Nationaldagen.
Danmark vann....wohoo, grattis, första gången på 13 år.
Sverige var väl ganska bleka, Källström skulle bytts ut i början av andra, knappt ett rätt i hela matchen. Visserligen så var Svensson skadad, men de kunde nästan bytt in vad som helst istället. Zlatan hade väl hybris som vanligt. Hur man kan vara totalt dominant i en av de bästa ligorna i världen samtidigt som man är väldigt anonym i landslagsspel övergår min förståelse. Ljuspunkterna var väl inbytena, Elmander och den där andra unga killen.
...Och i dina grannars hus tänker folk likadant.
Om du vill fira så gör det, jag är nästan säker på att fler kommer följa dig om du gör det.
Ja, det är ju så - men jag vill inte gå runt kvarteret och vifta en flagga direkt. Jag vill ha en folkfest.
Varför ska man vara stolt över att man är född på en plätt jord som har givits namnet Sverige?
Var stolt över dina föräldrar och deras föräldrar istället.
Det är ju annars mer än en jordplätt. Det handlar om att vara stolt över landets historia, kultur, språk, landskap och så vidare. Det är inte bara en plätt jord.
Jag är stolt över både min släkt och mitt land.
Patriotism är nära besläktad med nationalism, som även har sina rötter i ett "vi och dom" tänkande, vilket mer än sällan utmynnar i att man ser sitt egna folk som överlägset andra folk, speciellt om det andra folket har mörkare eller ljusare hy.
Ja. Patriotism och nationalism är nära besläktade och inget av dem är fel. Nationalism verkar dock ha lättare att för att gå till överdrift.
Jag förstår dock inte varför du säger ovan citat till mig.
Hur gör vi med folk som redan bor här och vill förstöra då?
Kan ju lika skicka ut dom också, deras enda mål är ju att förstöra som sagt.
Eller ska vi göra undantag för att dom föddes på våran mark?
Vars ska vi då skicka dem? Ska vi sopa över problemen på något annat land? Nej, vi ska ta hand om dem själva (inte för att Sverige är särskilt bra på det, men).
Om det däremot kommer hit människor från andra länder som inte kan hålla sig till lagen ska dessa skickas tillbaka. Först kan man ju iofs fråga sig varför de blir kriminella.
Alla är fortfarande människor, man formas efter sin kultur (som oftast är mer beroende på dina nära vänner än den kultur ditt land har f.ö), så förstår inte varför man ska vara stolt över att bo i Sverige när man kan vara stolt över sig själv och det man själv kan göra, var du bor är inte särskilt viktigt, snarare vad du kan göra för dina medmänniskor.
Jag börjar tro att du pratar med fel person. Det låter som att du pratar med en Sverigedemokrat eller nynazist (nej, de är inte samma - men jag hoppas ni fattar poängen).
Jag har redan sagt att alla människor är lika mycket värda, att jag inte är rasist, och så vidare.
Jag håller med dig om det du säger, förutom det att man inte kan vara stolt över sitt land.
Jag är stolt över min härkomst och så vidare (som i det jag skrev lite längre upp).
Även fast det bara finns 'ett språk, en kultur och ett folk' så är det fortfarande enorma skillander i hur människor beter sig, det är ju helt klart stor skillnad på folket i t.ex USA, och alla dom delar samma kultur i samma land, och använder samma språk.
Tycker knappast det är särskilt tråkigt med ett enat land där vi alla pratar samma språk och delar samma kultur, snarare motsatsen då folk fortfarande formas mer efter sitt umgänge än det land dom bor i och den kultur som finns i landet.
Självklart. Du påminner om entreprenörskursen jag nyss läste - där allt lärarna sa var självklarheter som alla i klassen redan visste. Jag tycker dock att det vore tråkigt utan den dimensionen som olika kulturer och så vidare tillför i mötet mellan människor. Självklart är det intressant att möta människor ändå, men du borde fatta vad jag menar.
Det är skönt att du tycker så EliasN, du är faktiskt en av mina favoritforumiter även om vi oftast inte delar samma åsikt.
Åh tackar. Ja, jag tycker om att diskutera med dig. Det är intressant, om inte annat. ^^
"varför ska man vara stolt för att man råkar vara född på en plätt jord som kallas för Sverige?"
För att vi är så jävla bra, och mycket bättre än de flesta andra länder på jorden
så ryck upp dig å var stolt!
Jättebra med FRA, Ipred och all annan skit.
Men visst, allemansrätten, inget krig, nästan ingen svält och lång livslängd.
Jag är stolt över att vara från Jorden lolzzzzzz..
Allemansrätten. Varför tar jag den för givet? Det måste vara Sveriges bästa sak! (Varför låter jag ironisk? Jag är inte ironisk. Argh! Varför kan jag inte sluta låta ironisk?)
Nej. På riktigt. Allemansrätten äger.
"varför ska man vara stolt för att man råkar vara född på en plätt jord som kallas för Sverige?"
För att vi är så jävla bra, och mycket bättre än de flesta andra länder på jorden
så ryck upp dig å var stolt!
Jättebra med FRA, Ipred och all annan skit.
Men visst, allemansrätten, inget krig, nästan ingen svält och lång livslängd.
Jag är stolt över att vara från Jorden lolzzzzzz..
Du borde ta och se på värden och se hur jävla bra vi i swe har det.
R.I.P The_maxx
Midsommarafton är Sveriges riktiga nationaldag.
- Det är äldre en nationaldagen, faktiskt så härstammar det från vikingatiden.
- Folk firar det redan, ordentligt, som det ska va', med massor med mjöd ehum öl, sprit och en massa god svensk sommarmat.
eller hur! midsommarafton är verkligen sveriges riktiga nationaldag
något som nästan alla firar, och det är ju absolut inget mer svenskt än midsommarafton egentligen
- Folk firar det redan, ordentligt, som det ska va', med massor med mjöd ehum öl, sprit och en massa god svensk sommarmat.
håller med där. Fest och jordgubbar ska det vara
Rawr
Ja, egentligen. Midsommarafton borde vara nationaldag istället.
Vinner inte Sverige mot Malta på onsdag så vet jag inte vad jag gör...
Inget som kan påverka resultatet iaf.
Han kan göra något dåligt. Kanske skjuta våra kära fotbolls-spelare.
Men vi vet inte ännu, vi har inte förlorat den matchen ännu.
Grinder and paint
Makes me the welder I aint
Äh, skärp dig.
Malta är ett av de sämre landslagen i fotboll, så det blir jäävligt pinsamt för Sverige om vi förlorar. Men efter gårda... eller lördagens match kanske man ska säga, så skulle det inte förvåna mig om Sverige förlorar även mot Malta.
"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine
Stör mig på folk som säger skit i stil med "Varför firar vi inte nationaldagen för?!"
Vad fan är det som hindrar dig? Fira på du.
Missade det här inlägget. Hm.
Nåväl: poängen med att fira en högtid i stil med nationaldagen är att man gör det flera på en och samma gång.
Äh, skärp dig.
Malta är ett av de sämre landslagen i fotboll, så det blir jäävligt pinsamt för Sverige om vi förlorar. Men efter gårda... eller lördagens match kanske man ska säga, så skulle det inte förvåna mig om Sverige förlorar även mot Malta.
Jag förstår mig inte på landslagskaptenen, jag säger ut med både zlatan och henke, och i med lite friska spelare.
Visst, när dem väl gör det gör så gör dem bra ifån sig, men dem stunderna är alldeles för få.
Äh, skärp dig.
Jag förstår mig inte på landslagskaptenen, jag säger ut med både zlatan och henke, och i med lite friska spelare.
Visst, när dem väl gör det gör så gör dem bra ifån sig, men dem stunderna är alldeles för få.
Henke kommer inte vara med på onsdag p.g.a. ett dödsfall i familjen. Jag hoppas på att Zlatan är med i alla fall. Han är den bästa spelaren i landslaget. Problemet är lagkamraterna som inte håller samma klass som honom. Därför kan inte han visa vad han kan i landslaget. I klubblaget går det hur bra som helst för honom då hans lagkamrater är betydligt bättre än spelarna i svenska landslaget.
"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine
Och hela sveriges anfall vilar på Zlatan, det är nästan självklart att han inte kan bära alla på sina axlar.
Det sverige behöver är någon som är duktig på att passa, vi har ju spelaren som skapar offensiva chanser (Zlatan) men ingen som kan slänga upp bollen mot hans väg på ett effektivt sätt.
Ja, det är ju så - men jag vill inte gå runt kvarteret och vifta en flagga direkt. Jag vill ha en folkfest.
Dra ihop dina grannar, be dom komma med sina vänner och be deras vänner att dra med sig vänner, och ha en folkfest.
Det är inget som hindrar dig från att fira nationaldagen om du vill.
Vars ska vi då skicka dem? Ska vi sopa över problemen på något annat land? Nej, vi ska ta hand om dem själva (inte för att Sverige är särskilt bra på det, men).
Ptja, eftersom vi är med i EU är det alldeles möjligt för den kriminella svensken att flytta i princip var han vill inom europas gränser.
Angående resten av diskussionen så står vi nog på samma sida, men smärre kommunikationsproblem gör väl att diskussionen är dödsfödd, vi får nog låta udda vara jämnt
Äh, skärp dig.
En av dom saker som är så underbara med sport är att vem som helst kan (oftast) vinna, allting beror på hur hårt respektive lag kämpar.
Ta inte för givet att Sverige vinner mot Malta, dom lyckades med konststycket att förlora mot Trinidad Tobago bl.a, och Sverige - Vitryssland är väl något folk fortfarande minns... ^^
[quote=Greger]Och hela sveriges anfall vilar på Zlatan, det är nästan självklart att han inte kan bära alla på sina axlar.
Det sverige behöver är någon som är duktig på att passa, vi har ju spelaren som skapar offensiva chanser (Zlatan) men ingen som kan slänga upp bollen mot hans väg på ett effektivt sätt[quote]
Jag skulle föredra V.Elm.:P
Dra ihop dina grannar, be dom komma med sina vänner och be deras vänner att dra med sig vänner, och ha en folkfest.
Det är inget som hindrar dig från att fira nationaldagen om du vill.
Jo, men det är inte det jag menar. Egentligen hade man ju kunnat gå ihop med grannarna, men jag kan inte påstå att jag känner dem särskilt bra (bara några). Fast det är ju inte så konstigt, för jag umgås inte så mycket med den äldre generationen, och de som är lika gamla (oftast yngre) i området har jag en komplicerad relation till. Är iofs kompis med några, men de bor lite längre (dvs ett par hundratal meter) bort.
Ptja, eftersom vi är med i EU är det alldeles möjligt för den kriminella svensken att flytta i princip var han vill inom europas gränser.
Angående resten av diskussionen så står vi nog på samma sida, men smärre kommunikationsproblem gör väl att diskussionen är dödsfödd, vi får nog låta udda vara jämnt
Ja, det är ju klart att de kan - men nu handlar det inte om frivillig flytt utan utlokalisering. Sverige tar ansvar för sina medborgare och andra länder tar ansvar för sina. Enkelt (?) och rättvist.
Ja, så är det ... men jag vill diskutera!
Får väl leta upp någon annan tråd. Är inte så mycket för att skapa trådar själv. Då måste man veta vad man vill med tråden - annars blir det kritik. ^^