Veckans fråga med Corsair - Vilken storlek föredrar du på... tangentbord?
Tastatur, näppäimistö och tangentbord - kär pryl har många olika namn. I Norden.
Jag är jävligt petig med hur jag vill ha mitt tangentbord.
Har den inte den layouten som ni har på de färgglada bilderna så är det inget alternativ för mig. blir tokig om inte delete/insert och de knapparna inte sitter som de ska. ja, jag vet. petigt, men det är sån jag är.
Vad gäller makroknappar så bryr jag mig inte. Spelar med en orbweaver. något som jag starkt kan rekommendera.
Kör TKL. Så som jag sitter så kan jag inte ha Full tangentbord, då åker musen in i tangentbordet stup i kvarten. TKL har ökat gamingkvalitén för mig avsevärt. Däremot så saknas jag numpad för att snabbt skriva siffror när man t.ex. behöver betala en faktura och ska skriva in OCR-numret.
Förstod inte ens alla alternativen i omröstningen, uppenbarligen inte mitt område det här.
Haha, samma här. Numpad har jag alltid kallat ”tenkey”.
Jag använder min desktop mycket till både gaming och jobb. Körde Asus Claymore (TKL) i många år, men det gav upp här om månaden. Valde TKL just för att det var smalare, det gamla stod till viss del på musmattan.
Nu blev det "uppföljaren" och är ju så där lagom glad att de valt att prioritera en helt meningslös RGB-logga och då ta bort Print screen, Scroll lock och Pause/Break. Anledningen att det ändå blev ett sådant var att jag behövde ett nytt direkt och det var det enda som fanns i lager.
Asus använder uppenbarligen INTE Citrix. Ctrl+Alt+Pause är en helt "nödvändigt" kombination då man inte kan mappa om den (ytterligare en av alla idiotiska hårdkodningar Citrix har gjort). Det är för att få upp en meny så man ex. kan byta virtuell desktop på maskinen. Att använda Fn+Ctrl+Alt+Page Down funkar så klart inte. Ett alternativ är Win+U som alltid går på host maskinen, men inte alls lika bra och haltar ganska ordentligt då man hamnar i settings när man går tillbaka till den desktop Citrix ligger i.
Alt+Print screen är en bra att ha när man skall dokumentera och Alt+Fn+Del är ínte direkt lika smidigt.
Scroll lock kan jag väl iof vara utan, även om jag valt den som host key i virtual box, just för att jag INTE använder den till något . Den kan ställa till det i excel om man inte är vaken förvisso
Men tangentbordet i artikeln är för mig helt menlöst. Använder i stort sett alla F-tangenter. Macron och mediaknappar kan jag vara utan, även om det är helt ok med Fn + FX för att styra ex. spotify.
Vad är macroknappar för något?
Extra bling-bling knappar som du inte ser på ett "vanligt" tangentbord.
I'm like you, I have no name.
Tenkeysless
Tangentbord utan numpad?
Ve och fasa!
Jag känner mig bakbunden utan OCR-knappar.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Kör ett Cherry MX board 6.0 själv. Full size. Funkar fint till både jobb och gaming. Gillar full N-Key rollover. Har märkt att pga full N-Key rollover så kan jag inte använda vanliga tangentbord längre. Blir massor av stuck keys, ghosting och typos eftersom tangentbordet inte hänger med skrivhastigheten då jag tydligen kör för många tangenter samtidigt idag när jag skriver
Köpte en Tenkeyless-variant för nästan 10 år sedan och har hatat varje sekund av att äga det. Att sitta och fippla med funktionsknappar för att spara ett par centimeters bordsyta på ett skrivbord är så urbota korkat att klockorna stannar.
Nu när en knapp slutade fungera trodde jag såklart att utbudet skulle vara bättre än 2011 men icke, är mer eller mindre omöjligt att hitta en fullstorleksvariant med belysning och MX Blue-switchar. Det enda på svenska marknaden verkar vara en Ducky-bräda för 2000kr.
Full-size, använder numpad dagligen och skulle få tuppjuck utan.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
https://mountain.gg/keyboards/everest-max/ är riktigt nöjd med det tangentbordet 🙂 enda jag saknar är en stor enter knapp, kostar lite dock.