Woohoo! Super Mario Bros. Wonder får superbetyg

Medlem

Förbeställt! Men nu har jag inte bestämt om det ska vara en julklapp till barnen...eller öppna och spela det direkt när frugan åker iväg över helgen....😅


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av MrSandman:

Förbeställt! Men nu har jag inte bestämt om det ska vara en julklapp till barnen...eller öppna och spela det direkt när frugan åker iväg över helgen....😅

Inte en chans att du kommer hålla dig!😊

Medlem

Inte känt taggad alls på detta spel, kanske blir att skaffa senare som slöspel.
Hoppas det funkar på PC och Steam deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså ÄR det verkligen så bra och nytänkande, eller får det bra betyg för att det helt enkelt är Mario? Ärligt nu.

Senaste SMB jag lirade var Odyssey och det var trevligt om än alldeles för lätt. De nyare 2D-spelen har inte lockat mig alls.

Medlem

Jag var tyvärr inte superförtjust i Odyssey men jag ska nog ge det här en chans. Tycker att Super Mario World är ett av dom bästa Mario spelen så det här borde passa mig.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja eller så ser det ut som någon har knarkat när de gjorde spelet🤣

Skrivet av robbis:

Det märks ju att dom där japarna har knaprat piller samtidigt som dom kom på idén till Wonder. Allt är ju typ LSD

Känns det inte som att typ alla japanska spelutvecklare går på något pulver? Jämfört med västerländska spel är ju japanska ofta helt galna i stil och gameplay. Inte mig emot men det är verkligen som natt och dag mot den mer seriösa stilen på spel från Europa och USA.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av MrSandman:

Förbeställt! Men nu har jag inte bestämt om det ska vara en julklapp till barnen...eller öppna och spela det direkt när frugan åker iväg över helgen....😅

Är själv inte särskilt taggad så det blir julklapp till barnen för min del. Även om jag då får köpa två ex av liret.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte känt taggad alls på detta spel, kanske blir att skaffa senare som slöspel.
Hoppas det funkar på PC och Steam deck.

PC funkar galant, testat på Steam deck och där funkade det inte alls bra, ostabilt och toppar på 30 fps. Dock har ju inte emulatordevsen gjort några fixar som är specifikt inriktade på denna titeln än så det lär bli bättre.

För er som är osäkra på spelet i sig, det är helt fantastiskt bra, rent gameplay mässigt är det mer NSMB men de har verkligen lyckats få det att kännas helt nytt, man går in i varje bana nyfiken kring vad som kommer hända och överlag är det otroligt roliga gimmicks.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Känns det inte som att typ alla japanska spelutvecklare går på något pulver? Jämfört med västerländska spel är ju japanska ofta helt galna i stil och gameplay. Inte mig emot men det är verkligen som natt och dag mot den mer seriösa stilen på spel från Europa och USA.

Ja det har du rätt i! Jäkla knarkiga spelutvecklare i Japan 😅

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Känns det inte som att typ alla japanska spelutvecklare går på något pulver? Jämfört med västerländska spel är ju japanska ofta helt galna i stil och gameplay. Inte mig emot men det är verkligen som natt och dag mot den mer seriösa stilen på spel från Europa och USA.

Jo, men jag skulle säga att det är en kulturell fråga. Mycket av det som vi uppfattar som rätt udda bottnar ju i japansk folklore och gammal mytologi. Sånt blir ju automatiskt väldigt flippigt om man inte kan ursprunget. Jag kan lova att gammal svensk mytologi också är helt skruvad om man inte är uppvuxen med den. Sen är det ju såpass stort kulturellt avstånd att man nog faktiskt i vissa avseenden tänker på ett markant annorlunda sätt, vilket ytterligare bryter av mot "normen" för spel.

Amerikanerna gör ju vad amerikaner gör, det är ju ofta extremt storydrivet, ibland blir ju till och med gameplay en bisak. För Nintendo är gameplay allt, storyn att Bowser kidnappat prinsessan kan bära 20 spel.

Europeiska utvecklare väldigt likt amerikanska studior såklart, men jag tycker ofta att de lyckas bryta av lite från mönstret och skapa saker som känns fräscha och intressanta.

Medlem

Nu börjar det bli lite mycket Mario-spel till Switchen. Känns som att 50% av alla spelen jag äger till den är Mario. 🙂

Gen
Medlem
Skrivet av Maysay:

Nu börjar det bli lite mycket Mario-spel till Switchen. Känns som att 50% av alla spelen jag äger till den är Mario. 🙂

Hade jag haft en Switch så hade jag antagligen bara köpt Nindentos egna IPn. Resten som släpps är sämre versioner av spel som redan finns på PS5/XBX eller gamla indiespel

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja det har du rätt i! Jäkla knarkiga spelutvecklare i Japan 😅

Skrivet av boogey:

Jo, men jag skulle säga att det är en kulturell fråga. Mycket av det som vi uppfattar som rätt udda bottnar ju i japansk folklore och gammal mytologi. Sånt blir ju automatiskt väldigt flippigt om man inte kan ursprunget. Jag kan lova att gammal svensk mytologi också är helt skruvad om man inte är uppvuxen med den. Sen är det ju såpass stort kulturellt avstånd att man nog faktiskt i vissa avseenden tänker på ett markant annorlunda sätt, vilket ytterligare bryter av mot "normen" för spel.

