Se 20 minuter gameplay från Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av DieZe:

Men hur är det här fortnite inspirerat? Jag kan köpa att det inte är vad folk vill ha men hur kan ett spel som inte är likt fortnite någonstans vara fortnite inspirerat för att det jobbas mycket med färg och har en stylized/cartoony grafikstil? Köper inte den liknelsen överhuvudtaget mer än att det används av bittra gamers som en form av "HA! Det här spelet är likt fortnite och är därför värdelöst och för kids".

DieZe: "Blablablabla Fortnite blabla färger bla Fortnite blablabla bittra gamers .... kunde inte bry mig mindre" 🤡

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du övertänker på Fortnite.
Är nog ingen ide att nån förklarar då du inte verkar förstå. av det lilla jag läst förstår jag direkt vad dom menar.

Jag förstår inte jämförelsen med Fortnite, nej. Det är som att jag skulle jämföra alla spel som har "realistisk" grafik med spel X,Y eller Z, det är helt ologiskt. Men det är väl samma gamla gnäll om färglatt hit, woke dit och det var bättre förr

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

DieZe: "Blablablabla Fortnite blabla färger bla Fortnite blablabla bittra gamers .... kunde inte bry mig mindre" 🤡

Ni boomers är lätta att reta upp, går alltid finna nöje här på FZ

Avstängd
Skrivet av DieZe:

Jag förstår inte jämförelsen med Fortnite, nej. Det är som att jag skulle jämföra alla spel som har "realistisk" grafik med spel X,Y eller Z, det är helt ologiskt. Men det är väl samma gamla gnäll om färglatt hit, woke dit och det var bättre förr

Är väll bara acceptera att folk helt enkelt inte gillar det, förklaring har kommit flera men du verkar förbise dom helt och ställer samma fråga om Fortnite om igen. Fortnite inspirerat betyder inte just att drt är precis som Fortnite, borde vara solklart men jaja. 🤷‍♂️
Du får gilla det färgglada om du vill.
Själv tycker jag det såg generiskt och tråkigt ut.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Men vad fan... Det här stryks från min lista. Noll Dragon Age-feeling. 0.

signatur

Jump in.

Medlem

Ja, nej tack. Kör något annat istället.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Såg hemskt ut. Striderna var raka motsatsen till vad som gjorde Origins bra.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Tugger:

Woke i all ära men...dragon age för mig har alltid varit origins, efter det så har det gått mer åt power fantasy och kanske inte en medeltida fantasy setting som det började...och färgen lila/rosa har ju blivit en sorts palett i många spel senaste åren vilket kanske tilltalar den yngre skaran. Har inget emot färger men herregud rätt design i rätt setting verkar vara något som bortkastas helt i jakten på nya spelare...jag vill inte ha ett gråbrunt fortnite lika gärna som jag inte vill ha ett lila theme i ex dragon age för den delen...men de loppet verkar kört nåväl bra spel är bra spel men showcasen har varit en könsfördelning på 80% starka/rappa i käften kvinnor och 20% menlösa/dumma män, det lyser igenom starkt då det är så uppenbart. I slutändan är det pengarna som avgör dock

Huvudkaraktären=hjälten väljer dock att ha som man i första trailern, varför måste folk hitta dolda budskap i allt. Totalt verkar det vara 1 mer man en kvinnor.

Medlem

Detta såg ganska oinspirerat ut.

Manuset skämtar man inte bort heller, det lät inte bra. Röstskådespeleriet lät även det väldigt träigt, det kan man väl kanske inte skylla på skådisarna för om regin och manus är undermåliga.

Såg ganska trevligt ut grafiskt dock. Men det estetiska var väldigt meh. Främst fiender och karaktärerna.

Vi får väl se om det blir en trippel för BioWare efter mästerspelen Mass Effect: Andromeda och Anthem, eller om dom lyckas vända skutan.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Har egentligen inget emot lite mer glättig grafik och karaktärsmodeller. Många äldre RPG som man minns som seriösa, ser glättiga ut när man tittar närmare. Men när det åtföljs av såna extrema kavalkader av effekter i striderna, där alla attacker ska se coola ut och det bara sprutar magi åt alla håll och kanter, ja då drar jag ögonen/öronen åt mig.

