VR-avdelningen på Meta förlorade 13,72 miljarder dollar under 2022
Zuckerberg har sagt till investerare att inte räkna med att Reality labs kommer göra nån form av "vinst" fören tidigast 2030 talet.
Oavsett vad man tycker om Meta som företag och Zuckerberg som peraon så är det endå en eloge att ett företag/person vill bränna så mycket pengar på detta. Jag tror det inte hade sett ut som det gör idag och Virtual Reality hade varit ännu mer nischat.
Roligare nyhet.
"Quest 3 bekräftat" 2023
https://uploadvr.com/quest-3-color-passthrough-mixed-reality/
Zuckerberg har sagt till investerare att inte räkna med att Reality labs kommer göra nån form av "vinst" fören tidigast 2030 talet.
Oavsett vad man tycker om Meta som företag och Zuckerberg som peraon så är det endå en eloge att ett företag/person vill bränna så mycket pengar på detta. Jag tror det inte hade sett ut som det gör idag och Virtual Reality hade varit ännu mer nischat.
Problemet är att dom bränner pengar på helt fel saker. Om dessa fantasisummor som läggs på Horizon och metaversum, som ingen vill använda, hade lagts på spelutveckling så vi hade fått en stadig ström av kvalitetstitlar samt utveckling (och för all del subventionering) av ny hårdvara så hade allting varit bra.
Nu är Questplattformen i en tråkig limbo vad gäller spel och hårdvaran delvis omsprungen av uppstickare med betydligt mindre budgetar
Det är så misskött att en optimist som John Carmack inte såg någon annan väg än att ge upp och säga upp sig
Roligare nyhet.
"Quest 3 bekräftat" 2023
https://uploadvr.com/quest-3-color-passthrough-mixed-reality/
Jo, sedan så är det ju väldigt viktigt för Meta att hitta nya vägar för att utvecklas och växa.
Potentialet för VR/AR i framtiden är ju enormt.
Man kan ju bara drömma om hur det ser ut om 5-10 år med den tekniken som finns tillgänglig då.
Lär ju vara en betydligt större skara som vant sig vid VR vid det laget också och då inte har samma fördomar som många har idag.
Skulle vara coolt att slänga fram en konsol med tv framför sig i AR och spela retro spel😅
Eller ett AR museum som ser sjukt realistiskt ut som drivs av lokalens huvuddator och castas till användaren, då blir ju beräkningskraften enorm och föremålen extremt realistiska.
Problemet är att dom bränner pengar på helt fel saker. Om dessa fantasisummor som läggs på Horizon och metaversum, som ingen vill använda, hade lagts på spelutveckling så vi hade fått en stadig ström av kvalitetstitlar samt utveckling (och för all del subventionering) av ny hårdvara så hade allting varit bra.
Nu är Questplattformen i en tråkig limbo vad gäller spel och hårdvaran delvis omsprungen av uppstickare med betydligt mindre budgetar
Det är så misskött att en optimist som John Carmack inte såg någon annan väg än att ge upp och säga upp sig
Ja det är ju inte bara Horizon dom bränner pengar på, se detta filmklipp så får du större insikt.
Sen ang Horizon Worlds (som jag antar är det du menar med Horizon), nej det är verkligen inte vad folk vill ha, det är en usel kopia vad som redan erbjuds på andra plattformar.
Med det är bara ett skelett av vad det kommer vara. Jag tycker också för mycket krut lagts på Horizon Worlds. Man skulle börja med Horizon Home att folk faktiskt kan ha ett socialt utrymme redan när man tar på sig sitt headset. Sen hade man kunna "jobba sig utåt" om man säger så. En otrolig miss imo och helt otroligt att ett bolag som endå byggdes av social media missat en sån grej.
Jag vet inte vad du menar för uppstickade, det finns bara Pico som kanske har en liten del som kan jämföras med Quest-plattformen.
Men ja det verkar virrigt på företaget, förstår att Carmack ledsna
Förstår dock inte vad det är som kostar dryga 1400 miljarder! svenska kronor varje år?
En helt orimlig summa.
Tänk om de istället hade satsat pengarna på kvalitativa VR spel och tagit tekniken till nästa nivå, istället för att försöka ta över världen...
Metaverse kommer aldrig flyga eftersom många avskyr facebook. Speciellt de yngre generationerna.
Sedan har vi problem med integritet och data insamling och andra problem om vi ska vara i den världen. Speciellt med deras historik.
Kommer aldrig sätta min fot i det verset. Inte ens om jag fick betalt. Skulle nästintill sluta umgås med någon som gör det!
Metaverse kommer aldrig flyga eftersom många avskyr facebook. Speciellt de yngre generationerna.
Sedan har vi problem med integritet och data insamling och andra problem om vi ska vara i den världen. Speciellt med deras historik.
Kommer aldrig sätta min fot i det verset. Inte ens om jag fick betalt. Skulle nästintill sluta umgås med någon som gör det!
Endå är det fler och fler som sätter en Quest på skallen.
