Quake II RTX
Nu på torsdag (6/6) släpps spelet gratis på Steam
https://store.steampowered.com/app/1089130/Quake_II_RTX/
In och wishlista!
Saknar ett grafikkort för det vad jag vet. Men visst ser det ganska coolt ut.
Mm tyvärr 2060 som minimum:
MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 7 64-bit
Processor: Intel i3-3220 or AMD Equivalent
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA RTX 2060 or higher
Storage: 2 GB available space
Additional Notes: Vulkan
Rätt sjukt ändå för ett spel som är 20+ år nu ^^
Tack för tipset Devan, ska garanterat testa detta när det släpps!
Quake 2, ska enbart köras på Voodoo kort... enough said
Roligt att Quake 2 får nytt liv och att de experimenterar med RTX på lite mindre krävande spel för att visa vad skillnaden är med och utan RTX. Men det är fortfarande några generationer bort för att RTX ska fungera bra?
Skulle fungera riktigt bra i Gloom och skapa intressanta miljöer, men vet inte riktigt om de orkar göra om modden för det enbart för att de ska fungera i RTX versionen
Quake 2, ska enbart köras på Voodoo kort... enough said
Roligt att Quake 2 får nytt liv och att de experimenterar med RTX på lite mindre krävande spel för att visa vad skillnaden är med och utan RTX. Men det är fortfarande några generationer bort för att RTX ska fungera bra?
Skulle fungera riktigt bra i Gloom och skapa intressanta miljöer, men vet inte riktigt om de orkar göra om modden för det enbart för att de ska fungera i RTX versionen
Det var ren och skär magi att se Quake 2 köras på ett Voodoo 2 kort första gången Jag blev så sjuuuukt imponerad.
Finns att dra ner på Steam nu. Jag har ett RTX 2080 men kom bara upp i ca 30 FPS. Kändes väldigt osmooth och laggande. Min dator är ändå ny och kraftfull. Det var inte så himla fint, kändes bara som att någon har höjt brightness? Avinstallerade direkt
Aha trist. Själv har jag ett 2070 i min burk så lär ju ej kunna hoppas på nå bättre. Kanske är tänkt att man ska ha en upplösning på 320x240 eller 640x480 som back in the day 😂
Linux, Debian sid, GTX 1080ti. 1920x1080, 70% resolution scale, global illumination satt till low, resten default - 35-40 fps.
Spelbart? Nja. Tja. Jo, visst går det. Äldre spel som detta är inte direkt beroende av hög fps ändå.
Brunt och fult som Quake 2 alltid har varit, men det är iaf tjusig ljussättning nu.
Quake 2, ska enbart köras på Voodoo kort... enough said
Roligt att Quake 2 får nytt liv och att de experimenterar med RTX på lite mindre krävande spel för att visa vad skillnaden är med och utan RTX. Men det är fortfarande några generationer bort för att RTX ska fungera bra?
Skulle fungera riktigt bra i Gloom och skapa intressanta miljöer, men vet inte riktigt om de orkar göra om modden för det enbart för att de ska fungera i RTX versionen
Körde det på ett 3DFX Voodoo Banshee . Kommer jag ihåg rätt så fungerade det bra i 800 x 600, men i 1024 x 768 var det mindre kul
@hoppalängdhopp: 1024 x 768 var dåtidens 4k, 'em pixels!
Man kan spela Quake 2 RTX med ett 10-serie GTX-kort nu med senaste drivrutinen. Jag får 6fps @ 2560x1440 på ett GTX 1080. 😅 det gör ont men det ser så fint ut..
Kika några inlägg tidigare i tråden så ser du vad jag lyckades få till som bäst med en 1080ti. Det är inte direkt imponerande siffror, å andra sidan hade väl ingen direkt förväntat sig magisk prestanda heller.
I princip är 1920x1080 för tungt för Pascal-korten även med strålspårning på lägsta nivå. Det går att komma undan med "spelbar" prestanda genom att sänka Resolution Scale några snäpp.
Kika några inlägg tidigare i tråden så ser du vad jag lyckades få till som bäst med en 1080ti. Det är inte direkt imponerande siffror, å andra sidan hade väl ingen direkt förväntat sig magisk prestanda heller.
