För varmt igen! đĄïžđ„” Svalk-tips?
Saknar den svenska vÀrmen ibland. Just nu Àr det rÀtt gött hÀr, runt 25-30 pga allt regn. Men sÄ hÀr Ärs fÄr man rÀkna med 35+ dagligen, kÀnns som 40 dock dÄ luftfuktigheten Àr sjukt hög⊠man vÀnjer sig förvisso. AC Àr enda rÀddningen, alternativt bestiga berg!
AC:n Àr guld vÀrd. Vi köpte vÄr sommaren 2016. HÄller Àn! (Peppar, peppar.)
Annars försöker jag mest mildra symptomen: dra för gardiner, kÀka PÀronsplitt, trÀna tidigt, tidigt pÄ morgonen.
Men! Snart blir det svalare igen. Om man ska tro SMHI (ska man inte, enligt mina saliga förÀldrar) blir det max 20 grader kommande veckan.
En Bamseponny av folket
AC:n Àr guld vÀrd. Vi köpte vÄr sommaren 2016. HÄller Àn! (Peppar, peppar.)
Annars försöker jag mest mildra symptomen: dra för gardiner, kÀka PÀronsplitt, trÀna tidigt, tidigt pÄ morgonen.
Men! Snart blir det svalare igen. Om man ska tro SMHI (ska man inte, enligt mina saliga förÀldrar) blir det max 20 grader kommande veckan.
Redan i morgon! (om man skall tro smhi)
LÄter som du har förnuftiga förÀldrar!
VÀderleks tjÀnster Àr bedrövliga pÄ att spÄ vÀdret nÀr det Àr ostadigt, men det finns en sak det inte ofta har fel pÄ och det Àr temperaturen, sÀger de att de skall bli max 20 en dag sÄ Àr det inte ofta det blir mycket mer Àn sÄ.
Redan i morgon! (om man skall tro smhi)
LÄter som du har förnuftiga förÀldrar!
VÀderleks tjÀnster Àr bedrövliga pÄ att spÄ vÀdret nÀr det Àr ostadigt, men det finns en sak det inte ofta har fel pÄ och det Àr temperaturen, sÀger de att de skall bli max 20 en dag sÄ Àr det inte ofta det blir mycket mer Àn sÄ.
Jag tycker de har blivit skrÀmmande trÀffsÀkra faktiskt. SÀrskilt norska YR. StÄr det att regnet kommer kl15 sÄ kommer det 9/10 gÄnger exakt kl15. Helt sjukt. JÀmfört med hur det var för 15-20 Är sedan dÄ jag misstÀnkte att vÀdertjÀnsterna bara slÀngde upp ett finger i luften, tarotkort eller ringde en vÀn.
KlimatförÀndringarna Àr ett helvete. 26 grader hÀr i TranÄs och det Àr orimligt varmt för att vara den hÀr Ärstiden. KollapsvÀrme var det nÄgon som skrev, och det Àr ingen överdrift.
Jo jag skulle sÀga att det Àr en överdrift. Hade vi haft 35 grader i flera mÄnader sÄ hade jag hÄllit med dig. Eller om alla somrar hade varit som 2018 nÀr vi hade högsommar i 6 mÄnader. Men att det Àr sommarvÀrme under en sommarmÄnad Àr inte anledning till panik.
PSN: OAKTHYR
Jag tycker de har blivit skrÀmmande trÀffsÀkra faktiskt. SÀrskilt norska YR. StÄr det att regnet kommer kl15 sÄ kommer det 9/10 gÄnger exakt kl15. Helt sjukt. JÀmfört med hur det var för 15-20 Är sedan dÄ jag misstÀnkte att vÀdertjÀnsterna bara slÀngde upp ett finger i luften, tarotkort eller ringde en vÀn.
För ett par Är sen sÄ gjorde jag ett test över en tvÄ veckors period för att bestÀmma vilken vÀderleks tjÀnst jag skulle vÀlja, sÄ dÄ testade jag 3, yr, klart och smhi och klart hade mest rÀtt dÄ, sen dess har jag följt dem.
27 grader inne redan nu och dÄ har ÀndÄ solen legat i moln senaste timmen.. (:
Sista dan med vÀrmebölja nu. Sen blir det regnperiod.
âA man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]
Absolut ingen överdrift. Jag tycker det Àr okÀnsligt av dig att spela ner min klimatÄngest nÀr jag sitter hÀr naken i 24 grader och beredd att kollapsa av vÀrmen.
