Vinn speldator värd 13 000 kr!
Eftersom jag är en stor fan av Battlefield-serien, och hoppas på bättring i nästa spel... Här kommer mitt dröm "Battlefield" spel:
Jag vill ha ett Battlefield med gameplayn från Battlefield 3/4, den visuella kvalitén från Battlefield 1/V, och de överlag bästa banorna remastered, från hela spelserien från 1942 till idag. Inga mikrotransaktioner, Premium DLCs, och välbalanserat direkt från start, utan förändring till TTK. Ett robust Pluton/Party system, med förmågan att hoppa in i servrar tillsammans, eller gå med i samma server som vänner. Also... Server Browser!
Det var nog fler än de efterlysta 50 orden, men fick nog med det mesta.
Eftersom detta var ett drömspel, så lär det väl aldrig ske. A man can dream though... 😁
Life's a giant party, and I'm not invited...
Jag vill verkligen ha Jurassic Park al'a Alien: Isolation. Där man överlever i en övergiven dinosauriepark. Smyga förbi velociraptorer, undvika tyrannosaurus och lösa pussel för att fly. Realistiska ljudeffekter och grafik skapar en uppslukande upplevelse. Ingenstans är säkert, och varje steg kan vara ditt sista i denna dödliga djungel. Verkligen fånga samma atmosvär som Alien Isolation!
Självfallet, trevligt med en tävling.. Men en dator för 13 000 kr? De vart väldigt snålt av Komplett
Det är en fullt duglig speldator. Det enda Komplett får ut av det är att deras namn syns i tävlingen. Jag tycker tvärtom att det är en schysst deal. Visst, det finns tävlingar med fetare priser, men det gör dem inte snåla - man är inte skyldig att skänka bort dyra saker bara för att man är ett företag.
Titel Reincarnation VR
Mitt drömspel vore ett VR AI spel där man enkelt kan lägga in fotografier, videos röster mm för återskapa en form av timetunnel till förr i tiden. Genom foton/videos mm man lägger till genereras personerna i världen. Genom AI utvecklas konversationer, minnen, mm. Nära och kära skulle kunna återses visserligen i VR men tänk att kunna gå och fiska sitta snacka på virtuellt fik mm med sin farsa igen även om det spel hade varit fan så kul.
Döden är ett jävla skit, visst blir lättare men man glömmer aldrig.
Det är en fullt duglig speldator. Det enda Komplett får ut av det är att deras namn syns i tävlingen. Jag tycker tvärtom att det är en schysst deal. Visst, det finns tävlingar med fetare priser, men det gör dem inte snåla - man är inte skyldig att skänka bort dyra saker bara för att man är ett företag.
Va? Är dom inte skyldiga till det?! Snålt?
Ad hoc addendum
Hiking Simulator
En vandringssimulator. Realistisk grafik likt Death Standing.
Vandra i olika miljöer, tillsammans eller solo. Vandringsleder, berg, tundra, skog och snö, och fler olika klimat. Slå upp tält, ta med förnödenheter, sov i sovsäck. Planera efter väder, sträcka och klimat.
Mitt drömspel hade varit ett GTA som utspelar sig i Sverige. Tänk att dra förbi tjorren i sin EPA, svänga förbi kungen och knacka på eller när man bestämmer sig för att reta upp polisen rejält och får 5 stjärnor, så får man Leif GW efter sig i en pansarvagn.
Kanske inte mitt drömspel (den nämnde jag tidigare i tråden), men hade gärna sett "Fluffy"'s förslag (komikern som även heter Gabriel Iglesias):
Grand Theft Auto: India ! 😁
Life's a giant party, and I'm not invited...
Ett Tintin-spel där du får iträda Kapten Haddocks skor. Ge sjörövare och banditer (och andra glödsvedda kölsvin) på nöten samtidigt som du utropar snillrika svordomar och reser världen runt tillsammans med Tintin & Milou på äventyr. Lös pussel, samla skatter och återvänd till ditt slott Moulinsart, där du stolt visar upp dina bedrifter från resorna och där du dessutom kan köpa uppgraderingar av professor Kalkyl. En flaska Loch-Lohmond ger dig givetvis mer hälsa och ett och annat sidequest kan säkert Dupontarna bjuda på.
