Diskutera – Hur bra kan Anthem bli?
Kan nog bli bra. Men just nu känner jag bara "meh". Kände inte direkt nåt djup i det. Visst, det är snyggt men inget som jag känner WOW över när jag spelar. Fighterna tilltalade mig inte alls. Sen tyckte jag inte att världen kändes så öppen som det har beskrivits som. Och varför kan man inte flyga högre?!
Jag lägger nog mina slantar på Divison 2 istället. Jag älskade ju ettan så tvåan ser jag fram mer emot än Anthem
Provade demot på boxen då min PC lär gråta om jag provar det på den.
Kort minirecension som jag ursprungligen postade på swec:
Har nu spelat några timmar. Första intrycket var inte alls positivt, men det blev klart bättre efter ett tag.
Dålig FOV och extremt mycket motion blur och låg känslighet på musen var det första jag tänkte. Med muskänslighet på 50 ist för 30 blev det bra. Jag hade problem med att stänga av motion blur, men efter lite fipplande mellan upplösningar eller fullskärm/windows så försvann motion blur. Att FOVen är låg stör jag mig bara på när man springer runt inne i stan då det är i första person, medans när man är ute och krigar så är det i tredje person och där känns FOVen rätt. Enligt utvecklarna ska de fixa FOV slider.
De långa uppdragen utanför kampanjen var väldigt roliga, medans de korta som man kör i den lilla biten av kampanjen är alldeles för korta. Klockade inte exakt tiden det tog för de långa men runt en timme ca. Då slipper man laddskärmar också mer eller mindre. Kul med stora feta bossar!
Vapnen känns bra och styrningen känns avig i början, men man vänjer sig. Absolut kan den bli tajtare, det är ju inte noclip direkt när man flyger. men det hade nog inte varit bra det heller.
Grafiken tycker jag är riktigt bra och påminner om Avatar. Flyter på bra på min burk i 1440p/60Hz med 1080ti med inställningar på high.
En annan sak som påminner om Avatar är storyn, dvs tunn som papper.
Slutligen der här med UI:t. Om du gillade Skyrims eller Witcher 3's UI kommer du älska det här. Som tur är så det inte lika mkt pill med prylar i sin ryggsäck här men det känns som att de kunde gjort bra mkt bättre val av tangenter för att välja saker i menyer etc. Vänj dig vid att använda piltangenter + WASD + FXTU + ENTER och en massa andra. Inte kollat om man kan mappa om dem dock inser jag nu, men det borde vara bättre från början.
Köp eller ej? Lutar åt ja men tänker invänta recensioner av fullversionen. Det är absolut inte lika dåligt som så många verkar tycka. Det är poppis att hata EA så det är väl lite därför. Som Apple, NVIDIA eller Intel.
[...]Slutligen der här med UI:t. Om du gillade Skyrims eller Witcher 3's UI kommer du älska det här. [...]
Finns det NÅGON som verkligen gör det, på riktigt, innerst inne?
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
Finns det NÅGON som verkligen gör det, på riktigt, innerst inne?
Nej ingen gillar det, givetvis
Jag gissar på en flopp från start med för lite endgame. Men det kan säkerligen utvecklas till något bättre med tiden, men frågan är om spelet håller kvar folk tillräckligt länge för det.
Även om jag inte har så stora förhoppningar på Division 2 så tror jag det kommer lyckas bättre.
The more I practice, the luckier I get.
Min första tanke var att det var skitsnyggt. Fighterna känns till en början ganska dynamiska och det är inte speciellt svårt att ta sig runt och göra fräna manövrar i luften när man väl fått lite kläm på det. Problemet är dock att det ganska snart känns rätt torrt och upprepande väl ute i världen. Alla uppdrag som finns ute (som förvisso inte är speciellt många just nu) känns bara som att flyga från punkt A till B och mörda allt runt en spawnpoint.
Väl inne i stan så känns dom få karaktärer som finns inkluderade i demot väldigt intressanta och det finns mycket humor att tillgå. Det tråkiga är dock att det verkar som det enda stället man kommer få ta del av intressanta karaktärer är just i Tarsis. Hade gärna velat ha mer dynamiska uppdrag och en intressantare värld utanför hubben.
@johnssonhill:
Den här videon berättar om storleken på HELA kartan vid lanseringen. Bedöm själv:
https://www.youtube.com/watch?v=su46dbJLfxk
Spelade ca 1h men gav upp då fick 5 kracher av spelet, föll genom världen två gånger (en i ett uppdrag, en i hubbstaden), grafiken betedde konstigt (world holes, texturer som var ordentligt suddiga) samt långa laddningstider.
