När fan blir gammal så blir han tonåring igen
Joakim Kilman om att växa från tonåring till gubbe – och tillbaka igen – med Diablo.
#diablo, #diablo-ii, #diablo-iii, #diablo-iv, #krönika
Grymt bra läsning!
Jag växte själv upp med Diablo 1 och 2, och ibland känns det inte som den livstid det faktiskt är.
Går tillbaka till första spelet någon gång vartannat år ungefär och jag älskar verkligen hur jävla ENSAM man är i spelet. Det är du mot helvetets alla demoner, utan några henchmen att hyra och knappt några NPCer alls utanför Tristram.
Något jag verkligen tycker om med fyran är att Butcher kan dyka upp i vilken dungeon som helst, utan förvarning och bara kötta på. Mer sådant tack!
Switch, PC och Dödsmetall.
Grymt bra läsning!
Jag växte själv upp med Diablo 1 och 2, och ibland känns det inte som den livstid det faktiskt är.
Går tillbaka till första spelet någon gång vartannat år ungefär och jag älskar verkligen hur jävla ENSAM man är i spelet. Det är du mot helvetets alla demoner, utan några henchmen att hyra och knappt några NPCer alls utanför Tristram.
Något jag verkligen tycker om med fyran är att Butcher kan dyka upp i vilken dungeon som helst, utan förvarning och bara kötta på. Mer sådant tack!
Precis. Det känns som den resa ner i helvetet som det faktiskt är.
Någon som spelade Dreamforges Veil of Darkness? När Diablo släpptes tyckte jag att det mer eller mindre var en kopia av det spelet minus pusslen. Blizzard levererade dock grafik och musik i en klass för sig. När Dreamforge senare släppte sitt magnum opus ,d.v.s. Sanitarium, var det helt och hållet ett äventyrsspel. Det hade funnits planer på att delar av det skulle ha ARPG inslag men det skrotades under utvecklingen för att inte överskrida budgetramarna.
Trevlig läsning. Era krönikor har blivit veckans höjdpunkt på sajten!
Jag spelade aldrig Diablo. Jag hoppade istället på tåget när uppföljaren släpptes. Jag hade mycket kul med det spelet, men drogs mer mot de lite djupare RPG-upplevelserna som fanns i t.ex Baldurs Gate.
Det är lite av en guldålder idag för oss som älskade rollspelen runt millennieskiftet. Många spel idag, som Pathfinder, Pillars of Eternity, Path of Exile, tycker jag fångar känslan av äventyren från förr utan att de känns gamla, oavsett om man gillade Baldurs Gate eller Diablo mest.
Riktigt bra krönika!
Musiken och atmosfären är vad som gör Diablo speciellt för mig. Jag kan dra mig till minnes att jag tyckte Diablo kändes ganska utmanade och ibland helt jävla omöjligt. Jag var nog själv orsaken till den onödigt höga svårighetsgraden, med en feloptimerad gubbe/tjej där vapen och grejer valts lite på känn. Men fan så jävla kul det var! För mig var också grejen med allt letandet efter bättre loot. En källa till nöje som aldrig tycktes sina. Efter en tids spelande så tog en annan fas vid, där man gjorde uträkningar på hur man skulle optimera och maximera sin gubbe. Nästa och kanske bästa fasen var när det blev en avkoppling av att spela, rättare sagt att ”klickmörda varenda jävel på skärmen”.
Någon som spelade Dreamforges Veil of Darkness? När Diablo släpptes tyckte jag att det mer eller mindre var en kopia av det spelet minus pusslen. Blizzard levererade dock grafik och musik i en klass för sig. När Dreamforge senare släppte sitt magnum opus ,d.v.s. Sanitarium, var det helt och hållet ett äventyrsspel. Det hade funnits planer på att delar av det skulle ha ARPG inslag men det skrotades under utvecklingen för att inte överskrida budgetramarna.
Jag har spelat det. Det är väl spelet där en snubbe kraschlandar i ett Transylvanien-aktigt ställe där en vampyr härjar? Men det spelet var klart mer av ett äventyrsspel med inventorypussel och så där. Minns att man brände ihjäl ett levande träd, bland annat. Striderna kunde man mestadels mest ignorera och bara hålla sig undan, dock, som jag minns det. Charmigt litet spel, dock.
Sanitarium är en personlig doldisfavorit från 90-talet. En förbisedd pärla som gjorde massor med intressanta saker på sin tid. Jag är glad att det inte behöll rollspelbitarna, med tanke på de ganska tröga kontrollerna. Det har inte åldrats perfekt i alla avseenden, men det hade nog åldrats sämre med vingliga arpg-inslag (det räcker gott med pumpkin patch-delen).
Herr Kilman kan han. Lördagsläsning när den är som bäst!
Ska bli intressant och se om Diablo IV kan återskapa mörkret som saknades i Diablo III. Hoppas det håller hela vägen in i mål.
CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort: TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua
Jag har spelat det. Det är väl spelet där en snubbe kraschlandar i ett Transylvanien-aktigt ställe där en vampyr härjar? Men det spelet var klart mer av ett äventyrsspel med inventorypussel och så där. Minns att man brände ihjäl ett levande träd, bland annat. Striderna kunde man mestadels mest ignorera och bara hålla sig undan, dock, som jag minns det. Charmigt litet spel, dock.
Sanitarium är en personlig doldisfavorit från 90-talet. En förbisedd pärla som gjorde massor med intressanta saker på sin tid. Jag är glad att det inte behöll rollspelbitarna, med tanke på de ganska tröga kontrollerna. Det har inte åldrats perfekt i alla avseenden, men det hade nog åldrats sämre med vingliga arpg-inslag (det räcker gott med pumpkin patch-delen).
Precis, Veil of Darkness var en kombination av äventyrsspel och ARPG. Diablo påminde en hel del om just den senare aspekten av det spelet.
Kan hålla med om att Sanitarium möjligen skulle åldrats sämre om de även inkluderat ARPG-inslagen. Folk brukar ofta klaga på de få strider som finns i spelet men personligen tycker jag även dom var kul. Hade dock varit intressant att se om de hade lyckats överträffa Diablo för de hade ganska stora planer i början. Just The Hive (där rollspelsinslagen skulle vara) blev ju också den sämsta delen av spelet, troligen för att de fick slänga in saker i sista sekunden som en nödlösning.
Precis, Veil of Darkness var en kombination av äventyrsspel och ARPG. Diablo påminde en hel del om just den senare aspekten av det spelet.
Kan hålla med om att Sanitarium möjligen skulle åldrats sämre om de även inkluderat ARPG-inslagen. Folk brukar ofta klaga på de få strider som finns i spelet men personligen tycker jag även dom var kul. Hade dock varit intressant att se om de hade lyckats överträffa Diablo för de hade ganska stora planer i början. Just The Hive (där rollspelsinslagen skulle vara) blev ju också den sämsta delen av spelet, troligen för att de fick slänga in saker i sista sekunden som en nödlösning.
Jag tyckte nog minst om aztek-delen, eftersom den var både ganska seg och hade väldigt lös koppling till tematiken och den underliggande storyn. Men jag håller med om att även The Hive hade mått bra av någon sorts spelmässig knorr.
Måste nog spela om Sanitarium igen. Vet inte hur många gånger jag spelat det, men det var ett tag sedan nu. Testade om det funkade på Steam Deck för ett tag sedan (det gjorde det väl men jag rekommenderar inte att spela det så) men spelade bara första kapitlen då.
Diablo I var fruktansvärt bra och långt före sin tid inom Arpg. Vet inte om någon minns liksom andra spelade man så in i helvete. Sen på Irc eller vad det var fick jag nys om någon form av expansion skulle komma " HELL " vilken lycka.
Förresten kör på xbox nu Diablo II som pre pepp till Diablo IV, Har 3'an med men 2'an känns mer rätt.
Angående 4'an så jag trodde faktiskt aldrig den skulle komma, Visst Diablo är en av Blizzards större märken men med alla floppar dom haft genom åren trodde jag inte dom skulle gamble med plocka fram det igen. Kört varje Beta och gillade bara spelet mer och mer. Tycker Diablo IV är värt namnet det bär dom har gjort ett fantastiskt jobb med spelet so far. Med roadmappen ser man med dom har tänkt att satsa hårt ( kanske har dom insett vad diablo betyder för communityn " Massa uppdates ska pumpas in väntar lite spänt på vilken klass som kommer komma till nästa gång.
Ren Shaman? Warlock? Finns sjukt mycket dom kan göra men hade gärna sett fler klasser och dom behöver inte vara indirekt printade från gamla Diablo serier, gärna nytänk.
Uff, känns som det är så lång tid kvar tills dörrarna eller i sammanhanget kanske portarna är bättre, öppnas. Jag ska hålla på min orginala inställning och gå all in med barbaren även med den kritik den fått utså. Köra på akterna och därifrån när det känns aktuellt fiffla med skillsen. Kommer gå hårt på klassikern virvelvind och troligen det där banka hårt framför sig svingen.
Peppen är ofantlig. Varit många, långa och spännande dagar (nätter med, är faktiskt vuxen idag så jag får vara uppe så länge jag vill, så det så) och nu är det så nära att faktiskt få kliva in och veta att nu är det bara att veva. Har äran att göra så mycket vi kan med detta tillsammans med en yngre, fantastiskt och givmild främst dibbe 3 lirare och ett gäng äldre med anor från ettan och en mycket dibbe 2 dedikerad gamer. Vi kommer krossa på fler sätt än ett. Nu är det vittring. På topp är vi mentalt och nu ska vi in och ge späkning till den annalkande horden.
Heller hur!
Ses andra runt ett på natten. Då börjar vi väl banka. Kan tänka mig att några redan innan varit på och puffat lite på dörrarna.
Som avslut.
Yeah!!!