Då är det väll tur att man inte behöver nått Facebook längre, som var ett snesteg utan dess like.
Quest plattformen har överlägset mest användare och sålda enheter.
SteamVR består över 60% (störst andel Quest 2) av VR-headsets från Meta
Man kan misstänka att Quest och Quest 2 såldes med förlust när de kostade 3 700 kr - grisbilligt för såna produkter. Inte för att det kanske påverkar det här minusresultatet, men Meta är uppenbart beredda att gå back för att få folk att skaffa vr.
Man kan misstänka att Quest och Quest 2 såldes med förlust när de kostade 3 700 kr - grisbilligt för såna produkter. Inte för att det kanske påverkar det här minusresultatet, men Meta är uppenbart beredda att gå back för att få folk att skaffa vr.
Ja det lär det ha gjort.
Idag är priset från Meta ca 4900kr
Det beror på att Meta tog bort 64GB modellen och sen har man ökat priset $100.
Samtidigt som det är dåligt värde på kronan gör också sitt.
Pico 4 är ca 200kr billiagre än Quest 2.
Men blir billigare i längden då Pico 4 inte behöver kompletteras med ett 500-1000kr headstrap för att sitta bekvämt.
Det är för övrigt ett headset som saknas i eran artikel om VR Headsets
Ja det lär det ha gjort.
Men blir billigare i längden då Pico 4 inte behöver kompletteras med ett 500-1000kr headstrap för att sitta bekvämt.
Frågan är om de går runt på dem nu efter höjningen. 5 000 kr är ju fortfarande inte jättemycket för ett vr-headset med kompententa linser och inbyggd hårdvara. Aja, spekulation.
Ja, vi borde ha testat Pico 4. Kan trösta dig med att det kommer tidiga intryck från PSVR2 och Horizon i morgon (jag har gjort ett kort test av dem i dag.) Sen blir det förstås PSVR2-recension asap.
Önsketänkande att hoppas att VR drar med sig hela facebook ner i fördärvet... =D
De har minst 40 tusen miljarder kvar :/
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Frågan är om de går runt på dem nu efter höjningen. 5 000 kr är ju fortfarande inte jättemycket för ett vr-headset med kompententa linser och inbyggd hårdvara. Aja, spekulation.
Ja, vi borde ha testat Pico 4. Kan trösta dig med att det kommer tidiga intryck från PSVR2 och Horizon i morgon (jag har gjort ett kort test av dem i dag.) Sen blir det förstås PSVR2-recension asap.
ooh intressant
Ja det lär det ha gjort.
Självklart går priset upp om man ökar utrymmet. Har inget att göra med kronans värde
Lorem ipsum dolor sit amet
Som valve, microsoft, sony, mfl, som säljer hårdvara till lägre pris än vad det kostar att producera det =D
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Självklart går priset upp om man ökar utrymmet. Har inget att göra med kronans värde
Nej. Man ersatte 64GB modellen med 128GB modellen innan prisökningen. Priset på 256GB modellen ökade dom också samtidigt
Endå är det fler och fler som sätter en Quest på skallen.
Då är det väll tur att man inte behöver nått Facebook längre, som var ett snesteg utan dess like.
Quest plattformen har överlägset mest användare och sålda enheter.
SteamVR består över 60% (störst andel Quest 2) av VR-headsets från Meta
Tydligen ska de påtvinga en med Metaverse konto istället för Quest 3. Lika dåligt imo.
Ja det är tragiskt att så många gamers accepterade det med Quest 2. Ofattbart.
Som valve, microsoft, sony, mfl, som säljer hårdvara till lägre pris än vad det kostar att producera det =D
Ja jo. Men jag tror Meta tog en större smäll än de andra här, med tanke på vad andra tog/tar för vr.
Med det är bara ett skelett av vad det kommer vara. Jag tycker också för mycket krut lagts på Horizon Worlds. Man skulle börja med Horizon Home att folk faktiskt kan ha ett socialt utrymme redan när man tar på sig sitt headset. Sen hade man kunna "jobba sig utåt" om man säger så. En otrolig miss imo och helt otroligt att ett bolag som endå byggdes av social media missat en sån grej.
Japp, som man säger: förändring börjar hemma Den där hemmamiljön man får när man tar på sig sin Oculus är kanske det jag tillbringat mest i i VR om jag ska vara helt ärlig. Skapa ett litet krypin, möblera det, sitta på min veranda med min blaster och skjuta på måltavlor i luften. Mysigt som fan.
Finns det något motsvarande från någon tredjapartstillverkare som du vet om som kör på PC i t.ex. UE eller Unity? Jag har själv kunskap att skapa högkvalitetsmodeller och texturer, och vill gärna bygga mitt eget virtuella krypin, men tycker inte riktigt Facebook's system når helt fram. Visserligen kan jag ju bygga något i UE5 direkt, men det hade varit trevligt om det redan fanns något.
Tydligen ska de påtvinga en med Metaverse konto istället för Quest 3. Lika dåligt imo.