Spelet kan bli bra men om man ska basera sitt köp på demot så skulle jag nog säga nej tack.
Samt kanske är jag lite destiny 2 skadat (spelat några veckor nu) så kändes striderna i anthem lite långsammare, rörelse mönstret var lite off också.
Shadow of Bioware är utvecklaren
Detta gör lite ont i hur sant det är.
Jump in.
Har nu testat bägge demohelgerna på PC och kan konstatera att jag inte känner något för spelet eller storyn. Det jag sett gav mig mest en meh-känsla. Snygg grafik, men stängd värld. Rörigt UI, känns allmänt segt och fightingen har ingen känsla alls. Enbart flyg- och sim-styrningen får mig att vilja ragequitta. Det blir nog ett pass på detta och så kör jag Division 2 istället.
Ledsen Bioware men det här håller inte...
Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...
Personligen känner jag mest förvirring när jag tänker på Anthem. Här har vi ett företag, med ett fantastiskt förflutet, tidigare helt fokuserat på en mer mogen målgrupp (18år+) fokuserat på lite tyngre RPG. Nu ska de istället släppa ett spel som för mig verkar ha som fokus att attrahera 10-14 åringar.
Ingen emfas på story alls? Trailers som uppenbart är tänkta att imponera med sina "häftiga" javelins. Mitt betydligt yngre jag, som lekte med M.A.S.K. och transformers, hade nog gillat det, men det jag som älskade Shadows of Amn och första Mass Effect känner mest behov av att spola i klippen från Anthem.
Det här är som sagt mina personliga åsikter och inget annat. Jag har väldigt svårt att tro att Bioware här försöker attrahera sin normala målgrupp. Det luktar massiv EA-påverkan och gör mig orolig för framtiden för Bioware. Tror på semi-flopp för Anthem. Samma kids som lirar Destiny och dylikt kommer lira i nån månad. Biowares normala målgrupp sitter nog istället på CDPRs forum och längtar efter Cyberpunk.
Släpper inte Bioware ett riktigt Biowarespel snart riskerar företaget att helt förlora sin profil, och det är så EA tar kål på sina uppköp.
Cptn BaseballBatBoy!
Har inte testat och jag tror det behöver mer.
Synd att det ska vara samma pangande jämt,det är tröttsamt att 3Aspel alltid är tråkiga i längden.
Lite mer äventyr skulle sitta bra just nu och gärna singelir.
Metro är nog ett bra lir och cyberpunk kommer nog rocka fett-
CARPE JÄVLA DIEM
Jag hade kul i det men det finns ett par funderingar.
Först och främst anser jag att det vore klokare att göra det till ett Free 2 Play då spelet helt ärligt talat känns som det tävlar mer med Warframe än med Destiny 2. Jag kände inte att jag såg något(eller ytterst lite) som efterliknade Destiny 2. Att spelet kostar en hel del pengar för att bara få tillgång till det är något som får mig att ordentligt tveka till ett köp på release då jag inte vet vad utvecklarna har tänkt med spelet.
Sedan är jag skeptisk till en hel del saker i spelet i sig. Åter igen, nu kommer jag jämföra mycket med Warframe på både gott och ont.
Gunplay i Anthem känns bra, riktigt bra, och det har mer tyngd i sig än vad Warframe har med de flesta av sina vapen, men något jag ställer mig skeptisk till är vapenutbudet. I Warframe har du Primary, Secondary och Melee vapen, och inga kategorier mer än så vilket öppnar upp ganska många möjligheter. Du har vapen med alternate fires och en mängd olika, vissa helt knasiga, vapen. Att vapen är kategoriserade som "Submachinegun", "Assault Rifle", och så vidare känns som det sätter vissa begränsningar. Här är faktiskt en sak som jag anser efterliknar Destiny 2 mer än Warframe, och något jag tycker Destiny 2 gör riktigt dåligt också. I Warframe när jag upptäcker ett nytt vapen jag älskar så känns det liksom "spot on" i känslan att skjuta, det blir lite mer personligt, medan i Anthem och Destiny 2 verkar det blir mer av stats-baserat enbart. Jag känner ingen som helst koppling till vapnet i sig, vilket blir fruktansvärt stelt väldigt snabbt.
