IK+- och Dropzone-skaparen Archer MacLean har avlidit
Gjorde karatespelet som fick oss att tappa byxorna.
#archer-maclean, #dropzone, #ik, #international-karate
Jag Spelade spelet ik+ på amstrad cpc när man var liten
IK+ minns man väl. Körde även Snookerspelet på Amiga.
Jimmy White’s var kalas för sin tid. Jag bodde på elevhem i gymnasiet, granne med en kille som hade Amiga, monitor, hårddisk och en flock spel som storebrors Amiga saknade. Med tillgång till grannens rumsnyckel blev det några dagars sjukfrånvaro från skolan, och på kuppen lärde jag mig snooker. (Hur det funkar, inte att spela - det är sinnesstört svårt även när man kan lira pool skapligt irl).
Lärdom: kolla snooker-vm i april/maj.
Ägde aldrig Amiga eller liknande men har endå spelat en del IK+ hos en kompis som hade full setup
RiP
Spelade spelen massor (fortfarande ibland)... Körde det första International Karate på ZX Spectrum... måste ha varit i mitten på 80-talet, sedan på C64 där jag sedan även spelade IK+ en hel del, senare även på Amiga och Atari ST... snooker spelen var även de riktigt bra tyckte jag... Kickar ibland igån IK+ på C64'an som jag har uppställd ibland för att få nostalgikickar.. samlar på C64 och allt därikring
PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)