F.d. Playstation-chef: dagens spel är onödigt stora

Medlem

Beror på genren och även hur spelet är uppbyggt

Medlem

Kostar spelen 700-800kr så vill man inte att det ska ta slut efter 15 timmar.

Skrivet av KoP:

Så sant som det är sagt. Verkar vara väldigt få som klarar ut spel. Längden är nog en bidragande orsak. Kan man inte fylla ett stort spel så att det upplevs intressant hela resan ruttnar många på att fortsätta.

Man får ju alltid statistik när man tar achievements på Xboxen. Dvs det står hur många som tagit det achievementet man just fick och ofta när det kommer till end game achievements är det sällan mer än 10% utav alla som spelar spelet som har tagit det achievementet.

Jo fast nästan 50% försvinner ju redan efter 1-2 timmar in i spelet, i Deserts of Kharakh så är det bara 70% som har klarat av tutorialen.

36 procent har klarat av Guardians of the galaxy (30h)
29 procent klarade av Horizon Zero dawn. (70h)
40 procent klarade av Stray (5-6 h)
ca 20% klarade av Talos Principle (13h)
33% klarade av Assassin's creed Odyssey (170h)

Paranteserna visar hur lång tid det tog för mig att klara av spelen, jag är ganska långsam av mig så många gör det säkert snabbare.

Ta skillnaden över Odyssey och Guardians of the galaxy, antalet spelare som klarade av Guardians är bara något fler än Odyssey, trots att Odyssey har flera gånger längre speltid.
Det jag har märkt är att när speltiden börjar gå över 10h så skiljer det inte enormt mycket med hur många som klarar av spelet.
Så om man inte vill att alla spel ska vara under 10 timmar långa så blir det svårt att nå över 40% spelare i slutet.

Däremot kan det definitivt vara att folk som kör ett långt spel har tröttnat men trycker sig bara igenom då man redan har kommit så långt, vet att så var det lite med AC Valhalla för mig.

Medlem

Tycker att single-player spel ska vara max 5 timmar långa. Finns ingen anledning till att de ska vara såpass långa som de är idag.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tycker att single-player spel ska vara max 5 timmar långa. Finns ingen anledning till att de ska vara såpass långa som de är idag.

Vilka spel tänker du på då? Baldurs Gate 3 på fem timmar, njaaaaa. CoD-kampanj definitivt.

Medlem

Kan hålla med, många openworld spel blir enformiga och tråkiga efter ett tag Jag föredrar någonstans mellan 8-20 timmar.

Medlem

Jag vill inte sitta 60 timmar med typ Assassins Creend - men gärna med Persona.
Håller med ovanstående om att merparten av alla spel skulle tjäna på att vara 8-20 timmar.

Medlem

PREACH. Kortare spel tack - jag vill ha många olika spelupplevelser så avskyr tidstjuvar med en massa fluff och grind i. Jag är nöjd när spelen är 4-5 timmar långa.

Medlem

Kan spendera 5 timmar totalt bara på karraktärsdesignen i ett spel där man testar olika builds, som Elden Ring, Fallout, Cyberpunk osv. Innan spelet ens startat.

Skulle känna mig rätt snuven om man kom till eftertexterna på tio timmar. Okey om nån mypp speedrunnar och glitchar sig fram på den tiden, men för normalt gameplay vill jag kunna lira några dygn minst innan festen är slut.

Gillar man inte stora open world så köper man kortare spel som är snitslad bana. Men vem vill se eftertexterna i GTA 6 efter tio timmar?

Finns gott om spel som tar slut fort, men inget jag lägger pengar på. Jag gillar också när ett DLC är matigt, de bästa exemplen är till GTA 4, Cyberpunk och Elden Ring. Eller när ett spel har ett så bra new game plus att man hellre lirar om ett spel än börjar på nästa.

Pillar hellre med ett stort spel än to små och röstar med plånboken. Innehåll är kung.

Avstängd

Bara svammel. Beror ju på spel.
Det finns det som är för långa och spel som man tycker är för korta.
Vad som är felet att det finns för många skitspel som ska "passa alla".

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan hålla med så länge det inte är relativt korta spel som kostar +500kr. Vill ha valuta för pengarna och pengar är ju en rejäl brist på som arbetslös så vill gärna ha spel som räcker ett tag.

signatur
Medlem

mer av ps2 erans arkadiga bullshit tack!

Medlem

Om ett spel har upptäckarglädje, bra quests/handling, experimentation, variation och kreativ problemlösning så kan spelet gärna vara hur långt som helst. Omspelningsvärde är något jag gillar.

Har spelet meningslösa aktiviteter, samlande och andra repetitiva inslag så kan jag förstå. Men jag skulle aldrig betala runt 500-1000kr för ett 5 timmar långt spel.

Medlem

nintendo har visat många gånger om vi behöver inte så jäddra bra grafik för spel ska vara kul. där sparar man både gigabyte av data och utvecklingstid.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Sedan hyllar folk Elden Ring???

Jag tror inte han menar alla AAA-spel. Självklart kommer det riktigt bra sådana också. Annars vore det ju tragiskt och katastrofalt med alla dessa miljarder som kastas in i projekt.
Några flugor fastnar alltid i pappret.

Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Om ett spel har upptäckarglädje, bra quests/handling, experimentation, variation och kreativ problemlösning så kan spelet gärna vara hur långt som helst. Omspelningsvärde är något jag gillar.

Har spelet meningslösa aktiviteter, samlande och andra repetitiva inslag så kan jag förstå. Men jag skulle aldrig betala runt 500-1000kr för ett 5 timmar långt spel.

Kanske skulle priserna sjunka en del, om tiden och pengarna i ett projekt minskade drastiskt?

