Skyrim-designer: "The Elder Scrolls VI kan aldrig leva upp till förväntningarna"

Medlem

Inte så länge Todd Howard sitter kvar och kräver sin snuttefilt till spelmotor från 1997.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte så länge Todd Howard sitter kvar och kräver sin snuttefilt till spelmotor från 1997.

Åldern har väl ändå ingen betydelse? Unreal Engine är ju från 1998, bara ett år yngre.

Epic har ju dock lyckats ta större kliv i sin utveckling av sin motor. Vem vet, Bethesda kanske kan öka på utvecklingen av sin Creation Engine nu också när dem har Microsoft/Xbox bakom sig?

Medlem

Äh, trams.

Gör ett bra spel så är det klart. Ursäkter på förhand bådar inte gott.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Efter Starfield har jag inte ens noll förväntningar, de ligger på minus.

Skrivet av blackidus:

Åldern har väl ändå ingen betydelse? Unreal Engine är ju från 1998, bara ett år yngre.

Epic har ju dock lyckats ta större kliv i sin utveckling av sin motor. Vem vet, Bethesda kanske kan öka på utvecklingen av sin Creation Engine nu också när dem har Microsoft/Xbox bakom sig?

Större kliv? Jämför du verkligen Unreal Engine 5 med dagens Creation Engine??


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Skyrim är inte ens något speciellt om man utgår från omoddat original ...

Måste varit därför det sålde så dåligt och bara släpptes i en version.

Medlem

Om det blir som Skyrim eller Oblivion med uppdaterat gameplay och grafik så räcker det långa vägar.

Har man gjort det en gång.. hur svårt kan det vara att göra det igen?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det där är ju dock extremt subjektivt. Man får ju använda någon form av måttstock i så fall om man ska göra jämförelser.

Morrowind: 88/8.5 på Metacritic och har sålt 4 miljoner exemplar (enligt gamerant)

Oblivion: 94/8,8 och sålt ca 9.5 miljoner exemplar

Skyrim: 96/8,6 och sålt ca 30 miljoner exemplar.

Varför skulle Bethesda idag ta ett beslut att gå tillbaka mot Morrowind när Skyrim har sålt så mycket mer? Och jag förstår självklart att det är svårt att jämföra då det släpptes vid olika tidpunkter och det har gått extremt lång tid sedan Skyrim såldes etc. Men det mätbara är ju faktiskt hur uppskattat var spelet och i synnerhet hur mycket deg tjänade dom på det.

Höga säljsiffror betyder inte automatiskt att det är ett bättre spel heller, men visst måste de få tillbaka pengarna för utvecklingen på något sätt. Mobilspel och kosmetiskt drar ju in mer än någonsin nu för tiden, säkert mer än hela PC+konsol tillsammans så kanske vi får TES6 på mobilen? Vem vet. Diablo immortal har dragit in 525 miljoner dollar, betyder det att det är ett bättre spel än alla tidigare diablo tillsammans?

Sen har Skyrim släppts i så många utgåvor att jag har tappat räkningen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Ok. För mig är main storyn bland det viktigaste i ett spel och Skyrims story tror jag vi alla kan vara ense om är egentligen inte mer än ett svepskäl till att låta dig utforska världen.

Och världen då som du säger, är den verkligen något att hänga i julgranen? Ja, nordlig vinter och berg är amazing först, men allt är samma, och jag blir snabbt uttråkad. Grottorna är samma: in och ganka draugr igen och igen. Quests är mest gå till den grottan och döda X eller hämta Y och återvänd, helt utan djup och betydande val.

Absolut, main story är usel. Förstår att man ledsnar snabbt på grottorna etc, och ja, djupet i spelet är oftast noll. Så det hänger väl helt och hållet på hur snabbt man tröttnar på att spatsera runt - jag tröttnade inte särskilt snabbt, magin höll i sig bra många timmar. Jag blev fundersam på det du skrev om "utan moddar", men antar att det egentligen inte var poängen, du är ju tydlig med vad som inte funkar. Rimlig kritik.

Medlem

Bethesda har inte levt upp till förväntningarna sen innan Oblivion och det lär bli än värre nu. Folk har spelat Skyrim så länge med massor av fantastiska moddar att ESVI kommer att kännas naket vid släpp.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Efter Starfield har jag inte ens noll förväntningar, de ligger på minus.

Större kliv? Jämför du verkligen Unreal Engine 5 med dagens Creation Engine??

