Hands-on – Star Wars Jedi: Fallen Order
FZ testar Respawn-spelet som kan ge Star Wars ny stjärnglans.
#ea, #respawn, #star-wars-jedi-fallen-order
Alltså för oss som har spelat Assassins Creed mycket, i alla fall dom två senaste så är detta rena drömmen. Det är exakt sanna gameplay i strider.
Får man ta så mycket från strider från ett annat spel som utvecklare?
Om man gör det bra så får man det!
Får man en ljussabel från start eller måste man låsa upp den i en lootlåda?
Respawn har varit väldigt tydliga med att det inte kommer att finnas mikrotransaktioner eller lootlådor. Det enda jag känner till i den vägen är att man kan få någon extra customisation-del om man förbokade, men det finns så många alternativ att hitta i spelet att det inte spelar någon större roll. En del journalister jag snackade med på plats var rädda för att just detta, samt det faktum att det ”bara” är ett regelrätt SP-spel, kan påverka negativt om de inte säljer så bra som EA vill (och istället befästa idén om att spel måste ha MP och att man tjänar pengar på cosmetics och sånt).
Ser grymt ut !
Det enda jag är lite skeptisk över är kring den här "force freeze" mekaniken, känns som att man förlitar sig på den hela tiden under alla jumping puzzles vilket gör det ganska tråkigt :/
Sen så vet jag ju inte om den har lång cooldown men det verkade som att man i princip kunde spamma den.
Ser grymt ut !
Det enda jag är lite skeptisk över är kring den här "force freeze" mekaniken, känns som att man förlitar sig på den hela tiden under alla jumping puzzles vilket gör det ganska tråkigt :/
Sen så vet jag ju inte om den har lång cooldown men det verkade som att man i princip kunde spamma den.
I den delen jag spelade var det väldigt förekommande, ja. Kändes lite som en standardmekanik, och jag tror att det berodde på att vi inte hade tillgång till alla Force Powers än. Med det sagt kan det säkert bli lite enformigt. Utvecklarna har specifikt separerat combat och exploration, så att man inte ska göra slut på Force Meter när man utforskar tex, så det är gratis att utforska. I combat fungerar det lite som en stamkund bar som fylls på när man träffar med attacker (så att man inte bara spamma Force Slow på alla fiender hela tiden.
Hade ju varit betydligt mer tillfredsställande med avhuggna lemmar och ituslitna kroppar.
Är benägen att hålla med, men tydligen är Disney inte så sugna på det. Se t.ex Darth Vader i slutet på Rogue One - mördar rebeller till höger och vänster, men inga lösa armar eller ben. Fortfarande badass imho.
Men feedbacken i Fallen Order med glödande hål där man träffat kändes som en okej kompromiss, inte direkt en detalj jag tröttnade på att se.
Vad skulle du säga skiljer de initiala intrycken från Fallen Order jämfört med våra första intryck från The Force Unleashed?
Vill minnas att förhandstittarna till det spelet lät nästintill likadant, om än med andra referenspunkter då.
Är det attacker via shoulder- eller facebuttons förresten?
Tack för utförlig och genomgående förhandstitt!
@Joel OS: Fick du se några exempel på Metroidvania-aspekten?
Vill också höra mer om detta!
Jag tycker fortfarande det ser ut som Assassins Creed med lasersvärd.
Det är absolut inte likt lost souls för fem öre, jag kan se bayek/aya eller dessa två i senare spelet springa runt där och hugga.
Meeeen jag älskar AC så ser fram mot detta. )))))
PS5 och inget annat.
@Joel OS: Fick du se några exempel på Metroidvania-aspekten?
Kartan är lite som en labyrint. Jag hade bara möjlighet att låsa upp en ny Force Power, och det öppnade upp flera nya vägar, men det fanns fortfarande flera ställen jag inte kunde komma åt. Eftersom jag inte spelat igenom hela spelet kan jag inte säga hur representativt det är, men av vad jag förstod av de drivs jag pratade med skulle det bli aktuellt att återvända när man hittat fler krafter. Och omvänt, om man är bra på att utforska ska man kunna ta sig till mer utmanande ställen (där man kanske inte ”borde” vara) tidigare än det är tänkt.
Hade förväntat mig lite av ett hack 'n' slash, i stil med Force Unleashed.
Men gillar verkligen liknelserna med Souls-serien.
Tror det kan bli ett Day 1-köp, om er recension är lika positiv som förhandstitten.
////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.
Jag tycker fortfarande det ser ut som Assassins Creed med lasersvärd.
Det är absolut inte likt lost souls för fem öre, jag kan se bayek/aya eller dessa två i senare spelet springa runt där och hugga.
Meeeen jag älskar AC så ser fram mot detta. )))))
Hur ser det ut som ett AC spel?
Kartan är lite som en labyrint. Jag hade bara möjlighet att låsa upp en ny Force Power, och det öppnade upp flera nya vägar, men det fanns fortfarande flera ställen jag inte kunde komma åt. Eftersom jag inte spelat igenom hela spelet kan jag inte säga hur representativt det är, men av vad jag förstod av de drivs jag pratade med skulle det bli aktuellt att återvända när man hittat fler krafter. Och omvänt, om man är bra på att utforska ska man kunna ta sig till mer utmanande ställen (där man kanske inte ”borde” vara) tidigare än det är tänkt.
Låter grymt! Tack för svar, och en trevlig preview!
Jump in.