PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne
Sweclockers-Calle ser fram mot Sonys nästa konsol, trots blek marknadsföring och dystret tonläge i debatten. Läs varför i hans gästkrönika om PS5 Pro.
#krönika, #playstation-5-pro, #ps5-pro
"Rösta med plånboken, alla som köper den är dumma i huvudet!"
Det här var min favorit; dvs har man man pengar och synen i behåll är man korkad.
Skämt åsido är det väl en för dyr produkt. Men den vänder sig å andra sidan bara till folk som verkligen bryr sig om prestanda. Som PC-spelare har vi haft svindyra komponenter att välja mellan i decennier vid det här laget.
Tycker det blir lite väl onödigt med drama, det kunde fått stanna vid "rösta med plånboken", måste det bli total outrage över allt nu för tiden?
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Neh, högafflarna ska komma fram på direkten när dumma beslut görs av företag som vill utnyttja konsumenter.
Kommer troligen bita dom i röven, hände när PS3 kom ut, kommer troligen hända igen.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Tycker det blir lite väl onödigt med drama, det kunde fått stanna vid "rösta med plånboken", måste det bli total outrage över allt nu för tiden?
Exakt min tanke.
Personligen blev jag inte vidare förvånad över priset. Hade förberett mig för att betala den summan. Visst, hade gärna sett en bundle med läsare och mindre SSD, hade passat vårat användningsområde mer men det är som det är.
Vi ska uppgradera datorerna när Nvidias 5000-serie och AMD Nya X3D's släppts. DET kommer svida desto mer i plånboken kan jag lova.
Tycker matematiken är enkel.....
Gäller både xbox och sony, när konsollen blir för dyr kommer inte nya generationet tillkomma. Hur många föräldrar har råd att köpa framtidens ps & xbox?
Skulle bli så skulle dom inte direkt få nya framtida kunder. Många började vid ps1 sen ps2 som låg på typ 2500kr sen ps3 & ps4 relativt ok prisättning.
Aja kontentan är dom kommer sälja mindre konsoller, många kommer ibte bry sig om varken A eller B för dom hade aldrig nån under uppväxten.
Microsoft släpper en ny Series X där dom bara tagit bort skivläsaren och lagt in en extra terabyte lagring och dom vill ha $499 för den. $699 för en PS5 Pro som faktiskt är en uppgradering är väl inte så illa i jämförelse?
Men priserna den här generationen har varit galna överlag, även på PC. Jag hade tur som köpte både Series S och PS5 innan priserna gick upp.
Gäller både xbox och sony, när konsollen blir för dyr kommer inte nya generationet tillkomma. Hur många föräldrar har råd att köpa framtidens ps & xbox?
Skulle bli så skulle dom inte direkt få nya framtida kunder. Många började vid ps1 sen ps2 som låg på typ 2500kr sen ps3 & ps4 relativt ok prisättning.
Aja kontentan är dom kommer sälja mindre konsoller, många kommer ibte bry sig om varken A eller B för dom hade aldrig nån under uppväxten.
Så sa man väl om mobiltelefonpriserna med? 10000 kr för en telefon? Glöm det!
Nu börjar alla mobiler av någorlunda kvalité över 10000 kr.
Jag är verkligen helt bortkopplad från konsolvärlden, inser jag. Så här från sidlinjen, långt ifrån den väldigt breda konsumentfåra som köper Playstation-konsoler, låter det ungefär som de senaste fem-ish åren i PC-svängen: Allting som lanseras är för dyrt, alla som köper nåt är dumma och fan ta den som hinner köpa nåt före mig. Förstår att folk motvilligt ser hur även konsolmarknaden rör sig åt det hållet. Det må vara high-end-grejer som kostar skjortan nu, men det går väl inte riktigt att höja ribban utan att också tröskeln följer med.
