Era spelidéer
Det skulle jag med. Ett mera oldschool spel när man tänker så, med en handgjord värld, inte genererad, som gamla wow fast utan mmo som man kan spela med sina polare.
Jo, precis. Vet att jag och många fler drömt om ”Skyrim i co-op”. Märkligt att det inte finns något sådant. Kanske inte är en spelmodell som drar in så mycket pengar nuförtiden, jämfört med MMO eller liknande…
Jo, precis. Vet att jag och många fler drömt om ”Skyrim i co-op”. Märkligt att det inte finns något sådant.
Mount and Blade? Saknar magi, men annars nära.
Jo, precis. Vet att jag och många fler drömt om ”Skyrim i co-op”. Märkligt att det inte finns något sådant. Kanske inte är en spelmodell som drar in så mycket pengar nuförtiden, jämfört med MMO eller liknande…
Mycket mycket jobb att göra det. Det är också en dålig "betalmodell" i sådana spel om en stor studio gör det eftersom det är ganska begränsat ändå, även om du kan ha med saker som crafting och att bygga saker.
Men det är ett sådant typ av spel vi gärna skulle göra, vi har ju nästan redan gjort det fast i top down nu, men det är inte samma sak och inte alls lika stort som man vill ha det. Men vi har sagt att om 5-10 år så kanske, först måste våran motor bli en bra 3d motor, sedan måste vi skifta grafiker från 2d till 3d, så "lite pill", men annars är det bra =D Dessutom lär vi göra ett "vanligt" fps innan. Och sedan, det måste finnas pengar efter all den tid med.
Men om jag får bestämma allt så kommer det inte vara någon avancerad crafting och absolut inte att man kan bygga sina egna hus och skit. Det är en avsky utan dess like med alla dessa sandboxspel där man gör sådant.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag väntar fortfarande på spelet där man är en superavancerad nano-robot som ska bekämpa diverse infektioner och cancertyper i människokroppen. Hade varit coolt med ett spel där människokroppen utgör racingbanorna. Åka runt i blodomlopp och bland blixtrande neuroner och panga loss för att hålla patienten vid liv. Utmärkt tillfälle att lära sig lite om anatomi och patologi.
Jag och en vän hade en idé vi bollade för skojs skull för många år sedan där man skulle besöka en gammalt herrgård för nånting. När man väl kommer dit så ser man en stor varulv passera i ett fönster vid högsta våningen. Hela idén med det här va att ingen spelsession skulle bli sig lik då varulven alltid är rörelse. Ibland så skulle varulven kunna se dig från fönstret redan i början, vråla och sedan springa ut för att mörda dig. Så det gällde o gömma sig snabbt.
Tänk er Alien - Isolation fast varulven aldrig hoppar in i ventilationen, utan rör sig konstant i huset. Får den syn på dig i huset så gäller samma sak, man får vara snabb o springa o gömma sig i något i ett rum. Den är inte helt dum heller, ser den att du går in i ett rum eller om det bara är två rum i en korridor så kommer den att gå in i rummen för att leta efter dig. Vi pratade även om någon form doft mekanik, att den skulle kunna lukta efter dig. Kommer inte riktigt ihåg när/varför men någonting med det va det...
Hela spelet skulle vara utan UI och vapen. På riktigt, inget snack x)
Blanda sea of theives med pirates. Tänk er hela spelkartan som finns i pirates, men i coop på en båt tillsammans med vänner. Både ai och riktiga spelare finns i spelet. Kriget rasar mellan olika länder, medan vissa länder har fred beroende på olika faktorer.
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Jag vet att jag satt och skrev ihop en hel story till ett Fantasy RTS-spel får några år sedan.
Namnet var The Merge
Storyn/ start cinematic skulle vara något i stil med att två brödragudar hade tråkigt och ville stöka till det i en värld varpå de orsakade en jordbävning i bergen där bergtrollen bodde, då raserades en gruva som tillhörde dvärgarna som bodde nedanför och de blev rasande och skyllde på trollen.. osv. osv. Gudarna tyckte det var så roligt att de fortsatte runt om i landet och till slut fick alla grupperingar fly till det enda stället som var opåverkat, en ö mitt i kartan.
När man valt ett faction så blev man alltså uppspolad på en strand och skulle helt enkelt påbörja nystart där.
Fanns också idéer på ett relativt avancerat tech-träd där man kunde specialisera sig på olika saker.
En stor grej skulle vara att man kunde tillfångata djur som bodde på ön, typ lejon, elefanter och allt möjligt.
Dessa kunde tamas till att antingen slåss på din sida, jobba genom att dra vagnar eller använda som mount.
Tanken var att man skulle kunna skapa egna presets av enheter in-game.
Hade du exempelvis satt upp en produktionskedja för spjut och hade några tama lejon så kunde du skapat en enhet som red på lejon och hade spjut och sen massproducerat denna i mån om resurser.
Själva skapandet bygger mycket på Stronghold och hur det fungerade med att skapa enheter, men jag har väl tagit det ytterligare några steg vilket förmodligen inte hade passat den stora massan.
Edit: Såg nu att jag hade skickat texter till en kompis 2015 kring detta, så några år sedan var minst sagt.
Jag väntar fortfarande på spelet där man är en superavancerad nano-robot som ska bekämpa diverse infektioner och cancertyper i människokroppen. Hade varit coolt med ett spel där människokroppen utgör racingbanorna. Åka runt i blodomlopp och bland blixtrande neuroner och panga loss för att hålla patienten vid liv. Utmärkt tillfälle att lära sig lite om anatomi och patologi.
Just den idén lekte jag runt med i huvudet för några år sen! Jag tänkte man kunde dra inspiration av 80-tals barnprogrammet "En Cell-sam historia". (https://www.youtube.com/watch?v=kbNSMWrM4bw). Stannade på tankestadiet.
Jag väntar fortfarande på de som gör ett datorspel baserat på det klassiska rollspelet Pendragon. En kampanj som sträcker sig över decennier där du bygger en dynasti, mekanik som lämpar sig väl för decision trees (if this then that) och tematik som lämpar sig väl för ett ganska enkelt spel där grunden i spelet kan vara text med svarsalternativ och schyssta bilder. Borde vara en no brainer!
Om du kan göra en databas med decision trees, värden som ändras baserat på svarsalternativ och kalkylering mot dessa parat med någon som kan rita snygga 2D-bilder så är du hemma! Typ som King of Dragon Pass.
Se så! Ring Chaosium Inc nu och få rättigheterna!
Min ide’ är ett battle royale fast twisten är att man har som mål att åka ut först av alla.
Låter som Who's Your Daddy med fler spelare.
Känner också igen denna tråd sedan tidigare som någon nämnde.
Men min största spelidé/fantasi som många verkar försöka med men som det i stort sett aldrig blir något ordentligt av är ett (sandbox fps zombiesurvival).
Project Zomboid som är 2D är ändå riktigt bra och jag spelar det en hel del. Men det är ju ändå 3D jag vill ha. Hoppas på något mer genomtänkt när nya Arma motorn kommit.
Känner också igen denna tråd sedan tidigare som någon nämnde.
Men min största spelidé/fantasi som många verkar försöka med men som det i stort sett aldrig blir något ordentligt av är ett (sandbox fps zombiesurvival).
Project Zomboid som är 2D är ändå riktigt bra och jag spelar det en hel del. Men det är ju ändå 3D jag vill ha. Hoppas på något mer genomtänkt när nya Arma motorn kommit.
Project zomboid har ju 3d modeller, var väl bara 2d dom första 5 åren av betan x')
Men ah håller med, hade gärna sett ett som var snyggare och icke isometriskt.
Känns som att dom sminkar en gris gällande den horribla java motorn.
Ett tredje-person spel i Last of Us universumet som tar inspiration från Escape from Tarkov och The Cycle Frontier? Originellt vet jag inte men häftigt kanske? Eller det kanske blir orginellt eftersom det är i tredjeperson Vigor är väl typ som det egentligen men den gameplay som är från Last of Us 2 vore ju magiskt!
En "simple" ide hade varit ett sånt där derpy physics fighting spel fast med astronauter med jetpacks i rymden i zero gravity, så man kan flyga och superman puncha sina polare i fejset.
Resten får ni föreställa er själva, men kan tänka mig skulle kunna få till en del kul gamemodes med hjälp av knockbacks, thrusters och blockerande osv.
Spelidé: Ett spel där man är chef för ett spelföretag och där målet är att bli framgångsrik samt att tjäna pengar på spel med hjälp av mikrotransaktioner. Sen tidigare har väl företaget varit ganska obetydligt och litet. En av utmaningarna består bl.a i att man som chef ska försöka hitta en balans på hur stor del av innehållet på spelen som faktiskt ska kretsa kring mikrotransaktioner, så att man kan tjäna så mycket pengar som möjligt samtidigt som ens kunder/spelare inte blir för sura och slutar spela ens spel!
Jag skrev ärligt talat detta lite på skämt först, men skämt åsido! Det skulle kanske kunna bli ganska underhållande och ett sånt här spel skulle även kunna bli en sorts reaktion mot all girighet som finns i och med mikrotransaktioner och pay-to-win (inte minst sen släppet av Diablo: Immortals).
