Shadow of the Erdtree har årets högsta betyg, och tidernas bästa dlc-betyg

Robot
Shadow of the Erdtree har årets högsta betyg, och tidernas bästa dlc-betyg
Medlem

Vi är redo!!!! Längesedan man var såhär taggad <3

From Software har en ganska gedigen meritlista nu.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem

Lite Nintendo-varning på hur mycket folk är villiga att se över i Elden Ring som hade kritiserats i andra spel.

Medlem

Önskar så att jag kunde fastna för den här typen av spel och då mest elden ring, fullständigt älskar stilen och världen.

Medlem

Bästa spelet någonsin får bästa dlc:et någonsin. Jag är inte särskilt förvånad. Hoppas att de tar med sig allt som utmärkte detta spel till deras nästa Souls-spel.

Spel blir inte bättre än såhär imo.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lite Nintendo-varning på hur mycket folk är villiga att se över i Elden Ring som hade kritiserats i andra spel.

Berätta gärna om vad det är för pissiga saker som folk har överseende med.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lite Nintendo-varning på hur mycket folk är villiga att se över i Elden Ring som hade kritiserats i andra spel.

Haha, att du aldrig ger dig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kebbe, varför spelar du? Jag spelar för att få en upplevelse, för att ha roligt. Fromsoftware bjuder på upplevelser och känslor inga andra spel kommit i närheten av (för mig).

Ska jag vara arg på utvecklaren då för att allt inte är perfekt?
Dom släpper ju spel som är bättre än alla andra och det med oerhört god marginal, igen detta är mina åsikter.
Varför ska jag då kasta bajs på utvecklaren, varför ska jag, som tycker att deras spel är de största märsterverken som någonsin släppts i spelväg sitta och klaga?

Jag säger bara tack fromsoft för alla 1000tals timmar fantastisk underhållning ni skänkt mig.

Medlem

Extremt överskattade spel

Medlem
Skrivet av Maguz:

Berätta gärna om vad det är för pissiga saker som folk har överseende med.

1. Såväl handling som sidouppdrag i spelet är uselt berättade, framförallt tidigt i spelet. Ytterst få bossar har någon som helst berättelse kring sig om man inte ger sig ut på WIkin och läser om det själv. Enda gången spelet har någonting som kan jämföras med välregisserad handling är om man gör Rannis uppdragskedja, först då får man någon röd tråd i vad man gör men då har man som spelare redan väntats vandra runt planlöst och level-grinda i ett 30-tal timmar.

2. Flera bossar som är fullkomligt uselt designade. Det är form före funktion och trots att 90% av alla builds i spelet är närstridsfokuserade så har man designat allt från spindelliknande insektsbossar till stora fyrbenta djur som alla helt raserar spelets target lock. Bossen är helt enkelt för stor för att spelaren ska nå med sina attacker varpå de bara träffar luft. Lösning? Stäng av låsningen och slå vilt mot bossens ben och helt plötsligt dör den på ett eller två försök. Vore det kanske rimligt att låspunkten i striderna gick att flytta från bossens mittpunkt till huvud eller ben på samma sätt som det går med exempelvis golems och jättar? Självklart men så långt har inte From tänkt.

3. Flera nivåer är helt designade för plattformshoppande i ett spel som uppenbarligen inte är byggt för plattformande. Tänker exempelvis på tornet i Caelid eller katakomber som Gelmir Hero's Grave där du ska hoppa ner på fiender och karaktären bara passerar rätt genom plattformarna som att de vore ett spöke eller glider av kanter som nyss gick att stå på. Finns folk som skämtsamt säger att ett specifik hopp mellan två tak i gången ned till Nokron är spelets verkliga slutboss, blir hur lätt som helst om du slänger av dig all rustning inför hoppet men fler kanske hade tänkt på det om sådana åtgärder behövdes överhuvudtaget någon annan gång före eller efter detta i spelets hundratals timmar.

4. Stakes of Marika - Kanon. Man slipper vandra miltal om man dör vid en boss. Varför har man då till synes valt att skippa användning av dessa vid vissa bossar men inte andra? Varför finns en Stake of Marika vid ett troll i en grotta men inte efter 5 minuter kasst plattformande och en seg hissresa till Rennala? Bara slöseri med tid.

5. Fiender som slår genom väggar. Forfarande. Finns uppenbarligen mekanik för vapen som slår i väggar, ser det hela tiden varje gång min egen yxa får kontakt med en vägg och studsar tillbaks. Hur kommer det sig då att fiender har svärd, spjut och magi som går rätt genom väggarna och puttar ned min karaktär i avgrunden bara för att de hörde mig utföra något av spelets alla värdelösa plattformsmoment som krävs för att ens ta sig till striden? Nej just det, man ska väl "git gud" när spelet helt saknar konsekventa regler.

