Diskutera - Vilka sidor ogillar du hos dina favoritspel?
Kloakbanor? Blå skal? Gummiskepp i Kingdom Hearts? Även solen har sina fläckar.
Hmm... ett av mina favoritspel är väl ändå Final Fantasy-serien, men jag kan fan inte komma förbi faktumet att många av de ultimatna vapnen tar helt sjukliga mängder tid och grinding att komma till. Det är väl delvis det som gör de speciella men... AAAAAAAH. Höll på i Final Fantasy X på Playstation Vita med att för första gången ordna de sakerna... så försvann den/blev stulen. T___T
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Vi har väl haft liknande uppe för diskussion tidigare.
https://www.fz.se/forum/trad/449107-skittrakiga-saker-att-gor...
https://www.fz.se/forum/trad/449206-saker-du-irriterar-dig-pa...
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Hm, mina favoritspel vore nog FFXIV och Destiny 2. Finns andra jag hade sagt är bättre men det är de jag aktivt spelar och har gjort i flera år och lär fortsätta spela i ytterligare fler år.
FFXIV: Mitt största problem och orosmoln är att det känns som de försöker finna en perfekt balans, vilket leder till att allt känns ganska menlöst när metan är "det kvittar vad du gör". Jag tycker inte om när en klass blir värdelös men jag saknar verkligen identitet i olika klasser nuförtiden. Jag är orolig att de kommer ta bort "weaving" från Gunbreaker eftersom många ogillar det, men personligen älskar jag det. Jag blir orolig att istället för att låta en klass tilltala en viss typ av spelare så ändrar de så att "allt ska passa alla", vilket blir att allt känns likadant. Det blev problemet med Dark Knight för mig, vad jag tidigare spelade innan Gunbreaker. Slutade med DRK eftersom det känns som de inte längre har en identitet för fem öre kvar.
Det känns även som att varje expansion har vågat allt mindre. Storymässigt är det svincoolt, älskar verkligen kvalitén Shadowbringers och Endwalker hade, utan tvekan, men just gameplay-mässigt tycker jag att Shadowbringers och Endwalker är bland de svagaste expansionerna. Endwalker känns mer som "Shadowbringers 2.0" än ett ordentligt eget expansion då det inte tillförde mycket bortsett från narrativet (vilket det utförde utmärkt där emot).
Ett tredje orosmoln för mig är mängden klasser som hela tiden läggs till. De har redan visat att de har problem med att designa alla som redan finns, jag ser inte riktigt poängen med att lägga till ytterligare 2 klasser nästa expansion istället för att ordentligt arbeta på det som finns. För att inte nämna hur mycket ability-bloat det börjar bli. Jag ser verkligen inte någon konst i att memorera en rotation. Jag föredrar starkt när combat har mycket situational saker att göra, likt hur det är i Crystalline Conflict(PvP delen av spelet). Du har färre men betydligt viktigare förmågor. Alla klasser har en extremt tydlig och underbar identitet där enligt mig!
Jag ser fortfarande fram emot 6.2 och framtida patchar samt 7.0, men det finns definitivt ett orosmoln att de inte kommer våga ta risker med spelet. Vi får se.
Destiny 2: Hmm, spelet har blivit drastiskt mycket bättre sedan Witch Queen och jag har nog aldrig haft så pass kul i Destiny som nu, men det finns definitivt problem. Ärligt talat vet jag inte vart jag ska börja eller om jag ens har orken att formulera mina problem ordentligt med spelet. Hahaha! Jag älskar det, det är ett av mina favoritspel, men fy fan vad slarvigt det är samtidigt.
Vi har väl haft liknande uppe för diskussion tidigare.
https://www.fz.se/forum/trad/449107-skittrakiga-saker-att-gor...
https://www.fz.se/forum/trad/449206-saker-du-irriterar-dig-pa...
Tyckte det kändes som en deja vu.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Blåskal i Mario Kart-spelen när man försöker låsa upp nya cuper, hastigheter och/eller karaktärer, och så är man i sista lappet och leder och så kommer ett blåskal och man tappar viktiga poäng och låser ej upp det man ville låsa upp.
Eskortuppdrag i alla spel är också irriterande.
Tvingas titta på cut scene innan en boss mer än en gång.
Cutscenes som inte går att skippa. Sämst.
Ännu en dag i paradiset.
Quick time events.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Blå skalet är definitivt en hat sak för mej.. har ingen funktion som är hjälpsam
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Oskippbara sekvenser när man måste gå sakta och lyssna på dialog som lika gärna hade kunnat varit i en cutscene är sjukt irriterande!
