Nej, allt var inte bättre förr!

Robot
Nej, allt var inte bättre förr!
Medlem

Varför har vi ens förväntningar. Spelar man gamla spel idag så var dom ju ändå rätt kassa, varför förväntar vi oss att deras uppföljare ska vara bra? 🤷


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Derp.

Att det kommit många relativt dåliga spel från studios som länge gjort relativt eller mycket bra spel är inte slutet på något men kanske ett tecken på något.

Men det nya fräscha kan inte komma från dom gamla bra för alltid.
Isåfall oroar det mig lite mer att det är ganska få studios som jag känner kan bli "morgondagens" studios... up-and-comers..

Tror det till vid del kan vara en bugg i kapitalism-börsismen - att typ alla studios som når en viss nivå av success blir absorberade in i något som är publically traded och centrally controlled.

Iaf.. Det som gör att jag inte oroar mig ett dugg för att spel är på väg ut är faktumet att jag vet att dom har så mycket mer att ge...
Finns inget samhällsskick eller investerar idioti osv som kan stoppa that shit.

Reglera farten på't lite, kanske.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av robbis:

Varför har vi ens förväntningar. Spelar man gamla spel idag så var dom ju ändå rätt kassa, varför förväntar vi oss att deras uppföljare ska vara bra? 🤷

Så din take är att spel aldrig varit bra - så varför skulle dom plötsligt börja vara bra nu?

if so, why are you even here?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av robbis:

Varför har vi ens förväntningar. Spelar man gamla spel idag så var dom ju ändå rätt kassa, varför förväntar vi oss att deras uppföljare ska vara bra? 🤷

Kan delvis hålla med dig men det finns samtidigt gamla spel som än idag är otroligt bra. SNES-biblioteket är det första jag tänker på men även pc har guldklimpar som Transport Tycoon, Quake etc.

Angående förväntningar så har jag blivit bränd så många gånger nu att jag väntar på recensioner nu och tar det från där med större spel. Indie spel är min guldgruva


signatur

osv.

Medlem

Peter Molyneux som exempel på besvikelser från förr är lite skakigt. Fable levererade inte allt som utlovats men var fantastiskt ändå, likaså Black & White 2 och många andra av hans besvikelser som om de släpptes idag hade vunnit GOTY. Det värsta han stått bakom har varit i ”modern” tid.

Stora skillnaden mot hur det var förr är väl annars att medan det fanns många usla spel (framförallt under NES/SNES-generationen) så väntades man aldrig leva med skräp i de bra spelen. De dåliga spelen blev ökända och utskrattade (se: ryktet runt filmlicensspel). Dragon’s Dogma 2 förstör hela in-game-ekonomin och gör resande besvärligt för att sedan sälja valuta och snabbresande som mikrotransaktioner - Spelet hyllas med toppbetyg. Battlefield är inte bara ett utmärkt Battlefield 2 som står på egna meriter flera år tills nästa spel med ett par valfria tema-expansioner, istället levereras sådana spel, det vill säga multiplayerspel generellt, med betalda säsonger om 400kr per 3 månader, konstant fomo-hets, mikrotransaktioner och mängder av manipulativa virtuella valutor.

Baldur’s Gate 3 såldes ofärdigt i flera år och lyckades imponera på spelare när det väl släpptes; Mängder med GOTY-utnämningar och skriverier om dess storhet när det under tidigt 2000-tal mest hade varit ett spel i mängden. 2002 släpptes exempelvis Neverwinter Nights, Dungeon Siege, Morrowind och Wind Waker samtidigt. De slogs mot spel som SoF 2, Sly Cooper, Ratchet & Clank, Mafia, GTA Vice City, Resident Evil Remake, Jedi Knight 2, Battlefield 1942 och Kingdom Hearts. Detta klassades som ett normalt spelår och nämns inte ens i diskussionen om de stora åren där t.ex. 2007 är populärt. Baldur’s Gate 3 släpps tillsammans med 2-3 andra medelstora spel och den moderna publiken låtsas som att spel var bättre än någonsin 2023.

Ett bra exempel på förr mot nu är att Diablo IV släpps till tonerna av högsta betyg trots att det kostar närmare 800kr och har betalmodell hämtad från free2play-marknaden (och expansioner). Likt Dragon’s Dogma 2 så påverkade det givetvis inte betyget negativt för det är där förväntningarna ligger idag - Skräp är normen så lev med skräpet och låtsas som att det dugliga spelet under ytan är tillräckligt.

Medlem
Skrivet av Minnels:

Kan delvis hålla med dig men det finns samtidigt gamla spel som än idag är otroligt bra. SNES-biblioteket är det första jag tänker på men även pc har guldklimpar som Transport Tycoon, Quake etc.

Angående förväntningar så har jag blivit bränd så många gånger nu att jag väntar på recensioner nu och tar det från där med större spel. Indie spel är min guldgruva

Indiespelen kan vara en guldgruva men precis som i en riktig gruva måste man bryta mycket gråberg mellan guldklimparna

Medlem

Tycker gnälliga gamerz är ett större problem än att det släpps ett dåligt spel då och då. Det ena är lättare att undvika än det andra.