Är detta någonting som tar spelet från 10/10 till 1/10? Absolut inte, men det är vanligt förekommande problem som skulle och har kritiserats i precis alla andra icke-Nintendo-spel som släpps. Bara att läsa en recension av Soulslike-spel gjorda av andra studios så blir helt plötsligt minsta lilla problem en stor sak värd att dra ned betyg för.

Medlem
Skrivet av kebbe:

6. Lägger till en punkt, spelet har inte ultrawide eller upplåst fps utan moddar 2024.
Du har rätt i det du säger, men spelet får ändå 10/10 av mig för helheten är en underbar resa och spelgläden är total oavsett bristerna.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem
Skrivet av kebbe:

1. Såväl handling som sidouppdrag i spelet är uselt berättade, framförallt tidigt i spelet. Ytterst få bossar har någon som helst berättelse kring sig om man inte ger sig ut på WIkin och läser om det själv. Enda gången spelet har någonting som kan jämföras med välregisserad handling är om man gör Rannis uppdragskedja, först då får man någon röd tråd i vad man gör men då har man som spelare redan väntats vandra runt planlöst och level-grinda i ett 30-tal timmar.

2. Flera bossar som är fullkomligt uselt designade. Det är form före funktion och trots att 90% av alla builds i spelet är närstridsfokuserade så har man designat allt från spindelliknande insektsbossar till stora fyrbenta djur som alla helt raserar spelets target lock. Bossen är helt enkelt för stor för att spelaren ska nå med sina attacker varpå de bara träffar luft. Lösning? Stäng av låsningen och slå vilt mot bossens ben och helt plötsligt dör den på ett eller två försök. Vore det kanske rimligt att låspunkten i striderna gick att flytta från bossens mittpunkt till huvud eller ben på samma sätt som det går med exempelvis golems och jättar? Självklart men så långt har inte From tänkt.

3. Flera nivåer är helt designade för plattformshoppande i ett spel som uppenbarligen inte är byggt för plattformande. Tänker exempelvis på tornet i Caelid eller katakomber som Gelmir Hero's Grave där du ska hoppa ner på fiender och karaktären bara passerar rätt genom plattformarna som att de vore ett spöke eller glider av kanter som nyss gick att stå på. Finns folk som skämtsamt säger att ett specifik hopp mellan två tak i gången ned till Nokron är spelets verkliga slutboss, blir hur lätt som helst om du slänger av dig all rustning inför hoppet men fler kanske hade tänkt på det om sådana åtgärder behövdes överhuvudtaget någon annan gång före eller efter detta i spelets hundratals timmar.

4. Stakes of Marika - Kanon. Man slipper vandra miltal om man dör vid en boss. Varför har man då till synes valt att skippa användning av dessa vid vissa bossar men inte andra? Varför finns en Stake of Marika vid ett troll i en grotta men inte efter 5 minuter kasst plattformande och en seg hissresa till Rennala? Bara slöseri med tid.

5. Fiender som slår genom väggar. Forfarande. Finns uppenbarligen mekanik för vapen som slår i väggar, ser det hela tiden varje gång min egen yxa får kontakt med en vägg och studsar tillbaks. Hur kommer det sig då att fiender har svär, spjut och magi som går rätt genom väggarna och puttar ned min karaktär i avgrunden bara för att de hörde mig utföra något av spelets alla värdelösa plattformsmoment som krävs för att ens ta sig till striden? Nej just det, man ska väl "git gud" när spelet helt saknar konsekventa regler.

Är detta någonting som tar spelet från 10/10 till 1/10? Absolut inte, men det är vanligt förekommande problem som skulle och har kritiserats i precis alla andra icke-Nintendo-spel som släpps. Bara att läsa en recension av Soulslike-spel gjorda av andra studios så blir helt plötsligt minsta lilla problem en stor sak värd att dra ned betyg för.

Det är den nya religionen. Helt klart ett fantastiskt spel med mycket arbete bakom, men vad man i andra spel kritiserar hårt det flyger förbi hur lätt som helst i Froms titlar. DF har ju i alla fall kritiserat poleringen av det tekniska vilket aldrig varit någon 10/10. En dos av objektivitet saknas rätt ofta kan jag tycka, något man i alla fall borde kunna förvänta sig av recensenter och annat branschfolk, men jag beskådar detta med viss fascination hur just deras titlar uppnått denna kultstatus.

En såndär grej som alltid flyger förbi är ju hur vapen och annat clippar rakt in i allt från cloth till gear och hur NPC:er kan se otroligt statiska ut utan att knappt munnen rör sig. Sekiro gjorde helt klart ett markant lyft där får jag ändå säga. I slutändan är jag ändå någon som uppskattar och kör flertalet av deras spel, Bloodborne är favoriten och jag har tagit platinum i det flesta av spelen.