Privateer 2 har alltid haft en speciell plats i nostalgicentret, och Freelancer kom nära efter det. Element av det jag gillade finns i Starfield och Elite Dangerous men ändå saknas något.
Spelet ska vara singleplayer, ha en eller flera storylines att följa men också tillåta dig att agera smugglare, rymdpolis eller bygga ett imperium. Möjligheter att investera i industri eller kanske andra piloter på andra planeter är värt att utforska. Ekonomin ska vara betydelsefull så den varken känns för trög eller slutar med att man sitter med en miljard utan något att köpa. Det finns mer på önskelistan, men mest vill jag bara ha känslan från när jag spelade de gamla spelen, vilket det är få spel som riktigt uppfyller idag. Oklart om det är mig eller spelen det beror på.
Så, det var väl UNGEFÄR 50 ord? 😅
Jag gillar personligen spel som förändras efter hand och jag har väl haft ett drömspel i tankarna ett tag som surfar över genregränser.
50 ord var inte generöst men here goes nothing:
Spelet är en immersive sim i förstapersonsperspektiv som börjar med dig som utredare (detektiv/polis/agent) som får ett gäng rituella mord på halsen. Efter hand som utredningarna fortgår blir det mer actionbetonat där man ger sig på den ockulta sekten och deras ledare, därefter framåt slutet övergår det i stället till mer skräckbetonat när det visar sig att deras ritualer för att frammana övernaturliga/utomjordiska väsen lyckats.
Gameplaymässigt tänker jag mig att den första delen av spelet påminner om LA. Noire med utredningar som kan gå mer eller mindre lyckat, den andra om Condemned där actiondelarna ökar i takt med att sekten inser att du är dem på spåren, därefter öppnar det upp sig á la Dishonored där man ger sig på ledarna under öppnare former med möjlighet att avsluta uppdragen på ett antal olika sätt, för att slutligen vara inspirerat av Alien: Isolation där man är underlägsen det väsen som nu intagit världen och allt handlar om överlevnad.
Glöm frugan; den här tidsresenären har sin egna kock med sig, och det är du! Spela som en kock som reser genom tidsepoker för att samla ingredienser och lära sig uråldriga recept. Besök medeltida banketter, futuristiska rymdkök och stenåldersfester. Skapa otroliga rätter som bryter tidsbarriärer!
Strategispel där du har rollen som spinndoktor, det vill säga hjärnan bakom ett politiskt partis framgång. Rollen är fri då man kan välja att antingen gå partiet till mötes eller forma en egen storslagen plan för egen vinnings skull. Det kan också handla om att göra samhällsnytta eller att själv sko sig på andras bekostnad.
Det handlar i grunden om att hitta strategier och genomföra kampanjer som får folk att rösta för sin sak, t ex med hjälp av logik, känslomässig argumentation eller med mer dubiösa taktiker som propaganda eller masshypnos. Spelets svårighetsgrad kan öka då medborgare blir medvetna om dessa påverkansförsök och på så sätt blir mer resistenta och kanske till och med hittar sätt att motarbeta dig.
Vidare handlar spelet om att hitta en kandidat du tror på (karismatisk, hjältelik) eller någon som du själv kan manipulera för dina egna syften. Denna person och partiet kan vända sig emot dig och utesluta dig om de märker att du kör ditt eget race.
Något i den stilen hade i alla fall jag gillat ☺️
Tänk ett spel med bara World of Warcrafts Mythic+-läge med combat från Wildstar, actionkamera med attack på musknapparna, dodge-rullningar, tydliga attack-telegraphs, och skillshots.
En roster med roliga heroes tank/dps/healer(support) med fasta abilities, typ 6-10 per hero.
Ny rotation på dungeons och mythic-affixes varje vecka.
Varje dungeon börjar med en hero-draft och loadout, 3-4 valbara items att ta med sig in.
