Dum fråga antagligen om kontroll till PC

Medlem
Dum fråga antagligen om kontroll till PC

Har ett PS5 med två kontroller, har lyckats para ihop en med datorn med ngt program som jag inte ens kommer ihåg vad det heter. Men de kontrollerna startar PS'et så jag vill ha en kontroller som är dedikerad till pc'n. Jag kommer antagligen mest köra steam-spel och ps-plus spel som man kan streama till datorn. Ska man köpa en xbox-controller, eller en ps4-kontroller som verkar funka bättre till windows om jag förstått mina googlingar rätt. Vad kör ni med för uppsättning. Jag har inte spelat på pc innan men frugan ockuperar ju tv'n väldigt ofta så jag ser över mina alternativ.
En annan ide är kanske att skaffa ett switch och ha vid datorsskärmarna.

Synpunkter?

Medlem

Vill även klargöra att jag inte är intresserad av steamdeck eller att spela handhållet. Är medelålders o tycker inte min syn räcker till för att det ska vara behagligt. Däremot är det ekonomiska inte en jättestor aspekt.

Medlem

Ps5 kontrollen funkar bra till steam men du måste aktivera den i steams inställningar. Det där att den startas ps5an råder du bot på genom se till att den bara är parad med din pc och inte konsolen.

Lirar du mycket hade jag köpt en xbox elite handkontroll till pc istället så får du ut mycket mer av handkontrollen men som sagt inget måste.

Skribent

Xbox-kontrollen är ju lika del PC nu om du kör Windows. Så jag rekommenderar dem, är verkligen bara plug'n'play.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Verkar som xbox är det man ska ha, i mitt fall blir det väl till att skaffa en ps4-kontroller o en xbox-kontroller för att vara helgarderad med att spela ps-spel utöver pc-spel då.

Skribent
Skrivet av Drakir:

Verkar som xbox är det man ska ha, i mitt fall blir det väl till att skaffa en ps4-kontroller o en xbox-kontroller för att vara helgarderad med att spela ps-spel utöver pc-spel då.

Om du kopplar in PS5-kontrollen till PC:n via USB så startar den inte upp PS5:an. Plus att du inte heller förlorar synkningen mot konsolen varje gång du spelar på PC.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är ju en ide faktskt, tyvärr får man köra med ett emuleringsprogram då, PS-appen har otroligt nog enbart stöd för ps4 och ps3 kontroller.
Men det är nog så jag ska göra.

Medlem

Nu i duschen så bestämde jag mig
En xbox-controller får det bli, vill jag spela ps-spel så gör jag det på konsollen. Det får bli en första set-up iallafall.
Tackar för input.

Medlem

Steam har native stöd för ps5 kontrollen behöver ing emuleringsprogram då man kör på Steam iaf.
Mem xbox kontroll fungerar bäst överallt i windows så kör på det 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Aldrig haft problem med ps5 kontrollen även utanför steam, använder heller inget externt program.

Medlem

Ahh, va fan, satte in ps5-kontrollern med sladd nu o det verkade lira rakt av. PS-knappen startade steam o jag ladda hem ngt demospel som funkade rakt av.
Ja där sparade jag in några hundralappar.

Medlem
Skrivet av Drakir:

Ahh, va fan, satte in ps5-kontrollern med sladd nu o det verkade lira rakt av. PS-knappen startade steam o jag ladda hem ngt demospel som funkade rakt av.
Ja där sparade jag in några hundralappar.

Så enkelt borde det vara, alltid bra och testa samt kolla upp innan man jagar upp sig i onödan samt att man kan spara några slantar.

Medlem
Medlem

Lite off topic, men även Nintendos "Pro Controller" funkar i steam

Medlem

Jag kör själv på 8BitDos Ultimate Wireless Controller och är min personliga favorit:
https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=451...

Skribent

Jag har köpt en 8bit duo adapter. Använder den för att spela med PS4 kontroll till mitt Psone classic mini. Fungerade över förväntan. Riktigt bra och smidig liten pryl.

https://www.inet.se/produkt/6609461/8bitdo-tradlos-usb-adapte...

Medlem

DS4windows är ett enkelt och smidigt program man installerar på datorn. Sedan ansluter du ps5dosan till datorn via blåtand genom att hålla in ps-knappen plus select tror jag det är. Då börjar dosan blinka, sen hittar datorn den.

Efter en inställning i ds4windows att den ska emulera en xbox-dosa så fungerar ps5dosan sen native med allt du gör på datorn utan krångel. Man kan även ställa in ds4windows att vara som en process i bakgrunden så slipper man se programmet.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

plug and play


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Det mest fascinerade med den där är att den har 1000 knappar men saknar fortfarande analoga styrspakar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det mest fascinerade med den där är att den har 1000 knappar men saknar fortfarande analoga styrspakar.

trackball

edit: eh, EN trackball...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

trackball

edit: eh, EN trackball...

Kunde ju fått EN analog också


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar