Första Playstation 5-intrycken – Dualsense sätter en ny standard
Har Sony sagt något om de kommer komma med någon liknande "pimpad" version av Dualsense, som motsvarar Elite-serien på Microsoftsidan (har ingen Elite 2, men älskar mina två ettor)?
Inte vad jag hört. Men om det blir så lär det komma senare, de har ju en konsol med tillbehör att sjösätta nu. Men i nuläget känner åtmisntone jag inga behov av en lyxvariant, den är rejält trevlig som den är. Inte Elite-klass i materialval och sånt förstås, men så kostar den ju hälften av en Xbox Elite 2.
Analoga har väl Sonys kontroller varit i massa år, dvs att triggerknapparna inte bara är av/på. Men du kanske menar nåt annat som jag inte förstår? Och ja, Dualsense har analoga triggers: stegvis ökning av effekten ju längre du trycker in triggern. Plus som sagt force feedback och motstånd som utvecklarna kan få att ändras löpande. Jag längtar efter ett bra bilspel som använder detta.
Kanske menade bumperknapparna. De var analoga på PS2 tror jag, men PS3 skippade det igen och hade bara triggerknapparna (mer) analoga istället.
Inte för att jag ser det nödvändiga med fyra analoga axelknappar för bilspel. Handbroms kanske?
Kanske menade bumperknapparna. De var analoga på PS2 tror jag, men PS3 skippade det igen och hade bara triggerknapparna (mer) analoga istället.
På PS3 var väl nästan varenda knapp analog? Jag insåg inte detta förrän efter något år eller två och hade vissa problem i en del spel ett tag.
Nja.. Var ju MS som stod för senaste kontroller innovationen vid lanseringen utav Xbonen genom att implementera haptisk feedback i triggerknapparna. Nu är det Sonys tur.
Tycker att touchplatta och inbyggd högtalare är betydligt större innovationer än haptisk feedback. Även ljuset på DS4 räknas in här även om jag tycker att den har nyttjats dåligt.
Tror aldrig att jag har läst en enda kommentar någonsin om den haptiska feedbacken sedan release, känns som ett underbetyg.
Ännu en dag i paradiset.
Analoga har väl Sonys kontroller varit i massa år, dvs att triggerknapparna inte bara är av/på. Men du kanske menar nåt annat som jag inte förstår? Och ja, Dualsense har analoga triggers: stegvis ökning av effekten ju längre du trycker in triggern. Plus som sagt force feedback och motstånd som utvecklarna kan få att ändras löpande. Jag längtar efter ett bra bilspel som använder detta.
Stämmer! Blandade ihop det med Nintendos handkontrollers som saknar analoga triggers.
Då tror jag dessa blir helt perfekta för bilspel!
Trots att de ser ut som en feminin version av Xbox-kontrollerna.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Ska bli intressant att se hur hållbarheten på triggersarna är. Om de kommer att börja ge upp efter ett par månader/ ett halvår eller om det är hållbara grejer .
Hoppas de blir populära och omtyckta så att Microsoft känner att de måste svänga ihop en gamepad 2.0 med liknade funktioner
Tycker att touchplatta och inbyggd högtalare är betydligt större innovationer än haptisk feedback. Även ljuset på DS4 räknas in här även om jag tycker att den har nyttjats dåligt.
Tror aldrig att jag har läst en enda kommentar någonsin om den haptiska feedbacken sedan release, känns som ett underbetyg.
Glöm inte shareknappen också
Tycker att touchplatta och inbyggd högtalare är betydligt större innovationer än haptisk feedback. Även ljuset på DS4 räknas in här även om jag tycker att den har nyttjats dåligt.
Tror aldrig att jag har läst en enda kommentar någonsin om den haptiska feedbacken sedan release, känns som ett underbetyg.
Vad används ljuset till för i spel (de få som har stöd för det) som gör det så användbart och innovativt?
Haptisk kontroll är jag på nyttan, men förstår kanske inte riktigt nyttan med ljuset (tycker inte man har tid att titta ner på kontrollen under tiden som man spelar).
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Vad används ljuset till för i spel (de få som har stöd för det) som gör det så användbart och innovativt?
Haptisk kontroll är jag på nyttan, men förstår kanske inte riktigt nyttan med ljuset (tycker inte man har tid att titta ner på kontrollen under tiden som man spelar).
Jag skriver uttryckligen att jag tycker att det har använts dåligt. Dock kändes det vettigt exempelvis när man blev jagad av polis och kontrollen blinkade i rött och blått.
Tanken bakom är innovativ tycker jag, utförandet sådär.
Ännu en dag i paradiset.
Trots att de ser ut som en feminin version av Xbox-kontrollerna.
För de som missade skämtet så tänkte jag på denna.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
På PS3 var väl nästan varenda knapp analog? Jag insåg inte detta förrän efter något år eller två och hade vissa problem i en del spel ett tag.
Ja det stämmer, jag blandade ihop det. Det var först med PS4 de skrotade funktionen.
Även PS3 kan nog haft det med mest för bakåtkompatibiliteten. Den försvann ju, men knapparna var kvar generationen ut.
Ja det stämmer, jag blandade ihop det. Det var först med PS4 de skrotade funktionen.
Även PS3 kan nog haft det med mest för bakåtkompatibiliteten. Den försvann ju, men knapparna var kvar generationen ut.
Det var väl just rumble som försvann från PS3 när den lanserades?
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Låter som mycket bra förbättringar. Har den även fått analoga triggers?
Det har väl varit analoga triggers redan sedan PS3 tiden.
Det har väl varit analoga triggers redan sedan PS3 tiden.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Intressant för den som gillar teardowns
Hittade en youtuber som pratar om att man till och med känner av varje fotsteg separat i t.ex. vatten.
Så när din vänster fot trampar i vatten så känner du det på vänster sida och sen höger fot på högersida och det är skillnad på vatten, trä och cement. Väldigt diskret och inte alls störigt och enligt honom är det helt fantastiskt.
Blir sjukt nyfiken på att testa denna!
@FZ har ni också testat detta att var fot har egen feedback och olika material du går på ger olika feedback? Man ska tydligen kunna veta vad du går på även om man blundar? Låter sjukt coolt!
har ni också testat detta att var fot har egen feedback och olika material du går på ger olika feedback? Man ska tydligen kunna veta vad du går på även om man blundar? Låter sjukt coolt!
Jepp.
Dave lee som sade följande
"You can have your eyes closed even and you can tell that you're walking on water, stepping on sand, walking on wood or glass, or metal. It all feels different. You can literally tell all that stuff by just feeling the controller"
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Hittade en youtuber som pratar om att man till och med känner av varje fotsteg separat i t.ex. vatten.
Så när din vänster fot trampar i vatten så känner du det på vänster sida och sen höger fot på högersida och det är skillnad på vatten, trä och cement. Väldigt diskret och inte alls störigt och enligt honom är det helt fantastiskt.
Blir sjukt nyfiken på att testa denna!
@FZ har ni också testat detta att var fot har egen feedback och olika material du går på ger olika feedback? Man ska tydligen kunna veta vad du går på även om man blundar? Låter sjukt coolt!
Låter onekligen sjukt häftigt.. om det används med måtta. En kontroll som konstant ger feedback för varje steg man tar skulle jag tröttna på väldigt fort. Men om det används lite då och då så man kan ni göra i mörka partier så är det ju riktigt nice
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Video där DualSense mikrofonen testas på en PC.
Testet körs utan officiella drivrutiner så noise cancellation fungerar inte samt mikrofonbalansen är lite off.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Låter onekligen sjukt häftigt.. om det används med måtta. En kontroll som konstant ger feedback för varje steg man tar skulle jag tröttna på väldigt fort. Men om det används lite då och då så man kan ni göra i mörka partier så är det ju riktigt nice
Baserat på det jag har hört så låter det mer som att det är på den nivån där även om det skulle vara konstant så stör det inte då vibrationerna är så pass finkänsliga att de inte nödvändigtvis tar din uppmärksamhet som en vanlig vibration skulle göra.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Verkar nog som att många journalister håller DualSense kontrollen som större next-gen grej än 4k, raytracing och teraflops.
Blir väldigt spännande att själv få testa då det finns så otroligt många sätt som funktionerna kan implementeras beroende på spel.
Lägg därtill 3d ljudet från Tempest och valfritt skräckspel kommer nog få en att byta kalsonger mer än en gång per sittning
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
That makes it feel very much like no other racing game. It's not like anything I've played before, if I'm honest. I pick up the DualSense controller and this big smile spreads across my face.
Ligger i nyhetstråden också med mer matig information.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.