Ja dem är ju ungefär lika gamla, men Epic har ju som jag sa tagit större kliv i utvecklingen av sin motor och Creation Engine har "lite" att ta igen där

Eller ja egentligen så är Creation engine yngre, den kom med Skyrim men i stort baserad på Gamebryo motorn.

Avstängd

Det end ajag hoppas är att vinfpr en VR version ocnså som Skyrim.
Moddat SkyrimVR är riktigt grymt. Dock aldrig spelat genom hela spelet i VR eftersom jag var mätt på skyrim sen tidigare.

Meen med tanke på Starfield möget är inte förhoppningarna höga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

Eller så slutar dom nojja så mycket och fokuserar sin energi på att leverera ett bra spel. Går inte att utveckla ett spel med inställningen att det måste avgudas och gillas utav alla.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Så sa man iof om HL2 med🙃

Absolut, men kraven är betydligt större nu när det finns så många företag som pumpar ut spel


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

KoP
Medlem
Skrivet av heady89:

Tycker inte det är särskilt imponerande om man ställer det bredvid något som exempelvis Rage från 2011, ett betydligt mer kompetent och tekniskt välgjort spel för dåtidens konsoler. Bethesdas Skyrim & Fallout har ju alltid varit löjligt buggiga och opolerade jämfört med andra spel för sin tid.

Rage var ju knappt ett open world spel. Områdena var väldigt begränsade vill jag minnas och slutet kändes lite som ett antiklimax. Med det sagt, ändock ett helt ok spel.

Medlem

Känns för mig som det beror på, kan de hålla sig på mattan och göra mer av TES utan "nytänkande" och "modernisering" men bara bättre grafik och annars mer av samma blirnfolk nog nöjda. Ska de på att ändra på ett vinnande koncept får man ju räkna med det kommer gå sämre.

De får gärna bara ha en upphottad version av starfield motorn med loading screens och allt så länge världen är som den varit förr.
Det enda som var bra med starfield imo var grafiken, den var fullt duglig för vad det var.

Medlem
Skrivet av magma:

Höga säljsiffror betyder inte automatiskt att det är ett bättre spel heller, men visst måste de få tillbaka pengarna för utvecklingen på något sätt. Mobilspel och kosmetiskt drar ju in mer än någonsin nu för tiden, säkert mer än hela PC+konsol tillsammans så kanske vi får TES6 på mobilen? Vem vet. Diablo immortal har dragit in 525 miljoner dollar, betyder det att det är ett bättre spel än alla tidigare diablo tillsammans?

Sen har Skyrim släppts i så många utgåvor att jag har tappat räkningen.

Jag påstod inte att det ena är bättre än det andra för oss, det kan ju såklart bara vi som individer svara på. Menade på att det enda Bethesda bryr sig om är mätbara resultat och främst i antalet dollar på banken.

Så för Blizzard är ju onekligen Immortal ett bättre spel om det drar in mer pengar än andra Diablo i serien.

Skrivet av heady89:

Tycker inte det är särskilt imponerande om man ställer det bredvid något som exempelvis Rage från 2011, ett betydligt mer kompetent och tekniskt välgjort spel för dåtidens konsoler. Bethesdas Skyrim & Fallout har ju alltid varit löjligt buggiga och opolerade jämfört med andra spel för sin tid.

Rage var bra, absolut. Men det känns som en knepig jämförelse då spelen är så olika i omfattning.

Att Bethesdas spel är buggiga håller jag med om, men det kommer väl lite med territoriet när man försöker sig på såna mbitiösa och öppna titlar som de gör. Det är ju knappt någon annan som gör spel i samma stuk just för att det är lite av vansinnesprojekt.

Skrivet av Jönsen:

Jag påstod inte att det ena är bättre än det andra för oss, det kan ju såklart bara vi som individer svara på. Menade på att det enda Bethesda bryr sig om är mätbara resultat och främst i antalet dollar på banken.

Så för Blizzard är ju onekligen Immortal ett bättre spel om det drar in mer pengar än andra Diablo i serien.

Helt riktig analys. Morrowind må hyllas till himmelen och tillbaka av gamla skäggtomtar som oss på spelforum, men det kommersiella genomslaget Skyrim hade får Morrowind att se ut som en fjärt i rymden i jämförelse.

Medlem

Jag har väldigt låga förväntningar på bethesda..

Medlem

För mig räcker de med att de släpper förbättrat Skyrim, bättre combat, bättre magi, bättre AI, lite mer varriation i dungeons etc.

