Snabbkollen – Hur fort köper du nya spel?
Oftast väntar jag på recensioner, men det finns undantag som jag vet att jag kommer att spela omedelbart. Spider-Man 2, Hogwarts Legacy och Shadow of the Erdtree hörde till den kategorin.
Jag är definitionen av sen på bollen. Det finns så många bra spel jag vill spela att jag lika gärna kan köpa något tre år gammalt för 100 kr istället för något nytt för 800 kr.
Undantag görs, förstås. Ett nytt Elder Scrolls eller Witcher skulle jag köpa year one. (Men sannolikt inte dag one).
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Inväntar någon vecka tills de är färdig patchade
Inget spel blir färdigt patchade efter 1v, Mer 1-3år beror på spelet.
PEACE✌️
Favoritserierna brukar vara förköp, ett spel som har god potential väntar jag med tills det släppts och recensionerna börjar trilla in. Annars blir det först när dom kommer på en rea.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Spel som intresserar mig köps på direkten, jag är ju helt kapabel till att skapa min egen åsikt kring spel så reviews och random kommentarer ifrån experter på nätet är nåt jag avstår ifrån starkt!
Japp jag med! Betyg är meningslöst min egen åsikt är viktigaste.
PEACE✌️
Jag brukar vänta 6 månader innan jag köper ett spel. För att utvecklare ska hinna patcha spelet så det är i bra skick och fungerar bra när jag lägger mina vantar på det för att lira spelet.
Är det stora massiva spel som Baldurs Gate 3, Starfield, Elden Ring, Cyberpunk, Kingdom Come Deliverence eller andra spel i stora öppna världar då är väntetiden minst ett år för att utvecklare ska hinna få ordning på skutan innan jag lägger vantarna på spelet.
Tidigare generationer köpte jag dock spelen direkt (tänker PS2, Gamecube, Xbox, samt PS3, Xbox 360). För då var spelen faktiskt klara och det kändes som det var få buggar i spelen och det gick bra att köpa direkt och spela. Detta vände helt och hållet under Playstation 4 och Xbox One generationen där det ena trasiga spelet efter det andra kom ut. Samt att man fick ladda hem gigantiska day1-patchar till spelen och ändå fungerade de sådär.
Efter det så har jag avvaktat med köp då jag inte litar på utvecklare längre. Det blir dessutom billigare då spelen sjunker i pris och man får en bättre upplevelse av spelet då liret är i ett bättre och mer polerat skick när man väl inhandlar och spelar det.
Det finna något enstaka undantag. 2023 köpte jag Alan Wake 2 direkt för jag vill stödja Remedy. Men det var nog det enda spelet under 2023 som jag köpte direkt vid spelsläpp. 2024 har jag inte spelat ett enda spel från ännu då inget spel var intressant nog att köpa direkt.
Inget spel blir färdigt patchade efter 1v, Mer 1-3år beror på spelet.
Sant, skulle bytt ut "färdig" till "fungerande"
Vad är det för spel på bilden?
Dragon Age: The Veilguard
Förut var jag väldigt ivrig, men efter otaliga besvikelser senaste åren så har jag helt släppt releasehypen. Det blir dessutom mer och mer så att jag väntat på fördröjda PC-versioner och då blir det ju per automatik att man missar tåget i början. Rätt bekvämt att få en bättre version av spelet till lägre pris 6-12 månader senare.
H-How can she slap, kupo!?
Köper aldrig något spel direkt nu för tiden. Det var en del när jag var yngre, det var spel jag visste jag skulle tycka om. Sett generöst med gameplay som sällan var en bristvara innan release, spelat föregångarna.
Spel som införskaffas dag 1 förmodligen framåt dock:
Half life 3(man kan ju hoppas även om man vet sanningen)
Nästa Splinter Cell
GTA 6
Dragon Age: The Veilguard
Tack för svar