Medlem

Jag håller verkligen med. Kortare spel i allmänhet ser jag gärna. 5-10h känns som min sweet spot. Dock beror det så mycket på vad för typ av spel.

Medlem
Skrivet av Carl Serung:

Det är alltid intressant vad folk i branschen har att säga. Men det är lika intressant att se från vilken position det sägs.
Shawn Layden hade inga problem, såvitt vi vet, med stora spel när han jobbade för Sony. Nu jobbar han för Tencent och helt plötsligt är det ett problem. Hur kan det komma sig? Kan det vara så enkelt att när the Witcher 4 släpps och alla spelar det ett år framåt så går hans mikrotransaktioner ner avsevärt och han kan inte köpa en ny yacht det året? Kan tänka mig att han fortfarande upplever post-traumatisk stress från Elden Ring:)

Yes här har du den riktiga orsaken. Han ser framför sig billigare utveckling av spel som ändå skall säljas till fullpris. Helst fulla med mikrotransaktioner. Det är vad Tencent i stort satsar på.

Jag håller inte alls med. Jag föredrar långa spel. Korta spel köper jag inte om jag redan känner till att de är korta. Och ja, jag klarar ut dem Men smaken är som baken, jag räknar inte med att alla ska hålla med mig, och jag kommer absolut inte kampanja för att ALLA ska tvingas spela långa spel just för att jag föredrar det.

Men i den här killens fall handlar det inte om vad han föredrar. Det handlar om business.

Medlem

Jag håller helt med. Inget spel behöver vara längre än 40 timmar.

Medlem

Jag har inga problem med att spel är långa, problemet jag har är att man tråtts 4000 personer och X antal Miljarder bara lyckas spotta ur sig spel med mediokert innehåll. Ingen idee att ha ett långt spel om de där 100 timmarna bara är mellanmjölk.
Ett av problemen jag har med open world är att många spel är open world men de vet inte varför så den öppna världen blir meningslös.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Sedan hyllar folk Elden Ring???

Fast där är det skillnad på innehåll också. Spel som Assassin's Creed och Far Cry späder bara ut innehållet med upprepningar och collectibles, vilket gör att längden känns dryg och utdragen. Elden Ring späder inte ut någonting; allt innehåll känns naturligt och intressant utan att det blir tradigt att utforska och uppleva.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Yes här har du den riktiga orsaken. Han ser framför sig billigare utveckling av spel som ändå skall säljas till fullpris. Helst fulla med mikrotransaktioner. Det är vad Tencent i stort satsar på.

Jag håller inte alls med. Jag föredrar långa spel. Korta spel köper jag inte om jag redan känner till att de är korta. Och ja, jag klarar ut dem Men smaken är som baken, jag räknar inte med att alla ska hålla med mig, och jag kommer absolut inte kampanja för att ALLA ska tvingas spela långa spel just för att jag föredrar det.

Men i den här killens fall handlar det inte om vad han föredrar. Det handlar om business.

Mina favoritspel består både av långa och korta upplevelser. Det är möjligt att de mest minnesvärda för mig har varit några av de kortaste. Så i sak tycker jag kanske inte att han har fel.

Men det som stör mig något enormt är när rent administrativ personal går in och ger sin åsikt på den kreativa delen. För på något outgrundligt sätt väger hans ord oproportionerligt stort i frågan även om han aldrig har jobbat med det.

Det är väl kanske ett generellt livstips för folk som Shawn.. Bara för att du har fler år på college än din läkare så kanske inte det betyder att du ska ställa din egen diagnos? Och bara för att du har mer betalt än din programmerare så kanske det inte betyder att du är bättre på att programmera?

Oj. Nu blev det svammel:) Jag skyller på solen och den höga temperaturen:D

Medlem

Last of us part 2 då. Är det för långt? Kollade upp och det är typ 22-37 timmar.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Last of us part 2 då. Är det för långt? Kollade upp och det är typ 22-37 timmar.

Absolut inte! Kanske världen bästa spel. Med världens ”bästa” spellängd;) Problemet är att folk pratar om pacing som om att det vore en reell parameter. Att ett spel som är så långt måste ändra på sin pacing.
Problemet är ju att vi ÄR pacingen! Jag spelade spelet på en månad med två speltimmar per dag. Det var en fantastisk resa, kanske den största jag fått uppleva inom tevespel!
Men har även pratat med vänner som dygnade tills det var ”överstökat” så man inte skulle drabbas av ännu mer spoilers. Dom tyckte pacingen var åt helvete… ingen har fel här!
Förutom mina vänner. Deras pacing var rent åt helvete fel rent objektivt:D

Avstängd

Vissa som klagar på längden i spel lider av FOMO.
Man måste hela tiden bli matad med det senaste spelet. Då blir dom stressade och vill varken lägga tid på att klara spelen eller bli bra på spelen. Så då skriker man högt att spelen borde vara kortare.

Lösningen, man behöver inte spela senaste spelen som "alla andra"

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För mig handlar det snarare om att spel ofta har utfyllnad eller nån typ av repetitiv gameplay för att få en längre speltid.

Hellre 10 timmar glädje med bra drag än 20 timmar repetition.

Medlem

Ja, vi gör GTA 6 en timme långt.

Ett av mina bästa spelköp var Xenoblades 2, bara för att ta ett långt spel som exempel, vilket lyckades hålla mig intresserad i 126 speltimmar.

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

För egen del är det mängden spel som är problematisk hur ska jag hinna spela allt när det kommer nya hela tiden 😆 Men kanske mindre kartor är att önska i vissa open world spel och sen har jag märkt att många spel är större än nödvändigt och är inte tillräckligt intressanta hela vägen så jag känner mig ofta ganska klar innan jag har gått i mål.

12
Skriv svar