Amerikanerna gör ju vad amerikaner gör, det är ju ofta extremt storydrivet, ibland blir ju till och med gameplay en bisak. För Nintendo är gameplay allt, storyn att Bowser kidnappat prinsessan kan bära 20 spel.

Europeiska utvecklare väldigt likt amerikanska studior såklart, men jag tycker ofta att de lyckas bryta av lite från mönstret och skapa saker som känns fräscha och intressanta.

Eller kan det vara att spel och tv-program i Japan blir ett sorts utlopp för uppdämd lekfullhet? Vad jag har sett av Japan har landet en väldigt traditionalistisk kultur där respekt och hierarkier är viktigt. Man ska helst vara först på kontoret och gå hem sist för att visa att man är engagerad.
Då kanske det är naturligt att man vill åt det lekfulla, färgglada och lite tramsiga på fritiden?

Eller så är det knark i mängder.

Vem vet


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Även Modern Vintage Gamer tycker det är bästa 2D-Mariot sedan Super Mario World!

DF har såklart också recenserat! Men fokuserar sedvanligt mer på de tekniska aspekterna.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=d3yhU6hLVOY&t=1389s&ab_channe...

Ser helt fantastiskt bra ut, alla värdelösheter från utskällda NSMB-följetåget är korrigerade. Charmigt värre ser det ut, och med korrekt precis kontroll som förstås borde vara självklarhet i 2D-sidscrollare.

Medlem

Är det här verkligen så förnyande/nytänkande? Tycker det ser ut precis alla andra sidoscrollande mariospel, man hoppar på block och fiender, samlar mynt och använder powerups för att ta sig till slutet av banan. Nya powerups och nya saker att samla men det är ju inte första gången det händer i ett mariospel.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Är det här verkligen så förnyande/nytänkande? Tycker det ser ut precis alla andra sidoscrollande mariospel, man hoppar på block och fiender, samlar mynt och använder powerups för att ta sig till slutet av banan. Nya powerups och nya saker att samla men det är ju inte första gången det händer i ett mariospel.

Ja, men det är ju lite som att säga, vad är nytt med nya counter-strike, det är ju fortfarande bara samma gamla militärgubbar man skjuter på.
Grafiken är ju ny, nya animationer, nya förmågor, nya banor. Sen är det ju förstås del i samma typ av spelserie som Mario Bros. alltid varit.

Medlem
Skrivet av MrSandman:

Förbeställt! Men nu har jag inte bestämt om det ska vara en julklapp till barnen...eller öppna och spela det direkt när frugan åker iväg över helgen....😅

Spela det själv i smyg när du är ensam. Sen slår du in det och ger i julklapp. Win-win!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, men det är ju lite som att säga, vad är nytt med nya counter-strike, det är ju fortfarande bara samma gamla militärgubbar man skjuter på.
Grafiken är ju ny, nya animationer, nya förmågor, nya banor. Sen är det ju förstås del i samma typ av spelserie som Mario Bros. alltid varit.

Ja, jag hade förstått invändningen om det bara varit ytterligare en del av New-serien och den fått liknande skinande recensioner, men nu är det ju så polerat och förnyat att jag inte tycker det håller att säga att det bara är höga betyg för att det är "Nintendo och Mario" och egentligen bara samma sak igen - vilket alltså inte stämmer med alla Wonder Seed-effekter (som bra exempel) osv. Visst, du känner ju fortfarande igen design och upplägg - för som du säger det är ju fortfarande ett Mario-spel och lever lika mycket på arvet från tidigare titlar som sin förnyelse och framåtanda - och när du går runt på spelkartan och väljer värld/banor är det ju också förnyat och öppnare för egna val och rörelser så även där är det ju lika mycket delar polering av tidigare arv som nytänkande.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, men det är ju lite som att säga, vad är nytt med nya counter-strike, det är ju fortfarande bara samma gamla militärgubbar man skjuter på.
Grafiken är ju ny, nya animationer, nya förmågor, nya banor. Sen är det ju förstås del i samma typ av spelserie som Mario Bros. alltid varit.

Absolut, men det kan väl omöjligen vara någon som påstått att nya Counterstrike är nyskapande? 😂

12
Skriv svar