Medlem

Ser helt ok ut. Jag gillar inte hur inspirerat av J-RPGs det ser ut att vara. Blixtrar och disco ljus när man slår fiender. Vet att blod höjer åldersrekommendationerna men usch för sånt. Världen ser rätt bra ut, jag gillar faktiskt att de inte satsat på att göra spelet det snyggaste de kan (jag förutsätter att detta spelet inte kommer kräva särskilt kraftfulla datorer. Dock ogillar jag att monster/demoner har neonljus. Ser väldigt off ut.

edit: På grund av J-RPG effekter osv plus många texturer så känns spelet väldigt väldigt rent, nästan lite sterilt.

Medlem

Cutscene efter varje 3 min of gameplay jag skulle bli så frustrerad

Medlem
Skrivet av maniac:

Lite kontrast mot Da:O om man säger så.
https://youtu.be/mRcrlgN7Dk4?si=gokP8Ewjdr16Gx_u

Origins hade det där lilla extra, en "bioware-själ", precis som Neverwinter nights, men Veilguard har helt andra utvecklare och tänk bakom spakarna. Jag säger inte att Veilguard borde blivit en kopia av origins, men kanske krydda ett fungerade recept med något helt nytt som inte förstör grundsmaken.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Kan hända att jag kommer tycka spelet är skoj. Jag gillar ARPG genren där man blandar skilltrees med lite lagom reflexkrävande combat. Jag gillar inte isometriska ARPGs som Diablo då jag aldrig kan leva mig in i världen i det perspektivet. Kan vara så att DA lyckas trycka på några knappar hos mig.

Men herregud vad de gått överkill med neonljusen!
Noll taktkänsla.. mera socker, häll på mera socker.. socker är gott så ös på med socker.

Om de hade reserverat neonljuset för magi så hade magin känts starkare och mer tillfredsställande med lite neonljus nu och då. Men varför ska det tex komma röda laserstrålar som markerar en träff med ett analogt gammalt stålsvärd?

Taktkänslan med att för att få något att kännas starkt så måste man hålla tillbaka ibland känns helt borta i det här gameplayet och det gör mig lite orolig att samma taktlöshet kommer komma igen i manus och andra aspekter i spelet tyvärr. Jag är lite rädd att det här spelet blir för barnsligt. Barnsligt på fel sätt. Inte Nintendo-barnsligt/inkluderande på rätt sätt.

Medlem

Som någon som följde Anthemkatastrofen väldigt noga så har det varit tydligt länge att det enda dagens Bioware har gemensamt med eran vi alla minns är just företagets namn.

Det här gjorde inte mycket för att ändra på den uppfattningen. Jag säger absolut inte att det inte kan bli ett kul spel, men det är jäkligt vanskligt att inte visa respekt för något som fansen har en väldigt klar bild av. Får väl se vart detta tar vägen.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag är som många andra främst ett fan av Origins och skulle alla dagar i veckan föredra en uppföljare i dess anda. Men jag hade väldigt roligt med Dragon Age 2 och jag tycker att Inquisition får mindre cred än det förtjänar. Det är ett kompetent action-rpg trots dess brister. Jag nämner ofta spelet som ett av få där skillträden faktiskt är bra och relevanta.

Den inledning på spelet de visade upp idag tycker jag är näst intill en karbonkopia på Inquisition. Kan de göra en liknande titel där de putsat lite på föregångarens skavanker tror jag det kan bli ett habilt spel, om än inget genredefinierande.

Medlem

Aj dånt tink så...

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av magma:

Origins hade det där lilla extra, en "bioware-själ", precis som Neverwinter nights, men Veilguard har helt andra utvecklare och tänk bakom spakarna. Jag säger inte att Veilguard borde blivit en kopia av origins, men kanske krydda ett fungerade recept med något helt nytt som inte förstör grundsmaken.

Inte ens dragon age 2 liknade origins. Varför skulle denna uppföljaren göra det?

Gnällkuk
Skrivet av DieZe:

Phu kan säga så har egentligen inget vidare argument mer än att det är satans tröttsamt att allt hela tiden är skit i princip så fort det finns likheter med mer stylized/tecknade spel (tex fortnite) och att det då är jordens undergång. Många känns så jäkla bakåtsträvande och anti förändring här på fz= boomer för mig. För dig får det betyda vad som, kunde inte bry mig mindre.

Och vi som inte är ungdomar tycker precis samma sak när man tar något redan etablerat och ska stöpa om det. Du får ha i åtanke att vi hade rejält mycket färre spel när vi var unga vilket gjorde att man spelade dessa mer och skapade en relation till det. Därför blir avbräck jobbiga. Du är inte bakåtsträvande bara för att du inte gillar förändringen, det kan finnas bra förändringar också. Allt är inte svart eller vitt.

Skrivet av AHTF:

Huvudkaraktären=hjälten väljer dock att ha som man i första trailern, varför måste folk hitta dolda budskap i allt. Totalt verkar det vara 1 mer man en kvinnor.

Ja, fast det blir lätt lutande åt ett visst håll beroende på vem/vilka som utvecklar det. Karaktärerna i denna är klart mer åt det femenina hållet för män, plus att klädstilen var lite udda eftersom vi är mer vana vid det klassiska medeltidsvarianten. Det stora problemet blir när karaktärernas enda indentitet blir sin läggning. Det finns massor med karaktärer som inte bara är klassikt hetero men där karaktären är det vet viktiga och det du bygger en relation till. Nu är det inte lika vanligt som tur är i spelvärlden på samma sätt som filmer och tv-serier är idag.

Corinne är av rätt material när det kommer till erfarenhet och spel som han håller högt men det finns en risk att det skiner igenom om det är fler personer som tycker att det är viktigare med att belysa att annorlunda personer får ta plats än att de faktiskt är intressanta karaktärer och där en avvikande läggning/personlighet bara ger lite extra flärd. David Gaider som var lead writer till nästan alla tidigare spel är homosexuell men jag tror ingen tyckte eller tänkte att det fanns en agenda.

Woke må ha blivit något överanvänt och klistras ibland på saker där det inte förtjänar det men det finns fog för det i både spel och tv där det bara är något helt onödigt som bara känns out of place. Det blir ju dock inte så "diverse" när 85% av karaktärerna är "minoriteter" i både ursprung och sexuella läggningar/preferenser.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag förstår verkligen inte varför strider måste vara så högt jäkla tempo på i så många "RPG" (Ubisofts actionäventyr får hänga med i den grupperingen), det ska hoppas, slå volter och snurra runt som galningar - JRPG är väl annars det "traditionella" exemplet när det kommer till att bryta totalt mot fysikens lagar med gigantiska svärd som svingas som om de vore av balsaträ några tusen gånger i minuten.

Om man hade velat ha den mörkare tonen som gameplaytrailern ändå visade lite prov på (inte minst jämfört med revealen) hade man ju kunnat ha lite råare, brutalare, segare och köttigare strider. Visst, "realism" är väl kanske inte direkt något att hoppas eller sikta på, med tanke på hur jobbigt det är "bara" i "lättare" skydd att svinga ens ett enhandssvärd (kul om man blir svintrött ingame efter ett par minuter), men det här känns alldeles för intetsägande imo. :/

Alldeles för många andra spel som gör det där högtempo actionäventyrsstuket (personligen killgissar jag att det är lite där Fortnite-jämförelsen kommer in i bilden också, utöver det estetiska - som dock var ett större problem med förra trailern) hela tiden. Förstår å ena sidan att man vill ha en del av den kakan med alla fina slantar det kan innebära, men glhf att konkurrera med... allt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag tror jag ska spela igenom Baldurs Gate 3 för fjärde gången och låtsas som att det här spelet inte har "Dragon Age" i titeln.... Ja, det blir bra....

Medlem
Skrivet av magma:

Ser ut som man knappt har någon kontroll över sina medhjälpare?

Skrivet av krislevin:

Så man kan bara spela sig själv? Det går inte att kontrollera andra karaktärer?

Skrivet av trickeh2k:

Ens companions verkade ju rätt meningslösa i strider, får hoppas att man antingen kan ta kontroll över dem och byta lite sinsemellan eller om det finns co-op, låtar någon kompis ratta dem.

Vet inte om någon påpekat det tidigare, men det står tydligt och klart tolv minuter in i videon att "The Ability Wheel is used to issue commands and direct your companions (locked at this early point in the game".

Medlem

Ser ut som mer inquisition och det blev ju hyllat av kritiker (85 på mc) och fick flera GOTY (ej sarksm). Att det skulle bli något annat är ju rent naivt även om det vore önskvärt. Tror inte vi kommer se något som liknar DAO från Bioware någonsin igen och jag är ok med det. Jag kommer att köpa och spela så länge det får runt 3/5 i betyg av de recensenter jag litar på.

Medlem

efter bara sett 30 sekunder så ser det betydligt bättre än DAI, även fast det inte säger mycket då DAI spelas och uppfattas gjort av någon praktikant.

Medlem

Var ju synd att det såg ut som skit. Hoppades på skulle se ut som de första.

Säkert en flopp

Medlem

Förstår inte hur folk kan förvänta sig att det skulle vara mer som Origins? Inget av dom följande spelen har ju liknat det.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Men vad fan... Det här stryks från min lista. Noll Dragon Age-feeling. 0.

3/5 skulle jag kalla det.

signatur

Ad hoc addendum

Gnällkuk
Skrivet av bopp:

Vet inte om någon påpekat det tidigare, men det står tydligt och klart tolv minuter in i videon att "The Ability Wheel is used to issue commands and direct your companions (locked at this early point in the game".

Ah, bra påpekat. Jag noterade att det stod något om att det var låst early men var inte tillräckligt uppmärksam. Så det är som Inquisition då mao tolkar jag det som.

FÖ, är det någon grej med DA och ha riktigt ful HUD? Har känts som en eftertanke/mobillayout i de senare spelen.

signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av PeTTs0n:

Jag förstår verkligen inte varför strider måste vara så högt jäkla tempo på i så många "RPG" (Ubisofts actionäventyr får hänga med i den grupperingen), det ska hoppas, slå volter och snurra runt som galningar - JRPG är väl annars det "traditionella" exemplet när det kommer till att bryta totalt mot fysikens lagar med gigantiska svärd som svingas som om de vore av balsaträ några tusen gånger i minuten.

Om man hade velat ha den mörkare tonen som gameplaytrailern ändå visade lite prov på (inte minst jämfört med revealen) hade man ju kunnat ha lite råare, brutalare, segare och köttigare strider. Visst, "realism" är väl kanske inte direkt något att hoppas eller sikta på, med tanke på hur jobbigt det är "bara" i "lättare" skydd att svinga ens ett enhandssvärd (kul om man blir svintrött ingame efter ett par minuter), men det här känns alldeles för intetsägande imo. :/

Alldeles för många andra spel som gör det där högtempo actionäventyrsstuket (personligen killgissar jag att det är lite där Fortnite-jämförelsen kommer in i bilden också, utöver det estetiska - som dock var ett större problem med förra trailern) hela tiden. Förstår å ena sidan att man vill ha en del av den kakan med alla fina slantar det kan innebära, men glhf att konkurrera med... allt.

Jag känner samma. Jag gillade ATB från gamla FF och är inget fan av "live combat". Det får gärna se flashigt ut men när det är så mycket som händer på samma gång tycker jag oftast det blir alldeles för rörigt. Fortnite-stuket för mig är att allt är mer glättigt i färgerna, rundare former på karaktärerna och mindre realism. Mer tecknade karaktärer som för egen del blir svårare att leva sig in i. Jag föredrar att man försöker ha en mer "seriös" stil.

signatur

Skriv svar