Här är en video som går mer djupt i vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=JmxQG6Cfyr4
Witcher 3
Alla frågetecken på kartan. De kunde skippat hälften och låtit det vara en ''suprise''/upptäckarglädje ifall man råkar gå dit. En del vänner är completionist och de hinner bli utbrända av att ta vara på varenda frågetecken redan hallväggs in i spelet.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Det var en svår fråga.
Jag älskar ju Zelda serien och i vissa spel finns det ju saker som jag avskyr medan i mina favorit spel i Zelda serien hittar jag inget just så här på rak arm.
Men något som jag avskyr är ju touch funktionerna i Zelda: Phantom Hourglass och Spirit Tracks.
Jag avskyr den styrningen så mycket så att än så länge har jag inte orkat spela klart Spirit Tracks.
Önskar verkligen att dessa två får sig en remake med bättre styrning med mera.
Witcher 3
Alla frågetecken på kartan. De kunde skippat hälften och låtit det vara en ''suprise''/upptäckarglädje ifall man råkar gå dit. En del vänner är completionist och de hinner bli utbrända av att ta vara på varenda frågetecken redan hallväggs in i spelet.
Spelade W3 efter BotW, och detta var jäkligt störande! Stängde av frågetecknen i menyerna och då blev spelupplevelsen mycket bättre.
Konsolgubbe
Att Sea of Thieves inte har pve servrar utöver pvp servrar.
With all due respect så känns Sea of Thieves helt dött utan pvp, men smaken är ju som baken.
En sak många spel gör är att första gången man startar spelet kör igång med någon form av in-game cinematic. Men problemet är oftast att spelet har valt förinställda grafikinställningar i form av låg upplösning, kass framerate och låga grafiska inställningar. Snälla, ändring på det så att man får välja inställningar direkt när spelet startar
Det ända jag stör mig på i mitt favorit spel , var att man var tvungen att spela som en sjöjungfru.
Jag snackar om Giants Citizen Kabutu som släpptes 2000. Vete fan ifall det blev hyllat eller inte då , men var tio när jag startade det för första gången .
Ett 9,95/10 (Kom igen , perfekt tia finns inte) spel i mina ögon . Humor , base building och varierande gameplay.
Någon annan som ens kommer ihåg det ?
Inte hittat något liknande spel , älskar detffortfarande.
It´s a me
Witcher 3
Alla frågetecken på kartan. De kunde skippat hälften och låtit det vara en ''suprise''/upptäckarglädje ifall man råkar gå dit. En del vänner är completionist och de hinner bli utbrända av att ta vara på varenda frågetecken redan hallväggs in i spelet.
För att spinna vidare på frågetecknen tycker jag att looten i Witcher 3 är väldigt undermålig. En drös av vapen som har en Relic-stämpel som är sämre än vanliga svärd man hittar på vilken fiende som helst om leveln är lägre. Speciellt de vapen man får i speciella quests där deras historia och betydelse lyfts fram, varefter de hamnar i skräpkorgen när man inser att de inte håller måttet jämfört med det man redan använder. Ett av mina favoritspel annars, men just den delen kunde de nog ha gjort på något annat sätt.
Heroes of the Storm är på alla sätt mitt favoritspel i multiplayer. Men Cho'gall i quick match är så vansinnigt tråkig att möta. Allt handlar om att försöka countra eller spela runt honom. Tråkigt oavsett om man vinner eller förlorar.
Att man i Horizon: Forbidden West kan se andra spelares rekord på arenan. Tog död på hela arenakomceptet för min del. Singleplayer-spel ska vara singleplayer. All inlevelse försvinner om jag ser att K*kGunnar04 har klarat en utmaning på 44 sekunder. Dessutom försvinner glädjen i att klara utmaningen när jag ser att min tid är bedrövlig jämfört med tryhard-göken. (Hoppas att möjlighet att stänga av det tramset patchas in i framtiden. Annars får jag spela om den delen av spelet när PS5s onlinedel läggs ner om ~15 år.)
Ett återkommande moment i många av mina favoritrollspel (Witcher 3, Skyrim, Morrowind) är att vapen måste och rustning underhållas och repareras. Fruktansvärt tråkigt. Tillför inget mer än enformigt klickande. Samma sak gäller i viss utsträckning att man bara orkar bära X kilo. En fullständigt meningslös begränsning som inte bidrar med något, annat en frustrerande inventory-städning när jag minst vill det. Vill jag bära sjuhundra ostar och trettioelva rostiga svärd, låt mig göra det.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.