Medlem

Jag hoppas självklart att det blir bra. Gillade delar av spelet när det kom, men inte allt. Världen var makalöst vacker, karaktärerna mindre vackra. Storyn var ganska ointressant och buggarna var många som vanligt när Tod varit delaktig. Det enda i story väg som sitter kvar är questerna man gör för the dark brotherhood.
Notera nu att detta är min personliga åsikt, dvs MIN sanning.

Medlem

Ha aldrig några förväntningar på Bethesda har jag lärt mig. Och du kan inte köpa vid release heller då är du bara onödig/har för mycket tid så att du vill spela spelen flera gånger.

Medlem

Kan jag köpa horse armor är jag nöjd.

Medlem

Man måste vänta ett år eller två för att deras spel ska fungera som det är tänkt så förväntningarna är aldrig super höga. Med det sagt så kan många buggar, även om de är frusterande, vara riktigt underhållande.

Medlem

Varför inte strunta i förväntningarna på stel daterad grafik, föråldrad motor, trist huvudstory, autogenererade, linjära och identiska standarduppdrag. buggar och röstskådespelare som får Siri att låta spontan och äkta för att istället göra ett bra spel?

Medlem

Tror det har tidigare diskuterats här(?) att vi har kanske blivit lite bortskämda gällande AAA(A) spel.
När vissa spel kom ut 10, 20 år sedan var det oftast ngt innovativt där bl.a. pga hårdvaru restriktioner (om vi nu bortser från Crysis....).
Många mekaniker är och förblir samma, man lånar kanske ngn populär mekanik från sina egna spel eller ngn annan, tar bort vissa aspekter som kanske var mindre poppis för moderniseringen (moderniseringens skull?). Survival och crafting är ngt jag tänker på som i ett spel som TES är av intresse för vissa, men inte för alla. Och Bethesda verkar försöka kompromissa för alla istället för att gå sin egen väg (mera försäjlning) och göra kanske för mycket kompromisser som i slutändan snarare skadar spelet?
Till sist återstår grafik och story (och ljud) och storlek tillsammans med användarvänlighet (menu / GUI). Och sålänge där inte finns ngn genombrott vad finns kvar?
Jag bortser nu från Indie spel - där finns det ju ibland ngt "nytt", men det går då inte nödvändigtvis att överföra till "stora" spel som TES, säg rogue-like kortspel som tex Slay the Spire.

Storleken är nog ett nyckelord - TES 6 tar så mycket mera tid och personer att utveckla i jämförelse med tidigare spel och det är med säkerhet en aspekt som gör de svårare för utvecklarna.

Vad vet jag, jag bara babbler här och skrapar nog bara på ytan, har kanske tom helt fel.

Men om ett AAA spel i framtiden inte är klockrent med story och bugg-frihet så kommer det förbli som nu där vi är besvikna vs förväntningarna (och det vi är beredda på att betala...).

Medlem
Skrivet av ichirin:

Ofta pratas det naivt om spel som utvecklare verkar tycka är för stora för att misslyckas. Det borde pratas mer om spel som är för stora för att lyckas. Folk bygger upp någon grandios idé om alla möjligheter som omöjligt kan infrias i dessa rena sagospel. Cyberpunk, starfield och med reservation för luftslott, star citizen är några exempel som borde återfinnas här.

Cyberpunk hade en katastrofal release. Var bara Stadia och kanske Ps4 som det gick att spela på. Men nu är faktiskt spelet patchat och bra. Speciellt med tillägget. Kolla betygen på Steam.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Tycker att Skyrim var och är ett rätt mediokert spel. Blev väldigt besviken när det släpptes. Spelade om det för ett par år sen med moddar och då var det väl ändå helt okej.

För varje del i serien upplever jag att Bethesda tar ett steg fram och två steg bak. Inget slår Morrowind dock. Det var Bethesda när de var som bäst! De borde se över vad det är som gör att folk älskar den tredje delen i serien.

Jag tyckte också Morrowind var bäst. Men med moddar kan man göra Skyrim grymt. Dock rörigt om moddar börjar krocka. Special Edition och Anniversary edition är bra kompromisser.

Medlem
Skrivet av ingeborgsjon:

Cyberpunk hade en katastrofal release. Var bara Stadia och kanske Ps4 som det gick att spela på. Men nu är faktiskt spelet patchat och bra. Speciellt med tillägget. Kolla betygen på Steam.

Tänker mer på att folk byggde upp omöjliga fantasier om vad spelet skulle tillåta dem att göra än spelets tillstånd vid release dock.

12
Skriv svar