Medlem

Jag ser två specifika parametrar som jag uppskattat från förr som blivit mindre och mindre vanliga.

Nyskapande spel: här har indie-marknaden tagit över stora delar av marknaden från trippel-a speltillverkarna, vilket gör att jag personligen främst lirar indiespel framför AAA-spel. Är änna lite trött på gammal skåpmat i ny förklädnad (jag tittar på dig battlefield).

Den andra parametern är möjligheten att modda spel i efterhand. Något i mig får en känsla att detta är medvetet ifrån tillverkarna för att utvecklarna skall få en större chans att kränga en massa DLC:s, istället för att communityn skapar en massa gratis content som inte utvecklarna kan ta betalt för. Jag kan givetvis inte bevisa nåot i mitt påstående, men om så inte är fallet så borde väl fler spel ha en större möjlighet till moddning right? Battlefield 1942 och battlefield 2 är exempel på detta. Eller varför inte Arma?
Jag menar på att utvecklare kan göra bra spel, men det är communityn som fulländar spelen (se tex DOTA, towerdefence, hero siege, actionquake, team fortress mm).

Man kan snacka runt mycket med nostalgibrillor mm, men dessa parametrar är enligt mig väldigt svartvitt, vilket jag pekar med hela handen på något som blivit sämre än guldåldern runt 1995-2001


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Räcker för mig att titta på Westwood studios bilder från 90talet för se att glädjen i att skapa spel på den tiden verkade mycket större. Och när glädjen finn skapas det mirakel. Med det sagt så finns det spel i alla generationer som aldrig borde släppts. Dr Mario anyone?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tycker gnälliga gamerz är ett större problem än att det släpps ett dåligt spel då och då. Det ena är lättare att undvika än det andra.

Den andra meningen är åtminstone sann. Att ignorera andra människors åsikter, vilka de är berättigade både att hålla och uttrycka, är betydligt lättare än att hitta något på den moderna spelmarknaden värt att spela. Är man intresserad av spel är det senare problemet praktiskt taget omöjligt att undvika.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Så din take är att spel aldrig varit bra - så varför skulle dom plötsligt börja vara bra nu?

if so, why are you even here?

oh man, you know me just too well...


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av kebbe:

Peter Molyneux som exempel på besvikelser från förr är lite skakigt. Fable levererade inte allt som utlovats men var fantastiskt ändå, likaså Black & White 2 och många andra av hans besvikelser som om de släpptes idag hade vunnit GOTY. Det värsta han stått bakom har varit i ”modern” tid.

Det slog mig också. Molyneux är väl om något ett levande bevis på att det faktiskt var bättre förr, men det beror kanske på ens definition av begreppet "förr".

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Den andra meningen är åtminstone sann. Att ignorera andra människors åsikter, vilka de är berättigade både att hålla och uttrycka, är betydligt lättare än att hitta något på den moderna spelmarknaden värt att spela. Är man intresserad av spel är det senare problemet praktiskt taget omöjligt att undvika.

Att hitta bra spel att spela är väldigt lätt. Låter snarare som ett personligt problem om du har svårt för det. Kanske tycker du bara inte om spel längre?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Att hitta bra spel att spela är väldigt lätt. Låter snarare som ett personligt problem om du har svårt för det. Kanske tycker du bara inte om spel längre?

Du har uppenbarligen talang för att oavsiktligt uttrycka sanningen, återigen är hälften korrekt. Att hitta intressanta spel är lätt, så länge man med enstaka undantag utesluter allt släppt av större utgivare de senaste ca. 7 åren, och blir ännu lättare 10+ år tillbaka eller om man har tid att leta bland indies.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Du har uppenbarligen talang för att oavsiktligt uttrycka sanningen, återigen är hälften korrekt. Att hitta intressanta spel är lätt, så länge man med enstaka undantag utesluter allt släppt av större utgivare de senaste ca. 7 åren, och blir ännu lättare 10+ år tillbaka eller om man har tid att leta bland indies.

Oj tråkigt. Du bör hitta en ny hobby faktiskt om det är så du känner.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Oj tråkigt. Du bör hitta en ny hobby faktiskt om det är så du känner.

Vad är detta nonsens? Jag spelar spel som är värda att spela, och lider som sagt ingen brist på dem. Varför är det i dina ögon oacceptabelt att inte belöna dagens utgivare för skiten de pumpar ut, och varför känner du ett sådant behov att bortförklara det med att jag personligen helt enkelt måste hata spel generellt?

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Vad är detta nonsens? Jag spelar spel som är värda att spela, och lider som sagt ingen brist på dem.

Skrivet av FelixenS:

Den andra meningen är åtminstone sann. Att ignorera andra människors åsikter, vilka de är berättigade både att hålla och uttrycka, är betydligt lättare än att hitta något på den moderna spelmarknaden värt att spela. Är man intresserad av spel är det senare problemet praktiskt taget omöjligt att undvika.

Förklara dig.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Förklara dig.

Skrivet av FelixenS:

den moderna spelmarknaden

Se ovan. Så varför kallar jag det ett problem? Tekniska framsteg har gjorts som möjliggör framsteg i speldesign, istället har vi rört oss bakåt. Den outnyttjade potentialen är enorm.

Medlem

Det där är lite som att säga storfilmer nu är lika bra som på 90-talet, eftersom då fanns också besvikelser som Waterworld och Cutthroat Island.

Sen bara ignorera filmer som Jurrasic Park, Forrest Gump, Pulp Fiction, Shawshank Redemption, Fight Club, Trueman Show, Matrix, Unforgiven, Braveheart, Schindlers List, Heat, Goodfellas, Saving Private Ryan, Silence of the Lambs osv. En tid då storfilmer fortfarande kunde vara något mer än bara ännu en uppföljare, en del av en franchise eller en remake.

Nej, allt var inte bättre förr och en besvikelse betyder inte en bransch död. Att ständigt ignorera massiva problem däremot kan leda till att en bransch till slut totalkollapsar.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Se ovan. Så varför kallar jag det ett problem? Tekniska framsteg har gjorts som möjliggör framsteg i speldesign, istället har vi rört oss bakåt. Den outnyttjade potentialen är enorm.

Det håller jag inte med om. Konstigt det där med subjektiva åsikter.

Avstängd

"Höra speakern mullra "Ultra kill!" i Unreal Tournament. Kämpa mot tårarna i Red Dead Redemptions slut." Båda de kan vara bland det bästa jag upplevt i spelväg. You nailed it Thomas. Blev så sugen på en instagib match i UT nu. Skulle nog sugit på det nu men kul skulle jag haft.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag har en enorm backlog som det är nu och har inte ens investerat i en ps5 då jag fortfarande är nöjd med 4an och skjuter upp vissa titlar (CP2077 bla) för att avnjuta på ett ev ps5 pro...jag är en liten droppe i ett hav av casuals som varken har tid att mata spel 12 timmar+ om dygnet eller ork att gnälla tillsammans med dagens dopamin hamstar som tror att spelindustrin är död, allt är åt helvete,varför kan inte mina spel från 97 vars lika bra idag blablabla etc.... Spel var 80% skit förr och de få diamanter man fastnade för var inte helt utan brister de heller, men problemet nu är att det sitter för mycket folk i spelstudios som inte är spelare eller helt bortkopplade från industrin i sig, de är ekonomer,analytiker,advokater,designers, manusförfattare som inte fick de lukrativa filmejobben, baristas, receptionister,konsulter,värdetyckare mm
Alltså, spelen är gjorda av för många till för många högljudda gnälliga gamers som nu har en plattform att höras mest på , bla en stor drös av oss 40+ som saknar våra stapplande steg på amiga,nes/sega 8 bit, ps1 osv verkar leva i en tidsbubbla och varje förändring är skrämmande eller dålig... ta det här med mtx, det är valfritt i 95% av spel som har det och kosmetiskt trams, ändå ska folk gnälla, dlc och season pass i mp spel åter igen valfritt och om det är girigt eller ej avgör om det är värt att spela för DIG, det är alltså inga problem om man inte är låst i en tidsrymd där spelet som släpptes är "färdigt" hahahaha bara det får mig att tänka på de gamla buggiga halfassed AAA spelen man satt och tuggade fradga av när de hängde sig var 10e minut,kunde inte spara,unpack/winrar,dos,windows,minneskort för 200 spänn som ändå kunde radera ens filer, nätverk va en lokal idé och mest en dra sladdar hoppas modem håller/ingen lyfter luren, flytta 40kg ur/i en bil, rätt versioner etc upplevelse...ändå satt vi där och njöt varenda sekund spelbarhet med alla dess flaws...nu är vi fjolliga soyboys med alldeles för mycket irrelevanta åsikter om allt som ingen egentligen bryr sig om förrän nästa "artikel" kommer ut och petar på dopamin nerven. Vad tror ni de sitter för folk i dagens spelstudios ? Jepp samma skrot som oss så vi får xakt det som vi förtjänar helt enkelt

Medlem

Mindre gnäll förr, det finns spel för alla fortfarande men det är trendigt att sura på allt och alla.


signatur

KNAPRA JÄVLA DAIM!
Tv: Sony 75” X95J Konsol: Ps5
Pc: Prolle 5600x 32gb Gpu: Radeon Rx 6950XT Lian li chassi och fläktar

Avstängd

Mycket problemet idag är att de stora kolosserna är aktieföretag ock spelen måste vara hits.
Indiespel idag är många gånger bättre för dom vågar ta ut svängarna,just nu spelar jag Evil West ock har riktigt skoj.
Sedan har vi priset med,köp 1 AAA spel eller 3-5 indiespel för samma peng.
Det är inte lätt att gå i vinst när ett spel kostar miljarder att ta fram ock som kanske floppar.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

1
Skriv svar