Diskutera – FZ-betyg du inte håller med om

Medlem

Cyberpunk 2077... Borde fått 2/5 eller kanske 3/5 då det var heltrasigt vid release, provade att spela om det för ett tag sedan och det är i mitt tycke inte värt 5/5 även nu när dom fixat det mesta . Tur att vi alla tycker olika!

Medlem
Skrivet av Waliant:

Vi vet alla när ni totalt gick bort er. Jag har fortfarande inte förlåtit.

https://www.fz.se/recension/26-the-witcher/2

Tog mig 1 sekund att komma på den sämsta. Kul att jag inte var ensam. Förutom det låga betyget så var den roliga PK inställningen det mest bestående minnet av den recensionen.

Medlem

gav ni days gone 2/5?! *angry noices*

Medlem

5/5 dark souls?
Knappt värd 2/5. Känns som dom bara följde kejsarens nya kläder hypen på det.
Skulle gärna vilja höra försvaret för dess multiplayer.

Medlem

TLOU2. 5/5 och GOTY 💀😂

Medlem

Defenitivt DOOM 2016 som fick 3 av 5, kändes väldigt underligt med tanke på att id-Soft lyckades med konststycket att reboota en i princip död spelserie till något fantastiskt som kändes fräscht och klassiskt på samma gång.
Det fick bla ett minus som bestod av "något repetitivt" (brukar vara så i shooters 😁.)

Samma recensent gav sedan Elden Ring (som jag tycker är repetitivt deluxe med extremt undermålig combat) 5 av 5 i betyg. Spelet som bitvis känns som att lida på riktigt ifall man tex dör, och ibland måste springa hysteriska sträckor för att komma till samma fiende igen. Om det inte är repetitivt så vet jag inte vad.
Utöver den väldigt dåliga combaten, så är det samma spel igen från FromSoft, med samma animationer, pissprestanda, låst 60fps på PC och många andra brister som folk förbiser av någon anledning.
Det skulle jag ge högst en svaaaag 3'a personligen.

Även DOOM Eternal, fick 3 av 5.
Vid release höll jag med om det som skrevs i recensionen, men i efterhand insåg jag att jag typ spelade på helt fel sätt och inte anpassade mig till de nya mekanikerna öht.
Skulle jag efterjustera betyget så skulle det tveklöst bli 5 av 5. Fruktansvärt härligt röj.

Bonus: Cyberpunk 2077 - 5 av 5... What the fuck 😂
Spelet som utgav sig att vara det fetaste RPG'et genom tiderna, men som visade sig vara helt innehållslöst och trasigt, med det sämsta röstskådespelet jag hört på ett bra tag...
2 av 5 högst.

[Notis! Skriver detta såklart med glimten. ✨ För mig är recensioner inte avgörande men är kul att reflektera över.]

Redaktör
Skrivet av D1versity:

TLOU2. 5/5 och GOTY 💀😂

Nähä du. TLOU2 fick 4 av 5 och kom tvåa i Årets spel 2020 (HL Alyx vann).


signatur
Medlem

Elden Ring skulle jag ge en trea i betyg.
Tycker inte att det är så roligt som en femma.

Doom (2016) är en stark fyra, nästan en femma. Tråkiga bossar (inte Cyberdemon) som drar ner betyget något.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Sniper: Ghost Warrior 3 var en annan tvåa jag tyckte var rätt märklig. Ett roligt AA-spel som trots lite buggar hade en rolig öppen struktur på uppdrag och en välgenomtänkt öppen värld. Helt plötsligt bestämde sig en enad kritikerkår för att såga spelet med motivationen att handlingen var dålig, som att det var någonting man hade brytt sig om i något annat spel innan eller efter.

PR-folket tryckte på storyn och att spelet hade AAA-ambitioner. Då granskas de sakerna extra, och man får äta upp om man inte har täckning för sina löften.

Vissa av oss upplevde världen som lite FÖR öppen…😃


signatur
Medlem
Skrivet av Waliant:

Vi vet alla när ni totalt gick bort er. Jag har fortfarande inte förlåtit.

https://www.fz.se/recension/26-the-witcher/2

Aj. Det gjorde ont att läsa. Ironiskt att han nämner Helge Fossmo när hans syn på sex och nakenhet låter som något från min sexualtraumatiska uppväxt i Pingstkyrkan. Och det här säger jag som en bög som är helt ointresserad av de kvinnliga nakenbilderna i spelet. Ge oss manlig nakenhet också - ta inte bort den kvinnliga. Och benämn inte nakenhet som "vidrig".

Som sexualliberal förförde jag både Tess och Yennefer i The Witcher 3 (plus att jag gillade båda karaktärerna). Recensenten hade nog lynchat mig för detta

The Witcher förtjänar 3/5. Dock spelade jag bara Enhanced Edition och inte den första utgåvan.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Vi vet alla när ni totalt gick bort er. Jag har fortfarande inte förlåtit.

https://www.fz.se/recension/26-the-witcher/2

Mja... The Witcher var fan inte bra när det släpptes. Enhanced Edition är ok, men knappast något mästerverk.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Svårt det där med recensioner. Det gäller för recensenten att på ett bra sätt förmedla varför man ger ett lågt betyg. Om jag som läser känner att punkt A inte är ett problem för mig, ja då kanske jag kan bortse från att spelet bara fick 2 av 5 i betyg. Läser man bara betyget, eller om recensenten gör ett dåligt jobb med att motivera sitt betyg så blir siffran ofta missvisande.