Leaderboard för vilka som har bäst tid för veckan, kanske en säsong-leaderboard också.
Sjyssta cosmetics som loot för varje dungeon (eller valuta för att köpa vad man vill), seasonal rewards, inget gear, bara skill.
Jag har… ungefär sen WoW kom tänkt på att det skulle vara kul med ett Guild Manager spel. Du samlar medlemmar, försöker få ihop ett bra gäng som vill spela tillsammans. Möjlighet att börja raida på hög nivå, eller hålla det casual.
Vad händer när din main tank får ett nytt jobb och måste börja spela mindre? Blir det för mycket drama på forumet? Vem ska få den fräcka yxan som droppar på söndags-raiden. Ett annat gille föreslår en merge. Något annat gille fiskar efter din bästa healer!
Upplev spänningen och dramat i att spela ett mmo som grupp - fast solo!
Mitt drömspel hade nog varit Heroes of might & magic (3) via helt ny grafik av ett MMORPG online spel, där man slås emot hemska monster gör dungeons & raids (events) - Grafik runt Destiny-2 Fallout-76.
Efter detta Helldivers (2) online utan då [Sony]…
Och då ”Big flompy banana knights!” where you banana people, with a banana!
Ungefär spelat varje MMORPG-Spel som finns, så kan säga att WOW/ESO/FallOut/GW2/Destiny-2 ”Alla har ett sorts grovt problem med saker!” oftast plats & konstiga sälj & köp villkor.
”Är trött på dessa MMORPG problem!” /Tror många håller med via detta.
”Därför vill jag se något nytt, utanför dessa företag av EA/Blizzard/SandBox/Epic-Games & så vidare.
Det jag mest vill se är ett MMORPG via Heroes of might & magic, efter som spelet har extremt bra via story & grymma varelser & karaktärer gudar & annat.
Något jag tror andra håller med om, som spelade Heroes of might & magic 3 via sina unga dagar.
CSL & OUT!
Mitt drömspel är ett soulslike för oss vanliga dödliga. Där man har fler checkpoints, eller exempelvis att man kommer snabbt eller direkt till bossfighten igen när man dör. Man ska inte bli av med sina uppdateringsmöjligheter när man dör, typ att alla blood echoes försvinner.
Ett till önskemål i det spelet är att man kan pausa.
Det är ju inte ett soulslike med dessa önskemål, men om valet fanns i "Blood borne" eller "Elden ring" att köra på detta sättet, det hade varit drömmen för mig.
Ett VR-spel där du spelar som astronaut som nyligen skjutits upp för att utföra olika uppdrag på en rymdstation, men där ett uppdrag går fel och dina crew members omkommer i en olycka så du behöver överleva för dig själv. Ensamheten får dig också att börja hallucinera och du får allt svårare att skilja på vad som är verklighet och vad som är ren inbillning. Ditt liv passerar revy och du ifrågasätter allt du varit med om och speciellt vissa relationer och händelser.
Ett fantasy MMORPG med bra action combat och grafik liknande Blue Protocol.
Spelet har månadsavgift, inget pay-to-win eller gacha. En stor stad fungerar som central mötesplats med crafting stations, auktionshall och annat som främjar en spelargemenskap. Staden påminner om Ironforge i World of Warcraft där spelare samlas och umgås.
Spelet innehåller crafting, gathering, dungeons, raids och PvP på särskilda servrar, där PvP aktiveras efter level 20. Världen är stor utan loading screens och har två faktioner.
Det finns olika raser och klasser med "Holy Trinity"-systemet. Klasserna har unika stilar och förmågor, med tre talent trees för personlig anpassning. Det finns många emotes, inklusive samarbets-emotes som kramar.
Endast markbundna mounts finns, med stort utbud. Guilds har funktioner för samarbete, inklusive guild banks och guild houses, med tydlig översikt över medlemmarnas aktiviteter och färdigheter.
Att nå högsta level tar tid, med både hardcore och casual endgame content som raids, minispel, och samlarobjekt. Det finns mycket gear och content för alla nivåer, med många dungeons och quests.
