Black Myth: Wukong är näst störst på Steam någonsin
Det är något med medeltida (feodal?) Asien estetik som jag inte kan med. Men gameplay ser kul ut.
Samma här. Gillade dock Ghost of Tsushima trots det och tycker det här ser väldigt fint ut men väntar nog ändå en smula.
Menar att om Steam är en av de större plattformarna i Kina så kan siffrorna vara högre. Speciellt om man slår ihop det med USA som också ingår i siffrorna. Det är väl detta det handlar om? Att alla kineser på Steam inte vill köra spelet. Hur många vill spela. Det är väl därför som vi pratar siffrorna?
Klart det kan vara högre? Men det har slagit rekord i flest samtida spelare i ett singleplayer-spel, någonsin, på Steam. Det är väl inte fy skam direkt? Jag tror nog utvecklarna kan känna sig skapligt nöjda.
Det har slagit Cyberpunk 2077, Elden Ring, Baldur's Gate 3, Hogwarts Legacy.
The more I practice, the luckier I get.
Tittade på DFs analys tidigare idag och hoppas att Game Science kan göra ett versionslyft till UE5.4 då det medför en hel del förbättringar. Men jag vet inte hur realistiskt det är att göra en sådan lift-and-shift, särskilt då de verkar ha använt Nvidias branch av 5.0 som bas och sedan byggt eget på den.
H-How can she slap, kupo!?
Klart det kan vara högre? Men det har slagit rekord i flest samtida spelare i ett singleplayer-spel, någonsin, på Steam. Det är väl inte fy skam direkt? Jag tror nog man kan känna sig skapligt nöjd.
Det har slagit Cyberpunk 2077, Elden Ring, Baldur's Gate 3, Hogwarts Legacy.
Samtidigt så är dessa spel inriktade mot västvärlden (kanske inte Elden Ring). Jag tror vi kan se siffror upp emot 3 - 4 miljoner för Wukong.
4 timmar och 28K som har recenserat spelet. Har folk någon typ av FOMO när det kommer till att recensera spel?
Man vill väl farma Steam points, gissar jag på.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Eller kolla alla avsnitt av Star Zinger, som bygger på Journey to West, kanske.
Jag kände inte till den men jag har en förkärlek att skriva saker som "det bygger på en bok, läs den istället" i forumtrådar. Jag tror ingen tycker det är roligt, det är en svår publik i kommentarsfält.
Ibland skriver jag bara "Boken var bättre". Får aldrig likes men jag fortsätter!
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Känns som kinesiska bottar står för dom där siffrorna som en del i ett stort pr maskineri, föga troligt ett 82/100 metacritc spel kliver ut från ingenstans och tar över hela marknaden.
Jo, lite så känns det, faktiskt. Det är svinkul att en förstagångsstudio fått genomslag med sin titel och bra recensioner, men att samma spel plötsligt är på väg att slå världsrekord med fler spelare än CS, PUBG och halva Dota-spelarbasen tillsammans, det känns som en lite väl otrolig bragd.
Känns som kinesiska bottar står för dom där siffrorna som en del i ett stort pr maskineri, föga troligt ett 82/100 metacritc spel kliver ut från ingenstans och tar över hela marknaden.
Det är inte alls konstigt. Ser att många här saknar en del kontext.
Journey to The West från 1500-talet är ett kulturellt fenomen likt LoTR hos oss i väst fast jag skulle argumentera att det är mycket mer signifikant. En TV serie baserat på boken finns från 80-talet som utan överdrift, alla kineser har sett. Alla barn i kina har någon lekt att de varit Wukong och drömt om att få leksaksstaven och masken som present. Med andra ord är det en väldigt stor del av kinesisk kultur.
Lägg därtill att det är första gången ett gediget high budget och välutvecklat spel släpps som är baserat på boken. Sen har du Kina som näst största spelarbas i Steam. Det är inte svårt att slå ihop 1+1.
Så där har du svaret varför 2 mille sitter och spelar det nu.
Hittade dessa.
Steam Users by Country 2024
United States 13.7M
China 11.4M
Russia 9.5M
Brazil 4.9M
Germany 3.6M
Canada 3M
Turkey 2.8M
France 2.8M
United Kingdom 2.6M
Poland 2.4M
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/steam-user...
Steam maintained its position as the #1 PC game distribution platform in China, with gamers primarily accessing its international version without a VPN. Nearly 80% of PC gamers that play premium games use Steam.
https://nikopartners.com/news/nearly-two-thirds-of-china-pc-g...
Har inte direkt gått in mer på djupet så. Vet inte om det stämmer i dagsläget eller om något annat är mer poppis. Men en hel del verkar använda det iallafall.
Det där var lite intressant.