Medlem
Skrivet av heady89:

Det är den nya religionen. Helt klart ett fantastiskt spel med mycket arbete bakom, men vad man i andra spel kritiserar hårt det flyger förbi hur lätt som helst i Froms titlar. DF har ju i alla fall kritiserat poleringen av det tekniska vilket aldrig varit någon 10/10. En dos av objektivitet saknas rätt ofta kan jag tycka, något man i alla fall borde kunna förvänta sig av recensenter och annat branschfolk, men jag beskådar detta med viss fascination hur just deras titlar uppnått denna kultstatus.

En såndär grej som alltid flyger förbi är ju hur vapen och annat clippar rakt in i allt från cloth till gear och hur NPC:er kan se otroligt statiska ut utan att knappt munnen rör sig. Sekiro gjorde helt klart ett markant lyft där får jag ändå säga. I slutändan är jag ändå någon som uppskattar och kör flertalet av deras spel, Bloodborne är favoriten och jag har tagit platinum i det flesta av spelen.

Objektivitet i recensioner... Don't go there again, please don't.

Det du nämner är ju som att klaga på att Van Gogh har dålig penselteknik, och därför ska hans konstverk inte hyllas.
Yes I went there. Jag gjorde en jämförelse mellan from Software och Van Gogh . Jag anser nämligen att elden Ring är ett konstnärligt mästerverk, och ska hyllas flera hundra år i framtiden.

Medlem

Upplever att problemet endast existerar när man vill ge minus för enskilda komponenter som grafik, avsaknad av polering i anination och annat, som man tycker andra spel har men bortser från så enkla detaljer som hur bra spelet upplevs i helhet, även med bristande enskilda komponenter.

Jag har aldrig gillat recensioner eller sidor som delar upp spel i "grafik", "gameplay", "story" och sen sätter enskilda poäng och försöker ge nån slutsumma baserat på det. Spel funkar inte så. Upplever du att spelet är spännande, kul, nytt, berikande eller vad nu kan vara, så kvittar alla dom där enskilda aspekterna. Det är ju därför Nintendo och From Software lyckas få bra betyg för att helheten är bättre än de enskilda komponenterna. Ofta väldigt enkelt att känna att ett spel var bättre än något annat genom att bara fundera på hur roligt och intressant det var.

Låt säga att vi sänker Elden Ring baserat på några problem som existerar. Ok nu hamnar spelet betygmässigt under Assassin's Creed 2, Gears of War eller tillsammans med Fallout 4. De flesta som spelat Elden Ring vet att det inte rimmar rätt. Spelet är bättre än så även med diverse problem.

Zelda må köra på begränsad hårdvara och slår sig fram i 30fps. Fine, men spelet är fan så mycket roligare och har ett mervärde för de flesta som inte andra spel har. Det är så enkelt. Kvittar om det är diverse problem när upplevelsen tillslut är bättre än andra spel som är perfekt polerade tråkfester.

Fattar inte denna återkommande kritik mot Nintendo o From Software. De känns så enkelt om man bara slutar se betyg som en summa av beståndsdelar var för sig.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Yada yada yada..

Men snälla. Det finns inte ett fulkulturellt verk som är fritt från brister. Säg ett spel som du tycker är bättre än Elden ring så lovar jag att alla här kan skriva en C-uppsats om varför det är uselt, men vet du vad? Det är ingen som gör det, för det är mycket härligare att skriva om all glädje som From Software ger oss.

För mig är det inte ens en fråga om det är bättre eller sämre än något annat. Deras Soulsborne, Sekiro samt Elden ring är anledningen till att jag ens spelar idag. När alla andra studios (mer eller mindre) guidade ihjäl spelaren och inte bara höll den i handen, utan snarare drog spelaren framåt började jag spela Dark Souls och insåg varför jag en gång blev så hooked på formatet. Jag fick hänge mig fullständigt åt ett äventyr. Upptäcka en ny värld på mina egna villkor och om jag inte passade mig. Ja, då gjorde det ont.

Lätt ett av de bästa spelen som gjorts även om man kan kritisera en del saker, som i precis alla spel.
Det som Kebbe skrev, jag känner inte igen det alls, eller rättare sagt är det väl saker jag helt enkelt inte ens tänker på när jag spelar det. Man upplever nog spel extremt olika från person till person, även om man tycker att upplevelsen borde vara snarlik så kan det nog skilja sig som natt och dag eftersom människor helt enkelt är olika och fokuserar helt olika.