Mitt senaste grafikkortsinköp kostade också som två stycken Playstation 5-apparater, så jag är i allra högsta grad en del av problemet.
https://www.inflationstation.net/
PS1 613 USD
PS5 Pro 699 USD
Knäcka föräldrars ekonomi: 86 USD
Sorgligt Det kom inga generationer efter PS1 kan framtiden konstatera.
Kommer väl bli som när jag försökte sälja grus att i ha i skon när man promenerar. Tog 77 USD för det men sålde ej så produkten försvann från marknaden. Inte värre än så.
Håller med Calle överlag. Det är en produkt som möjliggör prestanda närmare en PC, klart det kostar en slant.
Jag byggde pc 2018 med ett 2080 och 9900k och tänkte "stackars konsolspelare som spelar i 60fps". Nu spelar jag uteslutande på min PS5 sen årsskiftet och har inga problem med 60fps alls, det ska sägas att jag enbart spelar singleplayer spel (började spela Elden Ring i början på 2024 och har över 250h med hela DLCn avklarad inräknat)
Min poäng är att inte ens jag som var så övertygad om att prestandan med PC gav en överlägsen upplevelse håller kvar vid den övertygelsen.
Om någon vill förbättra sin spel upplevelse (för singleplayer spel) skulle jag säga att min setup med Oled tv, 2st stativ högtalare placerade långt ifrån varandra för optimalt stereo ljud och en bra subwoofer gör långt mer än vad en PS5 pro skulle göra.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Japp exakt och där gnälls det inte i närheten av såhär mycket över priset "ingen big deal tar det på mitt 2 års abonnemang"
Jag är som en person ovan här har en sjukt dyr och top notch dator men typ spelat lite Diablo 4 på den senaste året och istället har jag ca 600h på min ps5 och oled tv istället.
För egen del blir det en Ps5 pro dag ett dels för det är min enda hobby och jag har köpare av min ps5 klart. Men att inte ens stativet följer med är bara löjligt och lågt!
Men också att det är skönt efter jobbet där jag sitter vid datorn hela dagen komma hem chilla i soffan och spela där känns mer avslappnande.
Skaffade äntligen en ps5 ifjol, har ju varit löjligt svårt att få tag i en. Just då släppte dom den slimmade modellen i samma veva. Och bara efter år får vi utannonseringen av Pro modellen. Asså jag förstår inte hur tänket är här för Sony, gällande pris och utan bluray med dyra accessoarer. Jag är så pass gammal att minnas när Sega utvecklade konsoler i samma galna anda, i syfte att konkurrera mot Nintendo vilket nästan ledde dom till konkurs.
I slutändan av dagen så faller väl all konsumtion under samma regler med utbud/efterfrågan samt vad företagen sätter för pris. Vi är ju alltid fria att välja vad vi ska köpa, men ibland är prissättningen mer eller mindre smakfull.
I detta fall tycker jag personligen att PS5 Pro inte är för dyr för vad man får, men det är smaklöst att stativet inte ingår (som säkert kostar ören att tillverka) samt att man måste köpa skivläsaren separat, vilket för mig gör att den är för dyr samt inte känns nämnvärt "Pro" då allt detta ingick i standardversionen.
Hur många barn känner du med nya iphones?
https://www.inflationstation.net/
PS1 613 USD
PS5 Pro 699 USD
Knäcka föräldrars ekonomi: 86 USD
Sorgligt Det kom inga generationer efter PS1 kan framtiden konstatera.
Kommer väl bli som när jag försökte sälja grus att i ha i skon när man promenerar. Tog 77 USD för det men sålde ej så produkten försvann från marknaden. Inte värre än så.
Tror inte du förstår riktigt, så för man tar med inflationen så kan alla föräldrar lägga 8k till sina barn för ett tvspel..... sett till då och nu hade folk mer pengar då än nu kvar.
Tror inte du förstår riktigt, så för man tar med inflationen så kan alla föräldrar lägga 8k till sina barn för ett tvspel..... sett till då och nu hade folk mer pengar då än nu kvar.