Spelet har både guild housing och privat housing med mycket customization. Game Masters kan synas i spelet och erbjuder hjälp med roleplay-vibbar.
Interfacet har en fantasykänsla men är användarvänligt. Spelet är lagom utmanande, varken för lätt eller för svårt.
Crafting är balanserat med minispel och talent trees. Main storyn är intressant med röstskådespelade quests och in-game cutscenes, utan att bli överväldigande.
Spelet har frekventa events, både från Game Masters och community managers. Utvecklarna är transparenta och kommunicerar regelbundet med spelarna, med en tydlig roadmap och regelbundna uppdateringar.
Ultimata spelet vore ett AI drivet spel i elder scrolls andan som hela tiden under spelet gång bygger ut och anpassar för att ge den absolut mest skräddarsydda upplevelsen för dig! En värld utan gränser och allt blir unikt. Varje grotta blir unik, varje träd, npc, stad, ja allt precis som i riktiga världen. Sandbox utan boxen, open world så som den borde vart.
Varje gång du spelar är det nya saker utforska. Varje gång får du den där känslan man hade första gången man körde (Witcher 3) eller vilket nu som var ditt " jag önskar jag kunde glömma detta och få uppleva det på nytt en gång till spelet! Alla har minst ett sådant..
I "Dark Tides and Turmoil: The Beast Within" kastas spelarna in i ett gotiskt 1800-tals England, där vampyrer, varulvar och jägare kämpar om makten i skuggorna av en värld på kanten till industriell revolution. Spelaren väljer tidigt i berättelsen vilken sida den vill kämpa för. Spelvärlden är öppen, mörk och har förtrollande miljö som är full av hemligheter, faror och allianser.
Genre: Open World Action-RPG.
Spelet utvecklas av CD Project Red (Utan buggar förstås) och har strider som liknar ett souls-spel.
Multiplayer/Co-op finns, men kan stå på egna ben offline alldeles utmärkt.
Ett MMO (RPG?) som utspelar sig i "Mistborn"-universumet (fantasy bokserie av Brandon Sanderson)
För att använda "magi" i den världen måste man äta olika metaller (dom är i en flytande lösning) för att kunna använda olika "spells". Så olika metaller är värda olika mycket baserat på vilka spells dom möjliggör. Metaller som går igenom kroppen (örhängen lr liknande) ger också olika magier där man kan skräddarsy sin karaktär. Om dessa metaller är sällsynta så blir det en annorlunda dynamik jämfört med vanliga spel med mana eller MP. Man kanske vill spara sina metaller och istället slåss med svärd så långt som möjligt. Världen är dystopisk där det regnar aska från vulkaner ganska konstant.
Något jag tänkt på i flera år.. Det vore coolt att återskapa den fullständigt kaotiska känslan från Battlefield 1 SP, där storyn (i alla fall initialt) kastar in dig i hetluften som namnlös soldat. - Du blir skjuten, ljuset slocknar, sedan får du istället ’ta över en ny rekryt’ som skickas in i köttkvarnen. Det var en mäktig men samtidigt tyngande känsla.
Tänk ovan, fast spelet baseras på de ~ 15 största/ viktigaste slagen genom tiderna. Thermopylae.. Gaugamela.. ichi-go.. Hela vägen fram till modernare tid, där man hoppar mellan olika slag, bemästrar nya vapen och stridskonster, och får uppleva både skräcken, okunskapen, - samt det medföljande adrenalinpåslaget.
Ärligt talat... Jag vill sänka datorn. Vill verkligen höra den skrika av smärta medan jag aggressivt knuffar den mot Cyberpunk 2077:s håll! För oavsett hur kränkande spelet är för datorn, lär upplevelsen ändå vara oerhört imponerande - och långt bättre än vad jag har idag!
Nördliv.se - Spel, hårdvara, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Även gaming/underhållningspodcasten Nördliv.
Spotify - https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
iTunes - https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
Sajt - https://www.nordlivpodcast.se/