Jag köper rätt mycket spel för att jaga den där känslan som man hade när man var 10-11 och spelade C64 och var helt uppslupen i det.. man tror den känslan är för evigt förlorad, men nej, med Elden Ring fick jag tillbaka den faktiskt Spelet har framförallt en kuslig känsla som jag inte tycker något annat (än kanske Dark Souls) gett mig och sen vissa spel när jag var jätteung...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Trevlig tonläge. Måste vara extremt jobbigt att inte alla följer er äckliga From-kult.

Eeeeey #inteallafromfans men det var en sjukt onödig kommentar det håller jag med om.

Andra har redan skrivit det men det handlar ju inte om att Froms spel är fläckfria. Det finns mycket att förbättra men helheten överskuggar alla skavanker. I mångt och mycket är det många av sakerna du inte tycker om som många andra gillar med deras spel men allting är ju subjektivt.

Medlem

Tycker soulsbourne spelen är lite för enkelspåriga för mitt tycke. På samma sätt som jag inte skulle ge ett fotbollsspel eller bilspel 10/10 så skulle jag inte ge elden ring 10/10 på grund av att det är för fokuserat på en sak.

Tycker sekiro är det bästa de gjort på långa vägar och önskar de gått mera åt berättarhållet istället. Men kanske gör de mera sånt i framtiden.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Objektivitet i recensioner... Don't go there again, please don't.

Det du nämner är ju som att klaga på att Van Gogh har dålig penselteknik, och därför ska hans konstverk inte hyllas.
Yes I went there. Jag gjorde en jämförelse mellan from Software och Van Gogh . Jag anser nämligen att elden Ring är ett konstnärligt mästerverk, och ska hyllas flera hundra år i framtiden.

Handlar om att sträva efter viss professionalism och trovärdighet som i vilken annan journalistik som helst.

Sen kan man ju undra om du ens läste vad jag skrev eftersom jag inledde med "Helt klart ett fantastiskt spel med mycket arbete bakom" och avslutade med "I slutändan är jag ändå någon som uppskattar och kör flertalet av deras spel" vilket i den magiska svart/vitt-maskinen blev att jag anser att spelet inte ska hyllas, så löjligt. Patetiskt att ni blir så förnärmade, religion som sagt.

Sekiro var förövrigt ovanligt bra i narrativ styrning för att vara FROM, och jag gissar att Armored Core också är lite bättre än att alla pratar i gåtor varannan mening just because.

Medlem

Jag har endå inte klarat ena bossen som krävs för att komma till dlct så jag är osäker på hur jag ska göra. Men det är dlc jag har väntat på hela den här tiden innan jag vågade bli klar med orginal spelet. För jag klarar souls spel på normal men game+ där går min gräns för vad som är kul.

Medlem
Skrivet av heady89:

Handlar om att sträva efter viss professionalism och trovärdighet som i vilken annan journalistik som helst.

Sen kan man ju undra om du ens läste vad jag skrev eftersom jag inledde med "Helt klart ett fantastiskt spel med mycket arbete bakom" och avslutade med "I slutändan är jag ändå någon som uppskattar och kör flertalet av deras spel" vilket i den magiska svart/vitt-maskinen blev att jag anser att spelet inte ska hyllas, så löjligt. Patetiskt att ni blir så förnärmade, religion som sagt.

Sekiro var förövrigt ovanligt bra i narrativ styrning för att vara FROM, och jag gissar att Armored Core också är lite bättre än att alla pratar i gåtor varannan mening just because.

Jag läste det du skrev. Du kritiserar oss och FZ för att vi hyllar det och för att du tycker att elden Ring har design fel och andra fel.
Personligen tycker jag Witcher 3 är rätt tråkigt och har flertalet designval som inte passar mig. Men jag skulle aldrig säga att det är ett objektivt dåligt spel när det är så många som älskar det. Tvärtom så tror jag verkligen att det är ett mästerverk. Men som dock inte passar mig.

ZF
Medlem

DS2 är alltså bättre än DS. Fint att se det svart på vitt äntligen!

Skrivet av kebbe:

låsning på

Fast det är ju många bossar som har en låspunkt på skallen. Eller vad menar du?

Medlem

Ser att det är flera här som behöver git gud.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Förstår kritiken helt som vissa har. Speciellt med storyn.
Men är man inbiten och smått galen i huvudet så vet man att det är så From gillar att göra och bara köper det.
Inget annat spel har fått mig att läsa vad som är skrivet på all loot man får, än mindre att om igen läsa på alla prylar när man hittar en koppling som gör saker mer klara.
Hade Witcher eller Skyrim kört på samma tanke hade jag blivit fly förbannad.

Men jag köper det från From.
Inget i deras spel är lämnat åt slumpen, små hints överallt som pekar på hur allt hänger ihop. Som så vida överträffar alla andra såkallade AAA studios.
Det är helheten i deras skapande som gör dom så solklart bäst i en genre som själva skapat.


signatur

“All thinking people are atheists.”

1
Skriv svar