Din lön ska öka i samma takt som inflationen, så det är samma pris idag 2024 som det var för 30 år sedan 1994. Om din arbetsgivare ligger efter med löneökningen, då är det din arbetsgivare du ska vara arg på. Alternativt regeringen. Det finns företag som höjer priset långt före inflationen, de kallas för inflationsdrivande företag. Sony har korrigerat priserna efter inflationen.
Nja, dom som klagar på dom som klagar är ofta lika sköna. Det man skall komma ihåg är att entusiaster inte nödvändigtvis representerar massan, och att höga röster inte automatiskt innebär många röster.
Se bara Harry Potter, Wu Kong etc.
Själv tycker jag konsolen borde haft fetare processor. Men folk köper väl vad dom vill.
1338 - One Step Above
Din lön ska öka i samma takt som inflationen, så det är samma pris idag 2024 som det var för 30 år sedan 1994. Om din arbetsgivare ligger efter med löneökningen, då är det din arbetsgivare du ska vara arg på. Alternativt regeringen. Det finns företag som höjer priset långt före inflationen, de kallas för inflationsdrivande företag. Sony har korrigerat priserna efter inflationen.
Jojo men det är ju många som tror att "Det är samma pris om man ser till inflationen!!!" och tror att diskussionen är slut. Lönerna har släpat efter enormt för många lågavlönade, pensionärer och studenter. Speciellt under Corona och finanskrisen 2008.
Till artikeln:
Det är inte bara för att de ska ligga under 800 euro utan skivläsare. Utan en agenda är att man ska bli tvingade in att köpa digitala spel som vi pratar om här lite i trådar. Eftersom då kan man inte sälja spel begagnat t.ex.
Fanboy vibben gör det lite jobbigt att läsa och man kan väl nästan fundera om det är du som ska skriva artikeln för det lyser igenom.
Högafflar ska väl fram för alla företag som utnyttjar. Vare sig det är Sony eller inte.
Om inte, antar jag att du kommer skriva precis samma sak nästa gång ett annat företag får skäll. Tror vi kan vara ense att du inte kommer göra det varje gång. Om jag har fel, kan du gärna länka en artikel där du skriver att vi inte ska vara arg på företaget utan sjukdomen.
Vara arg hehe..... Du menar som en ica kasse höjdes till 6kr för skatten när den togs bort kostar den ändå 6kr ja kan göra en sne.
Sen själva lönen reflekterar kanske 1994 kontra idag så hur man än ser det får du betydligt mindre idag för dina pengar.Detta påvisas ju även när välfärdslandet Sverige sjuk ökning av fattiga.
Jojo men det är ju många som tror att "Det är samma pris om man ser till inflationen!!!" och tror att diskussionen är slut. Lönerna har släpat efter enormt för många lågavlönade, pensionärer och studenter. Speciellt under Corona och finanskrisen 2008.
Till artikeln:
Det är inte bara för att de ska ligga under 800 euro utan skivläsare. Utan en agenda är att man ska bli tvingade in att köpa digitala spel som vi pratar om här lite i trådar. Eftersom då kan man inte sälja spel begagnat t.ex.
Fanboy vibben gör det lite jobbigt att läsa och man kan väl nästan fundera om det är du som ska skriva artikeln för det lyser igenom.
Högafflar ska väl fram för alla företag som utnyttjar. Vare sig det är Sony eller inte.
Om inte, antar jag att du kommer skriva precis samma sak nästa gång ett annat företag får skäll. Tror vi kan vara ense att du inte kommer göra det varje gång. Om jag har fel, kan du gärna länka en artikel där du skriver att vi inte ska vara arg på företaget utan sjukdomen.
Jag tycker detta är en lite onödig kommentar. Du lägger till tre stycken utropstecken i din felcitering. Sedan använder du uttrycket "många tror" för att sedan hitta på en helt egen projekterad slutsats.
Det du säger är korrekt, lönerna har släpat efter, till och med långt innan covid. Det är något vi ska vara arga över. Inflationen är planerad, nuvarande målet hos riksbanken är 2%. Priserna ska öka varje år, inflation är ingen olycka som bara råkar ske, det är så världens ekonomi är planerad.
