för en publik som inte existerar, då är det bara att roa sig när spelet floppar.

Du är den enda som använder ordet "woke" och du är den enda som förolämpar andra postare. Säger lite om dig och ditt "tugg". "Oh noes, en åsikt jag inte tycker om, vilken boomer!"

"De blåhåriga nosringsbeprydda snöflingorna kan krypa tillbaka under sina stenar och lämna tillbaka vår älskade hobby till riktiga gamers."

Komplimang antar jag? Om man daterar sig själv till betygssystem som senaste användes för 13 år sen kan man väl kallas boomer antar jag om människor med piercings eller färgat hår ska krypa under stenar? :/

Hjälp mig förstå det här med att förolämpa för att sedan bli ledsen över "förolämpningar".

Ska vi skratta åt läkemedelsprövningar som inte går igenom i slutfasen också? Obegripligt njutningsmedel faktiskt.

Men okej, man får snacka skit om utvecklarna men inte säga boomer. Glasklart...

Medlem
Skrivet av Sim:

Du tar upp ett exempel från 1982 och skriver att studios ska "avskräckas" tycker du det går bra med det?

Ja, dåliga spel ska ignoreras och det lades ner fortare än jag blinkar känns det som, men förstår varför man ska skratta åt något folk faktiskt lagt ner oerhörd tid på att göra?

Håller med. Snarare leder det väll till att utgivarna som inte är det minsta intresserade av annat än vinster kommer gå ännu hårdare på säkra kort som uppföljare efter uppföljare, och dessutom kommer hålla sig till det som tydligen garanterat drar in pengar vs. utgifter, dvs mtx-besudlat skit med så låg utvecklingskostnad som möjligt.
Hurra, vilken seger.

Medlem

Jag får det till 40.000 miljarder kronor.

Skrivet av Zidious G:

Jag får det till 40.000 miljarder kronor.

Det är väldigt mycket pengar.

signatur

00:00:02:42

Avstängd

Lär nog ha kostat en hel del i alla fall och det stämmer nog att Sony hade grandiosa planer med här från början.

Hursomhelst kan de säkert återvinna mycket och använda i nya projekt. Overwatch var ju byggt från resterna av ett nedlagt MMO-projekt. Då borde det väl gå åt andra hållet också och kanske skapa ett Concord MMO av det här?

Medlem

Suck! Spelet är nedlagt och begravt, vad spelar det för roll? Gå vidare någon gång.

Medlem
Skrivet av Sim:

Fy fan vilka grisar flera av er är, på vilket sätt är det 'roligt' att det kostat så mycket vare sig det är sant eller ej?

Varför önska att något som ett spel går dåligt?

För att vi vart robbade på en massa fantastiska uppföljare för att Sony vart giriga och skiter i sina fans som under många år supportat dom och gjort PS till en succé.

signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Medlem
Skrivet av kingzla:

"De blåhåriga nosringsbeprydda snöflingorna kan krypa tillbaka under sina stenar och lämna tillbaka vår älskade hobby till riktiga gamers."

Komplimang antar jag? Om man daterar sig själv till betygssystem som senaste användes för 13 år sen kan man väl kallas boomer antar jag om människor med piercings eller färgat hår ska krypa under stenar? :/

Hjälp mig förstå det här med att förolämpa för att sedan bli ledsen över "förolämpningar".

Ska vi skratta åt läkemedelsprövningar som inte går igenom i slutfasen också? Obegripligt njutningsmedel faktiskt.

Men okej, man får snacka skit om utvecklarna men inte säga boomer. Glasklart...

Ingen har kallat utvecklarna något öknamn. Att beskriva någons (förmodade) utseende, är det att "snacka skit"? Sen återigen, peka ut var någon, förutom du själv, sagt "woke". Det är du som slänger dig med öknamn och förolämpningar. Förvänta dig då att någon frågar varför du inte klarar av att diskutera utan det.

Vi kan skratta åt läkemedel som inte går genom slutfasen, om de läkemedlen har en målgrupp som inte existerar som köpande kunder. Jag hade garvat iaf. Det är ju urbota korkat att kasta pengar på att utveckla en produkt som ingen vill ha. Du vet, som Concord.

Skrivet av Ender:

Håller med. Snarare leder det väll till att utgivarna som inte är det minsta intresserade av annat än vinster kommer gå ännu hårdare på säkra kort som uppföljare efter uppföljare, och dessutom kommer hålla sig till det som tydligen garanterat drar in pengar vs. utgifter, dvs mtx-besudlat skit med så låg utvecklingskostnad som möjligt.
Hurra, vilken seger.