Ja det är tragiskt att så många gamers accepterade det med Quest 2. Ofattbart.
Ja ett Meta-konto behöver man redan nu.
Men tänker man efter så köpte Meta (Då facebook) Oculus redan 2014. Vi använde Oculus-konton fram till Quest 2 release då Facebook konton blev påtvingat.
Nu har man backat och tagit bort Oculus-konton + Facebook-konton och kör Meta-konto ist.
Att tro att det var nån skillnad tidigare mot det är nu är bara att lura sig själv, man har som sagt varit under Meta/Facebook paraply sen 2014 om man ägt en Oculus-produkt.
Att gamers accepterar Quest 2 är inte så konstigt, det är/var i förhållande mest värde för pengarna om du vill använda VR, både standalone och PCVR då det inte fanns nått annat alternativ än betydligt dyrare. En hel del satt kvar med Quest 1 men som det jag skrev ovan den egentliga skillnaden gjorde nog varken från eller till.
Sitter du med ett Valve index eller annat då high end kan jag förstå att det inte är intressant, då blir Quest 2 som en "nintendo switch" man kan ha med sig.
Quest 2 är trots allt ett väldigt bra headset för pengarna även fast det fått konkurrans med Pico 4 som är ett bättre headset. Det Pico 4 saknar är på Stand-alone sidan med inte i närheten av ett lika stort bilbiotek som Meta. Men Pico växer så det knakar.
Japp, som man säger: förändring börjar hemma Den där hemmamiljön man får när man tar på sig sin Oculus är kanske det jag tillbringat mest i i VR om jag ska vara helt ärlig. Skapa ett litet krypin, möblera det, sitta på min veranda med min blaster och skjuta på måltavlor i luften. Mysigt som fan.
Finns det något motsvarande från någon tredjapartstillverkare som du vet om som kör på PC i t.ex. UE eller Unity? Jag har själv kunskap att skapa högkvalitetsmodeller och texturer, och vill gärna bygga mitt eget virtuella krypin, men tycker inte riktigt Facebook's system når helt fram. Visserligen kan jag ju bygga något i UE5 direkt, men det hade varit trevligt om det redan fanns något.
Ja och då ska du veta att "hemmet" på Quest inte ens är en bråkdel i det du beskriver som är Oculus-home på PC-sidan.
Quest home är stort sett ett ställe du bara står och tittar på menyerna. Du kan inte röra dig i det, om du inte vandrar fysiskt men det kräver ju sitt utrymme. Vissa nyare hemmiljöer erbjuder olika fasta punkter som man kan teleportera sig till men inte mer än så.
Tanken är nog att man i framtiden ska kunna röra sig fritt, besöka varandra och kunna inreda sitt hem likt det är på PC-sidan.
Som sagt finns mycket frågetecken kring detta.
Att bygga egna krypin och världar så rekomenderar jag nog dig att lära dig hur man bygger till VRChat eller Neos.
VRChat är populärast och jag tror man använder Unity. Vad jag förstått ska det vara lätt, har själv funderat men aldrig kommit till skott. Man kan även designa egna avatarer mm men världar ska vara enklare.
Ja och då ska du veta att "hemmet" på Quest inte ens är en bråkdel i det du beskriver som är Oculus-home på PC-sidan.
Quest home är stort sett ett ställe du bara står och tittar på menyerna. Du kan inte röra dig i det, om du inte vandrar fysiskt men det kräver ju sitt utrymme. Vissa nyare hemmiljöer erbjuder olika fasta punkter som man kan teleportera sig till men inte mer än så.
Tanken är nog att man i framtiden ska kunna röra sig fritt, besöka varandra och kunna inreda sitt hem likt det är på PC-sidan.
Som sagt finns mycket frågetecken kring detta.
Att bygga egna krypin och världar så rekomenderar jag nog dig att lära dig hur man bygger till VRChat eller Neos.
VRChat är populärast och jag tror man använder Unity. Vad jag förstått ska det vara lätt, har själv funderat men aldrig kommit till skott. Man kan även designa egna avatarer mm men världar ska vara enklare.
Tack för infon Har nu suttit och läst lite på de olika alternativen, och ingen verkar tyvärr särskilt lockande med SDKs till lastgamla Unity-versioner eller SDKs som är tänkt ska fasas ut. Eftersom jag bara vill ha ett eget krypin för mig själv utan möjligheten för någon att komma på besök så är det nog bäst att bara göra det i UE5 med VR-template:n.
Jag vill i grunden bara ha någon slags lägenhet i en dystopisk framtid i stil med Blade Runner, med konstant regn som rinner ner för fönster och diverse flygande bilar som regelbundet kör förbi. Får bli ett långtidsprojekt som jag gör vid sidan och ständigt återkommer till och inreder
"Inte göra vinst" och "-13,72 miljarder dollar på ett år" är väldigt olika saker dock.
Jag älskar VR, och tror absolut att det finns en framtid för det, men detta är galenskap.