Nog för att det Ă€r varmt men đ
Det bÀsta tipset jag kan ge Àr att dra ner pÄ tempot och dricka mycket Att blöta ner sig och bada i is hjÀlper bara för stunden. Ska du klara dig en lÀngre period sÄ gör allt lÄngsammare och drick dubbelt sÄ mycket som du vanligen gör. Arbeta lÄngsamt, gÄ lÄngsamt och vila mycket. Siesta Àr det bÀsta men det kanske inte Àr praktiskt möjligt för de flesta. Kommer somrarna som 2018 allt tÀtare sÄ blir det nog nÄgot vi fÄr anamma som regel hÀr.
Bryter nog mot alla möjliga regler men jag har vÀldigt stora fönster i lÀgenheten, varav hÀlften Àr pÄ den svala sidan av huset. NÀr det blir för varmt sÄ öppnar jag allt och fÄr ett svalt korsdrag
Spelplattform: Playstation 5
StationÀr dator: Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]
Absolut ingen överdrift. Jag tycker det Àr okÀnsligt av dig att spela ner min klimatÄngest nÀr jag sitter hÀr naken i 24 grader och beredd att kollapsa av vÀrmen.
Kollapsar du nÀstan vid 24 sÄ Àr det inte klimatet som Àr problemet. Du borde sannolikt söka vÄrd för det
Spelplattform: Playstation 5
StationÀr dator: Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]
Bryter nog mot alla möjliga regler men jag har vÀldigt stora fönster i lÀgenheten, varav hÀlften Àr pÄ den svala sidan av huset. NÀr det blir för varmt sÄ öppnar jag allt och fÄr ett svalt korsdrag
Vad Àr det för fascistförening du bor i om ni inte fÄr öppna fönstren och vÀdra?
âA man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]
Det Ă€r gött med Ă„ngest - det hĂ€rdar dig. đ
UtmÀrkt! Ska genast testa!
Det har varit dÄligt med bra tips till dig, men nu ska du fÄ ett bra lifehack tips.
Om du har en vetekudde sÄ lÀgg in den i frysen, nÀr den Àr kall sÄ lÀgg den pÄ nacke/axlar/rygg/överkropp (flytta runt den dÀr det behövs).
PÄ vintern fungerar det lika bra nÀr det Àr kallt, lÀgg in den i mikron i ca 3 minuter, utmÀrkt nÀr det Àr kallt eller om man har vÀrk i nacke/axlar.
Har du ingen vetekudde sÄ köp en eller tvÄ omedelbums.
Jag har tyckt det har inte varit sĂ„ farligt varmt hittils den hĂ€r sommaren & jag svettas knappt. Finns sommar som har varit sĂ„ varmt jag behövt ha flĂ€kten pĂ„ 24/7 & svetten bara rinner ner,den hĂ€r sommaren har jag inte haft flĂ€kten pĂ„ alls. Jag kommer ihĂ„g 20Ă„rs sen hur varmt det var & massa vĂ€rmeböljor. Sommaren 2024 har hittils varit svalt för mig men sommaren har 2mĂ„n kvar sĂ„ vi fĂ„r se hur vĂ€dret blir.. AngĂ„ende om klimatförĂ€ndringar sĂ„ tror jag inte ens pĂ„ det,Jag inte ensam om det. Jordens klimat gĂ„r upp & ner hela tiden har gjort det sen Dinosaurien fanns. DĂ€r jag bor sĂ„ har temperaturen varit max 30+ grader pĂ„ sommaren sen jag föddes Ă„r 1985. Samt har lĂ€st att tidigt 1900 talet sĂ„ hadde Sverige haft engĂ„ng eller flera gĂ„nger 40+ grader, Hur ofta har vi 40 grader i Sverige idag? Bara söka upp det om ni inte tror mig đ.
Har Dyslexi om ni undrar ang om mitt stavning
PEACEâïž
Det bÀsta tipset jag kan ge Àr att dra ner pÄ tempot och dricka mycket Att blöta ner sig och bada i is hjÀlper bara för stunden. Ska du klara dig en lÀngre period sÄ gör allt lÄngsammare och drick dubbelt sÄ mycket som du vanligen gör. Arbeta lÄngsamt, gÄ lÄngsamt och vila mycket. Siesta Àr det bÀsta men det kanske inte Àr praktiskt möjligt för de flesta. Kommer somrarna som 2018 allt tÀtare sÄ blir det nog nÄgot vi fÄr anamma som regel hÀr.