I princip är 1920x1080 för tungt för Pascal-korten även med strålspårning på lägsta nivå. Det går att komma undan med "spelbar" prestanda genom att sänka Resolution Scale några snäpp.
Håller med, det är ju inte siffrorna som är imponerande direkt men det är just att få erfara ray tracing som är grejen. Jag har experimenterat fram en inställning också som gör det spelbart, och även om resolution scale gör bilden suddig så ser det riktigt fint ut, jag gillar det verkligen hur upplevelsen blir så totalt förändrad! En bonus är ju att det ger anledning till att köra igenom quake 2 igen.. hehe
Ser verkligen fram emot när nästa generation grafik är det normala.. 😌👍🏻
De flesta här inne verkar inte förstå att Quake RTX kör Path tracing och inte ray tracing.
Snäppet mer krävande.
Testade det lite snabbt med ett 2080ti och hade 60fps låst på 1440p.
Vad menar du? Vem säger att det inte är ’Ray tracing’?
Läser man på
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/campaigns/quake-II-rtx/
Så står det att path tracing är fortfarande ray tracing.
” Spana in Quake II RTX och hur det tillämpar en avancerad form av strålspårning som kallas path tracing.”
Här kan man läsa mer:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/quake-ii-rtx-june-6...
Men kan hålla med om att det framgår inte så mycket information på nVidias Quake 2 RTX sida, de tycks använda ordet Ray Tracing för både Ray Tracing och Path Tracing. Vad jag har sett på diskussioner på diverse forum så verkar termerna för dessa vara lite luddiga, och vissa säger att Path Tracing är en specifik typ av Ray Tracing.
Vet inte om det är för att tekniken är så pass ny så att de använder Ray Tracing som ett typ av samlingsnamn för de olika renderingteknikerna. Själv är jag inte så intresserad av detta ännu, men kanske i framtiden när tekniken har utvecklats mera så kanske det kan vara något. Lite för tungdrivet just nu.
"Even though Quake 2 is more than two decades old, the official ray-traced version is taxing on graphics hardware. The RTX version uses path tracing to render almost everything on the screen, giving it "the highest workload of any ray-traced game released to date."
- https://www.pcgamer.com/quake-2-rtx-with-ray-traced-graphics-...
https://news.developer.nvidia.com/real-time-path-tracing-and-...
Quake 2 (Q2 Quake II Vulkan Path Tracing)
"Path Tracing is a rendering algorithm similar to ray tracing in which rays are cast from a virtual camera and traced through a simulated scene. Path tracing uses random sampling to incrementally compute a final image. The random sampling process makes it possible to render some complex phenomena which are not handled in regular ray tracing, but it generally takes longer time to produce a high quality path traced image.
The random sampling in path tracing causes noise to appear in the rendered image. The noise is removed by letting the algorithm generate more samples, i.e. color values resulting from a single ray. A more in-depth explanation of the path tracing algorithm is given below."
- https://chunky.llbit.se/path_tracing.html
Vad menar du? Vem säger att det inte är ’Ray tracing’?
Läser man på
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/campaigns/quake-II-rtx/
Så står det att path tracing är fortfarande ray tracing.
” Spana in Quake II RTX och hur det tillämpar en avancerad form av strålspårning som kallas path tracing.”
Här kan man läsa mer:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/quake-ii-rtx-june-6...
Ja en mer avancerad form av ray tracing.
Man brukar särskilja mellan path tracing och ray tracing på detta sätt.
https://www.dusterwald.com/2016/07/path-tracing-vs-ray-tracin...
"Now a path tracer is like a ray tracer on steroids. Instead of sending out one ray it sends out tens, hundreds or even thousands of rays for each pixel to be rendered. When it hits a surface it doesn’t trace a path to every light source, instead it bounces the ray off the surface and keeps bouncing it until it hits a light source or exhausts some bounce limit. It then calculates the amount of light transferred all the way to the pixel, including any colour information gathered from surfaces along the way."
Jag skrev som jag gjorde för metoderna skiljer sig i sättet de hanterar ljus på. Och för att path tracing är mycket mer krävande på hårdvara än den ray tracing som vi får i spel som Metro Exodus t.ex.