Att sedan stämpla de som har en motsatt åsikt som dig som "fanboys", ännu än gång, onödigt.
Utbytbar skivenhet är jättebra för både konsumenter och miljön. Vilken produkt du än säljer så kommer de mekaniska komponenterna gå sönder först. Att de däremot inte säljer ett färdigt packet med skivläsaren installerat är dåligt. Det ger en missvisning i prisjämförelsen.
Vara arg hehe..... Du menar som en ica kasse höjdes till 6kr för skatten när den togs bort kostar den ändå 6kr ja kan göra en sne.
Sen själva lönen reflekterar kanske 1994 kontra idag så hur man än ser det får du betydligt mindre idag för dina pengar.Detta påvisas ju även när välfärdslandet Sverige sjuk ökning av fattiga.
Det du beskriver är något man ska vara arg över, ja.
Jag tycker detta är en lite onödig kommentar. Du lägger till tre stycken utropstecken i din felcitering. Sedan använder du uttrycket "många tror" för att sedan hitta på en helt egen projekterad slutsats.
Det du säger är korrekt, lönerna har släpat efter, till och med långt innan covid. Det är något vi ska vara arga över. Inflationen är planerad, nuvarande målet hos riksbanken är 2%. Priserna ska öka varje år, inflation är ingen olycka som bara råkar ske, det är så världens ekonomi är planerad.
Att sedan stämpla de som har en motsatt åsikt som dig som "fanboys", ännu än gång, onödigt.
Utbytbar skivenhet är jättebra för både konsumenter och miljön. Vilken produkt du än säljer så kommer de mekaniska komponenterna gå sönder först. Att de däremot inte säljer ett färdigt packet med skivläsaren installerat är dåligt. Det ger en missvisning i prisjämförelsen.
Det du beskriver är något man ska vara arg över, ja.
Mr perfekt, det är artikelförfattaren själv som säger att han är Sony-fanboy sedan barnsben.
Tycker det är lite tragiskt när somliga går in så hårt för att försvara dessa företag med förenklad logik kring inflation, när det är flera faktorer som avgör om något faktiskt är ett rimligt pris.
Men, nu är det väl så att Sony egentligen inte har ett val när chipstillverkarna medvetet dragit ner på produktionen för att artificiellt driva upp priserna och tjäna mer pengar, och Sony tänker inte gå minus den här gången, så det blir som vanligt vi konsumenter som får betala girighetsskatten.
Jag tänker lite så här.
Om vi kokar ned det så är det trots allt ett tv-spel det handlar om. Det går inte ens säga man får en mediamaskin på köpet längre då de flesta har en smart-tv där de kan se netflix, Hbo and what not. Så det handlar helt enkelt om ett tv-spel. En produkt som inte behövs och som jag brukar säga om mycket "Allt är inte för alla".
Kan man tycka att priset är högt och att det är snålt? Jo det kan man förstås. Har Sony storhetsvansinne, ja det kan man också tycka, men igen...det är en ren nöjesprodukt, inget du behöver köpa. Kommer jag köpa en Pro? Inte troligt då jag är helt nöjd med min bas-PS5 och dessutom tycker den kommer bli tok för dyr. Men mer än så förargar jag mig inte heller över utannonseringen, jag har bättre saker att resa helvete över.
"Writer and Fighter"
Fanboy vibben gör det lite jobbigt att läsa och man kan väl nästan fundera om det är du som ska skriva artikeln för det lyser igenom. Högafflar ska väl fram för alla företag som utnyttjar. Vare sig det är Sony eller inte.
Ber om ursäkt för att jag kommer här och märker ord, men det är ju en krönika det handlar om. Som journalistisk produkt ska den vara personligt hållen och reflektera krönikörens tankar. Krönikören är också transparent med var texten kommer ifrån, så att försöka läsa den som en nyhetsartikel blir lite som att gnälla på soppan för att den inte går att äta med gaffel.