946k i Sverige så vi har ett högt antal användare per capita.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Det är inte alls konstigt. Ser att många här saknar en del kontext.
Spelet är baserat på boken Journey to The West från 1500-talet, det är ett kulturellt fenomen likt LoTR hos oss i väst fast jag skulle argumentera att det är ännu större, berättelsen är fullständigt inbäddat i kinesisk kultur sen boken släpptes. En TV serie baserat på boken finns från 80-talet som utan överdrift, alla kineser har sett. Alla barn i kina har någon lekt att de varit Wukong och drömt om att få leksaksstaven och masken som present.
Lägg därtill att det är första gången ett gediget high budget och välutvecklat spel släpps som är baserat på boken. Sen har du Kina som näst största spelarbas i Steam. Det är inte svårt att slå ihop 1+1. Så där har du svaret.
En liten fun fact över hur stort det är kulturellt. Damon Albarn (Gorillaz) gjorde en opera i Kina med Monkey Journey to the west, de släppte även ett album med samma namn, och gjorde introt till BBC Olympiska spelet i Beijing 2008.
Sedan är det stort i grannländerna till Kina också. Många barn växer upp och tittar på Journey to the west. Om inte annat Dragon Balls
Boken är inte så tjock. Ni kan läsa den istället.
https://www.akademibokhandeln.se/sok?sokfraga=The%20Monkey%20...
Och är det jobbigt så finns den med Hasse Alfredson som uppläsare på tuben.
https://www.youtube.com/watch?v=kTmJj1jVhnM
Jag tyckte den var fantastisk när jag såg den första gången, men det var väl 45 år sedan.
5:41, "Ching Chong, nu ger han sig iväg till Österhavet"
Hogwarts Legacy hade 84 och sålde otroligt bra. Om ett spel är efterlängtat och inte blir totalsågat så är det många som struntar i om proffstyckare tycker det är ett 70 eller 90 av 100-spel.
Och här börjar konspirationsteorier.
Det tog inte lång tid.
Spelet har pratats om otroligt mycket över hela internet. Tycker inte det är alls konstigt att det blivit så stort.
men!! Det har ju inte inklusivitet!!! HuR kAn DeT sÄlJa?!?!?!<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Ser ut som den där "moderna publiken" återigen lyser med sin frånvaro, och ett bra spel säljer.
Kineserna läser inte västerländsk media, precis som vi i väst inte läser deras media..
Oavsett vad man tycker om spelet så ska vi nog vara glada att ett rent single-player spel utan microtransactions har så mycket hype och säljer så bra. Det visar bara hur verklighetsfrånvända alla chefer är som tvingar utvecklare att göra games as a service som Suicide Squad och Redfall.
Mer hög kvalité single-player spel till folket!
PS: Jag tror inte att det kommer slå PUBG, inte en chans.
…Lägg därtill att det är första gången ett gediget high budget och välutvecklat spel släpps som är baserat på boken.
Sov inte på Enslaved: Odyssey to the West, bra grejer!
https://www.metacritic.com/game/enslaved-odyssey-to-the-west/
Jo, lite så känns det, faktiskt. Det är svinkul att en förstagångsstudio fått genomslag med sin titel och bra recensioner, men att samma spel plötsligt är på väg att slå världsrekord med fler spelare än CS, PUBG och halva Dota-spelarbasen tillsammans, det känns som en lite väl otrolig bragd.
Vad snackar ni om??
Var det bottar som lyfte Hogwarts?
Var det bottar som lyfte PUBG?
Spelet har pratats om oändligt med en ENORM hype även här i väst, och att ni sedan inte vet hur ENORMT denna mytologi kring "the monkey king" är i Öst, är OK, men att påstå att det är bottar? Förklara hur bottar köper och spelar ett spel? ;D ;D ;D
Kineserna läser inte västerländsk media, precis som vi i väst inte läser deras media..
Vad vår vridna media försöker berätta för oss är att spelet är dåligt pga det. Skit i spelmekanik, story och annat. Så jag önskar fler gjorde som kineserna och slutar läsa västerländsk media.
Och för den delen, jo, en hel del har läst "recensionerna". Jag sätter dem inom "" eftersom det handlar mer om politisk aktivism än spelrecension. Många kineser blev (med rätta) förbannade på sådana recensioner.
Screen rant ändrade tom i sin recension och dolde sin aktivists... förlåt, recensents namn.
I drank what?
Förhoppningsvis så dör skit som Screen rant och liknande värdegrundsmedia ut även i väst. Att oironiskt äns nämna det i texten och att återspegla det i betygsättningen i ett kinesiskt mytologiskt spel baserat på en bok... Då är man ganska hårt bakom flötet.