Kom det verkligen som en överraskning för dig, eller någon annan, med den karaktärsdesignen, pronomen, kass game play och annat som ingen frågade efter inte sålde? Kom igen nu. Klart man inte ska prova ett nytt IP, om basen för IP't är 697 spelare.
Men ja, testa inga nya IP, säg det till Guerilla Games och deras Horizon. Säg det till Shift Up och deras Stellar Blade. Säg det till Game Science och deras Wukong. Etc, etc.

Folk ska vara rädda för att satsa på dåliga IP'n som är fyllda med saker som en enormt liten, men lika högljudd, minoritet (som inte ens köpen spelen) vill ha. Du vet. Som Concord, Dustborn och Forspoken. Alla de tre titlarna har något gemensamt, förutom att de är nya IP'n.

signatur

I drank what?

Medlem

Låter ju helt orimligt.

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Vilka otroliga single-player spel missade vi på grund av detta?!

Ett av dem är väl förstås Days Gone 2

Medlem

i call bullshit på att det skulle kostat 400 miljoner dollar med. Litar mer på en erfaren spel journalist än ngn random streamer som sägs ha "kontakter"
Sen tycker jag personligen att det är bra att det går illa för Live service spel då jag tycker Sony ska hålla sig till det dom kan, Story tunga Singelplayer spel.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Vilka otroliga single-player spel, som Sony varit så hyllade för, missade vi på grund av detta?!

Att vi inte fick Days Gone 2 är oförlåtligt.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Fast nu var de ju inte speciellt produktiva eftersom spektaklet kostade 200 miljoner dollar. Talangfulla kan man inte heller anklaga teamet för att vara, då spelet såg ut som ett gymnasieprojekt på G+-nivå.

Själv är jag alldeles utomordentligt skadeglad över detta praktfiasko. Branschen bör bestå av dedikerade, målmedvetna och kompetenta utvecklare som brinner för sina spel och som inte räds lite crunch.

De blåhåriga nosringsbeprydda snöflingorna kan krypa tillbaka under sina stenar och lämna tillbaka vår älskade hobby till riktiga gamers.

Det sanna kännetecknet för en "riktig gamer" är verkligen när de titulerar sig själv som en "riktig gamer"!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Ingen har kallat utvecklarna något öknamn. Att beskriva någons (förmodade) utseende, är det att "snacka skit"? Sen återigen, peka ut var någon, förutom du själv, sagt "woke". Det är du som slänger dig med öknamn och förolämpningar. Förvänta dig då att någon frågar varför du inte klarar av att diskutera utan det.

Vi kan skratta åt läkemedel som inte går genom slutfasen, om de läkemedlen har en målgrupp som inte existerar som köpande kunder. Jag hade garvat iaf. Det är ju urbota korkat att kasta pengar på att utveckla en produkt som ingen vill ha. Du vet, som Concord.

Okej, så boomer är ett så pass allvarligt öknamn medan "nosring" är en neutral term för att beskriva någon? Hahah sluta nu din snowflake, öm hud deluxe.

Att människor som har ett visst utseende ska krypa under stenar är exempel på kosher tycker du?

De flesta läkemedel som kostar så mycket har en snäv kundgrupp eftersom få har den specifika sjukdomen. Så det kan kosta 4+ miljoner per skalle att behandla livet ut utan vinst. Hihihihi. Vissa är färre än antalet concord-spelare.

Nya antibiotika utvecklas inte eftersom det är så få som skulle behandla med dem för att förhindra resistens och därmed inga pengar så vi får inga nya HAHAHAHAAHAH om någon skulle utveckla nya antibiotika och gå back som satan HAHAHAHAHA jätteliten kundgrupp

Du sitter alltså och försvarar att skratta åt andras olycka, särskilt då om den är stor om jag förstår dig rätt. Men samtidigt blir du djupt sårad över att se någon kallas "boomer"? Sluta tramsa nu.

Medlem

Herregud vad mycket daltande det ska vara med just spelutvecklare, varför behandlas dom som en skyddad klass man inte får kritisera? Visst finns det utrymme för empati men precis som med alla andra yrken, men har man gjort skräp så förtjänar man att gå under.

Knappast att ni sympatiserar när en renoveringsfirma totalt fuckar upp ett badrum eller en restaurang som serverar fullständigt skräp går konkurs .

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag vet i fan om detta verkligen kan stämma. Detta spel, som förresten ser ut som skit, påstås ha kostat 400 milj (Sony köpte studion för 1-2 år sedan?), samtidigt som Spider Man 2 hade en budget på 310 milj, och Concord kostat två gånger mer än det snygga HFW som hade en budget på runt 200 milj. Någonting känns inte rätt...