Medlem
Skrivet av Azureye:

Dragon Age 2 (4/5)
Herregud…

Detta håller jag med om, usch of fy vilket skräpspel.
FZ satte dock 5/5 på Origins (1:an), vilket är helt korrekt

Annars, det jag tar med mig från denna tråd är att jag antagligen bör ge Days Gone en chans.
Helt ärligt så har FZ-2/5 skrämt bort mig lite, trots att jag älskar zömbies.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Vi vet alla när ni totalt gick bort er. Jag har fortfarande inte förlåtit.

https://www.fz.se/recension/26-the-witcher/2

Va hände med skribenten? något jag helt missat... (r.i.p)

Medlem

Days Gone hade spelat det på ps4. Men tankade ner det för att testa lite snabbt när jag köpte PS5an och blev helt fast igen och kunde inte sluta spela. Troligtvis det enda spelet jag någonsin varvat två gånger


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Testpilot
Skrivet av anon_326145:

Precis som du skriver så är betygen från vad en recensent tyckte om spelet. Alla spel är ju inte för alla, så om exempelvis Arvid 37 i Uppsala tycker att Super Mario Sunshine är det sämsta Mario spelet som någonsin har gjorts så är det lika rätt som att Elin 28 i Örnsköldsvik tycker att det är det bästa Mario spelet.

Denna bit är högst relevant när det kommer till subjektiva recensioner!
Och det sätter prickan över i:et varför det är viktigt att hitta en kritiker/recensent som har snarlika smak som än själv.

Jag förstår t.ex. inte alls varför BotW eller Elden Ring får såpass höga betyg, tycker det är träliga och oinspererade spel rakt igenom. Och detta är ett tema jag känner igen mig i många gånger, att storsäljare som radar upp 5/5 från vart och vartannat hörn inte är för mig. Således får jag leta reda på recensioner som kanske ligger mer i linje med mina åsikter och därefter se om resterande recensioner av den skribenten/YT:aren ligger mig närmare i smak.

Väldigt få kritiker som är "objektiva" i sina bedömningar, och även de som försöker är i slutändan färgade på något vis. Närmsta jag kommit än så länge är Digital Foundry och Jason Schreier - åtminstone enligt min uppfattning.

Saknar TotalBiscuit.. fan


signatur

Jag kan komma att använda "du" löpande i texter jag skriver. Med detta menas då "vem nu än som läser", om inte kontexten avser annat. Om du tar åt dig av någon anledning, då är det upp till dig som person att ansvara för din egna tolkning och efterföljande reaktion.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Vi vet alla när ni totalt gick bort er. Jag har fortfarande inte förlåtit.

https://www.fz.se/recension/26-the-witcher/2

Haha vad i helvete? Visste inte att det fick en etta. 🤣 Det får bli mitt fredagsnöje att läsa kommentarerna när jag kommer hem från jobbet. 🤣

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Väldigt få kritiker som är "objektiva" i sina bedömningar, och även de som försöker är i slutändan färgade på något vis. Närmsta jag kommit än så länge är Digital Foundry och Jason Schreier - åtminstone enligt min uppfattning.

Saknar TotalBiscuit.. fan

Digital Foundry fokuserar alltid stenhårt på den tekniska biten. Då är det betydligt lättare att vara subjektiv. I en recension som ska bedöma story, combat, karaktärer, "känsla", m.m är det en helt annan sak. Kan du sammanfatta för mig om Geralt i The Witcher 3 är en objektivt bra karaktär? Vissa hatar Geralt som karaktär och bryr sig därför inte om att spelen får 5/5 av en recensent. Det är den subjektiva biten, och den måste finnas med i en balanserad recension.

Medlem

Jag skulle nog ge Days Gone en 4:a. Hade medel betyg från dom flest recensenterna, men spelarna gav det ett högre betyg. Var förvånad när jag köpte det på rea, var mycket bättre än vad jag förväntade mig.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Folk koncentrerar sig för myclet på sifferbetygen än själva recensionerna i sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Minns att jag köpte Bionic Commando (https://www.fz.se/recension/1914-bionic-commando) baserat på FZ:s recension. 5 av 5 - Mästerligt tyckte man då.
Tyckte själv spelet var fruktansvärt tråkigt och generiskt och överdrivet svårt. Kunde inte för mitt liv förstå hur man kunde tycka att detta var bra nånstans. Blev rent ut sagt förbannad och kände mig blåst. Kan fortfarande inte förstå betyget men har numera en lite mer sansad inställning till att man tycker olika

Testpilot
Skrivet av Bennii:

Digital Foundry fokuserar alltid stenhårt på den tekniska biten. Då är det betydligt lättare att vara subjektiv. I en recension som ska bedöma story, combat, karaktärer, "känsla", m.m är det en helt annan sak. Kan du sammanfatta för mig om Geralt i The Witcher 3 är en objektivt bra karaktär? Vissa hatar Geralt som karaktär och bryr sig därför inte om att spelen får 5/5 av en recensent. Det är den subjektiva biten, och den måste finnas med i en balanserad recension.