Förhoppningsvis har jag fel eller att det kommer intressantare alternativ i framtiden, men om det bara handlar om stats och inte några unika "mechanics" bakom vapnet så är det inget för mig. (Som ett Warframe exempel; jag har avskytt shotguns i det spelet men jag hittade ett shotgun nyligen, Corinth, som jag älskar något enormt. Ett pump shotgun med en granat som alternate fire, vilket känns helt underbart att använda.)
Sedan har vi kontrollerna. Jag vet att Warframe är snabbare, MYCKET snabbare, och det var faktiskt något jag såg fram emot i Anthem att det inte skulle vara. Hastigheten i sig är det inte något fel på alltså, men jag kände att input:en var ganska oresponsivt eller "clunky" på fel sätt. Det som kändes perfekt var dodging med CTRL (något jag hoppas att Warframe förbättrar, deras Shift-dodging är rätt patetisk).
Grafiskt så älskar jag det. Anthem är fruktansvärt vackert, och har skitbra ljud, har inget att klaga på här. Det flöt på bra rent prestandamässigt och såg snyggt som satan ut. Warframe och Destiny 2 ser även de oerhört bra ut men jag föredrar starkt Anthem på denna fronten.
Men jag tror det som får mig att ifrågasätta om jag ens orkar spela Anthem är väntetiderna. I Warframe loggar du in, snabbt ställer dig upp i din Warframe, och sen är det bara straight to action. Det går snabbt att välja uppdrag, snabbt att byta ut saker och ting, allt går kvickt och det är inte tusentals menyer och UI som du måste mecka med. (Såvida du inte tänkt sätta igång hundratals Foundry saker och sälja Mod-kort.)
I Anthem var det ett rent helvete i mitt tycke. Att loadingscreens tar sin tid gör mig ingenting om det inte vore för de störiga väntetiderna på mellansekvenser. När man rättar till sin jäkla handske, att navigera runt i den där lilla staden, att behöva ha en animation för att gå in i sin javelin, navigera runt i de hemskt designade menyerna när man väljer uppdrag, svårighetsgrad, etc. Jag tycker verkligen inte om deras User Interface då det bara tar för mycket ansträngande för att göra småsaker som snabbt blir väldigt störigt då det är ganska många moment man ofta måste göra.
Jag saknar nog även några uppdragstyper som Warframe har. Stealth är inte en meta, men det är en möjlighet. Det finns många olika miljöer och uppdragstyper. Anthem känns lite väl mycket "Skjut skjut skjut skjut". Det blir hjärndött rätt snabbt. Visst, jag gör även det i Warframe ganska mycket men ibland känner jag för att ta det lugnare, bara köra med en stealth frame, göra några roliga saker för sakens skull. Jag vet inte om det är en grej Anthem men inget jag upplevde.
Och så känner jag ju faktiskt till Warframe utvecklarna. Jag vet att de vågar ta risker, de vågar göra misstag, och de vågar göra om alla sina gameplay system. Snart kommer Melee 3.0, Archwing 2.0, och tidigare har det varit flera andra saker och ting. De vågar ta sig ann något som är helt annorlunda för Warframe och bara gå bananas med kreativiteten. Deras Warframes har också många olika typer av förmågor precis som deras vapen, så det är lätt att hitta något som passar en. Trots att jag älskar förmågorna i Anthem så oroar jag mig att det kan bli repetivt och enformigt rätt kvickt (det händer i WF också, bara att jag har så jäkla många frames jag kan shifta mellan när jag känner för det).
Anthem vet jag inte riktigt vad de vågar. De har talat om några saker de tänkt göra, men jag vet inte ännu om det kommer bli tillräckligt. Det tog mig väldigt länge att riktigt lita på Warframe utvecklarna också, men de har övertygat mig om att jag vill vara med om utvecklingen av deras spel, det känns som det finns en framtid där.
Anthem, jag vet inte än. Kanske!
Hittills är jag inte besviken dock, bara...inte övertygad. Än.
Det kommer bli bra. Det är långt ifrån slipat, men det kommer. Synd bara att spelet förmodligen kommer bli bortglömt by then. Men jag hoppas verkligen på detta, jag har haft extremt roligt, och jag kommer att spela sönder vid release.
Alla som klagar på bullet-sponges. Jag undrar verkligen vad är en bättre take för er? Det är en looter-shooter, jag vill gärna se bättre förslag. Det är vad spelet går ut på.