Experter nedan tror inte på att uppgifterna stämmer då spelet knappt haft någon marknadsföring.

https://x.com/Chris_Dring/status/1837554768689975801

Låter rimligare. Säkert clickbait rubriker i media som baserats på rykten. Spelet är redan täckt av fekalier så då reagerar inte folk ifall man kastar en hög till på det.

Medlem

Tror man skulle fått plaststället i PS5 Pro boxen ifall Concord blivit en succé.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Aldrig förstått mig på hur ordet "boomer" skulle vara något negativt. En benämning på en enorm grupp människor som skapade i princip allt vi vet om och älskar (vi som är födda -70 och frammåt iaf.)

signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Medlem
Skrivet av B-itta:

Vilka otroliga single-player spel missade vi på grund av detta?!

Inte sant. Det var Bend Studio som inte ville göra en uppföljare för att de bl.a. inte var nöjda med försäljningen. Sedan verkar den där Garvin, har varit ett riktigt as mot sina anställda.

https://tech4gamers.com/days-gone-2-canceled-bend-studio-deci...

https://x.com/takeshi_no_uta/status/1832609560248430941?ref_s...

Medlem

Var det någon här som testade det? Var det verkligen så dåligt? Det börjar kanske bli som i Hollywood. 90% filmerna är som bäst en axelryckning. Har spelindustrin också hamnat där tro?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Var det någon här som testade det? Var det verkligen så dåligt? Det börjar kanske bli som i Hollywood. 90% filmerna är som bäst en axelryckning. Har spelindustrin också hamnat där tro?

Troligen var det inte alls så dåligt. Men det är inte bara dåliga spel som inte säljer eller sänks.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

400 miljoner dollar? Det kan väl aldrig stämma? Måste vara falska uppgifter, men om det nu skulle stämma så måste utvecklarna ha dragits med extrem inkompetens. 😐

Vad jag hörde var det Hermen Hulst, Sony Playstations nya CEO, som tryckte på det här. För det här skulle bli Sonys nya standard enligt honom, om man ska tro detta.
Spelet skulle ha varit rätt oattraktivt i i sitt Alpha läge, redan då hade de fått en budget på 200 mille men tycktes inte ha någon vägledning kring spelet. För spelet var inte vägledd av studion, det kom mer från investerarna. Man tryckte in andra spel studios ihop för att hjälpa dom med en extra budget. Om detta är sant visar det sig att en spel studio inte bör låta investerarna diktera hur ett spel ska vara.
Om Sony har lärt sig sin läxa tror jag knappast, för vi har Fairgame$ som är ytterligare ett bisarrt online service spel på gång och även Marathon från Bungie vilket jag inte kan se vad som är spännande med det.

Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Vad jag hörde var det Hermen Hulst, Sony Playstations nya CEO, som tryckte på det här. För det här skulle bli Sonys nya standard enligt honom, om man ska tro detta.
Spelet skulle ha varit rätt oattraktivt i i sitt Alpha läge, redan då hade de fått en budget på 200 mille men tycktes inte ha någon vägledning kring spelet. För spelet var inte vägledd av studion, det kom mer från investerarna. Man tryckte in andra spel studios ihop för att hjälpa dom med en extra budget. Om detta är sant visar det sig att en spel studio inte bör låta investerarna diktera hur ett spel ska vara.
Om Sony har lärt sig sin läxa tror jag knappast, för vi har Fairgame$ som är ytterligare ett bisarrt online service spel på gång och även Marathon från Bungie vilket jag inte kan se vad som är spännande med det.

Marathon är spännande för att det är Bungie. Få utvecklare kan göra fps som dem. Halo kommer
t ex aldrig någonsin bli lika bra igen. Det går att klaga i evigheter på mikrotransaktioner och gas men Destiny är riktigt roligt att spela.

Medlem

så en tiondels Norrbottnia bana fördelat på åtta år för att skapa ett digitalt verk? Det verkar ju helt bananas, undra hur lång time to profit det hade tänkt?

Trend jagande i en bransch som spel är verkligen inte smart.

Skribent
Skrivet av QuenchedAnger:

så en tiondels Norrbottnia bana fördelat på åtta år för att skapa ett digitalt verk? Det verkar ju helt bananas, undra hur lång time to profit det hade tänkt?

Trend jagande i en bransch som spel är verkligen inte smart.

Det var väl ett Live Service-spel och om det stämmer att de såg det som en del av Playstations framtid. Ja då hade de nog räknat med att kunna casha in flera år framöver. Först räkna med att alla Playstationägare köper och sen att de ska öppna plånboken för MTX och säsongspass. Det är många mille i kassan att hämta...

Men nu blev det ju inte riktigt så...

signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar