Diskutera - De mest underskattade spelen
Bohemia interactives fantastiskt buggiga och annorlunda mil sim operation flashpoint cold war crisis o dess expansioner red hammer? Och resistance.
Mission editorn där man kunde skapa sina egna uppdrag o så. Mod scenen var asgrym.
Den stora friheten att flanka fienden istället för att följa en korridor.
Att bli skjuten av en burst kunde bli din död eller att din aim blev skakig tills du blev healad av en medic. Eller värst var om du blev skjuten i benet o fick kräla på magen.
Att kunna samla sina bästa irl och internet vänner i en m113 apc eller bmp vagn och försöka ta dig an fiender i en skog eller en bas eller by i ett stenhårt östeuropa där kärnvapnen kunde skickas när som helst.
Eller skapa ett eget uppdrag där man kunde sätta ut fiende bakhåll åt sina vänner o sen ge dem ett mörkt slut där ens extraction helikopter skjuts ner till tonerna av något från ens egen musiksamling då man kunde konvertera mp3 filer till spelets egna .ogg filer som kunde användas i sina uppdrag.
Tror att spelet inspirerade på sitt sätt survival genren och fps genren med saker som zeroing m.m.
Sen känns bara storyn i efterhand helt realistisk läskigt med tanke på dsgens situation i europa medan när det kom ut 2001 kände man att den var läskig o orealistisk.
Ett mästerverk i ordets rätta bemärkelse. Att ligga i skogen som ensam överlevande, höra automatsalvor i fjärran och se tanks köra förbi. Den känslan har jag inte upplevt i andra spel.
Yooka Laylee: the Impossible Lair - Fick iofs bra betyg av de flesta recensenter, men känns ändå som många har missat det. Jag själv köpte det på momangen efter ja laddat ner demot. Får nog säga ett av de bästa plattformsspelet på hela generationen. Bokstavligt älskar det.
Jag har förstått att det ska vara supertrevligt. Men har inte haft tiden att prova det. Kommer göra det när Steam Deck kommer.
Men jag har provat sidospåret. Yokus Island express. Och det är supercharmigt! Det är definitivt underskattat det med!
Måste säga Project Zomboid. Riktigt jäkla kul survival om man är några stycken! Singleplayer är roligt med, men alltid roligare ju fler man är.
Var något liknande Desert Storm som jag köpte på rea när man var yngling å de fanns datorbutiker i varje stad. Kan ha varit något liknande men hade skit kul i det. De hade King of the hill som spelarläge online där man skulle ta över ett hus sen fick alla anfalla runtom var ganska taktiskt faktiskt.
Skulle man campa huset så behövde man oftast ett bra rifle för att ta fienden på spawn.
Skulle man in i huset och ta kontroll så var ju närstridsvapen bättre
Skulle man mala kills så kunde man köra på nån fet karbin som där skotten gick genom väggarna
Diddy Kong Racing
Alla skriker om Mario Kart, men Diddy Kong Racing var ju överlägset på precis alla punkter? Tre olika typer av fordon, en "story" mycket större variation i banor och en öppen värld där du fick köra till de olika banorna. Nyskapande på den tiden!
Själv förstår jag inte varför alla snackar Mario Kart 64 istället för Crash Team Racing på Playstation. CTR hade mycket roligare gameplay på grund av vad jag upplevde som bättre fysik och även ett bättre sätt att drifta kombinerat med turbo.
Är spelet eller hatet underskattat? 😄
Ja det här är ju ett fantastiskt exempel på ”smaken är som baken”. Jag föll för grafiken back in the days och köpte det, men det här är nog det enda spel som jag inte ångrar att jag inte spelat ”färdigt”. Avskydde karaktärerna och gameplayet upplevde jag som sjukt grindigt. Korridor efter korridor. Sökte efter svar om huruvida spelet skulle bli bättre, och det jag fann var att jag såg fram emot ett enormt ”grindområde”. Avinstallerade och har aldrig återkommit. 😆
Alltså mycket kan man säga om spelet (korridorer ja visst) men att det skulle vara grindigt kan jag objektivt säga är inte korrekt. Innan post game finns det ingen anledning att döda något mer än det man normalt möter på vägen (Vilket inte är mer än i något annat FF spel och eftersom det inte är random encounters så kan du undvika de flesta strider om du vill), spelet gör det dessutom ganska meningslöst att grinda genom att låsa upp levelingsträdet efter hand. Så även om du grindar så blir du inte mycket starkare.
Combat Mission: Barbarossa To Berlin.
Verkar som väldigt få hört talas om detta otroligt underhållande spel. Tyvärr har de senare spelen i samma serie varit mindre bra.
Älskar verkligen deras WeGo system.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Sleeping Dogs
Underskattat open world spel liknande GTA men där man karatekickar sig fram blandat med vapen samt åker på vänster sida av vägen.