För mig blir tempot motsatsen tycker om att gÄ lÄnga promenader i solen. Samtidigt dricker jag mycket och har inte lika stor aptit. Brukar gÄ ner en del i vikt. Perfekt "deff-vÀder". Sen till vintern lÀgger jag pÄ mig igen xD
Har en golvstÄende flÀkt, ca en meter hög, som stÄr i hörnet i sovrummet och pendlar fram och tillbaka i lÄg nivÄ, det gör faktiskt en rejÀl skillnad bara att fÄ luften att röra pÄ sig. Den lÄter en del men man blir snabbt van och som bonus Àr suset frÄn den perfekt att somna till!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Flytta norrut över sommaren.
Kiruna skriker efter arbetskraft sÄ inte direkt ett dÄligt tips ^^
Kiruna skriker efter arbetskraft sÄ inte direkt ett dÄligt tips ^^
De gör ju det. Fin natur har de ocksÄ. TrÄkigt att bo pÄ byggarbetsplats bara. Fast det Àr klart, Göteborgarna har gjort det i Äratal och de verkar ju trivas med det.
Göteborgarna har gjort det i Äratal och de verkar ju trivas med det.
Low blow man, low blow!
Jag har tyckt det har inte varit sĂ„ farligt varmt hittils den hĂ€r sommaren & jag svettas knappt. Finns sommar som har varit sĂ„ varmt jag behövt ha flĂ€kten pĂ„ 24/7 & svetten bara rinner ner,den hĂ€r sommaren har jag inte haft flĂ€kten pĂ„ alls. Jag kommer ihĂ„g 20Ă„rs sen hur varmt det var & massa vĂ€rmeböljor. Sommaren 2024 har hittils varit svalt för mig men sommaren har 2mĂ„n kvar sĂ„ vi fĂ„r se hur vĂ€dret blir.. AngĂ„ende om klimatförĂ€ndringar sĂ„ tror jag inte ens pĂ„ det,Jag inte ensam om det. Jordens klimat gĂ„r upp & ner hela tiden har gjort det sen Dinosaurien fanns. DĂ€r jag bor sĂ„ har temperaturen varit max 30+ grader pĂ„ sommaren sen jag föddes Ă„r 1985. Samt har lĂ€st att tidigt 1900 talet sĂ„ hadde Sverige haft engĂ„ng eller flera gĂ„nger 40+ grader, Hur ofta har vi 40 grader i Sverige idag? Bara söka upp det om ni inte tror mig đ.
Har Dyslexi om ni undrar ang om mitt stavning
Alltid spÀnnande med okvalifierade gissningar, men nu finns det vÀldigt gedigen forskning att tillgÄ, sÄ att vi slipper gissa.
Den genomsnittliga temperatur har ökat och kommer att fortsÀtta göra sÄ, det Àr fakta. Spelar mindre roll hur mÄnga grader det var sommaren 1985.
Alltid spÀnnande med okvalifierade gissningar, men nu finns det vÀldigt gedigen forskning att tillgÄ, sÄ att vi slipper gissa.
Den genomsnittliga temperatur har ökat och kommer att fortsÀtta göra sÄ, det Àr fakta. Spelar mindre roll hur mÄnga grader det var sommaren 1985.
Exakt. Det Ă€r lite för tidigt att sĂ€ga Ă€n men det verkar som att vi redan har passerat 1,5 grader ökning av medeltemperaturen. UngefĂ€r 15 Ă„r tidigare Ă€n berĂ€knat. Jag fattar inte varför vissa envisas med att tro att det automatiskt leder till ett varmare vĂ€der. Tror ni pĂ„ allvar att det blir en jĂ€mn ökning? Forskningen har redan förutspĂ„tt precis det som hĂ€nder nu och det kommer bara bli vĂ€rre. Med extrema temperaturvariationer. Att gĂ„ frĂ„n 10 grader till 35 pĂ„ nĂ„gra timmar kommer att bli vardag pĂ„ sommaren. LĂ€gg till kraftigare och mer frekventa stormar sĂ„ kommer vi att lĂ€ngta tillbaka till dagens ganska âbilligaâ matpriser. Ytterligare en generation senare kommer nog lĂ€ngta till att fĂ„ nĂ„gon mat överhuvudtaget.