Det är väl denna biten jag ställer mig lite tvärtemot, det går att beskriva en karaktär eller en berättelse utan att för den delen vara onödigt färgad. Och detta är något jag premierar i en recension.

Exempelvis:
Geralt är en medelålders gen-modiferad man med stor kroppsbyggnad, vitt hår och går klädd i läderprydd brynja. Hans jobb är att döda fantastiska varelser av alla dess olika slag och gör detta görs med hjälp av två svärd och besvärjelser - sistnämnda kallat signs. Hans tonläge är för det mesta monoton, men övergår stundvis nästintill melodramatiskt. Detta är något som faller väl i klang med den engelska röstskådespelarens raspiga och något bastunga röst.

Ovan är ett stycke som beskriver vem Geralt är, vad han gör och hans beteendemönster (väldigt övergripande). Detta utan att direkt influera egna åsikter eller värderingar i beskrivning. Den subjektiva biten i detta fallet är att VA:n är väl lämpad för hur karaktären är beskriven (men rent krasst skulle det kunnas skrivas bort/runt).

Dessa typer av iaktagelser är något jag uppskattar och är något som saknas i stor utsträckning när det kommer till spelinriktad journalistik. Jag är för det mesta intresserad av en detaljbeskrivning av spelet, där jag själv kan göra en bedömning om det skulle vara något för mig. Detta är fullt möjligt att göra även för saker som spelmekaniker, berättelsen eller annat - det behöver alltså inte vara bundet till rent tekniska aspekter (som t.ex. Digital Foundry fokuserar på).

Sedan är det fullt okej att skribenten flikar in med egna reflektioner, tankar och åsikter. Men detta bör göras smakligt och i den mån att det inte färgar artikelns sakliga innehåll mer än nödvändigt. Kan nästan anse att en recension bör skrivas mer i linje likt ett PM/en uppsats (Inledning - avhandling - reflektioner - sammanfattning). Sedan anser jag även att poängsystem förstör mer än något annat, speciellt om det inte är samma skribent som recenserat spelen eller spelen tillhör olika genre helt och hållet.


signatur

Jag kan komma att använda "du" löpande i texter jag skriver. Med detta menas då "vem nu än som läser", om inte kontexten avser annat. Om du tar åt dig av någon anledning, då är det upp till dig som person att ansvara för din egna tolkning och efterföljande reaktion.

Medlem
Skrivet av D1versity:

TLOU2. 5/5 och GOTY 💀😂

Detta spel borde fått 6/5. 5/5 för spelvärdet, ett sånt grymt bra spel på alla sätt, sedan en extra i betyg för allt tekniskt som ljud ai grafik mm som dom lyckades pressa ur en PS4a ett mästerverk även det.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Detta spel borde fått 6/5. 5/5 för spelvärdet, ett sånt grymt bra spel på alla sätt, sedan en extra i betyg för allt tekniskt som ljud ai grafik mm som dom lyckades pressa ur en PS4a ett mästerverk även det.

Tråkig progression och upprepande gameplay. Mästerverk ändå.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Days Gone tyckte jag var 4/5. God of War Ragnarök tyckte jag var 3/5. Första spelet är ett av de största mästerverken någonsin men det nya gav en otroligt svag story enligt mig. Årets stora besvikelse för mig personligen.


signatur

PS5, OLED 65"

Medlem

Kanske bättre att dela upp betyg i olika delar.
Typ gameplay, story, grafik osv.

Medlem
Skrivet av Azureye:

Mja... The Witcher var fan inte bra när det släpptes. Enhanced Edition är ok, men knappast något mästerverk.

Nej verkligen, spelade det när det kom och det var horribelt, var extremt skeptiskt till 2:an när det kom men blev väldigt positivt överraskad, 3:an är i en egen liga, men ettan, oh boy, det är så dåligt.

Medlem

Alien Isolation fick enbart 3. Den förstod jag aldrig riktigt.

https://www.fz.se/recension/189452-alien-isolation

Var ju tokbra spel! Ett av det bästa...

Medlem

Days gone är nog top of mind. Minns att den svala recensionen fick mig att avstå från att köpa spelet. När Days Gone för något år sedan dök upp på playstation+ på ps5! Spelade jag igenom det och hade väldigt kul, även om jag kan hålla med om viss kritik i recensionen. Dock kan ingen av era recensioner mäta sig med https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/a/OnWMLV/naughty...

Den recensionen kommer jag komma ihåg till den dag jag dör.

Medlem

Cyberpunk. Vi släpp var det absolut inte en femma. Nu är den värd en svag 4 tycker jag.

123
Skriv svar