Riktigt rolig story och många roliga uppdrag , särskilt ett uppdrag där man skall leverera en bröllopstårta. Finns till och med DLC där man spelar polis och slåss mot zombies.
Sjukt bra. En tvåa vore något..
Gamla hederliga peka o klicka spel likt Monkey Island ( kommer dock nytt woho! ) och Hand of Fate.
Rollercoaster Tycoon, Transport Tycoon (soundtracket <3 ), Theme Hospital.
C&C Red Alert (Hell March!), C&C Tiberian Sun.
Flertalet av Heroes of Might and Magic bortsett från den hyllade 3an
Nox. Ääh.. finns så mycket, om man ändå kom ihåg hälften. Visserligen många golden oldies.
Fueled by coffee.
Mutant Year Zero är ett spel som är riktigt bra men som få verkar ha fått tycke för.
Väldigt mysigt spel med kul miljöer i Göteborgsområdet! Möjligen att striderna blev lite enkelspåriga efter ett tag.
På nästan samma tema/namn tycker jag Generation Zero är ett klart underskattat spel. Otroligt vackert utomhus, stor variation i hur man vill strida, bra vapenkänsla (imho) och settingen med svenskt 80-tal är rätt skön.
Känslan av utsatthet och fokus på överlevnad spelets kanske första halva gillade jag verkligen. När ens gear blivit bättre och man inte längre skiter ner sig när man jagas av ett gäng hunters så får spelet en lite annan karaktär. Första DLC:t (ön med skidbackarna) var också bra med en grymt utmanande final. Tyvärr gillar jag inte riktigt hur utvecklarna sen lagt fokus på basbyggande, olika typer av challenges/rivals snarare än att tillföra mer story, men det kanske kommer.
Alltså mycket kan man säga om spelet (korridorer ja visst) men att det skulle vara grindigt kan jag objektivt säga är inte korrekt. Innan post game finns det ingen anledning att döda något mer än det man normalt möter på vägen (Vilket inte är mer än i något annat FF spel och eftersom det inte är random encounters så kan du undvika de flesta strider om du vill), spelet gör det dessutom ganska meningslöst att grinda genom att låsa upp levelingsträdet efter hand. Så även om du grindar så blir du inte mycket starkare.
”Grindigt” kanske är fel ord. ’Repetitivt’ är nog mer vad jag är ute efter. Minns att jag tyckte striderna var rätt begränsade och att det kändes som att en sprang genom sagda korridorer och gjorde samma sak om och om igen. Men hey, som jag sa så tycker vi olika - jag skriver ju bara vad jag upplevde. Du har uppenbarligen fått ut mer av spelet än vad jag fick, och det är ju fantastiskt. Annars hade vi ju varit två som upplevt att de slösat tid på det, menar jag. 🙂
Konsolgubbe
Tycker det var svårare att hitta underskattade spel än överskattade här fick jag tänka länge.
Många spel som jag upplevt som underskattade visade sig ändå ha ganska bra betyg och kan då inte klassas som det.
Men hittade tillslut två spel som jag ändå tycker är ganska underskattade i Generation zero och Trackmania. Här har jag haft massa kul, men det är med förutsättningen att man har några vänner att lira med
[quote postid="4252803" userid="175664" name="Lupson"]
Väldigt mysigt spel med kul miljöer i Göteborgsområdet! Möjligen att striderna blev lite enkelspåriga efter ett tag.
På nästan samma tema/namn tycker jag Generation Zero är ett klart underskattat spel. Otroligt vackert utomhus, stor variation i hur man vill strida, bra vapenkänsla (imho) och settingen med svenskt 80-tal är rätt skön.
Känslan av utsatthet och fokus på överlevnad spelets kanske första halva gillade jag verkligen. När ens gear blivit bättre och man inte längre skiter ner sig när man jagas av ett gäng hunters så får spelet en lite annan karaktär. Första DLC:t (ön med skidbackarna) var också bra med en grymt utmanande final. Tyvärr gillar jag inte riktigt hur utvecklarna sen lagt fokus på basbyggande, olika typer av challenges/rivals snarare än att tillföra mer story, men det kanske kommer.
[/
Håller med helt, striderna blev lite enformiga i Mutant efter ett tag så det fick mig att lägga ner spelet. Även om jag verkligen gillade första timmarna. Håller också med om Generation Zero. Har inte kört så många timmar men gillar det verkligen. Annars tycker jag Monster Boy and The Cursed Kingdom som komma för något år sen är riktigt bra, gick också bra omdömen men få verkar ha spelat det trots att det finns på typ alla plattformar. Även remaken av gamla Mega Drive spelet Strider från 2014 är riktigt bra, många verkar ha missat den.