Spelidé: Ett spel där man är chef för ett spelföretag och där målet är att bli framgångsrik och att tjäna pengar på spel med hjälp av mikrotransaktioner. Sen tidigare har väl företaget varit ganska obetydligt och litet. En av utmaningarna består bl.a i att man som chef ska försöka hitta en balans på hur stor del av innehållet på spelen som faktiskt ska kretsa kring mikrotransaktioner, så att man kan tjäna så mycket pengar som möjligt samtidigt som ens kunder/spelare inte blir för sura och slutar spela ens spel!
Jag skrev ärligt talat detta lite på skämt först, men skämt åsido! Det skulle kanske kunna bli ganska underhållande och ett sånt här spel skulle även kunna bli en sorts reaktion mot all girighet som finns i och med mikrotransaktioner och pay-to-win (inte minst sen släppet av Diablo: Immortals).
Påminner mig om ett spel i liknande anda som heter DLC Quest. Spelidén baserades på den perioden då DLCs var så hett att vissa studios släppte saker som DLC som man kanske egentligen borde haft med i grundspelet. I början så kan du bara gå åt höger, du måste plocka coins för att sedan "köpa Jump DLC" så att du kan hoppa och ta dig vidare. Sedan behöver du köpa så att du kan gå åt vänster, osv. Kul spel
Mycket mycket jobb att göra det. Det är också en dålig "betalmodell" i sådana spel om en stor studio gör det eftersom det är ganska begränsat ändå, även om du kan ha med saker som crafting och att bygga saker.
Men det är ett sådant typ av spel vi gärna skulle göra, vi har ju nästan redan gjort det fast i top down nu, men det är inte samma sak och inte alls lika stort som man vill ha det. Men vi har sagt att om 5-10 år så kanske, först måste våran motor bli en bra 3d motor, sedan måste vi skifta grafiker från 2d till 3d, så "lite pill", men annars är det bra =D Dessutom lär vi göra ett "vanligt" fps innan. Och sedan, det måste finnas pengar efter all den tid med.
Men om jag får bestämma allt så kommer det inte vara någon avancerad crafting och absolut inte att man kan bygga sina egna hus och skit. Det är en avsky utan dess like med alla dessa sandboxspel där man gör sådant.
Så är det, helt klart. Hör av er när ni är klara med det, haha.
Avancerad crafting är inget måste, men bygga sina egna hus är A och O för mig. Spenderat mängder av timmar i Valheim med att enbart bygga. Älskar kreativiteten.
Inget unikt alls, jag vill bara ha ett nytt MMO men med samma anda som Wow Classic typ. High fantasy, holy trinity, dungeons, raids, pvp, full open world, world pvp osv osv. Att det ska vara så svårt att lansera ett lyckat mmo i samma anda som WoW alltså..
Jag håller med och håller tummarna för Palia, https://palia.com/
Idéer är tyvärr lite överskattat. Alla kan hitta på idéer – inte minst barn.
Vad som på riktigt betyder något är att kunna omsätta idéer till praktik. Min erfarenhet är att det bästa är att försöka hitta skalbara idéer, som man kan börja labba med i begränsad form och sedan expandera när man har mer tid eller resurser.
Påminner mig om ett spel i liknande anda som heter DLC Quest. Spelidén baserades på den perioden då DLCs var så hett att vissa studios släppte saker som DLC som man kanske egentligen borde haft med i grundspelet. I början så kan du bara gå åt höger, du måste plocka coins för att sedan "köpa Jump DLC" så att du kan hoppa och ta dig vidare. Sedan behöver du köpa så att du kan gå åt vänster, osv. Kul spel
Det där var ju en kreativ idé och låter faktiskt som ett kul spel att spela också:)
"Köp horse armor dlc" lol.
Edit:
Jag sökte upp spelet och det har ju tydligen ett "Horse armor-DLC" Haha, nu måste jag spela det här spelet.
Det där var ju en kreativ idé och låter faktiskt som ett kul spel att spela också:)
"Köp horse armor dlc" lol.
Edit:
Jag sökte upp spelet och det har ju tydligen ett "Horse armor-DLC" Haha, nu måste jag spela det här spelet.
Tror det skapade på ett game jam från början och utvecklades sedan till ett helt spel. Men det är en kort historia, tror jag spelade det på någon timme eller två. Precis lagom för ett satirspel jag gillade det i varje fall
Ett WipeOut fast som simulator/simracing, med ett gediget karriärläge och ofantliga mängder techno!
https://blog.playstation.com/tachyon/2017/06/unnamed-file-56....
Det hade varit riktigt nice. Att kunna uppgradera sin svävare med olika motordelar och chassin samt måla och dekorera.